Alle 20-vuotiaana lapsen saaneet äidit, jotka ovat nyt 25-vuotiaita tai nuorempia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aino Williams
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aino Williams

Vieras
Onko sinulla kokemuksia äitiyden ja opiskelun yhdistämisestä? Käy keskustelua kokemuksistasi/ jaa kokemuksesi ja osallistu kasvatustieteen proseminaaritutkimukseen.

Mainitsethan omien kokemustesi lisäksi a) oman ikäsi, b) iän, jolloin tulit äidiksi, c) millaisista opinnoista on/oli kyse, d) lastesi iän ja lukumäärän opintoja suoritettaessa e) oletko/olitko parisuhteessa opintoja suoritettaessa sekä f) asumismuodon opintojen aikana.

Kaikki kokemukset ovat arvokkaita, olivat ne sitten kielteisiä tai myönteisiä. Vastaukset käsitellään tutkimuksessa niin, ettei tutkimukseen osallistuvia voida tunnistaa. Mikäli haluat lisätietoa tutkimuksesta, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse aino.i.kauppila@jyu.fi.

-Aino Williams, Jyväskylän Yliopisto

kokemusta on ja rankkaa tämä on. sain esikoiseni 20-vuotiaana, nyt olen 22 ja lapsi on 1,5v. aloitin tammikuussa ammattikorkeakoulun, sosionomi koulutus. Mies on AINA töissä, minä hoidan lapsemme. Oma valintahan tämä oli, joten itseään saa syyttää. Mutta selviän kyllä. Hankalinta on, kun lapsi on koko päivän tarhassa ja minä koulussa, olisi kiva iltaisin viettää aikaa sitten lapsen kanssa ja nähdä hänen touhuilevan, mutta amk:sta tulee niin paljon tehtäviä, että illat (nykyään yöt) menee niiden tekemiseen. aiemmin yritin iltaisin tehdä niitä, mutta lapsi on vielä niin pieni, ettei viihdy itsekkseen leikkien ollenkaan, ja haluaahah hän senkin takia äidin huomion kokoajan, koska päivä ollaan jo oltu erossa toisistamme. Joten 21 jälkeen saan lapsen nukkumaan, hoidan kotiaskareet ja aloitan kouluhommat jotka jatkuu välillä yömyöhään. aamulla on jaksettava taas tarhan kautta kouluun. Kyllä tämä tästä, vain 3,5 v :) jos asuisimme kahdestaan, olisimme lisäksi taloudellisesti tiukilla, koska missään nimessä en voisi ja jaksaisikaan töissä käydä koulun ohella, ja miten lapsenikin sitten kävisi. mutta mies tienaa joten lapsi saa tarvitsemansa (lämpimät vaatteet ja äidin kanssa olemisen kun ei töissä tarvitse olla).
olisin voinut olla pidempään kotona lapseni kanssa, mutta olin saanut koulupaikkani jo pari vuotta sitten, mutten aloittanut henk.koht syistä heti ja sitten olinkin seuraavana vuonna raskaana, joten ei ollut silloinkaan järkeä aloittaa. Olin siis käyttänyt poissaolokiintiön 2v joten pakko oli aloittaa nyt. Enkä myöskään olisi jaksanut olla useita vuosia kotona kotiäitinä, koen, että olen parempi äiti lapselleni, kun saan toteuttaa itseäni ja saan myös muita kontakteja (asumme syrjässä joten hoitovapaan olin alati kaksin lapseni kanssa, oli työn takana raahautua kauas kotoamme "ihmisten ilmoille") päivä kerrallaan siis, mutta hyvä tästä tulee :)

Hei,

olin 19-vuotias kun sain esikoiseni. minulla oli kesken koulut kauppiksessa, joita en halunnut jatkaa kun äitiyslomani loppui. Hain ravintola alalle, jonka aloitin esikoisen ollessa 1,1v. (eli 2. asteen koulu)
olen ollut koko ajan kihloissa ja asumme OMASSA talossa. nyt tulossa toinen lapsi, olen 22v. ja koulu jää yhä kesken, tarkoitus suorittaa äitiysloma jälkeen loppuun. (ja olen silloinkin alle 25v. kun saan paperini käteen)
En ole kokenut vaikeaksi äitiyden ja opiskelun yhdistämistä, minulla on helppo lapsi ja nyt ollut helppo raskaus.

Sain esikoiseni 19, kuoli kätkytkuolemaan. noin viiden vuoden väleillä seuraavat ja kuopus 4-kymppisenä. Opielin uuden ammatin vielä kuopukseni saatuani kolmen vuoden päästä. 5-kymppisenä vielä uusi ammatti ja siinä nyt tyytyväisenä olen.

Sain esikoiseni 22-vuotiaana, jäin pois yliopistosta 1,5 vuodeksi. Palasin opiskelemaan kun lapsi oli 1 v 2kk. Olen naimisissa. Nyt 24 v. Asumme omistusasunnossa. Odotan pikkukakkosta rv:lla 33 ja valmistun 3 viikon kuluttua :). Tutkinto: ylempi korkeakoulututkinto (aineenopettaja) kesto: 5v (josta poissaolevana 1,5v)

Kokemukseni: Erittäin myönteiset. En ole kotiäitityyppinen ihminen ja tiesin alusta asti että palaan kouluun kunhan lopetan imetyksen ja lapsi voi mennä pph:lle. Tein gradua kotona niin että mies hoiti lasta ja sen lisäksi kävin 10kk 100kilsan päässä luennoilla n.2-3kertaa per viikko. Käytämme MLL:n hoitajaa jos miehelläkin oli iltapäivästä/alkuillasta töitä. Miehen osallisuus vaikuttaa todella paljon, jos hän ei olisi tukenut ja kannustanut ja hoitanut niin paljon lasta esim. kun olen ollut harjoitteluissa ym. niin tämä ei olisi ollut mahdollista.

Olen onnellinen että opinnot eivät jääneet roikkumaan lapsen jälkeen vaikka kaikki sukulaiset voivottelivat ja kauhistelivat että nyt se elämä loppuu ja niin ne koulut jää kesken. Jään pian äippälomalle ja sitten voin hakea töihin :)

Mulla siis vain myönteisiä kokemuksia.

Uusimmat

Yhteistyössä