Alle kolmevuotias isyyslomalla päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen taas tämä itseäni ihmetyttänyt tapaus. Kysynkin nyt teiltä, että onkohan se kovin yleistäkin, että kun perheeseen syntyy vauva ja isä on kolme viikkoa isyyslomalla niin vanhempi lapsi viedään silti joka päivä päiväkotiin 9-10 tunniksi?

Ihan fiksuina pitämäni ystävä toimi näin. Nyt hän on siis kotona vauvan kanssa, isä palannut jo takaisin töihin ja vanhempi (hieman alle 3v) tietenkin edelleen joka päivä päiväkodissa, isä vie ja hakee.

Mun mielestä se ei ole fiksua, että toisen (tai molempien) vanhempien ollessa kotona, esikoinen laitetaan pitkiksi päiviksi päiväkotiin. 9-10h on ihan liian pitkä päivä lapsen olla hoidossa ihan muuten vaan.

Se taas on ihan fiksua, että jos lapsi vaan tykkää oll hoidossa ja se on perhetilanteesta riippuen myös ok, niin esikoinen voi jatkaa päivähoidossa käyntiä, mutta lyhennetyllä päivällä ja viikolla. 4-5h muutaman kerran viikkoon.

MarieHos, tuon siis toki minäkin ymmrrän. Että siis päivähoidossa viihtyvä jatkaa siellä lyhennetyllä ajalla. Mutta tämä oli joka ikinen päivä myös tuon isän komen viikon isyysloman ajan hoidossa. Eikä viikkoa edelleenkään ole mitenkään lyhennetty.

nehän maksaa siitä joten mikä ongelma?
Kaverikin on ottanut lapselleen hoito ajaksi 7-17 ja vaikka meneekin aikasemmin töihin ja lapsen isä vie lapsen hotoon niin hakee kaveri vasta klo 17.00 lapsen kotiin, nehän maksaa siitä koko ajasta ja näin saa vähän itsekin hengähtää

Minusta se olisi ennemminkin rasite jos laittaa vanhemman lapsen hoitoon kuin pitää hänet kotona. Eli pidän outona jaa en niin soveliaanakaan. Minusta myös venhemman lapsen pitää saada tutustua uuteen perheenjäseneen. Ei se ole vain isän ja äidin oikeus.
heh, miksiköhän jotkut lapset on niin mustiksia vauvasta....hmmm....taisi sekin asia selvitä....he jäävät aina toiseksi vauvalle

nehän maksaa siitä joten mikä ongelma?
Kaverikin on ottanut lapselleen hoito ajaksi 7-17 ja vaikka meneekin aikasemmin töihin ja lapsen isä vie lapsen hotoon niin hakee kaveri vasta klo 17.00 lapsen kotiin, nehän maksaa siitä koko ajasta ja näin saa vähän itsekin hengähtää

Tiedätkö paljonko päivähoitopäivä maksaa lasta kohti? Kustannuksista vanhemmat maksavat vain viidesosan, loput verovaroista.

meille kyllä sanottiin että 9 tuntia pitempään ei saisi lastaan hoidossa pitää.. häätyy olla melko vastuutonta vanhempaa jos pitää saada oma lapsi "jaloista" pois, jotta VOI HENGÄHTÄÄ?!! herrajumala..

ja en todellakaan usko että lapsi on hoidossA 11h vuorokaudessa. sehän ei ole edes SALLITTUA?!

lastensuojelun porukalle tuommosista idiooteista pitäs ilmottaa! jos lapsia tekee,niin tietääkseni niitä ei JOUDUTA hoitamaan,vaan ne hoidetaan mukisematta. tsiisus mitä porukkaa ihan oikeasti!!

sääliksi käy lapsiparat jotka oikeesti viettää 9-11 tuntisia päiviä MUKA HOIDOSSa.. TÄÄLLÄ osassa suomea se ei ole edes mahdollista koska siinä tulee jonkinsortin lakipykäläkin jo vastaan.

[QUOTE="wtf";25126381]Tiedätkö paljonko päivähoitopäivä maksaa lasta kohti? Kustannuksista vanhemmat maksavat vain viidesosan, loput verovaroista.[/QUOTE]

Tiedän mutta kerroinkin kuinka kaveri tekee ;)
Itse olen lasteni kanssa kotona kun en saanut lähitarhasta paikkaa heille joten autottomana hankala liikkua ;)

Kaveri vetoaakin siihen että näin siellä tekee muutkin ja kerran jos on saatu paikka ja siitä maksetan niin kukaan ei voi puuttua hoitoaikaan kun ei se niille kuulu pääseekö jo klo 14.00 pois täistä vai myöhemmin kun hoitoaika on se joka määrää sen ajan.
Harvapa vanhempi sitä taitaa tänäpäivänä noudattaakaan että lapsen hoitoaika on se aika jolloin menet töihin olet töissä ja palaat suoraan töistä, vaan usein on ottaneet tunnin kaksikin ylimääräistä jotta voi kaupassa käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja en voi ymmärtä;25126391:
meille kyllä sanottiin että 9 tuntia pitempään ei saisi lastaan hoidossa pitää.. häätyy olla melko vastuutonta vanhempaa jos pitää saada oma lapsi "jaloista" pois, jotta VOI HENGÄHTÄÄ?!! herrajumala..

ja en todellakaan usko että lapsi on hoidossA 11h vuorokaudessa. sehän ei ole edes SALLITTUA?!

lastensuojelun porukalle tuommosista idiooteista pitäs ilmottaa! jos lapsia tekee,niin tietääkseni niitä ei JOUDUTA hoitamaan,vaan ne hoidetaan mukisematta. tsiisus mitä porukkaa ihan oikeasti!!

sääliksi käy lapsiparat jotka oikeesti viettää 9-11 tuntisia päiviä MUKA HOIDOSSa.. TÄÄLLÄ osassa suomea se ei ole edes mahdollista koska siinä tulee jonkinsortin lakipykäläkin jo vastaan.

Sä ja sun lakipykäläs. Tiedän yh-äidin, joka käy ulkopaikkakunnalla töissä ja työmatkoihin menee melkein 1,5h/suunta eli päivässä melkein 3h. Siihen lisäksi työpäivä, niin melko mahdotonta on päästä alle tuon 11h! Elämäntilanteet vaan on joskus sellasia, että hoidossa joutuu olemaan pitkiäkin aikoja. Onneksi on vapaapäivät, jolloin voi sitten yhdessä viettää sitä laatuaikaa.

olis varmaan ollu kivaa viettää sen lapsen aikaa isin ja äitin ja uuden vauvan kanssa sen sijaan et viedään pitkäksi päiväksi aina hoitoon. Eikö se isä olis voinu isyysloman ajaks kehittää jotain kivaa tekemistä toiselle lapsellekin, en tajuu miks ihmiset tekee lapsia ku niiden kans ei selvästi haluta viettää aikaa jos päiväkotiin viedään vaikka olis mahdollisuus nauttia perheenä... Surullinen olo tulee tuosta, onneks oma mies haluaa viettää aikaa lasten kanssa, siis muidenkin kuin vauvan kanssa.

[QUOTE="höh";25126449]olis varmaan ollu kivaa viettää sen lapsen aikaa isin ja äitin ja uuden vauvan kanssa sen sijaan et viedään pitkäksi päiväksi aina hoitoon. Eikö se isä olis voinu isyysloman ajaks kehittää jotain kivaa tekemistä toiselle lapsellekin, en tajuu miks ihmiset tekee lapsia ku niiden kans ei selvästi haluta viettää aikaa jos päiväkotiin viedään vaikka olis mahdollisuus nauttia perheenä... Surullinen olo tulee tuosta, onneks oma mies haluaa viettää aikaa lasten kanssa, siis muidenkin kuin vauvan kanssa.[/QUOTE]

Näin itsekin ajattelen. Ja siksi kysyinkin täällä, kun mietin että onko oikeasti tuollainen yleistäkin. Todella surullista.

Ja tarkoitus ei ole kiillottaa mitään omaa sädekehää (kuten joku varmaan kohta sanoo..) ja ymmärrän että kaikilla ei ole halua, taitoa, jaksamista, mitä lie hoitaa kaikkia lapsiaan kotona, vaikka itse vauvan kanssa olisivatkin kotona. Mutta sitä en ymmärrä, että isyyslomalla, kun äiti ja isä tutustuvat vauvaan, viedään vanhempi sisarus pois jaloista. Ja aamupalalle veivät, "on niin kätevää kun ei tarvitse itse keittää puuroa" ja hakivat iltapäiväulkoilun jälkeen "saa siellä riehua turhat energiat pois"...

Sä ja sun lakipykäläs. Tiedän yh-äidin, joka käy ulkopaikkakunnalla töissä ja työmatkoihin menee melkein 1,5h/suunta eli päivässä melkein 3h. Siihen lisäksi työpäivä, niin melko mahdotonta on päästä alle tuon 11h! Elämäntilanteet vaan on joskus sellasia, että hoidossa joutuu olemaan pitkiäkin aikoja. Onneksi on vapaapäivät, jolloin voi sitten yhdessä viettää sitä laatuaikaa.

Tästä nyt ei tässä mun aloituksessa ollut kysymys. Molemmat vanhemmat olivat kotona vauvan kanssa ja päiväkoti kävelymatkan päässä. Enkä muuten sanonut edes että oli 11h, vaan 9-10h kun aamupalalle vietiin 7 aikaan ja iltapäiväulkoilusta haettiin ennen klo 17.

Meidän kunnassa on tiukennettu hoitoaika seurantaa. Painotetaan sitä, että lapsi viedään hoitoon ennen työpäivän alkua ja haetaan TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN. Eikä joskus ja jouluna. Miten nykyajan vanhemmat voi olla niin uusavuttomia, ettei edes kaupassa selviydytä jos lapsi on mukana?? Onko se joku syy venyttää lapsen hoitopäivää? Ja kun monet vanhemmista ei tunnu oikeesti tajuavan, että hoitopäivä on lapselle TYÖPÄIVÄ siinä missä vanhemmalle työpaikan työpaikan. Lapsikin tarvitsee lepoa ja rauhallista kotiaikaa. En ole mikään nipo, mutta mulle on ollut itsestäänselvyys, etten vie isompaa lasta päiväkotiin tms. kun on ollut vauva kotona. Miksi veisin?? Enkä myöskään roikota lapsia muiden hoidossa että pääsisin kauppaan tms. yksin!! Vien lapset hoitoon 15-20min ennen työpäivänä alkamista ja haen suoraan työpäivän jälkeen kotio. Jos tarvii käydä kaupassa niin käydään kaikki yhdessä. Ei ole niin vaikeeta.

Perimmäinen kysymys on miksi ihmiset tekevät lapsia, kun eivät selvästi halua/viitsi huolehtia niistä. En vain jaksa ymmärtää. Minua järkyttää suunnattomasti tämä aina toistuva vetoomus "että MINULLA on oikeus koska MINÄ maksan palvelusta". Lapsella ei ole mitään oikeusia, vaan hän on ylimielisen vanhemman talousdiskurssin uhri.Jo se taas kerran on tuosta kiinni, niin lopettaisi hoitosopimuksen. Eipä olisi enää maksuja mihin vedota. Alkaisi ne todelliset syyt lapsen hoitoon viemisestä selvitä. Onhan se toki helpompaa läsöttää vauvan kanssa kotona, kuin hoitaa samaan aikaan normaalia, reipasta taaperoa tai leikki.-ikäistä. Äidit (ja isät) ovat nykyisin itsekkäitä ja laiskoja - tästä, ja ainoastaan tästä on usein kysymys, kun sellainen lapsi viedän hoitoon, joka ei sinne kuuluisi.

en ymmärrä.

en ymmärrä sitäkään että jos äiti kotona, isompi menee päiväkotiin. nykyäitien pitää päästä helpolla.
kun syntyy vauva, pitää se isompi lapsi heivata jaloista pois...

jos siis kyse siitä että kaikki okei.

meillä esikoinen oli 2-vuotiaana ostopalveluna 2pvää päiväkodissa pienemmän synnyttyä kun vastasyntynyt joutui lastenklinikalle. siinä tapauksessa tietysti olisi voinut tehdä niinkin, että ottaa 2 vuotiaan sinne mukaan, tai vaihtoehtoisesti olisi ollut esim. isän kanssa kotona ja minä sairaalassa, tai minä kotona, isä sairaalassa vauvan kanssa, mutta olin niin järkyttynyt vastasyntyneen tilasta, että parempi oli näin. mutta kyseessä oli siis 2pvää, eli ne "kriittiset" ajat.

sen kahden pvän jälkeen ko. lapsi meni seuraavan kerran päiväkotiin 6,5 vuotiaana, eskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja En vain käsitä.;25126561:
Meidän kunnassa on tiukennettu hoitoaika seurantaa. Painotetaan sitä, että lapsi viedään hoitoon ennen työpäivän alkua ja haetaan TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN. Eikä joskus ja jouluna. Miten nykyajan vanhemmat voi olla niin uusavuttomia, ettei edes kaupassa selviydytä jos lapsi on mukana?? Onko se joku syy venyttää lapsen hoitopäivää? Ja kun monet vanhemmista ei tunnu oikeesti tajuavan, että hoitopäivä on lapselle TYÖPÄIVÄ siinä missä vanhemmalle työpaikan työpaikan. Lapsikin tarvitsee lepoa ja rauhallista kotiaikaa. En ole mikään nipo, mutta mulle on ollut itsestäänselvyys, etten vie isompaa lasta päiväkotiin tms. kun on ollut vauva kotona. Miksi veisin?? Enkä myöskään roikota lapsia muiden hoidossa että pääsisin kauppaan tms. yksin!! Vien lapset hoitoon 15-20min ennen työpäivänä alkamista ja haen suoraan työpäivän jälkeen kotio. Jos tarvii käydä kaupassa niin käydään kaikki yhdessä. Ei ole niin vaikeeta.

no jopa perhelehdessä nykyään neuvotaan, että käy työpäiväsi jälkeen rauhassa kahvilla jotta jaksat illat lasten kanssa.

Ymmärrän oikein hyvin jos vauvalla on koliikkia, mikä häiritsee koko perheen unta ja jaksamista. Myös se alle kolmevuotias voi olla väsynyt huutoon ja hänelle voi tehdä oikein hyvää päästä päiväkotiin nukkumaan edes yhdet unet joita vauvan huuto ei katkaise. Saahan sitä arvostella kavereiden valintoja ihan rauhassa, mutta kun sitä totuutta taustalta ei tiedä kukaan muu kuin perhe itse ja todennäköisesti myös päiväkoti. Voi olla ihan neuvolan suositus ja päiväkodeissa kyllä puututaan jos lapsi on "turhaan " hoidossa.

En ymmärrä (normitapauksessa).

En ymmärrä normitapauksessa sitäkään, että isompi sisarus viedään hoitoon vauvaperheessä.

T. 3- ja 2-vuotiaiden ja 2 kk ikäisen vauvan äiti.

[QUOTE="vieras";25127318]Ymmärrän oikein hyvin jos vauvalla on koliikkia, mikä häiritsee koko perheen unta ja jaksamista. Myös se alle kolmevuotias voi olla väsynyt huutoon ja hänelle voi tehdä oikein hyvää päästä päiväkotiin nukkumaan edes yhdet unet joita vauvan huuto ei katkaise. Saahan sitä arvostella kavereiden valintoja ihan rauhassa, mutta kun sitä totuutta taustalta ei tiedä kukaan muu kuin perhe itse ja todennäköisesti myös päiväkoti. Voi olla ihan neuvolan suositus ja päiväkodeissa kyllä puututaan jos lapsi on "turhaan " hoidossa.[/QUOTE]

Tuo ap:n toinen viesti kyllä kertoi siitä, että perheessä kaikki ihan normaalisti. Mutta silti pitää aamupalallekin lapsi raahata päiväkotiin, kun ei viitsi puuroa keittää. Hyväksy nyt se fakta, että osa ihmisistä on idiootteja ja laiskoja paskoja.

Mä en kanssa ymmärrä. Ja vaikka olisikin taustalla joku koliikki, niin ei sen lapsen nyt joka pävä koko päivää siellä päiväkodissa tarvitsisi olla!
Yöunien katkeaminenhan tuossa pahin ongelma olisi, kyllä esikoiselle aina parin tunnin rauhalliset päiväunet pystyy järjestämään (toinen vanhempi vauvan kanssa muualle).

Meillä lapsi jatkaa pk:ssa 3 päivää viikossa vauvan synnyttyä. Ja on pk:ssa suht pitkää päivää (haetaan n. 15.30-16) syystä, että jokaikinen kerta kun lasta on haettu aiemmin, tilanne on päättynyt joko lapsen väkisin raahaamiseen kotiin ja itkuun tai siihen että minä, äiti, olen istunut tunnin pk:ssa hiekkalaatikon reunalla. Kun ne leikit on kesken just silloin eikä haluta lähteä pois. ja meillä on kyllä ihan normaalit kotiolot ja lapsi viihtyy kotonakin. Lapsi 3,5v. Jotenkin vain koen turhaksi istuskella sen tunnin siellä hiekkalaatikon reunalla, kun niinä kotipäivinä saan tehdä sitä ihan tarpeeksi.

Yhteistyössä