Allergialääkkeet ja imetys

Synnytyksen jälkitarkastuksessa pyysin lääkäriltä reseptiä allergialääkkeelle joka sopii imettäjälle.

Sain Heinix-lääkkeen (vaikuttava aine Setiritsiinidihydrokloridi) reseptin ja nyt kun luin pakkausselosteen (netissä, en vielä ostanut), niin siellä sanotaan: "Älä käytä Heinix tabletteja, jos imetät."

Onko tietoa voiko ko. lääkettä käyttää imettäessä? Jos ei, niin mikä olisi parempi vaihtoehto vai onko sellaista?
 
Fiona71 harmaana
Mä en tiedä. Mulle sanottiin just pojan korvakontrollissa, että imettäessä ei voi käyttää suun kautta otettavia allergialääkkeitä, ainoastaan nenäsumutetta.
Täällä sitä nyt sitten aivastellaan ja ihoakin kutittaa, niin että järki menee.
 
Mulla on sama ongelma. Imetän vielä kuopusta ja tänään alkoi hirvittävät siitepölyallergiaoireet ja mietinkin, että pitääkö tässä lähteä lääkärin juttusille vai saako apteekista mitään allergialääkettä joka sopii imettävälle äidille. Aikaisemmin olen käyttänyt ilman reseptiä saatavia edullisia siitepölyallergiaan sopivia tabletteja. Mietin jo imetyksenkin lopettamista kun meillä poika on jo kohta vuoden, niin periaattessa hän voisi siirtyä kohta jo tavan maitoon...
 
tiitiäinen
Itse kysyin apteekista Histeciä ostaessani, että voiko sitä käyttää jos imettää (tosin imetän jo yli vuoden ikäistä). Farmaseutti oli sitä mieltä, että voi käyttää ja tarkisti vielä koneelta. Sanoi ohjeeksi, että lääke suositellaan otettavaksi heti imetyksen jälkeen, jotta väli seuraavaan imetykseen lääkkeenotosta olisi mahdollisimman pitkä. Pakko sitä on ollut välillä ottaa nyt, kun tuo koivu-pahis aloitti pölyttämisen!!
 
vieras
Mä olen saanut syödä sekä raskaus- että imetysaikana Kestineä. Johtuen ihan siitä, että mitkään muut (laimeammat) lääkkeet ei toimi minulla. Ja kun luvan antaja ei ollut mikään arvauskeskuslääkäri, olen uskaltanut syödä. Pakkokin, muuten olisin joutunut pysymään kotona ikkunat ja ovet kiinni 24/7.
Ja ne tekstit niissä paketeissa on kuulemma siksi ettei mammat mene syömään niitä lääkkeitä itekseen ilman lääkäriltä kysymistä. Ovat siis turvallisia.
 
Vastaan vielä, vaikka eilen jo kommentoinkin asiaa. Pakko oli käydä tänään apteekissa ja kysyin farmaseutilta, että onko jotain allergialääkettä, jota saa käyttää jos imettää. Sanoi aluksi, että niistä täytyy yleensä keskustella lääkärin kanssa, mutta sitten kysäisi, että onko vauva vielä miten pieni, vastasin, että tuossahan tuo rattaissa istuu, eli ei mikään pieni vaan kohta vuoden ikäinen. Kysyi vielä imetänkö usein ja yöllä, en siis yöllä imetä, mutta muuten kyllä. Farmaseutti sanoi, että voisin ottaa Histecia heti imetyksen jälkeen, ja jos haluan niin soittaa vielä neuvolaan/lääkärille. Eli ostinpa paketin Histecia ja pakko oli tabletti jo ottaa ja päätin, että imetän vasta ennen iltaunia seuraavan kerran.
 

Yhteistyössä