Alle 2v eikä suostu päiväunille - haittaa?

Heips!

Tyttö on 1v8kk ikäinen eikä suostu nukkumaan päiväunia sisällä. Aiemmin hän nukkui ulkona vaunuissa jopa 3 tunnin päikkärit, mutta nyt kun kelit pakastuivat, en saa tyttöä puettua niin lämpimästi, että tarkenisi kovemmilla pakkasilla vaunuissa. Alkutotuttelun jälkeen sisällä nukkuminen onnistui ihan hyvin, nukkui jopa 2 tuntia putkeen, mutta kun oppi kiipeämään itse sängystä pois, ei malta nukkua päikkäreitä enää ollenkaan. On väsyneen näköinen, mutta malttaa ehkä minuutin (maksimissaan!) köllötellä. Sit kuitenkin kampeaa pois, ja jos yrittää laittaa takaisin sänkyynsä, huuto on mahtava. Miten ihmeessä saisin hänet nukkumaan päiväunensa? Hän niitä kuitenkin vielä ainakin useammat viikossa tarvitsisi. Tenavan isä tosin jätti päiväunensa jo 2 vuotiaana, joten kannattaako edes yrittää sen kummemmin, jos ei suostu joka päivä nukkumaan? Yöunet ovat edelleen vaihtelevan pituisia, toisinaan herää puoli kuudelta, toisinaan kahdeksalta (ei ole nukkunut täyttä yötä heräämättä koko ikänään kuin aivan ykköskertoja). Ja esim. autossa tyttö kyllä nukkuisi, jos sattuisi unien aikaan autoajelulle. Mutta vaikka päikkärit jäisivät väliin, ei hän ole sen äkäisempi kuin muulloinkaan, illalla vain väsähtää nopeammin. Lähinnä se vain tässä asiassa mietityttää, että onkohan näin aikaisesta päiväunien poisjäämisestä haittaa kehitykselle, tietääkö kukaan?

Kiitos, kiitos, kiitos vastauksista jo etukäteen. =)
 
Meillä 2,5 v vuotias nukkuu edelleen ulkona rattaissa päikyt. Tänään en voinnut lähteä vaunulenkille nukuttamaan ,kun vauvalla nuha ja ulkona -18, niin en edes yrittänyt sisälle nukuttaa. Meillä on näillä pakkasilla sisävaatteet, välipuku ja toppapuku. Rattaissa lampaantalja alla ja päällä sekä sää mukaan vilttejä (1-5 ). Koskaan ei ole kylmissään heräänyt.

Meillä oli tuossa syksyllä kahden vuoden iässä todella vaikeaa nukahtaminen päikyille, mutta se oli onneksi vain ohimenevä vaihe. Meillä edelleen on päikyt tarpeen. Näin lapsi on paljon reippaampi koko valveilla oloajan. Illalla kylläkin nukahtaa vasta 22.30-23 , mutta on ollut aina iltavirkku.

Itse koen päikyt vieläkin tarpeeliseksi ,koska taaperon päivä on vilkasta leikkiä täynnä. Ei päikkyjen poisjäännistä varmaan mitään haittaa ole ,kunhan vuorokaudessa tulee muuten unta riittävästi. Se mikä kullekin on riittävä on kait hyvin yksilöllistä. Meillä nukutaan n.11 h/vrk. On ollut aina melko vähäuninen.
 
Kyllä minäkin uskoisin, että saa lapsen puetuksi lämpimäksi ulos nukkumaan, Ponin ohjeita peesaten. Itse nukutin viime talven vielä ulkona säällä kuin säällä (lapsi täytti silloin keväällä 1v). Sitten kesällä, kun ulkona oli liian KUUMA, totutin sisälle nukkumaan. Kun vaihdoksen tekee kesällä, ei muutoskaan ole niin suuri - vaihtuu vain nukkumapaikka, ei niinkään olosuhteet muuten. Meillä meni näin hyvin.

Noin muuten, kyllä monet noin 2-vuotiaat jättää tai meinaa jättää päiväunet pois. Taitaa olla suurimmaksi osaksi vanhemmista kiinni luovuttaako vai ei. Tai onhan tietysti lapsetkin erilaisia, mutta kyllä paljon voi siinä aikuinen vaikuttaa, jos niin päättää. Moni tykkää, että yöunet muotoutuu pidemmiksi, kun ei nuku päivällä - toisaalta moni tahtoo sen edes hetken päivätauon itselleen ja lapselle.

Meillä 1v10kk vielä ihan kiltisti nukkuu vajaan tunnin - reilun kaksi päivällä. Itse olen ajatellut pitää päiväunista kiinni ainakin vuoden verran, mutta katsotaan nyt... Naapurissa juuri 3v täyttänyt poika nukkuu edelleen päivällä yli 2h ja toinen samanikäinen naapuri lopetti päiväunensa ihan tuosta jo melkein vuosi sitten.

Tällaista pähkäilyä tämä välillä on.
 
No mä en ole mitenkään luovuttanut.Meillä ei enää säännöllisesti nuku nuorimmainen,joka täyttää tässä kuussa 2v.Näin ollaan menty syksystä saakka.
Hyvin pärjää ilman päiväunia.
samoin teki tällä hetkellä 3v5kk jätti pois päiväunet alle 2v
Maalaisjärkeä,kun käyttää.Jos lapsi selvästi pärjää ilman mitä sitä pakottamaan.
 
Kiitos paljon vastauksista. :flower: =)

Totesin tässä parin päivän aikana, että tyttö tosiaan kaipaa päiväuniaan ainakin vielä useampana päivänä viikossa. Kun päikkärit jäivät pois, tyttö nukkui yöunensa todella levottomasti ja heräsi valvomaan jopa pariksi tunniksi. Sitten otti aamusta yöllisen valvomisen takaisin. Itseäni kotiäitinä se ei sinänsä haitannut, mutta mies joutuu heräämään klo. 6-7 töihin. Ja muutenkin päivärytmi näytti menevän aivan sekaisin. Keksin sitten nukuttaa neidin vaunuihin sisälle, ja viime yö menikin tosi hyvin: 10 tuntia unta heräämättä kertaakaan! :D
 

Yhteistyössä