Allergisen vellit ja puurot

  • Viestiketjun aloittaja NamNam
  • Ensimmäinen viesti
NamNam
Onko kellään vinkkejä, millaisia puuroja ja vellejä voisi tarjota puolivuotiaalle vauvalle, jolle kotimaiset viljat, maito, muna ja juurekset eivät allergian vuoksi sovi? Löytyisikö jostakin ohjeita?
 
keinänen
käykö bataatti.. peruna? meillä oli peruna-bataatti velliä peruna- mango velliä ja vaikka mitä mielikuvituksellisempia yhdistelmiä välillä.. käytettiin neocate-korviketta tuolloin.. ravitsemusterapeutilta kuultiin tälläisistä" viljoista kuten amarantti ja quinoa näitä myy ikivireä maahantuoja on itu oy sieltä varmasti saa reseptejä.. kannattaa katsoa myös allergialiiton linkeistä allergia ruoan abc rohkeasti vaan kokeilemaan :flower:
niin ja ihan ruoka-kaupasta ostettiin maissi-jauhoja ja riisijauhoja joista kokattiin vellejä ja puuroja

 
Meillä otettiin riisi käyttöön.Välillä olen tehny vain puuroo riisihiutaleista (Kousa risdiet) ja soseuttanu sekaan päärynän.Poika syöny sitä viimesen vuoden, on nyt 1,5-vuotias.Sit olen tehny Ihan Myllyn parhaan riisihiutaleista mikrossa puuroa ja laittanu mustikkasilmän.Toi Kousa risdiet on tosi hienoista, Myllyn parhaan karkeampaa.Sauvasekotin kyl on hyvä hienontaan. Tai sit teet puuron oikein riisijauhoista:

Vatkattu marjapuuro riisijauhoista

3/4 dl marjasosetta tai hedelmää
5 dl vettä
1/4 dl sokeria
1 dl riisijauhoja (karkeita riisijauhoja)
Keitä marjoja hetki vedessä.Lisää riisijauho.Hauduta välillä sekoittaen 15 min.Jäähdytä ja vatkaa vaahdoksi.

Riisinanna

1 dl täysjyväriisijauhoja
0,5 dl vaaleaa riisijauhoa
1 1/4 dl riisiryynejä
1l vettä
2 rkl kasviöljyä

2 banaania ( tai muuta sopivaa hedelmää)

Mittaa ainekset uunivuokaan ja sekoita hyvin.Paista uunissa kannen alla 175 asteessa noin tunti.Tarkista välillä nesteen määrä ja lisää tarvittaessa.Sammuta tämän jälkeen uuni, tarkista nesteen määrä ja jätä puuro hautumaan muutamiksi tunneiksi pienen vesitilkan kera.Lisää valmiiseen puuroon kaksi soseutettua banaania.Riisinannaa voi pakastaa lastenruokapurkeissa tai pakasterasioissa.Puuro sulaa mikrossa muutamissa minuuteissa.

Tai sit:

Hirssihiutalepuuro

3 dl vettä
1 dl hirssihiutaleita
1,5 dl vadelmia
hunajaa tai sokeria

Vatkaa hirssihiutaleet kiehuvaan veteen.Keitä puuroa muutama minuutti.Lisää vadelmat ja mausta tarvittaessa hunajalla tai sokerilla.

Mä en oo kokeillu noita ohjeita, mut oon saanu ne Seinäjoen keskussairaalan ravitsemusterapeutilta.Pitäs ottaa kokeiluu meidän pojalla kaura seuraavaksi.Tattaria ja hirssiäkin pitäs testata uudestaan.Mut jos noista on apua,niin oleppa hyvä!
 
miiha
Hei! Minullakin on allerginen 8kk poika, jolle syötän tällä hetkellä hirssi ja tattari puuroa, riisi ja maissi sopii myös. Kaura ja ruispuurosta tuli ihottumaa ja meni vatsa sekaisin, maitona meillä on peptidi tutteli, siihenkin voi puuroja ja vellejä tehdä.
 

Yhteistyössä