Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Meidän väsynyt kaupinkivauva ottaakin tirsoja pitkin iltaa, joten mulla on aikaa istua netissä, saa nähdä miten menee nyt sit yö..

KAUNISKUU joo, ei meillä vielä sentään seisomalla seistä =) tuntuu vaan, ettei tuo jotenkin malttais istua, tai istuu sitten kun jotenkin rauhoittuu siihen, mutta makaaminen on siis täälläkin ihan out, ellei nukuta. Mä kans tuen sellaisen kilpparipehmon ja peiton avilla Pessin istuvaan asentoon MUTTA kun se puskee jaloilla vastaan siten, että peppu nousee ilmaan, eli selkänojaa vasten ikäänkuin itseään jaloilla ylös ja liukuu selkänojaa pitkin pystyyn, ei siis käsillä ota tukea vaan tollain, hankala selittää, sama, jos ottaa syliin, niin monesti jaloilla puskee vastaan, että saan sitten painaa oikein peppua ja vetää jalat alta, että se lysähtää pepulleen. No kyllä sitten kun saa istumaan ja lähtee liikkeelle, niin ihmettelee maailman menoa ja nauttii istumisesta.

Juu, noi työpaikka-asiat onkin hankalia. Toivottavasti järjestyy.

En mä usko, että ne aurinkolasit välttämättömät on, saahan sitä vaunuistakin kuomun auringon suojaksi, ja eihän sitä saa suorassa auringossa vauvaa pitääkään, kaikki ei varmaan laseja suvaitse edes pitää. Musta ne tuntui järkeviltä, ja Pessi ei niitä nikotellut, niin uskon, että ovat kuitenkin hyvät käytössä, kun monesti on tilanne, että aurinko häikäisee ja häiritsee, eikä sitä saa käännettyä pois. Sitten vauvan silmät on varmaan herkemmätkin. No kaikki tavallaan.

HALTIA Joo, ymmärrän mitä meinaat.. Itse kutsun tuota "pullisteluks" :) Ihan näkee miten toinen tympääntyy ku jos pitää "vain" istua :) No, välillä huomaa silti että tulee sellasia "laiskuuskausia" et vaikka matollakin vaan "möllöttää" ja kattelee vaan pötkönä ja eikä ees yritä kääntyä tms. Sit jossain vaiheessa taas kääntyy jatkuvasti ja ähisee ja riehuu. Tai sitten vaunussa kattelee hulluna ympäriämpäri tai sitten tuijottaa tapittaa vain suoraan työntäjää silmiin..Oonki sanonu, et "kattele nyt maisemia äläkä näitä samoja naamoja" :D

Heh.. tässä tullaan taas siihen , sarjassa mitä "ennenaikaan" , ennen raskautta tai synnytystä sanoi, ettei meille sitte ikinä tuu: ei nukuta samassa sängyssä (nukuttiin...), sitten sitteri (no se onkin ollu turha hankinta..) .. sit tuo aurinkolasi asia (no..harkinnassa) ja vielä ne auton ikkunan "heijastussuojat"..tiiätte varmaan, niitä mitkä laitetaan takaikkunaan tms. No, nyt mä ymmärrän miks porukalla niitä on, ku tyttö kimpoilee turvaistuimessa kun aurinko häikäsee :)

haltia: Kiva, että kaupunkireissu meni hyvin! :) Paljonko ne aurinkolasit maksoi? Pitäisi munkin mennä jossain välissä sellaisia katselemaan. Mua häikäisee tosi helposti, ja kyllä pojastakin huomaa, ettei pidä liian kirkkaasta auringonpaisteesta. Nyt vielä hangetkin hohtaa ja lisää loimotusta.

Meillä kanssa poika tykkää seisoskella, jos vaan pitelee kainalosta kiinni. Vaunuissa viihtyy kyllä vielä hyvin makuulla, kun on tottunut nukkumaan niissä. Toki ihan virkeänä haluaa katsella maisemia, etenkin jos ollaan kaupassa, ja silloin olen hieman kohottanut pääpuolta, että näkee paremmin ulos.

Kauniskuu: Kysyitkö neuvolasta keskusteluapua? Toki ei se tuohon väsymykseen tietenkään auta. :( Toivottavasti yöt paranisivat! :hug: Meillä oli myös aika hulinaa viime yönä klo 23-02 tai suurin piirtein sillä välillä. Pojalla kiersi paukku mahassa, sitten kun sai sen ulos nukkuikin neljä tuntia putkeen! Meillä on siitä onnekas tilanne, että mies voi vahtia poikaa aamuisin, että minä saan nukuttua vielä muutaman tunnin.

bartsu: Hienot neuvolakuulumiset! :flower: Meillä on myös pojalle tullut takaraivolle kalju, tosin sitä ei kyllä edes huomaa. Tukka on niin vaalea ja läpikuultava, että näyttää kaljulta muutenkin. :D

millis: Onnittelut uudesta taidosta! :) Meilläkin kovasti harjoitellaan kääntymistä selälät mahalle, muttei vielä ole onnistunut.

Oletteko muuten huomanneet, että vauva olisi "unohtanut" jonkun taidon? Meillä käännyttiin ihan sujuvasti mahalta selälle monta viikkoa, mutta nyt tuntuu, että poika on unohtanut sen. Toisaalta, nyt viihtyy mahalla sen verran hyvin, että ehkä siksi ei kääntyily kiinnosta. :) Kovasti yritetään päästä eteenpäin, mutta yritykseksi jää sekin vielä.

Poika ei vierasta. Pikemminkin päinvastoin. Erityisesti miehet tuntuvat kiinnostavan. Ukille ja vaarillekin hymyili kovasti ja tykkäsi olla sylissä. :) Varmaan se möreä ääni on kivan kuuloinen tai jotain. Meillä on miehen kanssa molemmilla silmälasit, joten niihin poika on kyllä tottunut. :D

Soseita: Olen ajatellut tehdä itse. Etenkin alussa se on varmaan halvempaakin, kun vasta maistellaan. Oon käsittänyt, että avattu kaupan sosepurkki säilyy aika lyhyen aikaa. Itse tehden saa myös vähän enemmän variaatiota sitten kun on useampia makuja ruokavaliossa. Justiinsa lueskelin sitä Finfoodin esitettä kiinteistä, mutta oon kyllä ajatellut, että lähempänä sitä puolen vuoden ikää aloitellaan.

-Pantsu ja pikku-ukko 3 kk, 3 vkoa, 3 pvä ;)

PANTSU noi lasit oli 42 ?, pienempi koko olis ollut jotain 30, mutta koska noi oli sopivat niin otin ton 2 koon, että menis sitten pidempään (oli jotain 1-2 v koko) kiersin keskustan optikoita, niin aika samat hinnat ja mallit tuntui olevan. On sitä rahoja hullunpaankin laitettu, sitterikin on jo aikaa sitten alkanut olla aika turha. n 1-2kk oli tosi hyödyllinen. Ja joo, meillä kans tuntuu, että aurinko häiritsee hirveästi.

Ja joo, musta kans välillä tuntuu, että taidot unohtuu. Tai kun on tarpeeks harjoiteltu., niin ei enää kiinnosta. Mentiin esim selältä mahalleen intona n 2vk, sit taukoo on ollut jotain 3 viikkoo, poikaa ei yksinkertaisesti kiinnosta se tällä hetkellä. Nyt puhuu hulluna ja on alkanut viihtyä mahallaan, musta pääsee jo "ryömimäänkin" n 10cm, tai se on sellaista tahdonvoimalla nitkuttamista. =)

Soseita myös minä olen ajatellut tehdä itse, mutta vielä en oo tehnyt.

Nyt iltateelle. kauniita unia koko porukalle.

HALTIA ja PANTSU joo, tuota just tarkotin sillä "laiskuus"kaudella :) Tulee sellanen olo, et mikä taantuma tyypille on tullu, että viime viikolla hulluna pyörittiin ja nyt ei sitte mitään :)

Mä oon kans tehny ite mössöjä.. Musta on ihan hauska askarrella niitä ja kun tää tyttö tuntuu olevan allergisoituvaa tapausta, niin sit tietää jos joku ei kävis.. Kaupan soseet on sekotuksia kaikki paitsi jotkut hedelmäjutut. Ainoa mitä mietin on se, että tulee aika tiivistä tavaraa :) Kaupan purkissa jotain pottua saattaa olla tyyliin 30% koko purkista, nyt se on sitte 100%.. ei ihme jos mahassa aluks paukkuu :D

Kohtuullinen yö.. söi 00 ja 04.. mut aamu oli taas iha mysteeri. Heräs silmä kirkkaana kuudelta.. oletin ettei vielä voi olla nälkä ku veti järkky satsin maitoa sillo aamuyöllä... Silti ihme kitinällä alko aamutoimet, eväs ei uponnu kunnolla ja hiero vaan silmiään.. Vein takas sänkyyn ja sammu sinne.
Pläh.. ihme tulkintaongelmia. Ei se mun mielestä väsyny ollu ku heräs :/

Tiiätteks.. Te tissittelijät pääsette silleen"helpommalla" ku voi kokeilla aina rintaa kitinään.. syö jos syö..
Kun.. pullon kanssa on vähä niin ja näin-- Ainaki tää neiti saattaa joskus kieltäytyä kyllä, mut monesti alottaa syömään ja sit "kieltäytyy" mut kuitenki jos otan pullon pois niin tulee huuto.. sit taas haluaa imee ja taas kieltäytyy jne. Siis ihme venkoilua.. Onko nälkä vai ei?? Tuputanko vai en..
En siis tiedä, ei kai tän ikäsellä enää ole niin voimakas se "imemisrefleksi".. mä oon ymmärtäny et pitäs olla jo se oma tahto ja "ymmärrys" onko nälkä tai ei..
tissin helppoudella tarkotan et tissi on aina "optimaalinen", venkoilu pullolla voi johtua muustaki kuin ettei nälkä.. siis esim liian kuumaa tai kylmää tms..
Ja sitte, oon miettiny, et mite kauan maito "OIKEESTI" pitää nälkää-- Siis jos syö yöllä vaikka just 04 ja järjen mukaan sillä määrällä norm. syöttöväli on 3-4h, niin "unohtaako" vauva et se on syöny, koska voi olla olevinaan nälkänen sit ku herää vaikka just 06??
Siis en sillä että haluan kontrolloida, mutta kun sit harmittelen jos tulkitsen väärin ja oletan ettei oo nälkä tai tuputan ruokaa.. koska tuo syönti ei oo aina sellasta "kaunista" vaan tota ihme venkoilua. Toki tarjoan maitoa aamulla, mutta tuntuu vaan joskus ihmeelliselle et menisi 2h välein 2 x 2dl maitoo .. :eek:

Sorry ihme selostus. Jos kellään olis "ajatuksia" tuosta :)?

Noo..joo.. kuulostaa että teen tästä jotain tähtitiedettä..Mut jotenki ihmettelen sitäki, et soseita menee aika paljon jo plus puurot, mut silti maidon menekki ei vähene .. |O ??!

Hei muuten.. Joko muksut harrastaa sitä ns. vastavuoroisesti jokeltelua? Tyttö höpöttelee kyl paljon omiaan muttei varsinaisesti mitenkää vastavuorosesti... Eikai nää ny mitään kiveenhakattuja ole, toisethan ei ees jokeltele tässä iässä, mut heti piti miettiä tota ku luin jostain kehityshommasta, että 4kk iässä vauvat tekee tota.. Siis et jos höpötät vauvalle, niin se "vastaa" jotain jne..

KAUNISKUU joo meillä höpötellään ihan hirveästi. Välillä ihan vaan itseksen palattaa, mutta kun ottaa katsekontaktin ja juttelee vauvalle, niin usein alkaa hulluna jokeltelemaan vastaukseksi. Eilenkin oikein nauratti, kun hirveä selostus ja äänet vaihtelee ja rytmi jne, mietittiin jo, että mikähän papupata tosta pojasta tulee, no sukuunsa siinä mielessä tullut, että hirveitä höpöttäjiä ollaan kaikki :) mutta on tullut toi vasta joku 1-2 viikon sisällä, sitä ennen vastaili kaikkeen "nii nii" mutta nyt on alkanut selvästi juttelemaan. Toi on kyllä varmasti yksilöllistä, teidän tyttö vaikuttaa niin motooriselta tapaukselta, että energia varmasi mennyt ryömimisen opetteluun, :) eikä oo ollut aikaa "vastata" äidille, meillä taas tollainen malttavainen verkkainen poika, jolla aikaa jutella, ja joka tutkii ja ihmettelee..

Ja just tota taantumista. Ihanaa tietää, että muilla tapahtuu samaa. Mietin jo jonkin aikaa, että onko meillä jotenkin vaan tuota taantumista. Normaalia se varmaan on, ja tarvii lepovaiheita lapsikin.

Niin oon samaa mieltä sun kanssa, että tissittelyllä pääsee siinämielessä helpommalla, että tissi suuhun ja koittaa imeekö, pullottelussa monta mutkaa joihin en osaa antaa neuvoja. Jotenkin luulisin, että se maidon määrä olis aika vakio, ja jos vauva tollasen maitomaarän jälkeen vielä kitisee, niin sit olis jotain muuta. Siinä mielessä vaan hankalaa, että jos se maito on se, joka yleensä tuo lohdun ja nukuttaa jne, niin pullosta sitä tulee aina hirveä määrä. Tissin kanssa ei niin haittaa, jos sitä lutkuttaa enemmän, silloin maitoa ei enää tule samalla tahdilla. Mä ehkä luottaisin omaan tunteeseen, että olen antanut tarpeeksi maitoa, ja että lapsi on esm väsynyt tai kärttyinen jostain muusta syystä. Mutta tää on ihan mutua, sä tiedät varmasti paaljon paremmin.

Kauniskuu: Kiva, että yö meni paremmin. Se tekee ihmeitä, kun saa nukkua vähän pidemmät pätkät. :) Totta on, että itse tehden soseet on "täyttä tavaraa"! Onhan se vähän hassua maksaa kaupan soseissa 30% perunasta ja 70% vedestä! ;)

Siinä mielessä rinta on tosiaan parempi, että sen lupsuttelu on vähän helpompaa. (Olen kyllä yrittänyt välttää tissin käyttöä tuttina, eikä poika onneksi itsekään sitä halua. Iltaisinkin pudottaa rinnan suusta kun on valmis tai sitten itse vedän rinnan suusta pois.) Meillä poika kieltäytyy hyvin äänekkäästi rinnasta, jos ei ole nälkä! haltian kommentti tosta vakiomaitomäärästä tuntuu kyllä järkevältä. Jos tyttö haluaa vaan lupsutella jotain ja läheisyyttä. Oletko koittanut ottaa syliin ja tarjota tuttia? En nyt tiedä onko tää ihan hölmö neuvo. :ashamed: Teillä tuntuu olevan niin temperamenttinen tyttö, että varmasti on välillä hankalaa tietää mistä nyt tuulee! :hug:

haltia: Kiitos hintatiedoista! Jostain netistä katselin myös laseja, ja oli aika paljon halvempia, mutta en tiedä uskaltaako tilata, kun ei pääse kokeilemaan. :/

Juttelusta: Meilläkin jutellaan takaisin, ja kuten haltialla, meilläkin se on alkanut ihan melkein viikon sisään. Useimmiten jos pojalle sanoo jotain, väläyttää ensin leveän hymyn ja sitten vastaa jokellellen. :heart: Välillä kyllä huomaa, ettei poika jaksa jutella. Silloin kääntää pään pois, ja on parasta antaa olla vaan itsekseen.

Onko muuten imettäjillä vielä suihkutissiongelmaa? Luulin, että mulla olisi jo helpottanut, rintoja ei enää pingota ja ne tuntuu välillä ihan "tyhjiltä". Mutta tänään kuitenkin poika venkoili rinnalla, päästi irti, ja rinnasta suihkusikin ihan älyttömästi maitoa! :eek: :kieh: Olen nyt alkanut vaihtaa rintaa joka syötölle, kun jotenkin tuntuu, että muuten ei "riitä" maitoa toiselle peräkkäiselle syötölle samasta rinnasta, mutta ehkä pitäisi palata siihen 2 syöttöä/rinta -systeemiin.

Pantis, voishan sitä käydä koklaamassa liikkeessä, ja katsoa saako netistä samaa merkkiä halvemmalla, tietäis ainakin sopiiko. Specsaversilla en myöskään käynyt, kun en muistanut yhtään missä sellainen olis, sieltäkin saattais saada halvemmalla. Mä olen vähän sellainen malttamaton, että en jaksa metsästää mitään oikein kauaa, vaikka se olis hinnan puolesta järkevää. Kaikki mulle heti- mentaliteetti ollut pienestä pitäen.

Mulla välillä suihkutissit edelleen, mutta en usko, että se on ongelma enää. imetän tissit vuoronperään 1 ja yks, yöllä meen niin, että ilta ja aamu toisella, yösyötöt 2 kertaa samalla, kun on parempi ettei tarvi vaihdella puolta nukkumisessa yöllä.

Mulla tuntuu, että flunssa iskee, maataan pojan kanssa sohvalla leikkien, ja mä naputan koneella, tulee ihan alkuajat mieleen =)

mössöt En oo vielä pahemmin ajatellut asiaa, mutta näin pikaisesti mietittynä varmasti jotain soseita teen itte.

haltia En oo itte siellä Kampin hoitohuoneessa käynyt. Pari tyyppiä on sitä mulle kehunut, mutta siellä pitäisi siis olla 3krs ja 5krs:ssa.

Meillä Aava tykkää makoilla vaunuissa. Nyt mietin pitäiskö niihin hommaa sellainen lelukaari systeemi eteen niin saisi katsella jos on hereillä. LAitoin tänä aamuna hätäpäissäni sen liberon örkin siihen. =) Sitäkin katteli innoissaan.

Toivottavasti haltia ei flunssa iske.

Mä kattelin Jumbosta noita aurinkolaseja. Siellä oli 32euroa. Kokeilin niitä tytölle ja oli kyllä niin ihanat. =)

..oottekos muuten miettineet kesälle mitään reissuja? Me ollaan lähdössä ainakin Ruotsiin. Otettiin kolmeksi yöksi hotelli ja otetaan auto matkaan. Tarkoituksena käydä miehen isän haudalla joka on n.200 kilsan päässä Tukholmasta ja sitten vissiinkin sukuloimassa...ja niin kaupoissa vähän joka puolella. Itte olisin kovasti halunnut lähteä etelän lämpöön, mutta jos sitten vasta vuoden päästä, kun tyttö on isompi.

Kävin shoppaa aamulla pääsiäisruohoon siemeniä ja tipuja. =) Jos hiukan laittaisi tänne pääsiäisitunnelmaa. Ensi viikolla voisi sitten leipoa rahkapiirakkaa. Nam.

Mä oon nyt jotenkin tottunut noihin aikaisiin aamuherätyksiin. Tuntuu, että mulle sopii ehkä paremmin se, että herätään jo 07.00 kun 09.00 jälkeen. Viime yö mentiin yhdellä syötöllä. Kyselin neuvolasta, että onko ok jos tulee yöllä pitkiä syöttövälejä. Meillä tosiaan tulee useastikin 9tuntia tai sitten koko yö ilman ruokaa. On ihan ok, kun tyttö kummiskin kasvaa ja kuulemma vaatisi ruokaa jos nälkä. =) Sitä nyt tulee äitinä mietittyä yhtäsuntoista.

milla ja aava 2kk 1vko ja 2päivää

PANTSU joo.. heh..olen kokeillu tuttiakin.. mut ei oikeen selkeetä reaktiota siihenkää.
Ja jotenki jäänyt oikeestaa kokeilematta päivisin, ku en haluu et se lussuttaa sitä muuten ku jos nukahtamisen yhteydessä jne.. :ashamed: .. yleensä ku tulee toi venkoilu niin sylikään ei kelpaa vaan haluaa pullistella pois. Välillä oikeesti mietin, et ahdistaako sitä muutenkin joskus, ku jos otan "tiukkaan" haliin niin ei tykkää yhtään :)

MILLIS joo, tuskin tosta välistä on haittaa, tyttö varmasti syö minkä tarvii. Ja monesti saa päivisin jo suurimman osa. Ja maitomäärä /tarve alkaa nousta pikkuhiljaa ku painoa tulee jne. ja sit taas välit monesti lyhenee. Mekin nukuttii tossa iässä pisimmät pätkät, (jopa 8h) putkeen.. mut pikkuhiljaa vaan taas syöttövälit lyheni..

Ja kuten MILLIS sano, mä kans alan tottua et tyttö ei nuku aamulla pitkään. Ja joo.. laitettiin pimennysverhokin .. ei auttanu :) Siks ei paljoo "auta"vaikka ite sais aamulla nukkua, koska en osaa.. mä oon muutenki aina ollu aamuihminen..(tosin en nyt ihan kuudelta oo tottunu heräämään..) No, illasta pitäs koettaa nukkua enemmän, mut sit jotenki jää se "oma aika" nii vähiin :ashamed:

Joo, olenhan mä kuullu, että jos motorinen kehitys menee edellä niin puhe tulee perästä ja toisinpäin. Oletin vaan et se koskee ns taaperoikää :) Noo.. saa ny nähdä. Kyllähän se hulluna höpöttää muttei mulle :) (eikai se kukkokaan käskien laula ;) )

Mun mielestä on ihana herätä aikasin sillon 7-8 aikaan, jotenkin päivä on mukavan pitkä sillon. Meillä ei vierasteta vielä ainakaan, tosi hymy poju on. Me saatin serkku pojan vanhat aurinkolasit, ne on kyllä sellaset perus pertti versiot. Optikkoliikkeestä kyllä. Netistä oon katsellu niitä hienoja.

Mun tekis mieli ostaa uudet rattaat, ihan vaan turhamaisuuttani. Quinny speed sx kiesejä oon katsellut.

Bartsu; sielä oli muitakin odottamassa infoa, ei ollut sähköposti tavottanut kaikkia. Mulle ei tullut lainkaan.

Millä poika on kamalassa nuhassa ja yskässä. Käytiin lääkärissä tarkistuttamassa korvat mutta olivat ok. onneks

H

haltia: Totta, voishan sitä mennä liikkeisiin sovittelemaan. :) Mulla taitaa olla toi vasen rinta pahempi suihkimaan. Poika saattaa joskus jopa kieltäytyä syömästä siitä, mutta nyt vasta tajusin, että se voi johtua tuosta kovasta herumisesta! :(

Mä taas en ole ollenkaan aamuihminen ja nämä klo 8 herätykset menee just ja just vielä. Jos pitää aikaisemmin herätä, olen kyllä tosi väsynyt! Toki onhan se kivaa herätä "ihmisten aikoihin", päivä on paljon pidempi, kuten totesitte. :)

millis: Oi, tosi hyviä yöunia teillä! :) Me ei olla mietitty mitään kesälomareissuja. Luultavasti käydään vaan mökkeilemässä. Mies on (toivottavasti) koko kesän töissä. Ensi kuun lopussa mun vanhemmat lähtee Lappiin ja kovasti haluaisin lähteä mukaan. Katsotaan nyt miten rahatilanne sallii...

Hilma: Pikaista paranemista pojalle! :hug: Onneksi ei ollut korvatulehdusta!

ON:poika nukkui molemmat päiväunet tänään pihalla. On lumet sulaneet sen verran, että saa vaunut taas vietyä sinne. Poika vetelikin piiitkät unet (2½h), kun lenkin jälkeen vein vaunut takapihalle. Kesäksi täytyy kyllä miettiä, että mihin pojan laittaa nukkumaan. Takapihalle paistaa nimittäin koko päivä aurinko!

Nyt iltakaakaota nauttimaan!

-Pantsu

Pari päivää taas lukematta keskusteluja, niin jopa itse kullekin on taas monenmoista tapahtunut! Koitan bongailla muutamia viimepäivien keskusteluaiheita kommentoitavaksi :)

Taitojen unohtamisesta, joo oon miekin kiinnittänyt huomiota, että pimu toisinaan jotenkin taantuu eli on osannut jotakin ja sitten ei enää osaakaan. Meillä oli tuo lattialla mahallaan oleminen sellainen, että ensin viihtyi hyvin ja kannatteli päätään, mutta sit yhenäkin olikin ihan tuskaa olla mahallaan. Jossain vaiheessa pimulta unohtui myös se, miten selällään ollessa lelua seurataan katseella puolelta toiselle, pää jumittui aina keskiasentoon ja hirmuisesti piti treenata, että pää tass alkoi pyöriä sujuvasti.

Jaahas, istumaan ja seisomaan punkemista siis odotettavissa ;) Nyt huomaa jo, että istumaan on monesti mieli, vaunuissa pimu kuiteskin edelleen malttaa olla pitkällään, kunhan vain lasken kuomun alas, jotta hän näkee paremmin katsella.

Vierastamisesta en oo ihan varma, toisinaan vetää pimun ilmeen vakavaksi, kun joku muu kuin äiskä tai iskä tulee juttelemaan. Itkemään ei sentäs parahda eikä käännä katsettaan, tuijottaa vaan vakavana. Liekö sit jonkinmoista vierastamista.

Soseita oon suunnitellut tekeväni itse, kohtahan siihen puuhaan pääseekin! Pimu kattelee nykyisin tosi tarkkaan muitten syömisiä, on selkeästi kiinnostunut syömispuuhista.

Kauniskuu, joo tuo on totta, että tissittelijänä pääsee helpolla kitinöitten kohalla, kun aina voi helposti kokeilla tarjota. Mutta on siinä se huonokin puoli, jotta aina on oltava saatavilla... mieskin on aina pimun kitistessä ehottamassa, josko koittaisin tissittelyä, elikkä se on liian usein ainoa ja enstemmäinen keino kaikkeen kitinään, blaah... Mutta ei se tissi aina maistu kuiteskaan, pimu saattaa pari suullista imaista ja sitten sylkäisee pois suustaan ja aloittaa kitinänsä uudelleen. Ja suihkutissi, kyllä löytyy! Nauroin yhtenä päivänä ihan hulluna, kun pimu heitti tissin pois suusta, jolloinka maitoa suihkusi hänen naamalleen ja hiuksiin :LOL:

Pimu höpöttelee paljon ja kyllä se vaikuttaa vastavuoroiselta sikäli, että hän hakee katsekontaktia höpötellessään. Laulelen usein vauvalle, nyt hän jo selvästi tunnistaa tietyt usein toistuvat laulut, jolloinka ottaa katsekontaktin, hymyilee ja "laulaa" mukana :) Ihanaa!

Täällä ollaan säästytty flunssoilta ja mahataudeilta, mutta silmätulehuksen pimu sai. Viikon verran silmä rähmi ja vuoti, välillä oli parempi ja välillä huonompi. Tiistaina soitin neuvolaan ja päästiin lekurille, joka totesi, jotta silmätulehukselta vaikuttaa. Hoidoksi antibioottitipat, yllättävän hyvin on niitten laittaminen onnistunut.

Me lähdemme sunnuntaina muutamaksi päiväksi Vuokattiin, ajomatkaa sinne on meiltä on jotain 250 km. Vanhempani lähtevät mukaan, joten haaveissa ois päästä miehen kanssa mäkeen edes pariksi tunniksi pimun päiväunien aikana. Jännä nähhä, toteutuuko tää haave ;)

Anselmiina ja pörröpiä 3,5 kk

REISSUT Joo, tän kevään matka meni reisille ku ei saatu lentoja.. olis ollu 10h vaihdolla..mut kiitos ei ! Kesällä en tiiä..mulla ei oo ylimäärästä rahaa eli ihan sitten miehen mielen mukaan ;)

En tajuu.. ehkä tää joskus asettuu.. Törkeen lyhyitä on noi päikyt ja tosi väsyny tyttö ja kitisee.. Edelleen epäilen hampaita. Siis ihan kokoajan kiukkunen ja mikään ei kelpaa. Toisaalta.. pelottaa jos jolleki kiinteelle allerginen ja sitä kiukkuaa. En tiiä miten usein kakan pitäs tulla kiinteiden kans.. :/
Hohhoijaa. Umpiväsyny. Piti kattoo leffa mut menenki nukkumaan :'(

HILMA: Mulla jääki huominen väliin, kun olen kauheessa flunssassa. Niissä ohjeissa oli et ei flunssasena altaaseen. Mun äiti lähtee sit mun tilalle jos siis mies ja neiti pysyy terveenä...Tosi kökköä, jos ei tullu edes sitä s-postia. Oletko nyt pyytänyt sen jälkeenpäin, kun siinä oli se alotusinfo? Sehän alkaa huomenna jo 7.45

SUHKUTISSIT: Löytyy edelleen. Jos neiti kovin venkoilee tissillä niin kyllä lentää....

SOSEET: Olen tehny itte peruna-maissia, kukkakaalia, porkkanaa, päärynää ja omenaa. Omenaa ei ole vielä maistettu. Sit oon mössänny vaan banaania ja sulatellu ja mösänny mustikkaa.

REISSUT: pitäs toukokuussa lähteä Hailuotoon ja sinne on yhteiskuljetuksella sellanen 8 tunnin matka....etelänmatkoihin ei tod. ole varaa ennenkuin olen joskus taas töissä.

flunssanen Bartsu

Pitkästä aikaa taas tännekin kerkes. Varmaan on osa jutuista mennyt ohi, mutta nyt viimeisimmät olen lukenut...

SUIHKUTISSIT täällä on edelleen. Eivät varmaan mihinkään katoa ;-)

SOSEISTA Aluksi tein itse soseita, mutta nyt täytyy myöntää, että laiskuus iski ja ollaan ostettu kaupan kamaa. Vaihtelevasti menee...Puuron teen kyllä itse kaurahiutaleista ja eipä ole mikään "hienokurkku" meidän mies, koska ei haittaa vaikka vähän klöntimpääkin tavaraa suuhun eksyy :) Puuro maistuu aina, sekoitan joukkoon vähän hedelmäsosetta ja aamuisin luumua, koska muuten on pikkumiehen maha ummella.

REISSUT Ollaan ensi viikolla lähdössä 350km päähän sukuloimaan ja sitä seuraavalla viikolla vuokrattiin Tampereelta huoneisto kolmeksi päiväksi. Kyläillään ja käydään Näsinneulassa ym lapsille sopivissa kohteissa ;-) Kesälomareissu jää ihan kotimaan katselemiseen...

Pienestä vatsataudista kun selvittiin, niin nyt on pikkumies flunssassa ja kyllä koettelee hermoja, kun toinen on niin tukossa, että kieltäytyy koko ajan rinnalta. Tai sitten ottaa hetken ja heti, kun alkais herumaan, niin päästää irti ja alkaa raivota, plääh...Eilen oli varmaan 10 tuntia tissittä. Sosettakin meni tosi heikosti. Toivottavasti menee kohta ohi. Onneksi sentään hiffaa jo tuon suun kautta hengittämisen...

Meillä kyllä VIERASTETAAN, vähän menee kyllä mielialan mukaan. Väsyneenä ihan sekeesti helpommin kun muuten. Yhtenä päivänä vierasti jopa isäänsä, joka tuli töistä kotiin ;-) Höpsö =)

Poika ei vielä nosta itseään käsien varaan mahallaan ja muutenkin viihtyy tosi huonosti mahallaan. Heti menee herne nenään...Selällään jaksaa paremmin leikkiä, mutta pakko on vain kääntyä vaikka itku tuleekin nopeasti. Istuskella tykkää esim mun jalkojen välissä lattialla ja matkarattaisiin otin nyt ekaa kertaa "istumaan" ilman turvakaukaloa ja ihan hyvin siinäkin kökötti ja katseli maailmaa. Olenkin aatellut kohta vaihtaa vaunukopan pois ja laittaa tilalle ihan ratasosan. Sen saa kuitenkin ihan makuuasentoon tai vähän koholle. Näkee maailmaa paremmin nyt, kun kohta viitsii lähteä ulkoilemaan ihan muutenkin eikä vain nukkumaan. Eli ihania kevätilmoja odotellessa :)

AURINKOLASEISTA Ostettiin juuri esikoiselle tuollaiset em Julbot. Pojalle aattelin ostaa Baby-bantz vai mikäköhän merkki se nyt olikaan. Meillä on vain pinkit sellaset kotona...Toisaalta ei tullut mieleenkään, että myös hänelle ois voinut nuo toiset hommata. Täällä ainakin olivat juuri plussakortilla alessa Istrussa, -10e.

Nyt mukavaa viikonloppua kaikille!

Kesäsiili ja Pikkuherra pian 6kk

KESÄSIILI kurjuus tota tautia! Ei tosiaan varmaan ole kiva ton imetyksen suhteen..ja muutenkaan. Tyttö ainaki kiehnää yöt huonosti jos nenä on tukossa.. keljuttaahan se.

Mä taidan olla ainoo joka ei imetä enää.. Masentaa vieläkin aika-ajoin vaikkei imetyksen loppuminen ollu mun "syytä".. Jostain syystä vaan en meinaa päästä yli siitä etten voinu "ruokkia" vauvaani vaikka tiedän kyllä että pää asia et syö jne.. :( Mut silti...

Eikä vähiten ympäristösyistä.. Vauvauinnissa saan valehtelematta kylmät katseet selkääni, ku muut äidit istuu riviin imettämään ja mä pakkaan vaan tytön istuimeen ja lähden pois.. :( Tai jos kaivan pullon esiin, nii heti tulee "kommenttia".. oikeesti :( Tulee ennestäänki paskempi fiilis, enkä jaksa selittää miksi pullo eikä tissi. Äidit keskustelee yhtä äkkiä suureen ääneen miten "meidän Liisa kasvaa imetyksellä niiii kauniisti ja on niii pitkä ja niii hoikka.. " ja samalla saan merkitsevät katseet kun annan korviketta pullosta meidän Micheliinille :( Vaikka kasvoihan se tissimaidollakin 300g viikkoon.. Plääh :ashamed:

Mahallaan viihdytään yhä enemmä vaikka se kenkuttaa ettei pääse kunnolla etenemään :) Suorinkäsin nojassa ja sitten sellasessa "lentokone" asennossa , hauskan näköstä. Ryömitään vähän, mutta kuitenkin. Nii, ja hauska huomata, että pikkuesineet on kaikista mielenkiintosempia verrattuna leluihin (kielletty kiinnostaa :) ) Tarkastellaan tarkkaan ja vaihdetaan kädestä toiseen. Tarkkana pitää vaan olla ettei vilahda suuhun :)

Mukavaa lauantaita.

KAuniskuu ja Hosuli jotain 4,5kk :)

Kauniskuu: No höh. Onpas tyhmiä äitejä vauvauinnissa! :kieh: Mitä se nyt kenellekään muulle kuuluu, miten vauvaa ruokitaan, kunhan hän saa ruokaa ja rakkautta? Koeta olla välittämättä katseista! :hug: Niin ja pullukan vauvan äitinä mäkin vähän ihmettelen tuota "hoikkuuden" ihannointia. Miksi sen täytyy alkaa jo vauvaiässä? :| Kyllä toki minäkin kommentoin muiden vauvoja, tyyliin: onpa ihanan sirpakka tai hento; mutta en mä sillä tarkoita, että oma pyöreä poika olisi mun mielestä jotenkin vähemmän ihana.

Kesäsiili: Voi että! Toivottavasti tauti hellittää pian! :hug:

bartsulle myös pikaista paranemista! :hug:

Anselmiinalle hyvää reissua! Meilläkin on pääsiäisenä kyläilyt taas edessä. Onneksi tällä kertaa lähtee mieskin mukaan. ;)

ON: Pari huonompaa yötä ollut tässä välissä. Toissa yönä vaippa falskasi kaksi kertaa, ilmeisesti laitoin sen jotenkin löysästi. :ashamed: Ekalla kerralla poika sitten valvoi kaksi tuntia klo 02-04! |O Ajattelin, että nukkuisi sitten pidempään aamulla, mutta tosiaan, heräsi uudestaan kylki märkänä jo kahdeksalta. *huokaus* Viime yö meni muuten unien suhteen ihan okei. Tultiin kyläilemästä puoli yhdeksän maissa ja sain siirrettyä nukkuvan pojan turvakaukalosta sänkyyn. Valoisuus kuitenkin herätti aamulla jo seitsemältä! :kieh: Eli jäi nekin yöunet liian lyhyiksi.

Onneksi olen saanut tänään nukuttua päiväunia. Poika nukkuu taas vaunuissa pihalla jo kolmatta tuntia! :eek: No, varmaan häntäkin väsyttää, kun on ollut niin huonoja öitä. :/ Tänään on mun kaverin synttärit, ja ajattelin vaihteeksi lähteä ilman vauvaa. Saa nähdä miten pärjäävät miehen kanssa, kelpaako pullo vai ei...

-Pantsu ja pikku-ukko pari päivää vajaa 4 kk

PANTSU No joo, niinhän se on, mut jotenki vaan tuntuu pahalle.. ja voihan se olla että mä ite otan sen "raskaammin" ku ne äidit sen oikeesti tarkottaa.Niinku sanoit, mä kans ihailen ja vilpittömästi sanon miten sieviä tai siroja tai muuta vauvat on..oli ne millasia tahansa! Tuntuu vaan että moni ehkä tahtomattaan pahottaa mieltä kommenteilla et "meidän Lissu oli 8kg vuoden iässä jne.." Eihän ne sitä varmaa ilkeyttään sano. Ja noh..mä oon ollu ite"pullukka" vauva ja sit taas liian laiha lapsi-nuori-ja aikuinen.

Voi pahus.. Tota minäkin mietin, millo neiti alkaa harrastaa valvomista.. Muutamana yönä vääntyny mahalleen ja sit höpisee eikä nuku. Pläh. Onneks saitte unta päivällä!

Jahas.. puuron keittohommiin

nii.. piti vielä PANTSUlle että me hommattiin ne pimennysverhot..mutta eipä vaikuttanu aamunukkumiseen. Samaan aikaan sisänen kello pamauttaa neidin ylös. :/ No, mut ihan sama, sehän jokatapauksessa tulee ajan kanssa menemään niin että lapset on ylhäällä 6-7 aikaan.. Tottuupahan tässä pikkuhiljaa :)

Tuli tosta PANTSUN vaippaepisodista mieleen, et ihme lirittelijä on tää naikkonen :) Jos illalla esim. seiskalta pistää kuivan vaipan, se on jo puolilta öin pakko vaihtaa tai painaa viis kiloa ja falskaa . No, hyvä että rakko toimii :D Tuntuu vaan hurrrjalle määrälle.

Plähh- mies on jossain riennoissaan ollu koko päivän. Mut ihan luksusta.. tyttö nukahtaa omiaan sänkyyn :heart: . Oon huomannu et nyttemmin päinvastoin sitä ärsyttää jos joku silittelee vieressä.. ;) Jees.. jos korkkais suklaan ja ottas punkkua lasillisen :)

Jeeee, loppu syksylle suunniteltiin pidempää useemman viikon reissua lämpimään. Sitä odotellessa :) ... vaikka Suomen kesä onkin ihan parhautta!

Mukavaa lauantain jatkoa!!

Kauniskuu Voin uskoa, että monessa tilanteessa välttyis pahalta mielestä, kun vois vaan imettää. Voimia kuitenkin, ja pian nämä vauvatkin kasvaa, ja murheet on toisenlaiset. Tuosta laihuuden "ihannoimisesta" mäkin olen kyllä ihmeissäni. Mun mielestä lapsen kuuluu olla pyöreä, huolestuttavampaa on musta jos vauva on kovin hoikka. Ja vauva nyt on vauva. Se on vaan vähän sellaista ärsyttävää sukupuolisidonnaista juttua, että vaikka meillä on suhteessa "hoikka" poika mun mielestä siis ainakin nyt taitaa olla jotain 6,9 kg ja en tiiä pituutta varmaan 65cm tms niin kaikki sanoo, miten on topakka ja töpäkkä ja pulleajalkainen ja jäntevä ja jässikkä ja mötkäle jne. Tytöistä taas jotenkin ihannoidaan sitä sirpakkaa, siroa, soreaa, pikkuista, hoikkaa hintelää jne. Näitä termejä tuntuu, että ei pojalle sitten sanotakaan, ja tytön oletateen olevan hoikempi.. No mä olen myös ollut pullukka vauva kutsumanimi oli kuulemma niinkin hieno kuin vehnäpulla ym, ja lapsena olin kyllä ihan hoikka ja pieni nyt sit raskauden jälkeen kyllä jäänyt ihan liikaa :kieh: no pointti oli se, että tuntuu, että ei noissa mitään järkeä oo, ihmisten mielestä vauvojen vaan pitäis olla jonkin tietyn laisia.

Ja nuo kommentit, että pitäis imettää jne. Mä just tänään sanoin miehelle, että hitsit kun niitä neuvojia mahtuu joka paikkaan, 4kk:lle ei saisi mitään tehdä kun "oppii pahoille tavoille" tai ei kasva, tai on liian iso ja teki niin tai näin niin aina on jonkun mielestä väärin. Helpommalla pääsee, kun vastaa ympäripyöreästi "joo täytyy miettiä" tai "niin vois ehkä kokeilla" yms. en enää jaksa selventää kaikkea. Eniten riepoo, että mun vanhemmat aina tenttaa, että eikö sille jo velliä anneta, ja riittääkö toi maito muka pitämään sen tyytyväisenä, ja koskas sille saa ruokaa antaa jne. En enää jaksa niihin kommentoida juurikaan. Vauva on tyytyväinen ja menee rintaruokinnalla n 5kk mikäli mulle ei muita neuvoja anneta neuvolasta painon kehityksen takia tms. Mun ei mieletäni nyt tarvi kellekään perustella näitä asioita, tai ainakaan tuntea olevani jotenkin huono äiti. Kyllä sitä jokaisella on kaikkeen syynsä, tuskin sitä kukaan kevein perustein pullolla ruokkii tai pitää pelkällä rintaruokinnalla jne.

Niin ja meillä ei oo ulkomaan matkoja varmasti tiedossa. Oma häämatka on tekemättä, ja etelään ajateltiin sille suunnata, ajankohta lienee jossain syksyn ja kevään välillä.. sitä odotellessa. Muuten sitten reissataan varmaan mökillä, sukulaisilla jne minä paljon Pessin kanssa ja mies sen minkä pystyy.

Tänään oltiin kyllässä, ja siellä oli muitakin. Tiedän, että yksi pariskunta on ollut koeputkihedelmöityksessä juuri, ja heille joko on nyt tulossa vauva, tai sitten just tietävät, ettei onnistunut, en tiedä kuinka, heilläkin on useampi yritys jo takana. He eivät tiedä meidän hoidoista, enkä heitä erityisemmin tunne. Olisin jotenkin halunnut sanoa, että ymmärrän miltä teistä tuntuu, kun meillä oli vauva mukana, ei ollut silti tilanteeseen sopivaa. Itsellä oli jotenkin outo olo, ja oma lapsi tuntui aivan liian suurelta aarteelta, voi kun kaikille haluaville sen lapsen voisin antaa, oli se hoitorumba niin rankkaa.

Kesäsiili Kiva kuulla sinustakin. Parantavia ajatuksia sylin täydeltä. Nyt kuulemma on kovasti liikkeellä erilaisia rajujakin tauteja.

Nyt ei vauva nukahda yhtään yksin, täytyy lopettaa ja mennä nukuttelemaan. ehkä mahavaivoja.

kesäsiili Toivottavasti tauti hellittää pian. :hug:

kauniskuu Kiva, kun tyttö nukahtaa yksikseen sänkyyn. =) Ja kiva, kun on reissu mitä odotella.

haltia Meilläkin on häämatka tekemättä. Just miehelle eilen sanoin, että koskahan sitä tulee sinnekin lähdettyä. Varmasti vasta ensi vuonna.

Me oltiin eilen anoppilassa jonne matkaa joku 80kilsaa...vissiinkin. Noh tää oli kolmas kerta, kun oltiin siellä ja eipä se mennyt juurikaan yhtään sen paremmin kuin edelliset kerrat. Jostain kumman syystä se on ainut kyläpaikka jossa Aava ei suostu nukkumaan ku max vartin. Aiemmilla kerroilla ollaan menty sinne iltapäivällä ja nyt mentiin aamusta että olisi parempi vaihtoehto..mutta ei. Lähdettiin kotiin joskus 16.00 aikaan ja neiti siis valvoi kokopäivän. Nukkui autossa ihan hetken, kun ei malttannut. Illalla sitten sain nukkumaan vasta 21.00 kun oli jo niin yliväsynyt. Nyt aamulla heräsi normaaliaikaan, mutta jaksoi olla tunnin hereillä kun on vielä niin väsynyt eilisestä. Mua niin alkaa jo ärsyttää mennä tuonne, kun aina menee plörinäksi koko homma. Kaikki muut kyläpaikat on hyviä ja Aava nukkuu niissä kun unelma, mutta ei mummilassa.

Jaa-a. Jospa sitä menisi aamupalalle, kun mies kyttää formulaa.

millis ja tyttö...2kk ja 1vko 5 päivää.

MILLIS: Harmi, että tyttö ei nuku mummilassa. Meillä myös neiti on vähentänyt kylässä nukkumista. Ei kai malta, vaikka olis umpiväsy.

KAUNISKUU: :hug: Tosi inhottavia tollaset katseet ym. ja paha niistä on varmaan olla täysin välittämättäkään, kun koskee omaa lasta, vaikka tietääkin et ne on epäoikeutettuja. Muutenki toi laihuuden ihannointi on musta ihan sairasta nykyään. Tai siis hyvä jos aikuiset on normaalipainosia terveydellisten ja omankin hyvinvoinnin takia, mut liika on aina liikaa. Itte oon aina ollu normaalipainoinen, mut en mikään langanlaiha(paisti nyt hoidoista tuli ne 10kg joita en vielä o saanu pois). Täytyy vaan yrittää pitää varansa tuon neidin kans, kun kasvaa että ei silloin itteensä niin kauheasti peilin edessä arvioi, et oonpa läski tms. Olis niin kiva, kun ei ainakaan heti lapsena tulis tuolle mitään ulkonäköpaineita. Kumminkin hoidossa/koulussa niitä sit alkaa tulla väkisin.

KESÄSIILIn vauvelille paranemisia!

Täällä ollaan edelleen tukossa, mutta onneksi ainakaan vielä ei ole tarttunut tuohon tytteliin vaan on oma energinen ittensä.
Vauvauinti oli mennyt eilen hyvin mummun ja iskän kanssa. Varsinkin vedessä "hyppiminen" oli ollut kuulemma oikein hauskaa.
Oltiin torstaina tytön kans vauvatanssissa, kun täällä oli sellanen vekaraviikko, niin se oli tuon mielestä ihan liiallista hissuttelua. Olis pitäny olla enemmän vauhtia :) Kotona kun on tottunu joraan vähän vauhdikkaammin ;)
Etelään tekis munkin mieli, mut ei todellakaan ole varoja ennekuin pääsen takas töihin. Joudutaan varmaan loppukesällä anomaan loppuvuodeks lyhennysvapaata asuntolainasta, että pystyn olemaan kotona edes vuoden loppuun. Ja siltikin tulee oleen tosi tiukkaa. Miehen palkka kun ei ole mikään kummonen. Ja sit jos haluu sitä kotihoidontuen kuntalisää niin ei saa tehdä edes keikkaa, kun olin aatellu, et sit vois joskus viikonloppusin käydä tekeen jotain sijaisuuksia jossain, mut ei sitten.

Bartsu

BARTSU no joo.. tai enemmä mua siis ärsyttää se et ajatus on, että pullottelu on "huonoa" ja sillä aiheutetaan lapselle jotain huonoa. Että imetys on ainoa oikea ja vain törkeet ja itsekkäät äidit antaa pulloa nykyaikana. Onhan kirjoittelu tyylikin esim jossain imetystukisivuilla sitä, että "ei kellän maito lopu/imetys epäonnistu jos vaan tarpeeks yrittää"
...Siis että tissimaidolla kasvaa "ihanne" vauvoja jne. No, ite olen ollu pullovauva ku muuta ei ollut ja ihan onnellinen varmasti ja rakkaudella kasvatettu. Niin ja paksu vauva ;) ja silti liian laiha lapsi-teini-aikuinen..siis ilman "omaa tahtoa" eli mitään syömishäiriöitä.

No jooh..ihan sama,edelleen mä toivoin että imetys olis onnistunu..

BARTSU.. tuo on hanurista ja oma tilanne on vähä sama.. rahat/lainat ei salli et olisin kauan vapaalla. Vaikka mies tienaakin ihan hyvin, niin mulla on omat lainat jotka on maksettava enkä todellakaan halua olla "miehen elätettävänä".. Mut saa ny nähdä.. jos iteki yrittäs saada jotai "keikkatyötä" tms..

Hyvä et uinti oli jees!

Yhteistyössä