Alle kolmevuotias isyyslomalla päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis tuo, että lapsi on pk:ssa vaikka 3 päivää viikossa vaikka äiti on kotona on mun mielestä ihan ok. Olisin varmaan itsekin pitänyt isompaa lasta päiväkodissa pari päivää viikossa, jos emme olisi muuttaneet juuri ennen toisen lapsen syntymää.
Ja tuo, että lapsi haluaa leikkiä iltapäivällä ulkona muiden kanssa on myös musta ihan perusteltua, en siis ollenkaan tarkoita tätä tässä avauksessa.

Ilmeisesti kuitenkin suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että isyysloma on se aika, kun perheen tulee "järjestäytyä uudelleen" ja tutustua toisiinsa ihan rauhassa. Eikä isomman lapsen tulisi olla kokonaisia päiviä hoidossa tuona aikana. Huh.

[QUOTE="mmm";25127480]No kerro miten toi eroaa kerhosta jos veisin lapsen sinne kolme kertaa viikossa? Paitsi että siellä olisi lapselle uudet ihmiset. Jos lapsi on pk:ssa esim. 9-15.30 kolme päivää viikossa.[/QUOTE]

No mun reilu 4v aloitti leikkikerhon nyt syksyllä. Kolme kerta viikossa, klo 9-12. Oli ollut ennen sitä päiväkodissa 2vuotta. Juuh, lapselle olivat ihmiset uusia, mutta eipä näytä haittavan. Kantaa jo huolta siitä, että joutuuko hän takaisin päiväkotiin, kun äiti palaa töihin. Vaikka silloin erittäin hyvin päiväkodissa viihtyikin.
Miten ero kerosta:
- päivät huomattavasti lyhyempiä
- ei kuormita päiväkotia
- toiminta on suunnattu ainoastaan virikkeisiin, lämpimä lounaan kyllä syövät. Koen, että lapseni saa kerhosta enemmän, koska puuttuvat toi iso ryhmä ja päiväkotirutiinit, jossa kuitenkin leikkimiselle jää loppuen lopuksi aika vähän aikaa. Pääpaino kun on päiväkodissa lapsen perustarpeiten täyttämisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25127548:
Onpa surullista, sanoisin. Se, että kun isosiskolla/veljellä olisi mahdollisuus tutustua yhdessä perheen kanssa uuteen tulokkaaseen, hänet viedään pois ja muu perhe tutustuu toisiinsa. Se, että ihan pieni lapsi itsekin dumpataan vauvan edestä päiväkotiin pitkiksi päiviksi. Se, että ylipäätään noin pieni lapsi joutuu olemaan hoidossa noin pitkiä päivä, etenkin kun toinen ja tässä tapauksessa molemmat vanhemmat olivat kotona. Voi lapsi raukkaa, sanon minä.

On tapauksia, joissa päiväkoti voi olla hyvä tukimuoto (erityislapset, vanhemman uupumus). On myös aivan eri asia, että lapsi jatkaa päiväkodissa 2-3 päivää viikossa lyhyemmällä päivällä kuin että on siellä 5 pvä/viikko 9-10 h/päivä. Tässä ap:n kuvaamassa tapauksessa ei kaiketi ollut kyse kummastakaan noista, ja hyvin surullisena esimerkkinä pidän tätä. En olisi yhtään yllättynyt vaikka 3 v. oireilisi, olisi mustasukkainen ja kokisi hylkäämisen.

Kyllä tätä päiväkodeissa jonkun verran näkee, mutta luojan kiitos suurin osa vanhemmista ajattelee lapsensa etua eikä omaa mukavuuttaan (tosin en ymmärrä miksi lapsen kanssa oleminen ei olisi mukavaa?).

Olen kanssasi tasan samaa mieltä. Mutta sitä olen ihmetellyt, että kun vanhemmilla ei näköjään ole tässä asiassa ihan kaikki Muumit laaksossa, niin eikö päiväkodista sanota mitään? Siis en tietenkään tiedä, ovathan he voineet sanoakin jotain, mutta ilmeisesti ei tuon isomman lapsen hoidosta voida kuitenkaan päiväkodin puolelta kieltäytyä, kun kerran maksu on maksettu?

No mun reilu 4v aloitti leikkikerhon nyt syksyllä. Kolme kerta viikossa, klo 9-12. Oli ollut ennen sitä päiväkodissa 2vuotta. Juuh, lapselle olivat ihmiset uusia, mutta eipä näytä haittavan. Kantaa jo huolta siitä, että joutuuko hän takaisin päiväkotiin, kun äiti palaa töihin. Vaikka silloin erittäin hyvin päiväkodissa viihtyikin.
Miten ero kerosta:
- päivät huomattavasti lyhyempiä
- ei kuormita päiväkotia
- toiminta on suunnattu ainoastaan virikkeisiin, lämpimä lounaan kyllä syövät. Koen, että lapseni saa kerhosta enemmän, koska puuttuvat toi iso ryhmä ja päiväkotirutiinit, jossa kuitenkin leikkimiselle jää loppuen lopuksi aika vähän aikaa. Pääpaino kun on päiväkodissa lapsen perustarpeiten täyttämisessä.

Juuri näin. Mun ei tarvi perustella enempää. Tai voin sanoa sen, että 3-5-vuotiaani ei sanonut yhtenkäkään aamuna, että onko pakko lähteä kerhoon. Arvatkaapa montako kertaa on sanonut, että onko pakko lähteä päiväkotiin?! Mutta ei ne lapset rikki mene, mutta itse en vain ymmärrä, että miksi lapsi pidetään pitkäpäivä pk:ssa, jos itse on kotona. Mulla tulee paha mieli jo tästä, että jätän lapset hoitoon, vaikka tulen itse töihin. Mutta mulla onkin varmaan joku läheisriippuvuus. Lapsethan tottuu mihin vain ja pärjäävät kyllä. Et sää mmm mitään rikosta tee ja kiva kuulla perusteluja.

[QUOTE="mmm";25127366]Meillä lapsi jatkaa pk:ssa 3 päivää viikossa vauvan synnyttyä. Ja on pk:ssa suht pitkää päivää (haetaan n. 15.30-16) syystä, että jokaikinen kerta kun lasta on haettu aiemmin, tilanne on päättynyt joko lapsen väkisin raahaamiseen kotiin ja itkuun tai siihen että minä, äiti, olen istunut tunnin pk:ssa hiekkalaatikon reunalla. Kun ne leikit on kesken just silloin eikä haluta lähteä pois. ja meillä on kyllä ihan normaalit kotiolot ja lapsi viihtyy kotonakin. Lapsi 3,5v. Jotenkin vain koen turhaksi istuskella sen tunnin siellä hiekkalaatikon reunalla, kun niinä kotipäivinä saan tehdä sitä ihan tarpeeksi.[/QUOTE]

Et oikeasti voi olla tosissasi. Koet turhaksi.. Lapsen kanssa on siis turha olla?

Mä en voi ymmärtää tätä nykytrendiä, että isompi lapsi jatkaa päiväkodissa, kun perheeseen syntyy toinen lapsi. Jatkuvasti selitellään näitä "kaipaa virikkeitä jne" juttuja ja kyse on noin 3-vuotiaasta lapsesta. Uskomatonta toimintaa!

[QUOTE="Tiina";25127630]Juuri näin. Mun ei tarvi perustella enempää. Tai voin sanoa sen, että 3-5-vuotiaani ei sanonut yhtenkäkään aamuna, että onko pakko lähteä kerhoon. Arvatkaapa montako kertaa on sanonut, että onko pakko lähteä päiväkotiin?! Mutta ei ne lapset rikki mene, mutta itse en vain ymmärrä, että miksi lapsi pidetään pitkäpäivä pk:ssa, jos itse on kotona. Mulla tulee paha mieli jo tästä, että jätän lapset hoitoon, vaikka tulen itse töihin. Mutta mulla onkin varmaan joku läheisriippuvuus. Lapsethan tottuu mihin vain ja pärjäävät kyllä. Et sää mmm mitään rikosta tee ja kiva kuulla perusteluja.[/QUOTE]

Mun lapsi ei taas ikinä sano, että miksi pitää mennä päiväkotiin. Kesällä kun oltiin lomalla niin leikki mun kanssa päiväkotia ja vapaapäivinä puhuu niistä pk-kavereista. Lapset on erilaisia. Samoin päiväkodit.

[QUOTE="mmm";25127540]No, veit kuitenkin kerhoon "hoitoon" ;). Ihan sama millä nimellä sitä nimität.[/QUOTE]

3h*3 kertaa vkossa. Voiko noita verrata? Ei päiväunia, pelkkää leikkiä ja ulkoilua kunnes äiti hakee pois.

[QUOTE="mmm";25127540]No, veit kuitenkin kerhoon "hoitoon" ;). Ihan sama millä nimellä sitä nimität.[/QUOTE]

mmm hyvä, tässä sinun ja ap:n kertomassa tapauksessa nyt on iso ero, joten se että puolustat omaa valintaasi ei oikeastaan liity juuri mitenkään ap:n tapaukseen. Ap:n tapauksessa 3 v. lapsi oli hoidossa isyysloman ajan 5 päivää viikossa, 9-10 h päivässä. En ole virikehoidon puolestapuhujia, mutta tuossa ja sinun tapauksessa on huima ero. En rinnastaisi niitä mitenkään.

[QUOTE="Ei ole totta";25127654]Et oikeasti voi olla tosissasi. Koet turhaksi.. Lapsen kanssa on siis turha olla?
[/QUOTE]

No, ei ole mutta kun se lapsi ei leiki mun kanssa siellä pk:ssa vaan niiden kavereiden kanssa. Tuntuu turhalta istua yksin siellä hiekkalaatikon reunalla kun lapsi menee menojaan kavereiden kanssa. Tietty jos mennään sinne kotipihalle jossa on vain minä leikkikaverina, niin leikkii mun kanssa, mutta näin viimeisillään raskaana (rv40+5) musta ei ole samanlaista juoksukaveria kuin niistä muista lapsista.

[QUOTE="mmm";25127480]No kerro miten toi eroaa kerhosta jos veisin lapsen sinne kolme kertaa viikossa? Paitsi että siellä olisi lapselle uudet ihmiset. Jos lapsi on pk:ssa esim. 9-15.30 kolme päivää viikossa.[/QUOTE]

No kerjo kestää ainakin täällä vain kolmetuntia kerrallaan. Ja aikuisena sä kyllä määräät millon mistäkin lähdetään eikä lapsi. Lopeta se istuminen hiekkiksen reunalla, ota lapsesi ja lähde.
Muo vaan niin raivostuttaa vanhemmat jotka antaa lasten pompottaa itseään ja rakentaa säännöt, vaikka se olisi aikuisen tehtävä, ei lapsen.

Sä ja sun lakipykäläs. Tiedän yh-äidin, joka käy ulkopaikkakunnalla töissä ja työmatkoihin menee melkein 1,5h/suunta eli päivässä melkein 3h. Siihen lisäksi työpäivä, niin melko mahdotonta on päästä alle tuon 11h! Elämäntilanteet vaan on joskus sellasia, että hoidossa joutuu olemaan pitkiäkin aikoja. Onneksi on vapaapäivät, jolloin voi sitten yhdessä viettää sitä laatuaikaa.

Jos et sattunut tietämään, niin maksimi hoitoaika lapselle on 10 h. Se on maksimi. Erikseen on yötyötä tekevät, joiden lapsi voi viettää vuorohoidossa myös yön + illan tai aamun.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25127681:
mmm hyvä, tässä sinun ja ap:n kertomassa tapauksessa nyt on iso ero, joten se että puolustat omaa valintaasi ei oikeastaan liity juuri mitenkään ap:n tapaukseen. Ap:n tapauksessa 3 v. lapsi oli hoidossa isyysloman ajan 5 päivää viikossa, 9-10 h päivässä. En ole virikehoidon puolestapuhujia, mutta tuossa ja sinun tapauksessa on huima ero. En rinnastaisi niitä mitenkään.

Totta, mutta silti mullekin sanotaan etten ansaitse tai rakasta lastani.

[QUOTE="Tiina";25127658]3h*3 kertaa vkossa. Voiko noita verrata? Ei päiväunia, pelkkää leikkiä ja ulkoilua kunnes äiti hakee pois.[/QUOTE]

No tuohon kun lisää kahden tunnin päiväunet niin siinä onkin jo lyhyt päipäkotipäivä (meidän poika on pk:ssa 5h). Samahan se missä lapsi nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;25127681:

Mä olen ihan samaa mieltä. Siksi ihmetys onkin suuri, kun täällä nämä kuitenkin tunnutaan rinnastettavan toisiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25127606:
Olen kanssasi tasan samaa mieltä. Mutta sitä olen ihmetellyt, että kun vanhemmilla ei näköjään ole tässä asiassa ihan kaikki Muumit laaksossa, niin eikö päiväkodista sanota mitään? Siis en tietenkään tiedä, ovathan he voineet sanoakin jotain, mutta ilmeisesti ei tuon isomman lapsen hoidosta voida kuitenkaan päiväkodin puolelta kieltäytyä, kun kerran maksu on maksettu?

Itse työskentelen päiväkodin johtajana ja kyllä minä tässä tapauksessa varmasti puhuisin vanhemmille.

Olen vastaavasta asiasta puhunut muutaman vanhemman kanssa, mm. tapauksissa joissa lapsilla ei ole ollut ollenkaan (yhtään päivää) lomaa koko vuotena, vaikka vanhemmilla on ollut lomat, ja tapauksessa jossa vanhemman ollessa kotona vanhempi lapsi (3 v.) oli joka päivä hoidossa koko päiväkodin aukioloajan. Vanhemmat sen lopullisen ratkaisun toki tekevät, mutta meidän tehtävämme on puhua huolesta, jos sellainen on.

Useimmat vanhemmat kyllä minun mielestäni todella välittävät lastensa parhaasta ja ajattelevat asiat lapsen parasta ajatellen. Sitten on muutamia harvoja poikkeuksia.

Olen ainoa vanhempi perheessäni.
Omaa aikaa ei ole.
Käyn kokopäivätöissä.
Lähiverkkoa ei ole.
Pinnistelin ntaloudellisetsi - ja olin hoitovapaalla 4 kuukautta, sekä 4-päiväisellä työviikolla vuoden.
Lapseni on hoidossa klo 0845-1655.

Tästä näkökulmasta en näitä juttuja voi käsittää.
Miten ihmeessä kahden vanhemman perheissä yleensäkin hoitopäiväksi ei riitä 6-7 tuntia , ihan joka päivä ?
Jos toinen hakee ja toinen vie ?
Kun pakko näitä asioita on pystyä työnantajan yms kanssa junailemaan näin ypöyksinkin.

Sitten kritisoidaan yksinhuoltajia ja kaltaisiani perheitä - joissa on 'väärin valittu' biologinen toinen vanhempi. Jos on helpot ja luxus olosuhteet - niinkus tästä näkökulmasta siis vanhemmilla on - jos on kaksin kappalein vastuunkantajia - pitäisi voida vaatiakin jotain ?

Alkuperäinen kirjoittaja Yhden vanhemman perheenä;25127755:
Olen ainoa vanhempi perheessäni.
Omaa aikaa ei ole.
Käyn kokopäivätöissä.
Lähiverkkoa ei ole.
Pinnistelin ntaloudellisetsi - ja olin hoitovapaalla 4 kuukautta, sekä 4-päiväisellä työviikolla vuoden.
Lapseni on hoidossa klo 0845-1655.

Tästä näkökulmasta en näitä juttuja voi käsittää.
Miten ihmeessä kahden vanhemman perheissä yleensäkin hoitopäiväksi ei riitä 6-7 tuntia , ihan joka päivä ?
Jos toinen hakee ja toinen vie ?
Kun pakko näitä asioita on pystyä työnantajan yms kanssa junailemaan näin ypöyksinkin.

Meitä on kaksi ja me ei pystytä millään 6-7 tunnin päiviin. Molemmat kun teemme ihan täyttä päivää töissä, joten lapsi joutuu olemaan töissä 7.30-16.15. Jos toinen tekisi vuorotyötä niin sitten tuo voisi onnistua, mutta ei kahdelta ns. toimistotyöläiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25127511:
Häh? Eikö teillä ole isä koskaan muutoin kotona? Ettekö te tee asioita koko perheen kesken, vai onko isä aina töissä ja sinä kotona lasten kanssa?
Olisko kuitenkin niin, että se riehunta on johtunut vauvasta, ei isästä?

Mies viettää kaiket illat ja viikonloput perheen kanssa, joten kyse ei ole siitä etteikö lapset saisi normaalisti olla isänsä kanssa. Ja se riehunta on loppunut kuin seinään heti kun mies on palannut takaisin töihin, eli on siis johtunut nimenomaan miehen kotonaolosta, ei niinkään vauvasta (joka ensimmäiset viikot on lähinnä syönyt ja nukkunut). Ilmeisesti lapset olivat täysin hämmentyneitä siitä, miksi yhtäkkiä isä kuljettaa kerhoon ja vie puistoon jne.

Itse kannatan lasten kotihoitoa, mutta jos lapseni olisi päivähoidossa, antaisin lapsen jatkaa normaaleja rutiineja myös vauvan syntymän jälkeen. Eri asia sitten jos olisi tarkoitus ottaa lapsi pois hoidosta kokonaan, mutta jos kyse jostain parista viikosta, antaisin lapsen käydä päivät hoitopaikassa isyyslomankin ajan. Tämä mielipiteeni perustuu kokemukseen omista lapsistani, mutta toki lapsia ja perheitä on erilaisia.

Yhteistyössä