Alkuvuoden vai loppuvuoden vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoista toivottiin useampi vuosi.
Hoitojen jälkeen syyskuun lopulla syntyi poika. Nuorimmasta päästähän tuo sitten on mutta en mä koulua miettiny lasta tehdessä :D

Tsemppiä hoitoihin. Anna vauvan tulla silloin kun on tullakseen, älä mieti tuossa vaiheessa lapsen koulua yms. kaikki aikanaan.

Mulle oli pääasia että ylipäätään saadaan oma lapsi. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
millinka:
Vaan yleisesti vaan mielipiteitä kyselin asiasta =)

No yleinen mielipide nyt on helppo arvata kysymättäkin :D Meiltäkin kysyi monet, kun esikoista odotin, että vahinkoko se on, kun niin loppuvuodesta syntyy :headwall:

Kun mulla ei sinänsä ole sellaista yleistä että kumpi parempi.. niin siksi kyselin.
Lähinnä mietin noita koulu hommia jne.. TIEDÄN on liikaa aikaa miettiä hoidon alkuihin :D
No katsotaan milloin meille pikkuinen saadaan. Jos saadaan.

No ihan sama kai se on, mut omalta kohdaltani voin sanoa noin niinkuin vauva-ajan puolesta.. eli mun molemmat lapset ovat syntyneet keväällä (huhti- ja toukokuussa) ja musta se oli otollista vauva-aikaa, kun ei tarttenu ihan pienenä kärvistellä hirveissä pakkasissa :)

Meillä kaikki neljä loppuvuoden lapsia :D Kolme on joulukuussa syntyneitä, yksi marraskuussa ja nuo joulukuiset ovat kaikki jo koulussa ja ihan hyvin menee. 13.päivä joulukuuta syntynyt tyttö pärjää koulussa vallan mainiosti, on saanut hymypatsaan ja keskiarvo lähelle ysin ( on jo yläasteella ), 28.päivä joulukuuta syntynyt poika pärjää yhtälailla kavereiden kanssa ja koulussa, keskiarvo n.8.5 ja kova on urheilemaan. 22.päivä joulukuuta syntynyt tyttö on taivaanrannan maalari, eli ei jaksa kiinnostua kouluasioista ihan kympillä, mutta kavereiden kanssa pärjää hienosti muisti on äärimmäisen hyvä, eli tytön kouluun keskittyminen taitaa olla enemmän luonne kysymys, niissä aineissa menee hyvin mitkä kiinnostaa.

muoks. Tuon taivanrannan maalarin kanssa käytiin koulukypsyystestit, kun on aina ollut hulda huoleton. Tulos oli, matemaattisesti ja verbaalisesti lahjakas, ei tarvitse lykkäystä. Ainut mihin piti kiinnittää huomiota oli se että tytöllä oli epäonnistumisen pelkoa, eli ei kestänyt sitä ettei osaa jotain, mutta ihan luonne juttuja nää.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
No ihan sama kai se on, mut omalta kohdaltani voin sanoa noin niinkuin vauva-ajan puolesta.. eli mun molemmat lapset ovat syntyneet keväällä (huhti- ja toukokuussa) ja musta se oli otollista vauva-aikaa, kun ei tarttenu ihan pienenä kärvistellä hirveissä pakkasissa :)

No tää ei ollu se mitä hain. Hoidot siis alkaa maalis/huhtikuussa.
Eli vauvan kanssa pärjää joka tapauksessa. En hoidollisesti kysynyt vaan lapsen pärjäämisen kannalta.
Yhtälailla kesällä on omat hommansa jos on kova auringon paiste jne.. Puolensa kullakin.

Mä niin tykkäsin noista jouluisista vauvoista, ne jotenkin kruunas aina joulun. Nuo kolme vanhinta on pienillä ikäeroilla ja esikko pienenä tuumaskin pikkuveljen ja pikkusiskon jälkeen mulle, että elä huoli äiti, kyllä se joulupukki varmasti tuo ens joulunakin meille vauvan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Meillä kaikki neljä loppuvuoden lapsia :D Kolme on joulukuussa syntyneitä, yksi marraskuussa ja nuo joulukuiset ovat kaikki jo koulussa ja ihan hyvin menee. 13.päivä joulukuuta syntynyt tyttö pärjää koulussa vallan mainiosti, on saanut hymypatsaan ja keskiarvo lähelle ysin ( on jo yläasteella ), 28.päivä joulukuuta syntynyt poika pärjää yhtälailla kavereiden kanssa ja koulussa, keskiarvo n.8.5 ja kova on urheilemaan. 22.päivä joulukuuta syntynyt tyttö on taivaanrannan maalari, eli ei jaksa kiinnostua kouluasioista ihan kympillä, mutta kavereiden kanssa pärjää hienosti muisti on äärimmäisen hyvä, eli tytön kouluun keskittyminen taitaa olla enemmän luonne kysymys, niissä aineissa menee hyvin mitkä kiinnostaa.

muoks. Tuon taivanrannan maalarin kanssa käytiin koulukypsyystestit, kun on aina ollut hulda huoleton. Tulos oli, matemaattisesti ja verbaalisesti lahjakas, ei tarvitse lykkäystä. Ainut mihin piti kiinnittää huomiota oli se että tytöllä oli epäonnistumisen pelkoa, eli ei kestänyt sitä ettei osaa jotain, mutta ihan luonne juttuja nää.

Kiitos vastauksesta =)
Varmasti on nuo luonne hommat vaikuttaa suurimmaksi osaksi:) ihana tuo "hulda huoleton" ilmaisu :D
Katsotaan saadaanko pientä joulun ihmettä meille <3 =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Mä niin tykkäsin noista jouluisista vauvoista, ne jotenkin kruunas aina joulun. Nuo kolme vanhinta on pienillä ikäeroilla ja esikko pienenä tuumaskin pikkuveljen ja pikkusiskon jälkeen mulle, että elä huoli äiti, kyllä se joulupukki varmasti tuo ens joulunakin meille vauvan :laugh:

IHANA :heart: :laugh: :heart:

Eiköhän tuo ole itsestään selvää, että loppuvuonna syntyneiden äidit ovat sen puolesta, mutta JOS saisi päättää niin suurin osa varmasti valitsisi alkuvuoden vauvan. Paitsi ne loppuvuonna syntyneiden äidit :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eiköhän tuo ole itsestään selvää, että loppuvuonna syntyneiden äidit ovat sen puolesta, mutta JOS saisi päättää niin suurin osa varmasti valitsisi alkuvuoden vauvan. Paitsi ne loppuvuonna syntyneiden äidit :D

Mulla ei sinänsä ole väliä millon syntynyt... ainut tosiaan mitä mietin oli nuo kouluhommat ja kehittyminen muutenkin. Koska mihin se siitä muuttuu jos on joulukuussa syntyny tai tammikuussa syntyny?
Esikko huhtivauva, olis yhtä hyvin voinu olla loka marras joulu tai helmi vauva..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mä luulen et eniten ne loppuvuoden lapset haluais olla alkuvuoden lapsia

:D Äideille sillä syntymän ajankohdalla tuskin on niin suurta merkitystä.

Mulla on molemmat :), sekä alkuvuoden vauva (2.1.) että loppuvuoden vauva (19.12.). Ja olisin halunnut alkuvuoden vauvasta joulukuisen, mutta yliaikaiseksi meni :xmas:

Loppuvuoden vaavin kouluunmenoa voi lykätä ihan vaan vanhempien omalla ilmoituksella, mutta alkuvuoden vaavi joutuu koulukypsyyskokeisiin jos hänet halutaan kouluun jo 6-vuotiaana, eli siinä mielessä loppuvuosi on parempi: vanhemmat voi ihan itse päättää, laitetaanko lapsi koulunpenkille noin 6½ v iässä, vaiko vasta 7½ v iässä!

Tokihan se ero on tammikuussa syntyneen ja joulukuussa syntyneen välillä, mutta luonteesta paljon kiinni että vaikuttaako se koulu asioihin. Esikoisella on kaksos tyttö serkut, saman vuoden helmikuussa syntyneet. Ovat samalla luokalla koulussa ja pienempänä ikäero näkyi jonkun verran, mutta ei juurikaan enää kouluiässä.

Mulle on ihan sama, missä kuussa lapset syntyvät. Meidän tytöt on syntyneet syys- ja joulukuussa, eivätkä varmaan tule olemaan kouluiässä "jäljessä", kun verrataan alkuvuodesta syntyneisiin, koska eivät ole sitä nyt alle kouluikäisinäkään.

Olen itse syntynyt joulukuussa. Ainut kohta, milloin siitä on ollut itselle haittaa/harmia on juurikin tuo ajokortin saaminen/ 18v täyttäminen. Ja siihen aikaan kun opiskelin, sai alle 20v korkeakouluopiskelijat vaan puolikasta opintotukea... arvatkaa vaan harmittiko kun sain sitä 1,5v kun opiskelukaveri vaan 0,5v. Samanvuotisia oltiin, hän syntynyt tammikuussa minä joulukuussa... Tulin siis halvaksi valtiolle ja kalliiksi äidilleni, joka onnekseni korvasi minulle laskuvirheensä :)
Tuokin epäkohta on sittemmin poistunut opintotuesta, onneksi!

Meillä mies on joulukuussa syntynyt, ja on sanonut että meille joulukuun lapsia tule. Pidetään sitten vaikka joku tauko yrittämisessä. Itse oon syntynyt tammikuussa ja se on kyllä ollut ihan kivaa, varsinkin sillon kun 18v. täytti.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Meillä mies on joulukuussa syntynyt, ja on sanonut että meille joulukuun lapsia tule. Pidetään sitten vaikka joku tauko yrittämisessä. Itse oon syntynyt tammikuussa ja se on kyllä ollut ihan kivaa, varsinkin sillon kun 18v. täytti.

Mutta jos pääsääntöisesti ainut on 18 täyttäminen ongelmana, niin en näe sitä mitenkään riittävänä syynä esim. hoitojen siirtymiseen =)
Mikä miehelläs on sitten tökkinyt niin kovin joulukuussa?

Mielestäni aivan täyttä p* puhetta, että loppuvuodesta syntyneellä on ala-asteella kehityseroa alkuvuodesta syntyneeseen.
Tai että on rääpäle verrattuna alkuvuodesta syntyneeseen.
On kyllä niin lapsi kohtainen asia ja vanhempi kohtainen asia. Lapsillehan voi ennen kouluakin opettaa asioita ja joku loppuvuodesta syntynyt voi olla monessakin asiassa paljon taitavampi kuin alkuvuonna syntynyt.

Tää on taas näitä ihmisten korvien välisiä maailman turhimpia pohdintoja koko asia!

Alkuperäinen kirjoittaja pipsapossunen:
Mielestäni aivan täyttä p* puhetta, että loppuvuodesta syntyneellä on ala-asteella kehityseroa alkuvuodesta syntyneeseen.
Tai että on rääpäle verrattuna alkuvuodesta syntyneeseen.
On kyllä niin lapsi kohtainen asia ja vanhempi kohtainen asia. Lapsillehan voi ennen kouluakin opettaa asioita ja joku loppuvuodesta syntynyt voi olla monessakin asiassa paljon taitavampi kuin alkuvuonna syntynyt.

Tää on taas näitä ihmisten korvien välisiä maailman turhimpia pohdintoja koko asia!

Juu, no sanoin tuollakin jo aikaisemmin että kun on aikaa niin tulee mietittyä kaikkea turhaa.
Mikä siinä on ettei täällä saa jotain tällästä kysellä kun varmasti turhempia/riidanhakuisempiakin aloituksia on.

Jos sulla noin kovin hirttää tää asia kiinni niin ole lukematta. Keskity niihin mitkä kiinnostaa ja on sulle oleellisia. Anna mun sit miettiä näitä turhia ja paskoja asioita, Kiitos =)

Yhteistyössä