Alle 1 vuotiaan päiväkotiin meno?

Miten on onnistunut alle 1 vuotiaan, 11 kuukatta, päiväkotiin meno?
Haluaisin tietenkin hoitaa kotona 3-vuotiaaksi, mutta taloudellisesti on mahdotonta..
Nyt jo tässä syntymää odotellessa huolestuttaa ensi vuoden elokuu, jolloin lapsi pitää hoitoon viedä.. (Kaikkien muiden syntymään ja esikoislapseen liittyvien asioiden lisäksi..)

Hyvin on meillä sujunut. Meillä on menossa harjoitteluviikko kaksi ja ensi viikon alussa täydet tunnit kun mieskin menee töihin. Tyttö täyttää 11 kuukautta tällä viikolla.

Kovasti on mietityttänyt ja monet ovat sanoneet että miten voit ja uskallat (tyyliin olet huono äiti) tms., mutta olosuhteiden pakosta meilläkin tähän ratkaisuun päädyttiin.

Tyttö on ollut mielissään menosta, on tämän viikon vielä pienin, ensi viikolla tulee kahdeksankuinen ryhmän kuopukseksi. Tyttö kuulemma syö ja nukkuu hyvin, on aktiivinen leikeissä ja muutenkin sosiaalinen. Ei ainakaan vielä ole kiukutellut, meille eikä tarhan henkilökunnalle. Toisaalta, vasta toinen viikko menossa ja viime viikon maanantaina (ensimmäinen päivä ) olivat miehen kanssa parisen tuntia aluksi tutustumassa menoon. Tyttö oli leikkinyt leluilla ja tyypillisesti maistellut niitä; illalla kuume ja seuraavat yöt helvetillistä itkua :D . Pari päivää myöhemmin me kummatkin sairastuttiin pienehköön flunssaan miehen kanssa. Odotettavissa on lisää sairastelua, mutta niinhän se menee.

Kyllä se pahalta tuntui, mutta onneksi tuo meidän tyttö on niin menevä pakkaus että en usko kärsivän hulinasta. Rytmitys on vielä hakusessa, toiset päikkärit nukkuu illalla ja menee yöunille vasta n. klo 22:00, mikä on aika huono juttu. Vielä on kuitenkin niin pieni etten ole huolissani, kyllä se rytmi löytyy.

Eli meillä siis sujunut hyvin, mitä nyt tuo flunssa sekoitti pakkaa.

Turhia huolehdit, hyvin asiat yleensä menee. Voin sanoa että se on kovempi pala aikuiselle kuin lapselle, kaikki syyllisyydentunnot yms. Ja eihän sitä tiedä miten teidän olosuhteet ehtivät vuodessa muuttua. Ala murhetia vasta vuoden kuluttua, jos silloinkaan =) . Ja onnea odotukseen ja tulevaan synnytykseen ja ah niin kamalanihanaan vauva-aikaan!

Yleensähän pienelle suositellaan pph:ta. Mutta ei se pph:kaan kykyne täysin mukauttamaan kaikkea toimintaa pienen mukaan. Meillä poika aloitti pph:lla 9.5kk ikäisenä ja päiväkodissa 1v3kk. Päiväkotiin siirryttiin, koska uskoimme sen olevan kuitenkin parempi vaihtoehto. Lisäksi en halunnut varahoitopaikkaa pph:n poissaolojen ajaksi. Päiväkodissa yhden ihmisen poissaolo ei haittaa. Tänään kun omani vein päiväkotiin, niin siellä oli pieniä hoitajien sylissä ihan tyytyväisenä ulkoilemassa.

Minä suosittelen sisarusryhmää enemmän kuin vauvaryhmää. Vauvaryhmässä on aivan liian paljon häslinkiä ja sylejä puuttuu. Sisarusryhmässä taas aikuisilla voi olla paremmin aikaa sille ainokaiselle (tai muutamalle) pienelle. Lisäksi lapsi kasvaa nopeasti ja isommista saa hyvää mallia. Meillä on päässyt muiden mukana retkille, hiihtämään, askartelua, jne..

Meillä hoidossa huomioitiin niin vastikkeet, kahdet päiväunet kuin lisäruoka iltapäivällä (toimme kotoa, koska pitkät päivät). Lapsi on ollut tyytyväinen, nauttinut seurasta, jne..

Meillä aloitellaan kanssa ph 11kk iässä. Asia on ollut selvä alusta asti, että palaan työelämään vapauden jälkeen. Olen myös kuullut kuinka huono äiti olen kun kehtaan jättää pikkuisen muille hoidettavaksi jne. Annan piut paut tuollaiselle. Minusta ei työssäkäynti tee huonoa äitiä, väittäisin jopa että päin vastoin. Ei ne kotona kouluikään hoidetut ole välttämättä paremmassa hoidossa ja heidän kasvuaan tuettu ikään kuuluvin virikkein samalla lailla kuin hoidossa olevien lasten. Moni on varmaan tavannut kotona hoidettuja lapsia, jotka eivät opi kuiviksi, puheen kehitys on jäljessä, sosiaaliset taidot mm. jakaminen ja toisten kanssa toimiminen on kaikkea muuta kuin hyvät jne. Toki kotihoidolla on puolensa, niitä emme varmasti kukaan kiellä!

Jep, mutta se mitä minä tässä mietiskelen on lähinnä näitä käytännön järjestelyitä tyyliin mitä mukaan päiväkotiin. Millainen on kätevä kassi? Viettekö kerralla koko paketin vaippoja? Syödäänkö teillä heti kotiin tultua vai sitten kun kaikki ovat tulleet jne.

Pistäkääpä hyväksi koetut vinkit jakoon!!!!

Itse olen päiväkodissa lastenhoitajana pienten ryhmässä ja tällä hetkellä meidän pienin on 11kk. Aloittanut vasta ja ihan hyvin lähtenyt sujumaan. Jokaisella on oikeus hakea hoitopaikkaa oli kyse sitten alle vuosikkaasta tai 5-vuotiaasta. Jokaisella on omat syynsä ja ne ei henkilökunnalle tai muillekaan sen koommin kuulu. RvaKoolle sen verran, että ihan pelkkä reppu tai kassi on hyvä. Sinne ekalla kerralla mukaan kasa vaihtovaatteita niin ei joka päivä tartte tuoda lisää. Henkilökunta(ainakin meillä) ilmoittaa jos varavaatteista on pulaa ja vanhemmat voivat katsoa lokeroita aika-ajoin, että onko tarvetta tuoda lisää. Ihan perusvaatetta(paitaa, bodyä, housuja, sukkia) ja vaipoista sen verran, että meillä on vaippalokero jokaiselle lapselle vessassa eli vanhemmat tuo koko paketin ja me täytetään lokeroita tarpeen mukaan ja ilmoitetaan kun vaipat alkaa olla vähissä.

Alkuperäinen kirjoittaja RvaKoo:
Jep, mutta se mitä minä tässä mietiskelen on lähinnä näitä käytännön järjestelyitä tyyliin mitä mukaan päiväkotiin. Millainen on kätevä kassi? Viettekö kerralla koko paketin vaippoja? Syödäänkö teillä heti kotiin tultua vai sitten kun kaikki ovat tulleet jne.

Pistäkääpä hyväksi koetut vinkit jakoon!!!!
Mulla on poika hoidossa, pph:lla tosin, mutta vastaan tähän silti.
Meillä on pojalla oma reppu, josta löytyy nämä:
- kurahaalarit ja -kintaat
- varavaatesetti (paita, housut, body)
- toinen haalari (ilmojen mukaan)
- toiset kengät (kumpparit tai lenkkarit)
- vara sukat
- vara tumput/hanskat
- vara pipo
- kosteusvoide
- ksylitolo tabletteja
- nenäliinoja

Hoitajalle me viedään vaippoja koko paketti kerralla, hän sitten ilmoittaa koska tuodaan lisää. Omat tutit on myöskin siellä.

Meillä aloitti poika hoidossa 1v5kk iässä ja kaikki alko todella hyvin. Mitään itkusuutta tms. ei ollut ollenkaan. Kannattaa käydä hyvissä ajoin tutustumaan paikkaan ja hoitajiin, vaikka monta kertaa. tarhan pihassa on myös kiva käydä leikkimässä, vaikka viikonloppusin. Tulee paikat tutuiksi.
Tsemppiä, kyllä kaikki hyvin menee!!!

Meillä ei ole mitään reppua käytössä. Eteisessä on lapselle naulakko ja jaettu lokero ja sisempänä taas naulakko, hylly ja kaappi. Kaapissa on on sitten tuo varavaatteet:
* paita, housut, sukat, sukkahousut, pikkuhousuja, neulepaita
* jumppavaatteet (shortsit ja t-paita). Meidän päiväkodissa harrastetaan jumppaa paljon ja kaikilla lapsilla tulee hiki, ihan pikkuisillakin...
* villavaatteet, varahanskoja, pipo, kurahousut, -takki ja useammat kurahanskat, kumisaappaat (no nää on kyllä tuolla eteisen hyllyllä)
* juomapullo ja oma rasva
* tosiaan se vaippapaketti
* sisäkengät tai tossut

Kun kelit menee kurjaksi, tuon enemmän vedenkestäviä hanskoja, kypärämyssyä. Viime vuonna pärjättiin ilman varahaalaria. Huonoilla ilmoilla käyttävät kuitenkin kurahousuja ja kaappi kuivaa loput. Nyt alkaa kuivaksi opettelu, joten me vissiin tuodaan myös varaulkovaatteet päivisin mukaan.

Ksylitolitabletit maksaa kunta, nenäliinoja en ole tuonut.

Minä tuon joka päivä kuitenkin lisää vaatteita mukanani. Mä olen sellainen esteetikko, että haluan vaatteiden olevan sävysävyyn. Näin kauniimmilla ilmoilla muuten kannattaa varautua, että esim collegehousuilla ollaan ulkona (silloin tarvitaan sisälle ja ulos omansa) minkään paksun haalarin sijaan. Mä käytän takki/housut yhdistelmää, joten usein poikalla on vain alaosa ulkona käytössä.

Ihan pienillä muuten ei ole hyvin saatavana pieniä kosteusuojattuja hanskoja. Minä iskin kasan pieniä tumppuja (juuri oikean kokoisia) mukaan. Aamupäivällä meni yhdet likaiseksi ja iltapäivällä toiset, mutta pysyipähän lapio hyvin kourassa...

meillå lapset aloittivat kuukausi sitten päviäkodin, ikää silloin 2v ja 9½kk. samassa ryhmässä ovat, onneksi! kuopus on paljon paremmin sopeutunut päiväkotielämään, mutta esikoinen on vähän hitaasti lämpeävä tuollaisten suhteen :) meillä on vielä todella allerginen toinen lapsi, ja silti ovat ihan tavallisessa lähipäiväkodissa, joten senkin suhteen ovat asiat ainakin vielä toimineet.

Meillä asia ratkesi niin päin, että oma alle vuoden ikäiseni sai toistaiseksi jäädä kotiin, kun reilun vuoden ikäinen kummipoikamme tuli meille perhepäivähoitoon... Samalla siis myös vielä pieni kummipoikamme sai päiväkotia rauhallisemman hoitopaikan ja meidän perheemme talous pysyy joten kuten kasassa.. Ymmärsin, että sinulla on vielä aikaa miettiä ja järjestellä asioita vuoden verran... Ehkä löytyy joku sopiva tuttava tai naapuri, joka hoitaisi lastasi tai jonka lasta voisit itse hoitaa?

Yhteistyössä