Allergiatesteissä käyty; nyt ihan äimän käkenä

Koska iho tarvitsee Nannilla kortisonikuuria ja joitain lasta häiritseviä vatsa-/ehkpä silent-refluksioireita ?? on, ei tilanne mun mielestä ole vielä hyvä. Hyvä kun sait uuden altistuksen ja lääkärinkin uskomaan että tilanteessa on parannettavaa.

Vaihdatteko ennen uutta maitoaltistusta Neocateen siten että olette pidemmän jakson pelkällä Neocatella (noin kaksi viikkoa vähintään)?
 
Mulle tuli vielä mieleen, että riittäisikö jopa jo tehty altistus maitoallergian toteamiseen? Onko oireita erityisesti ihon osalta tullut tai kehittymässä niin paljon, että ne riittäisivät sairaalalle? Ei siis välttämättä kannata nyt Nannin juonnin aikana hoitaa ihoa kortisonivoiteella vaan antaa allergiaoireiden näkyä ja kehittyä iholla ja käydä näyttämässä ne lääkärille siellä sairaalassa. Näin mahdollisesti säästytte uudelta maitoaltistukselta. Sitten kun lääkäri on mahdollisesti todennut maitoallergian, siirrytte Neocatelle. Kun Neocatella on toivottavasti saatu lapsi hyvään kuntoon, on enää Almiron Peptin valvottu altistus jäljellä Kelaa varten.
 
Meidän ei tarvinnut enää tehdä uutta altistusta maidosta, vaikka eka altistus meni "pitkäksi" ja oireet eivät olleet selvät, koska oireili jo aiemmin. Me vaihdettiin Neocatella ja tilanne parani, joten siitä saatiin ihan selvä ero parempaan. Se vaati vähän keskustelua ja kuuluisaa toista arviota allergologilta, mutta homma meni onneksi järkevästi. Mulla ei ollut enää oikein haluja lähteä viimein kuntoon saatua tyttön uudelleen altistuttamaan maidolle. Musta vihreä kakka ja ihottuma, jota tarvitsee hoitaa kortisonilla on jo ihan oikeita oireita. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa, että miten tilanteessa etenette.

Meillä on ollut ohje, ettei kesken altistuksen oireita hoideta aktiivisesti, vaan katsotaan mihin ne menee ja jos äityy hoitoa vaativaksi, niin altistus poikki ja lääkkeitä kehiin.
 
Kiitos taas, ahmutar ja NallePuh82! :flower: Sovimme tänään lääkärin kanssa, että hän soittaa vielä huomenna uudemman kerran, jolloin sovitaan uutta aikaa ja jatkosta. Lääkäri kertoi haluavansa myös vielä keskustella lastenlääkärin kanssa asiasta. :/ Otan esille tuon kortisoni-asian ja kysyn tarvitseeko tosiaan NANia altistaa uudelleen. Neocateen siirtymisestä oli tänään jo puhetta, kun sanoin, että AlmironPeptin aikana iho meni pahempaan kuntoon kuin koskaan.
 
Meillä allergologi antoi ohjeen, että jos ihottuma poistuu nopeasti kortisonilla kyseessä on allergiareaktio. Me ei saatu allergiatestien aikana käyttää lääkkeitä ollenkaan. Mutta lääkäreissä on tosiaan eroja. Meillä on kaikki testit tehty yksityisellä. Osassa tulkitsijana on ollut huonompi lääkäri ja osassa parempi. Huonon lääkärin kanssa hommasta ei tahdo tulla mitään. Mihinkään oireeseen ei oikein osaa ottaa kantaa ja ainahan se saattaa olla vaikka vatsatauti. Joopa. Oireita on seurattu monta päivää ja epäilty vatsantaudin ohella muita ruoka-aineita ja vaikka mitä. Toisen lääkärin kanssa taas odotettiin, että lapsi oli kuta kuinkin oireeton (niin oireeton kuin ruoka-aineallergikko nyt voi olla) ja altistus kesti muutaman tunnin, koska reaktion näki ja siihen uskottiin. Ja hän yritti minimoida altistuskerrat. Meillä meni lapsella vatsa moneksi päiväksi sekaisin altistuksista ja tuon huonomman lääkärin altistusjakson aikana mm. kasvukäyrät romahti, koska pojalla oli ripuli kokoajan (tai siis lääkärin mukaan vatsatauti. Kolmannen altistuksen aikana iskeneen 'vatsataudin' jälkeen vaihtui lääkäri.)
 
Hei taas =)

Lääkäri soitti sitten torstaina ja nyt on sitten maitoallergia virallisesti diagnosoitu. =) Minun ei tarvinnut ottaa itse edes puheeksi tuota NANin altistusta, vaan lääkäri itse totesi, ettei se ole oireiden perusteella tarpeen. Lääkäri kirjoitti b-lausunnon ja reseptin Neocateen, jolla mennään nyt kaksi viikkoa, jonka jälkeen tehdään Almiron-altistus. Kahden viikon päästä on soittoaika ja Almiron-altistuksen jälkeen käynti. Kiinteitä antoi luvan aloitella varoen, pari ruoka-ainetta nyt ennen Almiron-altistusta siten, ettei uutta ruoka-ainetta otettaisi maisteluun muutamiin päiviin ennen Almironin altistusta. Annoimme tänään ruusunmarjaa maistiaisiksi ja hyvin maistui, eikä toistaiseksi ole oireitakaan tullut. Millä kasviksella olette aloittaneet kiinteät? :wave:

Neocaten aloitimme siis torstaina ja ensimmäiset satsit eivät kyllä millään meinanneet upota. Sen verran erikoiselta se ilmeisesti maistui uudelleen makean NANin jälkeen. :x Kaksi ensimmäistä satsia meni sekoitettuna NANiin ja kolmanteen sekoitimme hieman sokeria ja neljäs menikin sitten ihan Neocatena. :) Neocaten aloituksen jälkeen kakka muuttui melkein mustaksi, mutta muistelen tältä palstalta lukeneeni, että niin on käynyt muillakin. :/ Iho on nyt täysin parantunut taas, tosin ohjeena oli hoitaa ihoa kuntoon aktiivisesti myös kortisonilla. Yöt ovat olleet levottomia edelleen, mutta voihan tilanteen tasaantumiseen mennä aikaa. Lisäksi olemme olleet muutaman päivän reissussa, joten aktiviteettia on ollut normaalia enemmän. En tiedä liittyykö tämä nyt Neocaten aloitukseen, mutta tyttö on tänään ensimmäistä kertaa sitten moneen kuukauteen nukkunut pitkät päiväunet! =) Aamupäivän unet olivat kestoltaan yli tunnin ja nyt tyttö on nukkunut iltapäiväuniaan jo yli 1,5 tuntia. Tämä on meille todella ihmeellistä, koska tyttö ei ole moneen kuukauteen nukkunut kuin 15-45 minuutin unia päivisin. Joskus on saattanut nukkua tunnin, muttei koskaan yli tuntia. :/ Mielenkiinnolla nyt seurailemme, miten yöunien käy.
 
Hyvä ettei tarvinnut enää uudelleen maitoa altistaa! Nyt se ihon rasvaus kuntoon on ihan OK, kun altistus on pantu poikki ja onhan oireet hoidettava pois. Itse aloittelisin nyt aika varovaisesti noita kiinteitä, ne saattavat sekoittaa noita korvikekokeiluja. Usein toipuminen altistuksista ottaa oman aikansa ja tuo kaksi viikkoa on varattu yleensä tilanteen rauhoittamiseen ennen uutta altistusta. Neocate sopii valtaosalle allergisista, mutta ei sekään mikään aivan kaikille käy, siksi testaisin sen ihan rauhassa. Toivotaan siis, että NC sopii ja samoin kokeiltavat kiinteät, jos niitä kokeilee samalla. Jos oireita tulee, on muuten vaikea tietää, missä on syyllinen.

NC:llä kakka on normaalisti sellaista mustaa töhnää, joten se on ihan normaalia. Toivottavasti saatte nauttia vastaisuudessa paremmista yöunista myös!
 
Elli77
Kuten NallePuh82, olisin minäkin tosi varovainen noiden kiinteiden kanssa, vaikka ymmärrän kyllä hyvin, kuinka kovasti niitä haluaa aloittaa :) Teillä tyttö on kuitenkin vielä niin nuori, että ei tuo reilun kahden viikon odottaminen haittaa mitään. Pysyy tilanne sitten selkeänä eikä tarvitse miettiä mistä oireet tulevat jos on tullakseen (toivotaan tietty, että Neocate teille sopii ja kiinteidenkään kanssa ei sitten ala tulemaan ongelmia).
Meillä kiinteät päästiin aloittamaan vasta 7-8 kk iässä altistussotkujen takia, 9 kk iässä oltiin taas pari viikkoa pelkällä Neocatella, nyt ikää on 10 kk ja vieläkin on välillä pelkkiä korvikepäiviä (joitakin ruokia ollaan saatu rotaatiokokeiluun). Ja silti on lapsi kasvanut ja kehittynyt hyvin.
 
Hienosti meni sitten tuo soittoaika, ieva80! Hyvä tosiaan että säästytte uudelta maitoaltistukselta.

Mä komppaan NallePuh82:sta tuossa kiinteiden kokeiluissa ennen Almironin altistusta. Kaksi viikkoa on kuitenkin niin lyhyt aika mutta kuitenkin tärkeä aika Neocaten testailun kannalta. Mä siis varmistaisin Neocaten sopivuuden ja jättäisin kiinteiden kokeilut Almiron-altistuksen jälkeiseen aikaan, kun lapsen elimistö on toipunut altistuksista. Näin myös saatte varmimmin Kelaa varten tarvittavan b-lausunnon mahdollisimman pian. Kiinteiden kokeilut saattavat tosiaankin nyt sekoittaa pakkaa. Myöskin Neocaten sisäänajo saattaa onnistua paremmin kun nyt jo altistuksista rasittunut elimistö saisi totutella Neocateen rauhassa ilman muita elementtejä.

Lääkäreillä toki on eri ohjeita. Meillä oli allergologilta ohjeena olla kokeilematta yhtään mitään altistusten välissä juuri sen takia että ei olisi montaa muuttujaa pelissä. Eli mentiin altistukseen aina siten että mitään uutta kiinteää ei oltu aloitettu kaksi viikkoa ennen sitä.

Onhan teillä tuo Almironin altistus valvottu eli aloitetaan vastaanotolla? Kelan säännösten mukaan erityiskorvikkeiden korvattavuuksiin tehtävät kaikki altistukset on tehtävä ns. valvotusti, myös siis muut kuin maitoaltistus. Kotona aloitettu altistus ei Kelalle yleensä kelpaa.
 
Elli77: Hyvä kuulla, että noinkin voi mennä. =) Jostain kumman syystä minulla on ollut käsitys, että viimeistään puolen vuoden iässä pitäisi olla jo soseilla, jos on korvikkeella. :/ Ihmettelen kyllä myös sitä, että lääkäri ohjasi aloittamaan pari kiinteää neuvolan ohjeiden mukaan. :/ Eipä tosiaankaan kannata varmaan kiirehtiä; taidetaan vain nyt sitten maistella tuota ruusunmarjaa pikkuisen. Oletteko muuten kuulleet, että sille olisi joku allerginen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Elli77: Hyvä kuulla, että noinkin voi mennä. =) Jostain kumman syystä minulla on ollut käsitys, että viimeistään puolen vuoden iässä pitäisi olla jo soseilla, jos on korvikkeella. :/ Ihmettelen kyllä myös sitä, että lääkäri ohjasi aloittamaan pari kiinteää neuvolan ohjeiden mukaan. :/ Eipä tosiaankaan kannata varmaan kiirehtiä; taidetaan vain nyt sitten maistella tuota ruusunmarjaa pikkuisen. Oletteko muuten kuulleet, että sille olisi joku allerginen?
Ilman muuta teidän vauva tulee kasvamaan hyvin pelkällä Neocatellakin! Meillekin allergologi sanoi, että NC on oikein ravitsevaa ja sillä vauva pärjää hyvinkin pitkälle esim. tilanteessa, että sopivia kiinteitä ei ala löytymään. Neocatea ei voi siis verrata kaupan korvikkeisiin.

Valitettavasti olen kuullut/lukenut että myös tuolle ruusunmarjallekin on allergisoiduttu. Onko se Pilttiä? Se Piltin purkki sisältää nykyisin jotain "ties mitä" mehutiivistettä ruusunmarjan lisäksi (aikaisemmin tuote oli niin sanotusti "puhtaampi" ). Sen takia en ole itse vielä sitä edes kokeillut meidän pojalle, kun se mehutiiviste on mua arveluttanut. On noita muita hedelmiä ja marjoja vielä "vino pino" kokeilematta.

 
Vai kannattaisikohan sitten luopua tuosta ruusunmarjastakin? Tyttö pisteli sitä tänään niin onnellisena, niin kaksi viikkoa + Almiron -altistus tuntuu tosi pitkältä ajalta. :ashamed: :/ Hyvä tietää tuosta Almiron-altistuksesta, ahmutar! :flower: Jäin puhelimessa siihen käsitykseen, että se aloitettaisiin kotona. :/ Odottelen postissa tulevaksi b-lausuntoa ja soittoaikaa; katson, mitä niissä lukee ja olen sitten yhteyksissä lääkäriin. Jollei siis Almiron-altistusta tehdä valvotusti. Miten olette muuten tässä vaiheessa tehneet; Kelalle hakemus erityiskorvattavuuksista ja liitteeksi lausunto vai? Ja uusi hakemus kun lausunto Neocatesta on tullut (mikäli se siis meille sopii)? Entä oletteko liittäneet mukaan kuitit ostetuista korvikkeista? Pitääkö korvaukset hakea erillisellä lomakkeella? Vai saako niitä edes takautuvasti? Pitäisi varmaankin soittaa ihan Kelalle ja kysellä noista asioista... :/
 
Meille allergologi kirjoitti vain yhden b-lausunnon Neocaten korvattavuutta ja teki sen kun oli tehty sekä maitoaltistus että Almiron-altistus. Vein b-lausunnon välittömästi Kelan toimistoon. Mitään erillistä hakemusta ei tarvitse Kelaan tehdä, pelkkä b-lausunto riittää.

Korvattavuus alkaa siitä päivästä kun lausunto on Kelassa. Kun saat päätöksen postise Kelasta, yleensä noin parin päivän päästä postissa tulee lapsen uusi Kela-kortti, jossa takapuolella on koodi erityiskorvattavuudelle. Kela-korttia näyttämällä apteekissa saat Kela-korvauksen. Siitä päivästä kun b-lausunto on saapunut Kelaan, voit jälkikäteen hakea korvauksia. Siihen on olemassa lomake. Säästä tätä varten apteekin kuitit ja pyydä ostohetkellä apteekista erillinen laskelma.

HUOM! Siinä lausunnossa lääkäri kirjoittaa suosituksen korvattavuudesta ja Kela tekee päätöksen. Jos myös Almironia ei ole valvotusti altistettu, todennäköisesti päätös Neocaten korvattavuudesta on kielteinen, jos Kela noudattaa omia sääntöjään. Eli lääkärin lausunnosta ei vielä näe onko korvattavuus tulossa.

Kannattaa siis soitella sinne lääkärille ja kysellä tuosta Almironin altistuksesta ja jopa vaatia sitä valvottua altistusta. Me kun oltiin aikoinaan jonkun aikaa julkisella puolella lasten polilla lapsen kanssa, niin huomattiin että eihän siellä se lääkäri edes tuntenut Kelan säännöksiä. Kelaankin soittelu voi joskus olla hämmentävää, kun voi olla että siellä sattuu virkailija, joka ei tunne nykysäännöstöä hyvin.

Pohdi vielä itse mielessäsi sitä ruusunmarja-asiaa. Itse, kuten tässä muutkin ovat kirjoittaneet..., tilanteessasi jättäisin sen ruusunmarjan toistaiseksi pois. Kaksi viikkoa ja siihen lisäksi Almironista toipumisaika on oikeasti tosi lyhyt aika allergia-asioissa, usko minua =) Musta tärkeintä on nyt varmistaa että vauvalla on ruokavalionsa peruskivi, sopiva erityiskorvike. Korvikkeella lapsesi kasvaa ja saa suurimman osan päivittäisestä energiastaan. Kiinteiden osuus ruokavaliossa ei tosiaankaan ole vielä niin iso.



 
Elli77
[ieva80:] eihän tämä meidän ruokatilanne mikään ideaali ole, mutta pärjätty ollaan. Ja nyt voi jo tosiaan sanoa, että hyvin menee verrattuna tilanteeseen kuukautta-paria sitten. Ja tosiaan, älä stressaa vaikka neuvolassa tai muualla kauhisteltaisiin sitä, että noita kiinteitä ei ole vielä päästy aloittamaan.
Meillä on kokeiltu Allermiinasta ostettua Bonnen ruusunmarjasosetta missä on vain ruusunmarjaa ja vettä. Tavallisia valmissoseita en ole enää uskaltanut edes kokeilla tärkkelysten yms. takia. Toivotaan, että teillä ongelmana on kuitenkin vain tuo maito ja että kiinteät löytyy sitten helpommin.
KELA:n korvauksen erityiskorvikkeista saa takautuvasti siitä päivästä, kun B-lausunto on toimitettu KELAan. Eli Neocatet korvataan vasta virallisen Almiron-altistuksen jälkeen. Valitettavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
ahmutar: Ei ole Pilttiä vaan Bonaa. Mutta :eek: tuokin näyttää sisältävän viinirypälemehutiivistettä! Sen lisäksi sisältää vettä, ruusunmarjaa ja tapiokatärkkelystä. :/
Joo, se merkki taisi mennä mulla väärin :ashamed: Mutta tosiaan se viinirypälemehutiiviste mua mietytti. Tapiokatärkkelys meillä jo menee aprikoosisosessa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Elli77:
[ieva80:]
Meillä on kokeiltu Allermiinasta ostettua Bonnen ruusunmarjasosetta missä on vain ruusunmarjaa ja vettä. Tavallisia valmissoseita en ole enää uskaltanut edes kokeilla tärkkelysten yms. takia.
Elli77: miten teillä kävi Bonnen ruusunmarjasoseen kanssa? Meillä kävi ohrasesti Bonnen aprikoosisoseen kanssa. Meillä siis sopii Piltin aprikoosisose, jossa on tapiokatärkkelystä ja C-vitamiinia. Bonnen aprikoosisose -kokeilu päättyi hyvin nopeasti syömiskieltäytymisiin (kutinoita suussa?) ja voimakkaisiin kivuliaisiin ilmavaivoihin! Liekö tuo Bonnen versio niin ätkyä tai vähän käsiteltyä tai sitten se sisälsi epäpuhtauksia muista tuotteista että pojan maha ei sitä kestänyt.

 
Onko tuo Allermiina missä päin? Entä saako noita "puhtaampia" hedelmäsoseita muualta? Kasvisoseethan on sitten tulevaisuudessa helppo tehdä itse, mutta marja- ja hedelmäsoseita olisi kiva ostaa valmiina. Ja joskus toki kasvisosettakin... :whistle: Taitaapi nyt sitten tosiaan parasta olla maltillinen tuon ruusunmarjankin kanssa. :/ Allergia-asioissa, kuten olette monet jo todenneetkin, taitaa tuo muutama viikko olla lyhyt aika. :/

Kelaan soittamista tuskailen jo ajatuksissani, nimenomaan siksi koska aiempien kokemusten (työn puolesta soittelin sinne lähes päivittäin) perusteella oli todella sattumanvaraista millaisia ohjeita sai. |O
 
Allermiinalla on nettikauppa (en muista nyt osoitetta) ja se sijaitsee kai Tampereella. Bonnen tuotteita myydään myös joissakin City Marketeissa, ainakin pk-seudulla Jumbossa olen nähnyt niitä ajoittain. Bonnen soseet on suurtalouskeittiötuotteita mutta allergialasten vanhempien pyynnöstä Cittarit on niitä tilailleet.
 
Allermiinan osoite on www.allermiina.fi ja Tampereella se sijaitsee jossain Takojankadulla muistaakseni. Joku kyseli onko lapsia joille ei käy ruusunmarja ja meillä asuu yksi sellainen! Ei sovi muuten se viivirypälemehukaan. Meillä päästiin kiinteät aloittamaan myös vasta lähes 7 kk ikäiselle, koska meni aikaa noihin korvikekokeiluihin ja altistuksiin. Meillä aloiteltiin vielä rotaatiolla eli ei ollut edes joka päivä kiinteitä mukana alkuun.

Se Almiron täytyy aloittaa valvotusta eli ei kannata tehdä kotikokeiluna, ettei jää siksi korvaus saamatta ja joudu vielä uuteen alitistukseen siitä.
 
Elli77
Ahmutar: meille tuo Bonnen ruusunmarjasose tuntuisi sopivan, ainakaan tähän asti ei ole tullut oireita. Eli nyt on kokeiltu kolmen päivän minialtistus ja kertaalleen rotaatiossa.
Allermiinan myyjä sitä minulle suositteli, kun marssin kauppaan ostamaan kaikkea mahdollista kokeiltavaa, lisäksi kotona on valmiina kokeiluun Bonnen persikkaa. Aprikoosista on jo kokeiltu Piltin aprikoosi, mikä ei sopinut (myöhemmin varmistui, ettei riisi sovi joten ongelmana saattoi olla myös riisiträrkkelys), joten sitä en ottanut.
Puhtaudesta en tiedä, luulisi tosin, että suht puhdasta jos Allermiinassakin suositellaan?
 
Hieno homma että Bonnen ruusunmarja sopinee!

On ne Bonnet ainakin siinä mielessä suhteellisen puhtaita, että ne eivät sisällä mitään muuta kuin "sitä itseään". Jonkun verran olen kuitenkin lukenut, että joillakin esim. hedelmä sopii muuten jossain muussa muodossa mutta ei Bonnena. Voi silloin olla kyse esim. Bonnen tuotanto- ja pakkauslinjojen puhtaudesta. Todennäköisesti samalla linjalla tehdään ja pakataan eri tuotteita. Pesujen jälkeenkään linjat eivät täysin puhtaita ole pienistä hippusista. Bonnen tuotteet eivät ole tarkoitettu ensisijaisesti vauvoille ja lapsille, joten prosessit eivät välttämättä ole niin hygieenisiä kuin lastenruokateollisuudessa.

Bonnet on kyllä tosi hyviä tuotteita kokeiltaviksi sellaisille, joille eri tärkkelykset on ongelmallisia.
 

Yhteistyössä