Imettäessäni sain ohjeen että mitään suun kautta otettavia allergialääkkeitä ei saisi ottaa (Zyrtec, Semprex jne), niistä kun vauva saa sitten maidon mukana osansa (en muista miten vaikuttaisi, kai jotain väsymystä tms). Sen sijaan esim. nenäsumutteita saa käyttää, koska niistä ei vaikuttavat aineet imeydy verenkiertoon samalla tavalla kuin sisäisesti otettavista. Niiden ei siis pitäisi vaikuttaa lapseen ja itse käytin niitä satunnaisesti imetysaikana. Voit toki varmistaa vielä neuvolasta tai lääkäriltäsi.
Jaah, ja nyt kun asiaa muistelin niin olihan tuosta netissäkin:
Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?
Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.
Teratologinen Tietopalvelu
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169#1