Mitäs sitten kokeiltaisiin!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en nyt voi ymmärtää, mikse ap voisi kokeilla kaupan kauramaitovalmisteita, jos kerran lapsi on jo yli vuoden vanha eikä sillä perusteella enää tarvitsisi korvikkeita muutenkaan?

Ihmettelen myös tuota terveydenhuollon suhtautumista maitoaltistukseen. Me pääsimme suht nopeaan kunnalliselle puolelle altistukseen ja maitoallergia todettiin välittömästi, tosin kyseessä oli alle vuoden ikäinen lapsi silloin. Imetin reilun vuoden ikään ollen itse mahdollisimman vähällä maidolla ja nyt yli vuoden iässä annamme kauramaitovalmisteita, kun soijamaidot eivät hänelle sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Minä en nyt voi ymmärtää, mikse ap voisi kokeilla kaupan kauramaitovalmisteita, jos kerran lapsi on jo yli vuoden vanha eikä sillä perusteella enää tarvitsisi korvikkeita muutenkaan?

Ihmettelen myös tuota terveydenhuollon suhtautumista maitoaltistukseen. Me pääsimme suht nopeaan kunnalliselle puolelle altistukseen ja maitoallergia todettiin välittömästi, tosin kyseessä oli alle vuoden ikäinen lapsi silloin. Imetin reilun vuoden ikään ollen itse mahdollisimman vähällä maidolla ja nyt yli vuoden iässä annamme kauramaitovalmisteita, kun soijamaidot eivät hänelle sovi.

Alle 1½ vuotiaalle ei tosiaan suositella kaupan maitovalmisteita, koska niissä ravintoarvot ovat hyvin huonoja. Ja jos on moniallerginen lapsi tulee hänen saada maidosta muitakin tärkeitä ravintoaineita. Meille allergialääkäri sanoi että alle kaksi vuotiaalle tulee löytää apteekin maidoista sopiva valmiste, ja emme ole lähteneet uhmaamaan hänen lausuntoa, koska hän on kuitenkin ammattilainen.

Lapsemme alkoi sietää tavallista maitoa, joten nuo purkit saisi vaikka hiukan kelan korvaamia halvemmalla, jos jollakulla on tarvetta. (Tosin joutuisi ne myös täältä Härmästä noutamaan.)

hei. aikas suuri osa maapallon ihmisistä elää ilman maitoa. se on meidän pohjoismaalaisten juttu. oma vanhin lapseni nyt 18 v. oli elämänsä ekat 9kk rintamaidolla. sen jälkeen annoin valion mehua johon lisätty kalsiumia. medän perheessä kaikki 3 lasta ovat enemmän tai vähemmän lakstoosi-intolerantikkoja, mutta luomu maito käy. lastenlääkäri sanoi tähän syyksi sen ettei luomumaitoa homogenoida. kalsiumia saa kuorimattomista sesaminsiemenistä. sitä on niissä jopa enemmän kuin maidossa. manteleita syödään ja vettä juodaan. vanhin tytär alkoi aika nuorena vegaaniksi. käyttää kaura- ja soijamaitoja. kalsiumarvot hyvät vaikkei ole koskaan maitoa juonut.

Maitoallergiselle lapselle suositellaan apteekin erityiskorvikkeita kahden vuoden ikään asti.

Alkuperäinen kirjoittaja oioi:

Maitoallergiselle lapselle suositellaan apteekin erityiskorvikkeita kahden vuoden ikään asti.

Mitäs kun minulla on maitoallerginen pari viikkoa päälle vuoden ikäinen lapsi, jolle sekä lääkäri, että ravitsemusterapeutti ovat suositelleet ihan niitä kaupan kauravalmisteita maidon sijaan? Ihmeellisiä käytäntöjä eri puolen Suomen, miksi ei voi olla yhteneväistä linjaa tässäkään. Mihin tässä nyt sitten pitää luottaa?

Myös kaverin lapsi on juonut 1-v lähtien ihan kaupan kauramaitoja. Itse en ole niitä vertaillut suhteessa tavalliseen rasvattomiin maitoihin.

Käsittääkseni erityiskorvikkeiden korvattavuus ei kyllä 2-vuotiaaksi asti kovin helposti irtoa, jos muita allergioita ei ole. Meille todettiin toisen lapsen kohdalla, että yli 1-vuotias pärjää ilman maitoa ja ensimmäisen lapsen kohdalla, että yli 10 kk ikäinen pärjää jo ilman maitoa... Joten kyllä minä sinuna uskaltaisin sitä kaupan kauramaitoa ym. antaa.

Minulla on 10kk ikäinen maitoallerginen lapsi, joka maitoaltistuksen perusteella sai erityiskorvikkeiden korvattavuuden saman tien puolen vuoden ikäisestä 2 vuotiaaksi. Ei edes kyseenalaistettu sitä missään vaiheessa.
Meille allergialääkäri suositti korviketta kahden vuoden ikään saakka ja sen lisäksi vielä mahdollisesti kalkkilisää (jos korviketta ei mene tarpeeksi) ja NÄIDEN RINNALLA totuttelua kaura- riisi- soijapohjaisiin kaupan maitoihin ja jogurtteihin ym.
Pidän kyllä todella outona näitä täysin ristiriidassa olevia ohjeita ja lausuntoja... tai sitten joku tällä palstalla puhuu läpiä päähänsä.

Yhteistyössä