Meidän lapselle ilmaantui n. 1 kk:n ikäisenä karheat ihottumaläiskät poskille korvien lähelle. N. 4 kk:n ikäisenä ihottuma laajeni nopeasti iholle kauttaaltaan. Ihottumaa oli kahdenlaista, toinen oli lanttiihottumaa eli kohollaan olevia tarkkarajaisia kutisevia läiskiä. Toinen pientä punaista pistettä ympäri kehoa. Tässä vaiheessa lastenlääkäri diagnosoi atooppisen ihottuman ja hoidoksi saimme Hydrocortisonia ja Lipolan voidetta.
Lähetteellä pääsimme ihotautiklinikalle 5,5 kk:n ikäisenä, jossa tehtiin prick-testeinä perussarja ja allerginen reaktio tuli vain kissalle. Kissaa meillä ei kotona ole, joten ihottuman syy ei kuitenkaan voinut olla kissa. Minä edelleen täysimetin lasta tuolloin ja lääkärin suosituksesta jätin ruokavaliostani pois kaikki yleisesti allergisoivat ruoka-aineet ja niitähän on pitkä lista. Aloin antamaan lapselle kaupan vellejä ja 6 kk:n iässä perunaa. Vellistä ja äidinmaidonvastikkeesta tuli selvä allerginen reaktio: posket ja kaula alkoivat punottaa ja kutisivat kovasti. Olin jo tässä vaiheessa melko varma, että lapsella on maitoallergia, vaikka se ei prick testeissä näkynyt. 8,5 kk:n iässä prick-testit uusittiin ja tehtiin myös lapputestit selkään. Nyt molemmissa testeissä näkyi allerginen reaktio maidolle sekä epävarmat reaktiot vehnälle, ohralle ja rukiille, rypsille, rapsille ja sinapille.
Jatkoin kuitenkin imettämistä, vaikka jouduin itse, maidottomalle, munattomalle, soijattomalle ruokavaliolle yleisestiallergisoivien lisäksi. Sitten alkoi korvikerumba tässä järjestyksessä: Almiron pepti, Nutri Junior, Neocate ja näistä ei käynyt mikään! Viimeiseksi saatiin resepti SoijaTutteliin, joka sopi vihdoinkin. Ja on muuten kaikkein halvin näistä neljästä!
Maidoton ruokavalio paransi ihoa selvästi, mutta lantit jäivät. Prick-testejä tehtiin taas 9 kk:n iässä, mutta uusia allergioita ei näkynyt. Jätimme kuitenkin perunan pois lääkärin ohjeen mukaan ja VOLA! Lantti-ihottuma hävisi. Perunan tilalle otimme bataatin. Nyt ruokavaliossa on bataatti, parsakaali, maissi, hirvi, riisi, persikka, vadelma, kaura ja tattari sekä soijamaito ja alpro soja jogurtti. Ravintolisinä kalkki, multitabs ja keijumargariini. Kokeiltuja allergisoivia ruokia on ollut: päärynä, luumu, ruusunmarja, mustikka, sianliha ja kalkkuna. Nyt kokeilussa porkkana. Ihottumaa on edelleen, mutta paljon vähemmän. Kortisonia joudumme käyttämään edelleen. Imetän edelleen, mutta pitäisi lopetella, kun lapselle tehdään kuukauden päästä (1 v.) vehnäaltistus ja imettävän äidin pitää luopua myös viljasta kaiken edellisen lisäksi. Helpolla allergioiden kanssa ei pääse, koska lähes kaikki ruoat on aina valmistettava itse. Eikä mikään ruoka-aine ole varmasti sopiva, pitää vain kokeilla. Jaksamista teille kaikille samojen asioiden kanssa painiville!