allergialääkkeet ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilkku_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vilkku_

Vieras
Hei,
osaako joku kertoa jos allergialääkkeillä (Duact, Zyrtec) on negatiivinen vaikutus raskautumis-yrityksessä ja raskauduttua ? Itse tässä kovasti odottelen plussaa samaan aikaan kun heinänuha vaan pahenee. Olen ottanut vain muutamana päivänä yhden tabun kun nenä on vuotanut ja kutissut niin pahasti mutten tässä raskautumisyrityksessä ole uskaltanut enempää ottaa. Onko raskaana oleville jtk muita allergialääkkeitä? Kiitos vinkeistä!
+++ odotellessa, Vilkku

Keväällä oli mulla sama ongelma. Jouduin käymään päivystyksessäkin asiaa kysymässä, kun en osannut ja uskaltanut yksin päättää mitä voi ottaa. Yleensä kai sanotaan, että paikallislääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat) voi käyttää. Niillä en kuitenkaan pelkästään pärjännyt, kun oireet olivat niin pahoja. Lääkäri sitten sanoi, että Zyrteciä voi ottaa, se on vanha ja tunnettu lääkeaine. Eihän se varmaan suositeltavaa ole, mutta minkäs teet kun ilman ei voi olla. Söin sitten pari viikkoa niitä Zyrtecejä 1tabl/pvä noin viikot 8-10. Nyt menossa vko 16 ja ainakin np ultrassa kaikki oli kunnossa. Toivottavasti jatkossakin kaikki on kunnossa, hiukan tuntee kyllä huonoa omatuntoa tuosta lääkkeiden syömisestä. Toisaalta jos Zyrtecillä olisi jotain hirmu vaikutuksia sikiöön, niin olisihan se varmaan tullut vuosikymmenten aikana ilmi. Kannattaisi varmaan puhua lääkärin kanssa asiasta. Mulla oli sellainen olo kun asiaa neuvolasta aikoinaan kysyin, että oon varmaan maailman ainoa tuleva äiti, jolla on allergia, kun eivät osanneet yhtään auttaa. Luulisi, että olisi joku standardiratkaisu ja suositus, sen verran monella kuitenkin on allergiaa.

Mulle sanottiin, että Zyrteciä ei saa raskauden aikana käyttää. Sekä työterveyslääkäri jo ennen raskautta, että yksityinen gynekologi varhaisultrassa olivat sitä mieltä. Ilman siis olin sen kevään ja kesän ja hengissä selvisin, vaikka muuten olen vuosia maalis-heinäkuun niitä käyttänytkin. Imetyaikana sitten kyllä jo käytinkin, kun muuten olisi vauvalla ollut puolikuollut äiti...

Samaa kävin juuri kysymässä työterveyslääkäriltä. Sanoi heti ykskantaan, että mitään antihistamiinia ei sitten saa käyttää. Outoa. Zyrtecin osalta tuoteselosteessa ainakin todetaan, että käyttöä raskausaikana vältetään turvallisuussyistä. Ei siis minusta ehdoton kielto. Esim Heinixin (joka ainakin minulla toimii hyvin) osalta taas sanotaan, että kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

Mulle sanoi kaksikin lääkäriä tänä keväänä, että Zyrteciä ym. samanlaisia lääkkeitä voi hyvin käyttää. Ohjeistus on muuttunut lähiaikoina. Apteekissa eivät voi suositella mitään lääkkeitä, sillä pakkausselosteissa kehotetaan keskustelemaan lääkärin kanssa. Mutta keskusteltu siis on ;o)

Kiitos vastauksista. Taidan ottaa "riskin" ja ottaa Zyrteciä yhden päiväs ainaki toistaiseksi. Jos plussa tulee kysyn asiaa vielä yhdeltä lääkäriltä! =)
Vilkku

Mulle lääkäri sanoi, että silmätippoja voi käyttää ilman vaaraa, nenäsumutetta vain tarvittaessa ja pakon edessä (mulla beclonasal 100 mg). Terkkari neuvolassa sanoi että ei sais käyttää mitään, ei varsinkaan tabuja eikä nenäsumutetta. Luulen tosin, et lääkärit tietää noista lääkejutuista vähän paremmin,mut tietty on hyvä välttää kaikkia lääkkeitä. Kaverilleni sanotiin ihan loppuraskaudestakin, että Zyrteciä voi ottaa, jos olo on tosi paha. Tiedä siten mitä/ketä uskoa, ehkäpä itse ottaisin zyrtec:iä, jos olo ois tositosi tukala.

Pinni 26+3

Pinni, onpa terkkariltasi tosi kumma neuvo tuo Beclonasalin ottaminen vain tarvittaessa. Sehän on nimenomaan sellainen lääke, josta ei ole mitään hyötyä, jos sitä otetaan vain silloin tällöin, vaan se vaatii muutaman päivän-viikon jatkuvan käytön, ennen kuin alkaa tehoamaan.

Mulle sanottiin neuvolassa että Zyrteciä saa nykyään käyttää, tarkisti asian uusimmasta lääkelistasta. Olihan siellä paljon muitakin sallittuja lääkkeitä, mutta kysyin vaan tuon Zyrtecin osalta. Oon kyllä ottanu niitä vasta pari, ja pitäny välillä taukoa... jos vaan jatkossakin pystyis niin.

Plussasin pari päivää sitten, ja minulla kans ollut ihan hirveät allergiaoireet heinästä, sinnittelin tossa pari päivää, mutta tänään oli pakko ottaa Heinix, ja silmätippoja (Lomudal).

Hei!
Minulla on nasonex käytössä ja zaditen silmätipat, ovat olleet koivun kukinnasta lähtien. Nenäsumutteet ja silmätipat ovat ihan tehokkaita, kun vaan malttaa sitkeesti käyttää, itselläni meni n. viikko että alkoivat tehota, eli kestää tavallaan se että alkavat kunnolla tehoamaab, mutta sitten auttavat hyvin. Aluksi otin myös zyxal nimistä lääkettä ennenkuin sitten alkoi pelkkä sumute ja tipat riittää. Nyt heinän kukinnan aikaan välillä ollu jotain tosi pieniä oireita mutta nasonex ja zaditen-tipat olleet kyllä tosi hyvät. Nyt olen niitä jo toukokuusta asti käyttänyt päivittäin.
Mulla rv 39+2 jo. Esikoista odottaessa lääkäri määräsi zyrteciä ja käytin sitä loppuraskauden ja ihan terve tuo poika on. Lääkäreillä vähän oma kanta jokaisella näihin juttuihin. Jos tilanne oikein paha niin kannattaa mennä yksityiselle.
Mutta suosittelen kaikille nasonexiä ja silmätippoja...kun vaan malttaa ensin sitkeesti käyttää päivittäin niin kyllä oireet sitten helpottaa.

Hei!

Olen aika pahasti allerginen kaikelle puiden, pensaiden ja heinien siitepölylle. Plussasin viikonloppuna ja olin epätietoisena kaksi piiiitkää ja tukalaa päivää käyttämättä allergiareseptilääkkeitäni, ennekuin sain neuvolasta tietoa. Neuvolan terveydenhoitajan ja lääkärin "painava mielipide" oli, että allergiat tulee hoitaa hyvin myös raskausaikana, ettei ne kehity astmaksi. Varmuuden vuoksi aiemmin käyttämäni antihistamiinit vaihdettiin Zyrteciin ja oikein pahoissa oireissa voin ottaa Duactia (jota ei kyllä pakkausselosteessa suositella raskauden aikana). Nenäsuihketta (Nasonex) voi käyttää kuten ennenkin. Lääkäri siis päättää tapauskohtaisesti, mikä on paras hoitotapa. Ehdottomasti kannattaa hoitaa allergiat kunnolla ja kannattanee ottaa yhteyttä neuvolalääkäriin tai alan erikoislääkäriin, joilla on uusinta tietoa (ymmärtääkseni viime vuosina monia allergialääkkeitä vapautettu pannasta, mutta esim. Loratadin/Clarityn on kiellettyjä).

Mahdollisimman vähän tukalaa odotusta kaikille allergikoille!

Yhteistyössä