Allergiaoireista

Kyselen taas kokeneempien mielipidettä parista allergia-asiasta =)

Allergisia ilmeisesti jaotellaan iho-oireisiin, suolioireisiin ja osalle tulee molempia. Voiko olla myös niin, että reagoi eri ruoka-aineisiin eri tavoin, esim. maitoon suolioireilla ja viljoihin iho-oirein? Olen alkanut epäillä tällaista meidän tytöllä, kun vatsavaivat on vähentyneet ja kakka normaali(hko), mutta nyt pukkaa ihottumaa eri puolille.

Toisekseen, laskisitteko pelkän pulauttelun allergia-oireeksi? Tarkoitan sellaista tunteja syönnin jälkeen ilmenevää runsasta pulauttelua. Sitäkin meillä on (edelleen) joinakin päivinä, mutta ei kuitenkaan päivittäin. Yritän hahmottaa, liittyykö sekin johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen. Vai voiko olla ihan normaalia kiinteiden maisteluun liittyvää ilman allergiaa?
 
Olen alkanut epäillä tällaista meidän tytöllä, kun vatsavaivat on vähentyneet ja kakka normaali(hko), mutta nyt pukkaa ihottumaa eri puolille.
meillä on moniallerginen muksu (3vee) joka on oireillut mahakivulla sekä iholla, vaikka kakka tuntuu olevan yleensä normaali, joskus vihertävää, mutta yleensä sopivaa ja kiinteää pötköä.
iho-oireet ovat näppyä esim. niskassa tai pepussa. myös peppuaukko on usein sellainen retiisinpunertava.

meillä esim. parsakaali aiheutti kakan väriksi harmaanvalkoisen. lisäksi kovat paukut/mahakivut.
kun taas jotkut ruoat aiheuttaa näppylöitä.

meillä on menossa refluksi-ph-mittaustesti, jossa pyritään selvittämään nieleskelyn syytä, miksi nieleskelee vielä tuntikin syönnin jälkeen.

jos epäilee, että pulauttelu olisi runsaampaa kuin normaalisti, voisi ehkä lueskella tuota refluksitaudista ketjua, sielläkin on näistä pulautteluista asiaa. =)
 
Meillä oli aikoinaan sitä, että eri kiinteistä tai eri epäsopivista korvikkeista tuli erilaisia oireita. Jostain tuli pyllyn punoitusta ja saattoi ihan nahka "palaa" pois. Jostain tuli ripulia ja jostain refluksia.
 
Ikävä kyllä allergiaoireet voi vaihdella ja olla eri aineilla eri tyyppisiä ja jossain vaiheessa muuttavat pirulaiset muotoaan. Eli esim. maito on voinut ensin olla iho-oireilua ja vaihtua sitten suolioireiluksi ja ihollakin voi vaihtaa paikkaa.

Meillä pulauttelu on allergiaoire. Refluksia en niinkään ole meillä epäillyt, mutta kun korvikkeeseen siirryttiin, niin pulauttelu loppui. Se alkoi taas kiinteiden kokeilussa joillakin aineilla, joillain muilla aineilla tuli taas selvemmin muita oireita.
 
Tuntuuko teistä koskaan siltä, että näiden vauvan allergioiden kanssa jää vähän yksin? Jopa yksi neuvolalääkäreistä (!) sanoi mulle, että vauvojen allergioista on tullut vähän muotijuttu.. jotkut äidit jopa kilpailevat sillä, kenellä on tiukin imetysdietti ja lapsella eniten oireita. Äitinä sanoisin kyllä, että ei tulisi mieleenkään kehuskella lapsen kipeilyllä (ja imetysdietillä on suoraan sanottuna kettumaista olla) :(

Mä olen meidän sisarusparvesta ainut allerginen, ja mullakaan ei ole ruoka-allergioita. No, mun lapsuudessa ei imeväisen allergioista puhuttu muutenkaan, joten mun vanhemmat ja sisarukset ei usko sellaisen olevan mahdollistakaan. Isän ratkaisu kaikkiin ongelmiin on muutenkin, että anna vaan Tuttelia pullosta, kyllä se siitä helpottuu (niin yöunet, ripulit, kutinat kuin oksentelutkin). Lähimmät sukulaiset ihmettelevät nyt, että mitä hömpötystä tuo maitoaltistus on, tarviiko sellaiseen oikeasti mennä.

Vastikään oltiin vauvan kanssa sukujuhlilla, jossa mieheni sisko (kahden nelivuotiaan äiti) halusi syöttää tytöllemme ruokapöydässä keitettyä perunaa. Pyysin, ettei antaisi, kun vauva on allerginen perunalle ja vastaukseksi sain kuulla, että älähän nyt höpsi, ei hän ainakaan ole ikinä kuullut, että joku olisi allerginen perunalle. Niinpä niin.

Anteeksi, piti vähän päästä tilittämään tuntojaan :p Stressitaso taitaa olla nousussa ja yö meni taas heräillessä pienokaisen vatsavaivojen kanssa. Luulin jo, että löytyi ensimmäinen sopiva kiinteä mössö (riisi), mutta ilmeisesti ei kuitenkaan. Alkaa muutenkin jo huolestuttaa, tyttö on jo 7kk ja yhtään sopivaa kiinteätä ei ole vielä löytynyt (rintamaidolla mennään). Välillä tuntuu, että suhtaudunko tosiaan liian vakavasti näihin allergiaepäilyihin. Mutta toisaalta, olisihan se ihana, jos vauvalla olisi hyvä olla :heart:
 
tammimamma, siksihän me täällä ollaan, kun halutaan tukea ja antaa tietoa, kun pystytään.
:hug:
Itkin tosiaan eilen allergologilla, kun tuntui että ensimmäisen kerran joku kuuntelee ja uskoo minua, kun kerron pojan oireiluista. Kyllä meilläkin kaikki on hämmästelleet, kun ei ole perunaa pojalle tarjottu. Ripuloi jo imetyksen yhteydessä siitä...

Poika on nyt 8,5kk eikä yhtään kiinteää kuvioissa. Ikävä kyllä allergiasairaalan lääkärit olivat sitä mieltä, että minun olisi vaan pitänyt jatkaa syöttämistä ja kyllä pojan vatsa olisi sitten tottunut kiinteisiin :eek:
Prickit näytti että lehmänmaitoallergia on 10 ja Almironissa sitä on...että se asiantuntijuudesta.

Meillä tausta on hyvin erilainen. Itse olin kananmunalle, puolukalle ja suklaalle allerginen noin 10v asti. Aikuisena oireita tullut omenasta, tomaatista ja perunasta koivunsiitepölyaikaan. Mieheni on ollut hyvin allerginen ja ei koskaan tule syömään sitrushedelmiä tai kalaa, jos ei ole pakko. Jäi niin paha kammo, vaikkei enää varsinaisesti ole allerginen. Kummitätini on ollut nuorena hyvin allerginen ja siskon mies on allerginen mansikoille, joten näitä riittää. Onneksi, niin sukulaiset ainakin ovat ymmärtäneet tilanteemme.

Neuvolalääkäreiden kommentit joutaa syvälle, eivät he pääsääntöisesti tiedä allergioista mitään.
 
Tuntuuko teistä koskaan siltä, että näiden vauvan allergioiden kanssa jää vähän yksin?
niin, neuvolantädin mukaan meitin muksukin sai vain hampaita ja kitisi niitä. kun sitten sanoin kun kaikki hampaat puhjenneet, että vieläkö se itkee niitä hampaita... tarinaan tuotiin lisää se, että se käy unissaan läpi esim kävelemään oppimista |O ja meillä oli vähintään 2-viikkoisesta asti säröt yöunet ja on moniallergikko ja astma.

yksityisistäkin lääkäreistä sitten on monikirjava joukko, kuka kuuntelee lapsen vanhempaa ja kuka ei, tai tutkitaanko edes..

neuvolalääkärille en edes harkitsisi mennä tämän allergikon/astmaatikon kanssa :/
 

Yhteistyössä