Allergioiden ehkäisy tulevaisuudessa 0 - 6kk iästä alkaen "uutta tietoa"

Tänään lääkäri kertoi että ehkäistääkseen allergioita ( varmaan ruoka-aine ) pitää kiinteät ruoat aloittaa jo mielellään 4kk ikäiselle vauvalle. Hän oli ollut luennolla missä tämä tieto esitettiin tutkimustulosten kanssa.

Entinen ( vielä nykyinenkin ) neuvolan suositus on 6 kk täysimetystä. Tämä todistettiin tutkimuksissa haitallisemmaksi lapselle kuin se mitä nykyään suositellaan vain 4kk täysimetystä.

Oli mielenkiintoinen tilanne neuvolassa tänään ja neuvolan nainen oli myös tutustunut tähän tutkimukseen ja tiesi miestä puhutaan. Sanoi vain että ristiriidassa neuvolan ohjeiden mukaan :(
 
Minä voin omalta osaltani allekirjoittaa tuon uuden tutkimuksen toteamuksen. Meillä ainakin on menty lapsen tarpeiden mukaan eikä neuvolan suositusten mukaan. Kiinteät on aloitettu, kun siltä on alkanut tarve näyttää ja tämä tarkoittaa sitä, että pullovellit 2kk iltoihin ja aamuihin, 3kk hedelmäsoseet ja 4kk lihasoseet. Viljat pikkuhiljaa mukaan. Ainoa, joka hieman herkisti, oli omena, mutta sekin katosi jo ennen ensimmäistä ikävuotta. Nyt poika syö melkeinpä mitä vain ja ikää on 1v 5kk.
 
Tähän haluan lisätä myös että suositeltavaa ( on jo pitkään ollut tieteellisesti todistettu hyvät vaikutukset ) antaa pikkuvauvallekin jo ( ja 3 kk ennen synnytystä itse ottaa vaikkapa Probiootti plus monen maitohappabakteerin sekoitetta) maitohappobakteeria.
Itse annan lapselle Idorform nimistä valmistetta- Helppo antaa pikkuvauvalle ( tippoja ).

Hyötyä vähentämään / estämään suolistokivut, ihon hyvinvointiin ja vatsan hyvinvointiin.
 
Mä oon niin paatunut noihin uusiin ja uusiin tutkimustuloksiin, etten aio niitten perusteella vaan toimia B)
Jos katsotaan vaikka 40 vuotta taaksepäin niin siinä ajassa on ehtinyt tutkimukset ja suositukset vaihtua moneen kertaan, että enemmän luotan siihen kun ajattelee maalaisjärjellä ja tekee niin kuin vauvan parhaaksi on. Toinen saattaa tarvita kiinteitä 4kk ikäisenä mutta toinen vasta 6kk. Oma esikoisvauvani kasvoi niin hyvin rintamaidolla että täysimetin sen 6kk eikä ainakaan vielä ole tullut mitään allergiaa.
 
Meillä olisi käytännössä ollut allergioiden kanssa ihan sama milloin ne kiinteät olisi aloitettu. Lapsi allergisoitui jo hyvissä ajoin ennen kumpaakaan ajankohtaa (4 kk tai 6 kk) ja oireili jo reippaasti täysimetyksellä.
 
Jos halutaan vauvalla ehkäistä allergiaa ihan alusta asti mh-bakteereilla, niin ehdottomasti paras tuote siihen Bifidobacterium Infantis tai Probiootti Baby. Kaikki mh-bakteeri valmisteet jotka eivät ole jauhemuodossa on todistetusti aika hyödyttömiä koska ne ovat väärin valmistettuja.
Ja jos haluaa ehkäistä allergiaa jo odotus aikana niin Probiootti Plus kannattaisi aloittaa jo heti raskaaksi tultuaan.

Minä olen päättänyt että jos toinen lapsi joskus saadaan niin hän aloittaa tuon Bifidobacteriumin jo heti kun sairaalasta kotiutuu.
 
Tyttöä odottaessa söin Gefilusta ja omega3, nyt tässä raskaudessa olen syönyt aluksi Gefilusta ja n.puolesta välistä Probiootti Plussaa ja myös omega3, en tiedä onko siitä hyötyä allergioihin. Onko tota Bifidobacterium Infantista vielä saatavilla? Luin ettei enää saisi kyseistä valmistetta. Itse aion myös alkaa antamaan vauvalle jotain mh-bakteeria.
 
Synnytysosastolla suosittelivat myös suoraan Gefilus-kapseleita vauvoillekin. Ne kun ovat helppoja tyhjentää suoraan kapselista maidon sekaan. Itsellä edelleen käytössä ja lisäksi omega-3 itsellä kapselina ja pojalla nestemäisenä.
 
Jouduin synnytyksen jälkeen tosi vahvalle antibioottikuurille ja pari viikkoa oltiin sairaalassa vauvan kanssa. Kysyin osastonjohtajalta että saisinko vauvalle maitohappobakteereja antibioottikuurini takia, niin tämä piti mulle kunnon saarnan siitä ettei vauvalle pidä antaa missään tapauksessa mitään ylimääräistä!!!! No onneksi uskalsin kysyä toiselta kätilöltä muutaman päivän päästä uudestaan ja saatiinhaan me niitä sitten, sekä vauva että äiti... :) Mutta aika ihmeissäni olin osastonhoitajan asenteesta, luulisi että maitohappobakteereista oltaisiin nykyään jo yksimielisesti sitä mieltä että hyödyksi ovat.
 
Kyllä ehdottomasti saa antaa ja pitääkin mh- bakteereja heti synnytyksen jälkeen jos ab-kuurille joutuu ja näin on mulle asian tuntevat lääkärit sanoneet Antioksidanttiklinikalla.

Meillä kävi niin että meidän poika joutui lastenosastolle vuorokauden ikäisenä infektion vuoksi. Siellä hän sai viikon ajan kahta eri antibioottia suoneen. Sitten kun poika oli n 1kk ikäinen sain rintatulehdukseen ab-kuurin ja parin päivän päästä poika lehahti aivan kirkkaan punaiseksi ja naama alkoi turpoamaan. Eli hän allergisoitui sille minun kuurille tissimaidon välityksellä. Siitä lähtikin käyntiin koko allergia rumba. Poika oli allerginen lähes kaikelle :(
Jos olisin silloin tajunnut antaa heti mh-bakteereita synnärillä pojalle niin oltaisiin varmasti säästytty paljolta. Mutta ei se jälki viisaus enää auta..
Meillä ei ole perimässä allergioita joten ihan ab-kuurien syy pojan allergiat.
Suojelkaa ihmeessä pienten vauvojen elimistöjä, ne ovat vielä alussa niin heikoilla. Voi myöhemmin säästyä monelta murheelta. =)
 
En tiedä onko noista tutkimuksista suurtakaan hyötyä niille, joilla on voimakkaat allergiat. Uskon, että ne tulee joka tapauksessa. Meilläkin allergiat ovat alkaneet jo ennen 2 kk ikää. Samoin tätä allergista lasta odottaessani söin Gefilus-maitohappopakteeria (olin tuolloin kuullut tutkimustuloksesta, ja itse oireilin iholla omiin allergioihini). Samoin vauva aloitti Rela-tipat jo muutaman viikon ikäisenä. Mutta ei näillä näyttänyt olevan mitään vaikutusta, moniallergikko lapsesta tuli. Esikoista odottaessa taas en syönyt mitään maitohappobaktereita, ja hän ei ole allergikko.

Rajatapauksissa (lievää allergiaa tai yliherkkyyttä ) , uskon että näillä saattaa olla vaikutusta. Tällöin voi maitohappobakteerit tasapainottaa suolistoa ja näin edesauttaa kestämään eri ruoka-aineita.

Kiinteiden aloituksesta en tiedä, en ole tutustunut tutkimukseen. Tosin esikoinen meillä aloitti kiinteät jo 4 kk ikäisenä, eikä ollut allergikko. Kuopus siis jo allergisoitui ennen kiinteitä, ja näiden allergiaoirieden takia aloitettiin kiinteät vasta lähempänä 7 kk, kun lapsi oli oireeton Neocatella.
 

Yhteistyössä