Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

KAUNISKUU: Juu ymmärsin ton sun pointin myös tuosta pulloruokinnan muka huonommuudesta. Se on tosi inhottavaa, kun eihän se kellekään ulkopuoliselle kuulu, miten kukakin lastaan ruokkii. Pääasia että ei nää nälkää. Toi mun laihuusihannonti ym. tuli vaan jostan ;) Mun sisko n ollut vuosikaudet myös tosi laiha ilman mitää syömishäiriötä ja on saanu siitä kyllä kuulla ulkopuolisilta, jotka on ihan varmoja, että sillä on syömishäiriö....Nykyään on hiukka tullu painoa, kun on ravintolakokki :)

Bartsu

millis: Voi kurjuus, kun ei Aava nukkunut mummilassa! :( Onko siellä sitten niin paljon tohinaa vai mistä mahtaa johtua?

Mua vähän pelottaa miten meidän päiväunet sujuu ens viikonloppuna. Poika on nyt tottunut nukkumaan pihalla päikkärit, eikä mun äidin luona todellakaan voi nukuttaa ulkona, ellei sitten lähden itse vaunulenkille. Asuvat ihan keskustassa, eikä ole parveketta tai muuta paikkaa, johon voisi vaunut jättää. :/

haltia: Meillä on myös häämatka tekemättä. Ensi syksyä ajateltiin, mutta näyttää tää taloustilanne sen verran huonolta, että taitaa siirtyä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. :( Saa nähdä, ehkä aletaan sitten pikkukakkosta yrittää sillä reissulla, jos oikein kauas venyy. :D

Kauniskuu: Poika kyllä selvästi heräsi ihan väsyneenä silloin seitsemältä, mutten saanut uudestaan nukkumaan. Sen takia ajattelin sitä pimennysverhoa. Tosin tänä aamuna onnistuin kuin ihmeen kaupalla venyttämään heräämistä peräti kymmeneen (siis klo 09 talviaikaa)! Annoin pojan käyttää mua ihmistuttina. :ashamed: Toivon, ettei meidän pojasta tule ihan kamalan aamuvirkkua, kun vanhempansa ovat ihan päinvastaisia. ;)

Tosi hienoa, että tyttö nukahtaa itsekseen illalla! Antaa vähän toivoa, että ehkä joskus meilläkin. :ashamed: Tosin poika yllätti silloin toissa yönä kun valvoi. Ei nukahtanut itsekseen, koska tulikin nälkäiseksi. Syötin, mutta poika ei nukahtanut siihenkään, vaan alkoi tuijottaa mua. Laitoin omat silmät kiinni ja silittelin hiljaa pojan päätä. Eipä aikaakaan, kun silmät lupsahtelivat ja toinen nukahti! :heart: Ihanaa! Koskaan aiemmin ei ole silittelyyn nukahtanut. Nyt taisi olla vaan niin väsynyt.

Bartsu: Ihan oikeassa olet, että pitää tosissaan miettiä miten puhuu itsestään ja miten suhtautuu ulkonäköönsä, sitten kun lapsi on isompi. Ja tietysti miten suhtautuu myös muihin ihmisiin. Sitä ei uskokaan kuinka herkästi vanhemmilta imetään vaikutteita, vaikka olisi vaan joku ohimennen laukaista "oon niin läski"-heitto tai "olipa naapurin Heikki taas lihonut"-juttu.

ON: Me ollaan raijattu huonekaluja koko päivä. Vaihdettiin työhuoneen ja makkarin paikkaa. Entiseen makuuhuoneeseen tosiaan aurinko paistaa koko päivän, ja se alkaa olla jo nyt aika kuuma. Toinen huone on pohjoisen puolella, joten on varmasti kesälläkin paljon viileämpi. Pitäisi siirtää vielä kirjat hyllyyn ja pojan vaatteet lipastosta kaappiin.

-Pantsu ja pikku-ukko

BARTSU joo.. no se on kyllä-- mulle on kans "huudeltu" et mikä anoreksia mulla on jne. Omituista että laihoille saa huudella ja ihmetellä mut lihaville ei.. No, mut se on sellasta..

PANTSU No niimpä, musta tuntuu kans välillä et tyttö ei oo "valmis" heräämään muttei nukahda enää aamulla. Muutenki sillä on ihme tyyli herätä.. "yskii" ihanku nälkä itkua ja natisee ja sit vasta aukoo silmät ja on ihan ok :eek: Sillä mä joskus alkuun tuputin sille sapuskaa ku ajattelin et nukahtas uusiks jos onki nälkä..
No joo, kyllä se poitsu oppii ajallaan, ja niinku varmaan kaikki. Kamun poitsukin alko vaa yks kaks nukahtaa yksin vaikka siihen asti oli aina tissillä nukutettu :) Ja siis täällä noi on kyllä ihan ykköskertoja, tänään taas ollu nukahtaminen takkusta. Itkun kanssa vaikka väsyttää. Noo, aika aikaansa.. Joka asia tuntuu vaihtelevan.. Ja eiköhän nää tästä joskus tasotu :whistle:

Joo, mä muistan ku pikkulikat (eka-tokaluokkalaiset) oli kerran urheiluhallilla ja mittaili reisiään.. Toinen selitti miten paljo tekee jumppaliikkeita ja miten paljon jalat on kaventunu jne :eek: Eiköhän tää media oo aika suuri juttu, mutta silti tuo on ihan totta, ettei pidä huomaamattaan jeesustella omaa tai muiden painoa tai ulkonäköä.

Vidddu mikä päivä. En tiiä vaikuttako kellonsiirto nii paljon, että unet sun muut ollu taas ihan pyllyllään ja jotenki kenkkukiukkua. Nukku vikat lyhyet päikyt siten et heräs klo 18.. ajattelin että voi sun, menee pitempään valvoessa, mut nyt oliki ihan silmän hieromista tää lopputunti ja ihan kypsä sänkyyn .. Ja sit unille meno on tuollasta hemmetin kitinää ja narinaa.. :$ Eilen taas sitä vastoin valvo reilut 3h illasta ja oli paljon järkevämmin väsynyt unille ja sammu nätisti...Pläh..

Joo, mä vedin yks päivä itteni siihen pisteeseen, että päätin etten enne 6kk väkisin yritä vääntää uni ja ruokahommia. Alko itellä mennä pelkäks kellon kattomiseks ja pähkäilyks, joten päätin olla ressaamatta vielä näistä rytmihommista. Oon ny yrittäny tahkota nii hulluna noita ruoka ja päiväunihommia, mut unet menee edelleen niin miten sattuu et syöminen on sitämyöten miten sattuu.. Eiköhän ne ajastaan muotoudu...kunhan nää ilta ja yöunillemenohommat on samat niin se riittää.

Kauniskuu

Ai niin..
Mietin silti tuota yösyöttöhommaa.. Annan nyt syödä vielä syöntinsä ja mietitään 6kk jälkeen.. mut ihmettelen, et syö kuitenki 4 kiinteetä ateriaa (n. desin kerrralla) päivässä + maidot ja silti ku yöllä syö, niin syö tosi paljon.. Luulisin että tolla päiväruokailulla pitäs jo jaksaa.. Harva 6kk edes syö niin paljo ja silti sanotaa et voi unikouluttaa :/ Hmm. pitää kysyä neuvolasta.. ei muuten mut nousee päivän ruokamäärät aika isoks..

Kauniskuu: Hei, I feel you! Poitsu tossa makoilee leikkimatolla, vaikka silmistä näkee että on ihan väsynyt! :kieh: Käytiin pesulla, mutta ei sitten sängyssä nukahtanutkaan rinnalle (kuten ei ole tehnyt varmaan viikkoon!), eikä mikään muukaan nukutuskeino tepsinyt vaan alkoi joko itkeä tai sitten seurustella. :headwall: Mä turhauduin niin, että päätin, etten väkisin ala nukuttaa, kun ei siitä vaan tule mitään.

En kyllä ymmärrä, vaikka veisi miten aikaisin illalla nukkumaan, niin nykyään nukkumaanmeno on yhtä taistelua. :( Päikkäreille nukahtaa tosi hyvin, vähän kun vaunuja pihalla lykkii, niin jo on unessa. Ja olen kokeillut nukuttaa illalla vaunuihinkin :ashamed:, mutta ei onnistu. Poika ei jotenkin osaa rauhoittua, vaan vetelee kauheilla kierroksilla. Tänään kyllä katseli hetken rauhassa mobilea, joka vihdoin saatiin katosta roikkumaan (on siis sellainen basic, ei mitään moottoria tai ääniä ), mutta hetken päästä kuului jo itku...

Noh, nukahtihan se lopulta, rinnalle. :) Aloin tuossa miettiä, että poika taitaa olla nukkumaan mennessä liian nälkäinen, eikä siksi rauhoitukaan. Pitää koettaa, jos huomenna syöttäisi vaikka puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, sitten vielä vähän touhuaisi, tekisi iltarutiinit ja sitten sänkyyn rinnalle.

Mä ihmettelen, kun olen kireä kuin viulunkieli! :kieh: Miehelle tiuskin ihan mitättömistä, ja menetän hermoni pienistäkin arjen vastoinkäymisistä. Noi pojan nukuttamishommatkin alkaa käydä hermoille, vaikka yleensä jaksan kiukuttelua ym. tosi hyvin. :| Aloin vaan miettiä, että olisiko jotain hormonaalista, kun ihokin kukkii niinkuin ennen raskautta? En kyllä toivoisi vielä kuukautisia... :(

Kauniskuu tosi typerää kyllä että toiset kehtaa arvostella pullolla ruokkivia äitejä. Ärsyttää muutenkin itseä se, että imetystä ihannoidaan mun mielestä vähän liikaakin tällä hetkellä joka tuutissa ja syyllistetään äitejä jotka eivät imetä. Tulee tosi helposti sellainen olo että jos et täysimetä 6kk niin olet ihan paska äiti vaikkei se asia todellakaan ole niin! Ei se äitiys ole imetyksestä kiinni, tärkeintä on se että vauva saa ruokaa, eikä se kuulu muille miten lastaan syöttää! Itse imetän n.80% ajasta ja varmaan oltais pärjätty ilman tutteliakin mutta kyllä toi osittainen pulloruokinta on meillä helpottanut elämää huomattavasti.

Ja tosta painoasiasta, meidän poika on myös sellainen punkero vaikka itse olenkin hoikka. Hyvä vaan että syö ja kasvaa =) Ja yksilöitä nuo vauvatkin ovat ja jokainen kasvaa omaan tahtiinsa. Se on tosiaan kumma kuinka laihojen ihmisten painoa saa ihmisten mielestä ihmetellä ja voivotella mutta lihavien ei! Meillä oli äiti aina ihan stressissä kun saatiin siskon kanssa kouluterveydenhoitajalta lappuja että "isommat välipalat" yms ja mummo oli ihan hädässä kun oltiin niin laihoja. Minkäs teet jos ei liho vaikka söisi! Tosin mulla on tuo aineenvaihdunta nyt aikuisena muuttunut sen verran että nykyään myös lihon kun syön :LOL:

Meillä poika oli nyt ekaa kertaa yön hoidossa mun porukoilla kun oltiin miehen kanssa luokkakokouksessa. Hyvin olivat pärjänneet ja saadaan viedä uudestaankin hoitoon =) Ihanaa oli juhlia kavereiden kanssa mutta kyllä se väsymys (ja krapula) oli melkoinen. Ja poikaa tietysti kova ikävä kun vuorokausi oltiin erossa. Sitten kun taas nähtiin niin poitsu kovasti jutteli mulle ja selvästi tunsi että äiti tuli taas takaisin, ihanaa :heart: Minä jäin sitten eilen vielä porukoille pojan kanssa kun miehellä oli Helsingissä keikka. Tänään kun sitten tultiin kotiin niin ihan kuin poika olisi tunnistanut kodin myös; niin leveä hymy tuli naamalle kun tultiin ovesta sisään tuttuun paikkaan!

Poika on alkanut kiinnittää huomiota kuviin; mies näytti kokeeksi sellaista "taikasilmä"-kirjaa joita oli joskus 90-luvulla (niissä kun kuvia katsoo silleen kieroon näkyy 3d-kuva), ja siinä kun oli selkeitä kuvia niin poika innostui ihan täysillä ja tapitti kuvia ja jutteli kovasti niille! Nyt ollaan yhdessä selailtu sitten muutamaa lastenkirjaa sekä taidekirjaa ja otin porukoiltakin muutaman kirjan mukaan ja ihan onnessaan katselee niitä =)

Iltanukutus onnistuu yleensä suht hyvin (pullon kanssa sänkyyn), mutta sitten päiväunilla jos koettaa nukuttaa sänkyyn niin ei meinaa onnistua millään. Tutilla nukahtaa hetkeksi mutta kun se tutti ei pysy suussa |O ! Vaunuihin nukahtaa hyvin kunhan ne liikkuvat, mutta yleensä tehdään vaunulenkki jo aamupäivästä ja iltapäivälläkin pitäisi saada poika unille...
Ja aamuyön ähinöistä ei päästä varmaan ikinä eroon, mä olen jo täysin tottunut nukkumaan korvatulpat korvissa. Kapalostakin osaa jo taistella kätensä vapaaksi yön mittaan, varsinainen kahlekuningas!

Emily ja Sisu 2kk 3 viikkoa

Meillä tyttökin sit nuhassa.....Yöllä herätty kahden tunnin vlein syömään ja illalla ei millään meinannu rauhottua nukkumaan, vaikka oli aivan umpiväsyny, koska oli nukkunu huonot päikkärit. Päätään visko ja nosteli koko ajan ja jalat polki menemään sängyssä. Piti taas painaa hellästi jalkoja nii, että ei päässy potkimaan niin sitten rauhoittui. Tutti ei nyt oiken kelpaa, kun on tukkonen nenä. Sängyn päätyä nostin laittamalla patjan alle liuskan tyynyn mutta täähän oli alta aikayksikön poikittain siellä puolivälissä sänkyä....ilmankostutin huris koko yön myös. Sellanen ikivanha ufon näkönen.

B

PANTSU Hei, jos sie oot raskaana ;) No, voin kertoo et ite olen sellanen, mut mä luulen et tosiaan hormonit tekee ja sit se et vaikka kuinka vauva elämä on ihan jees, niin välillä tarviis irtioton lapsesta. Jos kauppareissu on pisin eroaika, niin se ei oo paljoo.. EMILYllä oliki ollu hieno irtiotto.. Itteeni harmittaa että mun vanhukset tulis kyl tytön kans toimeen, mutta äidin kädet on nii pahasti "reumaattiset" ettei pian jaksa hyysätä ja kantaa tyttöä :( Joten.. harmittaa ettei voi oikeen käyttää "hyväksi" vaikka äiti ite haluais ja tykkäis

EMILY tosi ihanalle kuulosti tuo teidän irrottelu!!Iha kateeks käy.. Just miehelle vähä mökötin (typerää ) ku se oli viikonlopun huitelemassa ja mä taas kaksin tytön kans... sellanen marttyyriolo.. Ihan pöljää, tiedän itekin.
Ja joo, heh, muistan tuon kans, terkat ja äiti ja opettaja aina viestitti että katsokaa syökö se koulussa jne :D ..
Tuo tuttiasia on täällä ihan sama.. siks joskus kiroan että se on olemassa :/ .. Raivostuttavaa, vaikka itekseen nukahtas niin kohta parahtaa ku tutti katoaa :(

Voihan BARTSU .. tosi ärsyttävää tuo tukkosuus. :( Oot varmaan kokeillu keittosuolatippoja tms nenään? Ite totesin et varovasti sellasella keittosuolaliuos sumupullolla on helpompi laittaa nenään (vähemmän tappelua) ja ne leviää limakalvolle paremmi ku tipat.

Mikähän tuo tyyli muuten on (tuntuu olevan yleistä ) .. että alkuyö saattaa olla ok, sit aamuyöt on just tota potkimista ja säätämistä ja pyörimistä ?? "Hauska" kuulla ettei täällä olla ainoita. Ja kuten EMILY sano, vaikka "köyttäisin" tytön tortillaksi niin se muiluttaa ittesä pihalle alta aikayksikön. Hauska, sellanen viittoilija rapu, näkyy yön hämärässä ku kädet alkaa vispata :)

Typerä keli.. ärsyttää toi räntä ja harmaus.. paistas aurinko niin olispa mukavaa mennä ulos. Nyt vähä tympii :p (laiska ;) )

Alkuviikkoja!!! Kauniskuu

Eeeeiiii, räntäsade! :kieh: Eilen jo riemuitsin kun satoi vettä, että nyt lähtee hanget. :/ Pöh, eipä tainnut vielä talvi loppua.

Kauniskuu: Raskaana, jep! :LOL: Neitseellinen sikiäminen kierukan ohi, sehän olis ihan iltapäivälehtien otsikkoon soveltuva uutinen! :LOL: Totta, kyllä se välillä on raskasta, kun on niin sidoksissa vauvaan. Mutta yritän ajatella niin, että tää on tosi lyhyt aika. Lauantaina olin mun kaverin synttäreillä, ja mies oli pojan kanssa. Ei kelvannut tuttipullo lainkaan. :( Olin kolme tuntia pois ja siitäkin tuli huono omatunto, kun toinen oli sitten nälissään ollut kotona. Taidamme nyt suosiolla jättää noi pullot ja kokeilla nokkamukia.

Bartsu: Voi ei! Pikaista paranemista tytölle! :hug:

Emily: Kiva, että teidän irtiotto sujui hyvin! :) Mä en vielä raaskisi olla yötä erossa pojasta, mutta eipä se käytännössä onnistuisikaan. :ashamed: Mutta ne lyhyet hetket, kun olen ollut pojasta erossa, ovat kyllä jaksamisen kannalta tärkeitä. Mäkin olen huomannut, että poika on selvästi iloinen, kun äiti tulee takaisin! Aika ihanaa! :heart:

ON: Sain taas venytettyä aamuheräämistä, kun annoin pojan roikkua rinnalla parisen tuntia. :D :ashamed: Meilläkin on tuota aamuyön/aamun sähellystä. Viime yönä tosin oli ilmavaivoja ja poika teki paukkuja välillä aika tuskaisen näköisenä. :(

Jahas, pitääkin alkaa laittautua valmiiksi vauvajumppaa varten. Viime kerralla kyseltiin, ketkä olisivat halukkaita osallistumaan kevätnäytökseen. Mä jäin vielä vähän miettimään, enkä kyllä vieläkään ole varma haluanko. En ole mikään esiintyjä, vaikka tietysti vauvathan siinä pääosassa ovat. ;)

-Pantsu ja pikku-ukko 4 kk :heart:

;) Noh.. noh.. vastahan siitä oli jossain vauva tai kaksplus lehdessä et kierukka oli vaan mystisesti kadonnu ;) Heh.. no mut inhottavaa--kyllähän ne hormonit heittää, imetyksen aikana ja sen loppuessa ja menkkojen taas alkaessa.. Pläh.. on tää naisen elämä. Just mietin, että miten lyhyt onkaan naisen "vaipaton" aika elämässä :/

Oivoi.. ei se oo kiva tuokaan jos eväs ei mee millään.. Joskus vaan joku sanoi, että kyllä vauvakin syö miten vaan ku on nälkä.. mut eipä vaan syö. Sillo yks kerta ku tissiä kokeilin nii ei enää tajunnu mikä se on vaikka maitoa tuli ja suuhun tiristin :ashamed: Miten vauva voi unohtaa luonnollisimman syöttökeinon??
Vai näytökseen :) Hauskaa! Kuulostaa toisaalta ihan mukavalle!

Jep.. hauska huomata miten vauva ehdollistuu nopeasti. Yöllä kun herää nälkäänsä niin rauhottuu samantien odottamaan ku kuulee pimeessä että ravistan tuttipullossa maidon jauheen sekaisin :)

Pläh.. joo tosiaan ei kiinnosta lähtee millään ulos. Ensinnäkin näyttää jalkakäytävät sellaselle suolle, ettei pääse kuivin jaloin minnekään, saati et vaunut liikkuis kovin kevyesti :/
pierut pierut.. Kun tietäs aiheuttaako joku ruoka enemmän tuota ilmaa vai tuleeko sitä anyway.. ??? Tuntuu ettei selkeetä yhteyttä ole, ja kiinteet kovettaa mahaa jokatapauksessa. Ei varmaan koskaa päästä tosta mahaoireilusta täysin pois.. Tosiaa monesti herää huutamaan ja kun saa ilman pihalle niin helpottaa :(

Kauniskuu: No niinpä! Rätitöntä elämää saa viettää hyvässä lykyssä vauvaiän jälkeen n. kymmenen vuotta ja sitten n. 50-vee eteenpäin, ja sitten vanhainkodissa taas uudestaan vaippoihin. Mä en itseasiassa edes tiedä missä mun kuukuppi on. :ashamed: Toivottavasti ei tartte vähään aikaan etsiä sitä... :whistle: Luulen, että tää väsymys tekee sitä, että on pinna kireällä. Onneksi nyt on taas pari vähän parempaa yötä takana. Jaksaa taas niitä huonompiakin öitä.

Joo, mun kaverikin sanoi, että eiköhän se syö, kun on nälkä. No mutta kun ei syö! :kieh:

Mä vaan en tiedä, miten meidän kannattaisi aloittaa harjoitella nokkamukin käyttöä? Kiinteitä kun ei ole tarkoitus vielä vähään aikaan aloittaa, aikaisintaan kuukauden päästä. Siinä yhteydessähän se mukin käytön harjoittelukin olisi "luontevaa" aloittaa. Voisikohan sen nokkiksen ottaa vaan ikään kuin leikkeihin mukaan ja sitä kautta harjoitella? Imetystä sillä tuskin pystyy korvaamaan vielä pitkään aikaan. Jos jollain on hyviä vinkkejä, niin otan ilomielin vastaan. :)

En sitten ilmoittanut meitä kevätnäytökseen. :ashamed: Tunnen itseni niin kömpelöksi, en ole kovin liikunnallinen tai tanssijatyyppinen ihminen. :ashamed: Saa poika mennä sitten vanhempana esiintymään, jos haluaa. ;)

Ilmavaivoista: Joo, en minäkään noista paukuista ota selvää. En oikein usko, että mikään mun ruokavaliossa niitä tekisi, ihan sama, juonko aamulla pienen kahvikupillisen vai en. :/ Välillä niitä on vähemmän ja yöt rauhallisempia, välillä tosiaan itkun kanssa väännetään pieruja. Ilmavaivojen takia olen sitä mieltä, että aloitellaan vasta lähempänä sitä 6 kk:tta kiinteitä. Saa suolisto rauhassa vielä kehittyä.

-Pantsu

PANTSU joo, tuskin olisin itekää alottanu näin äkkiä kiinteitä jos ei mentäs pullohommilla. Maitomäärät on isoja ja sitähän muutenki suositellaan, jos ei saa äidinmaitoa, että alotetaan kiinteet. en olis vaa uskonu et tyyppi syö näin äkkiä näin isoja annoksia :eek: Ei ihme että maitoa meni..

Joo, ja toi on totta.. väsymys tekee paljon.. Vaikka ei silleen olis univelkaakaan kovin paljoa niin tää lapsen kanssa oleminen kyllä verottaa aina varmasti jonku verran vaikka ei olis "vaikea" lapsikaan tms.

Joo, ei voi mitään, olen kokeillu satunnaisesti tota äidinmaitoa mutta joku siinä "ärsyttää".. :/ Iho kukkii samantien.. vaikka siis olin maidottomalla ku pumppailin maitoa. Ei voi mitään :(

Joo..niin kauan on hienoa huudella imetyksellä ja arvostella muita kunnes omalle kohdalle sattuu allerginen lapsi tai muu "ongelma"...

Käytiin pihalla.. Jumankeuta mikä suo oli vaunuja työntää
:| Hemmetti.. kolaisivat ton loskan pois nyt ennenku taas jäätyy..

KAuniskuu

pantsu Ei oo mummilassa mun mielestä tohinaa. Mummi asuu yksikseen sellaisessa 30 neliön yksiössä. En tiedä johtuisko sitten siitä, että kun siellä ei oo mitään ns rauhaisaa paikkaa jossa voisi nukahtaa. Koska sitten kun Aava pääsee kunnolla uneen niin nukkuu kyllä sikeästi.

emily Ihanaa,kun pääsitte johki ja lapsukainen pärjäsi hyvin yökylässä. =)

bardolino Kurja, kun tytölläkin nuha. Toivottavasti helpottaa pian. :hug:

Mekin käytiin aamulla lenkkeilee tunnin verran. Täällä oli ainakin kävelytiet hyvässä kunnossa. Sai kunnolla hien pintaan. =) Tuntui, että kerrankin pääsi käppäilee reippaasti.

Se on kyllä totta että lapsen kanssa olo verottaa jonkun verran, vaikka lapsukainen on ns. helpompi tapaus. Mulla on ainakin sellaisia päiviä välillä, että iltapäivällä alkaa jo väsy painaa. Sitä kun kokopäivän on skarppina ja touhuaa neidin kanssa...niin ja tekee kotihommia. Sitten varsinkin jos on vielä monena päivänä jossain, niin se lisää vielä väsymystä. Mä kun en osaa nukkua päiväunia. Yritän sitten illalla mennä aiemmin nukkuu jos tuntuu siltä.

..kellotkin on sitten siirretty. Siirty Aavan nukkumaan menoaika 19.30-20.00 ja herää 08.00 aikaan. Ihan jees!!

Jospa sitä menisi untenmaillle, niin jaksaa taas huomenna.

MILLIS meillä oli sama hommeli kun käytiin vielä joku aika sitten toisen mummon luona ja yritettiin yökyläillä..(yökylättiin ehet 3 kertaa ja joka kerta sama juttu) Missään muualla ei tyttö saanu sellasta uni-paniikkia ku siellä, sillon vielä ei todellakaa vierastanu. Mun vanhempien luona nukahti mut siellä tuli ihme paniikki. Jostain luin että vaikka vain tietty tuoksu, kukat, lemmikit tms. saattaa aiheuttaa sellaista. Enpä tosiaan tiiä, mitään ns. negatiivista muistoa ei voinu olla tms. Tähtitieteellisiä juttuja :)

Joo, mulla on omat illat lyhentyny. Olen illalla niin poikki et meen jo tyyliin ysiltä ite nukkumaan.. :| Miestä tympii silminnähden ku oikeen mitään ei sit tehdä.. Mut muuten en jaksa..tuntuu et yöt on vaihtelevia ja ite saatan pyöriä unettomana jne.. Ja aamusta en osaa taas nukkua.. Ja mäkään en päivisin osaa nukkua.

Jooh.. pakko kysyy neuvolasta mikä tätä unentarvetta pitää yllä.. Voiko joku hampaiden teko väsyttää tyttöö näin paljo. Nukahti vaille 19 illalla, aamuyö taas perus hulinaa, heräs n. 07 ja yritti torkkua mut ilmeisesti tuo atopia kutittaa kokoajan ihan hulluna ku kiehnää eikä saa nukutuks. Nyt sit jo kasin jälkee piti pistää unille uusiks. EIlenki valvo päivällä ehkä n. 5- max 7 h |O !! Mun mielestä tosi vähä..

Ei siinä, hyvä jos nukkuu mut on nii väsyneen olonen koko ajan :/

Tännehän on taas tullut paljon juttua. Meillä ollut niin hirveää menemistä paikasta toiseen nyt viikko, että ihan vaan ollaan kotona köllötelty ja pyöritty. Pessikin selvästi nauttii, kun ei tarvii kokoaikaa olla huomion keskipisteenä. Meillä tuntui rytmi menneen sekaisin ja uniajat muuttuneen tän jatkuvan ravaamisen takia, että rasittaa.

Kauniskuu Meillä ainakin tuntuu olevan sellaisia enemmän unen jaksoja, että yhdessä välissä poika valvoi musta päivällä just ja just ton 5 - 7 h, tuntui, et oon kokoaika nukuttamassa. Sitten jonkun parin viikon päästä muuttui ja taas torkutaan selaisia pikku pätkiä. Meillä tää kellojen siirto aikaisti aamut, ei oo kivaa, ja mäkin olen ihan poikki, illalla sippaan vauvan viereen kun imetän n 21-22 aikaan. Ja juu tää vauvan kans olo on tällästä jatkuvaa skarppina oloa ja viihdyttämistä. Illalla kokoaika työnnän poikaa miehelle, että edes pyykit sais laittaa ilman, että selostaa mitä taphtuu, viihdyttää toista maassa makaamassa rai roikottaa sylissä ja tekee kaikeb yhdellä kädellä. Ja mun muisti on kuin kanalla, Unohdan ihan kaiken.

Emily
Ihanaa, että irtiotto onnistu, ja vauva pärjäsi hoidossa. Mun vanhemmat kans ihan hinkuu ja toivoo, että Pessi menis yökylään, mä en vaan vielä raaski sitä jättää, lupasin äidille, että kesällä voi tulla, niin oli aaaivan innoissaan. Mun pitää varmaan vuokrata hotelli vierestä meille miehen kanssa, että jos ulle tulee ikävä pääsen salamana vauvan luo.. no ei vaan, hyväähän se tekis niin vauvalle kuin vanhemmillekin.

Pantsu Voisko Pauli harjoitella nokkamukin käyttöä esim, jos istuis sylissä, tai sitterissä kun te syötte, ja laittaisit vähän maitoa sisään, tai aluksi ei mitään. ottais ehkä mallia teidän juomisesta tms. Harmi, ettei pullottelu onnistu, meilä kyllä sama juttu. En oo ottanut stressiä, ei tää eka 6kk niin pitkä aika sit kuitenkaan oo.

Meillä tuntuu, että poika on yhtäkkiä niin iso. seuraa ja tekee kaikkea niin tarkasti. Huvittavaa on kun on alkanut räplätä tutti, heiluttelee sitä renksua, nappaa suusta, laittaa takas jne. Muutenkin oppinut kovasti uusia asioita. Viikonloppuna ajeltiin tampereelle gigerin näyttelyyn, Pessi oli hienosti rattaissa ja luki kirjaansa. Nyt aloin haaveillä jostain matkarattaista. Noi yhdistelmät on niin isot ja hankala pakata autoon. Ja Pessi ei enää nukkunut matkoilla. hirveetä viihdyttämistä ja pysähtelyä, ei enää mitään herkkua, en tiiä pitäikö itse lähtee kuitenkin junalla kun mies ei seuraaval pitkäl matkal oo mukana. Ja sen oon huomannut, et tää kaveri lämpenee aika hitaasti, tosi raskasta kun kylässä kaikki höösää ja haluis nähdä kun pessi nauraa, juttelee tms, no eihän se mitään tee. heti kun tullaan kotiin alkaa hirveä höpötys jne. no hyvä vaan., koti tuntuu kai tutulta ja turvalliselta.

jotain mun vielä piti kirjoittaa, mutta ei muistu mieleen, ja vaipat pitää kai vaihtaa, joten mukavaa päivää kaikille.

haltia ja pikku-peikko 4kk 2pv

Nin joo ja se, että tuntuu, että vauvasta on tullut niin ino, että sillä on huumorintajua, ja tekee vähän ehkä jäynääkin. Siis, että funtsii erilailla kuin pienempänä. Et nyt tää ehkä vois jo 'oppia pahoille tavoille'

Me ei olla oltu vielä yökylässä. Meidän kyläilyistä koko perheen voimin tekee hankalaks noi koirat (3). Ennen kun oli vaan 2 käytiin miehen vanhemmilla useinkin yökylässä mutta nyt kun kaikki koirat ei tule keskenään toimeen on tosi vaikeeta. Olis kiva mennä pidemmälle kyläily reisuille.
Meillä on suunnitelmissa tehdä kesällä koirille ulos tarhat, että niitä vois jättää kotiin sen verran.
Olis ihanaa päästä miehen kans tuulettumaan ihan kahdestaan. Ajateltiin kylpylä reisua sillain että otettais mun äiti lapsenvahdiks mukaan. En raaski jättää poikaa vielä.

Bartsu, toivottavasti tyttönen voi jo paremmin. Meidän räkätauti on voiton puolella mutta edelleen yskitään. Vauvauinnissa oli kivaa, toivottavasti pääsette ens kerralla porukalla mukaan.

Meillä oli eilen ilta vaikeaa, otettiin pieniannos kukkakaalia, ei ollut hyvä idea. Huusi illalla muutaman tunnin, onneks nukahti kuitenkin jo kymmenen jälkeen. Tänään ollaan pysytty peruna porkkana linjalla.
Itse tein tuon pepo soseen, huomattavasti parempaa kun purkista. Sitten kun tulee lihat ruokavalioon, kuinka niihin soseisiin saa makua. Ei varmaan tyydy ihan mauttomiin sössöihin enää siinä vaiheessa.
Kauniskuu, ostin riisipuuro jahetta sun vinkkauksesta, hyvin on maistunut, poika tykkää kovasti, päärynäsosetta ollaan laitettu pikkasen joukkoon.

H

Mä voisin kyllä lähtee yönylireissuun jos vaan olis sellanen hoitaja joka tuon kans jaksaa olla. No, edelleen mä luulen, että tää pullottelu tekee asiasta sellasen, ettei lapsi samallalailla kaipaa äitiä. Tai ainakaan ei näytä olevan väliä kuka syöttää tai nukuttaa..

HALTIA joo, toi on yks mielenkiintonen juttu.. Ei tosiaankaa oo enää herkkua noi autoreissut.. Jos nukkuu nii ok, mut saman tien alkaa pullistelu ku on hereillä.

HILMA Hyvä juttu et maistuu, ja toi päärynä on muutenki hyvä mahalle, pitää kakan "notkeempana".. ainaki täällä tuntuu helposti kovettuvan koska vetää kiinteitä iha hulluna. Harmi et kukkakaali itketti.. oonki miettinyt miks noita suositellaan pienille vauvoille ku aikuisillekin tekee sika helposti ilmaa..

ää.. taas mentävä

Onpas taas tekstiä tullut. :)

millis: Voi olla, ettei vauva sitten pysty rauhoittumaan, kun ei ole erillistä makuuhuonetta tai rauhallista soppea. Tylsä juttu. :/

Kauniskuu: Ei meilläkään poika ole hereillä kuin 6-8 tuntia vuorokaudessa. Kyllä ne valveajat alkaa siitä pikkuhiljaa pidentyä. Nyt olen huomannut, että pikkuhiljaa alkaa olla 2½ h pisin aika hereillä. Toivottavasti tyttö oppisi nyt nukkumaan vähän pidempiä päikkäreitä, sekin varmaan auttaisi! :hug:

haltia: Joo, eipä siitä pullosta kannata stressiä ottaa. Täytyy varmaan tehdä noin, että antaa ensin rauhassa tutkiskella nokkista, eikä heti laittaa maitoa sinne. Ihan totta, että nyt alkaa vauva tuntua jo isolta pojalta, niin ulkonäöllisesti kuin muutenkin. :) Meillä myös poika ensin tarkastelee varuillaan, etenkin jos paikalla on enemmän porukkaa.

Hilma: Lueskelin Finfoodin kirjasesta, että lihan ja kalan keitinveteen voi lisätä mausteita, esim. yrttejä, sipulia, vihanneksia, mutta ei suolaa. Keitinvettä voi käyttää tilkan soseen joukossa ja lopun sitten säästää esim. aikuisten ruokaa varten. Tietysti aluksi pitää maustaa varovaisesti, aivan samalla tavalla kuin muidenkin uusien ruokien kanssa.

ON: Meillä valvottiin TAAS yöllä. :kieh: Vaippa falskasi, en käsitä millaisia määriä tuo poika pissaa öisin! :eek: Ja aina poika herää täysin, kun vaippa vaihdetaan. :headwall: Klo 04-06 oltiin hereillä, mutta nyt ihme ja kumma poika nukahti itsekseen omaan sänkyyn. Onneksi aamu venyi sitten klo 11 saakka, niin ei tarvitse zombiena vetää tätä päivää.

Meillä on ollut nyt kinaa miehen kanssa pääsiäisestä. :( Mies meni sopimaan kavereidensa kanssa menoja lauantaille, vaikka tosiaan tarkoitus oli lähteä jo perjantaina mun vanhempien luo. Anoppikin pyysi meitä syömään lauantaina, mikä ihme siinäkin on, että pitää vasta viikkoa ennen ilmoittaa?! :kieh: Nyt sitten yritetään sumplia, että mitä tehdään. *huokaus*

-Pantsu

PANTSU ja HALTIA ..ihan lohduttavaa kuulla siis että tää ei oo ainoo unikeko. Tuntuu et tuttujen penskat valvoo tuntitolkulla ihan tyytyväisenä.. :)

PANTSU joo, tyttö pissaa kans öisin nykysi iha törkeesti. Mä olen ajatellu et se liittyy ihan siihe et alko mennä maitoo yhä enemmän (millilitroissa) jopa öisin. Nyt taas ku menee kiinteitä enemmän ja enemmän nii ei oo ihan niin tulvimalla tullu pissaa öisin. Tosiaan ei vois yhdellä vaipalla mennä öitä. Kurjaa et poitsu herää totaalisesti.. Syötätkö ennen vai jälkeen? Vaihdaks sängyssä sen vai muualla?
Mä vaihdan käsikopelolla ihan pilkkopimeessä sängyssään.. herää kyllä mut nukahtaa saman tien uusiks. Joskus vaihdan ennen syöttöä mut jos huutaa kovaa nälkäänsä niin sit jälkeen. toisaalta syötön jälkeen ku vaihtaa niin ei sitten assosioidu pullolle..tai jotain :)

Voi kurjuus tota pääsiäistä-- Tuttuja tunteita. Ja oon huomannu et nykysin ärsyttää noi enemmän ku esim ennen vauvaa.. Sillon harvoin tollasista kinattiin tai möksähdin..Viimeks viime lauantaista..miehen piti mennä vaan ILLALLA jonneki mut lähtikin jo aamupäivästä kamujensa kans ja oli sitten sinne iltaan saakka :kieh: Ja joo..just tyyliin "by the way" ilmoituksella..

Oon muute huomannu että väsymys tekee tota ja sitten se ettei enää "ehdi" syömään /närppimään niinku ennen.. Imettäessä tuli monesti vähintäänki siinä samalla mutustettua jotain jne. Nyt tajuaa illalla et päivä meni parilla hapankorpulla..Sit on nälkäsenä/matalalla sokerilla ku p**** ammuttu karhu..

Plääh.. Pitäs saada vikat päikyt säädettyä.. Tyttö on ihan sippi seiskalta sänkyyn mut monesti menee aamupäivä silleen et herää vikoilta päiväunilta jo kolmen-neljän maissa.. sit on tekeminen et jaksaa iltaan.. Mut jos nukuttaa vielä yhdet siinä välissä niin on kyl valmis sänkyyn seiskalta muttei kunnolla väsy vaan menee levottomaks..

Jeps. Mukavaa viikon keskivaihetta :)

Mä oon nyt laittanut yöksi isomman koon vaipan, kun mitä päivällä on. Meilläkin valskasi jo helposti aamuyöstä yli. Nyt on pysynyt pisut hyvin sisällä. =) Meillä tyttö meinaan kanssa heräilee jos alkaa yöllä vaihtaa vaippaa. Nyt on muutenkin herännyt, kun syöttää yöllä. Onneksi nukahtaa omaan sänkyynsä sitten nopsaa.

kauniskuu Minkäs ikäinen teidän typykkä oli kun aloitit kiinteet? Milläs maulla aloitit ja kuinkas kauan annoit aina yhtä makua. Mietiskelen vaan valmiiksi jo tulevaa.

millis ja aava 2kk 2vkoa

millis: Meillä on nyt käytössä koon 4 vaipat, joiden pitäisi mennä 18 kg:n saakka... :whistle: Meilläkin falskasi silloin usein, kun vaippakoko oli jäämässä pieneksi TAI jos yöpuku oli jäämässä pieneksi.

Kauniskuu: Tosiaan, varmaan toi liittyy siihen, että öisinkin syödään tosi paljon. Meillä on aina öisin vähän valoisaa, kun on himmeä yövalo päällä. Se ei tunnu poikaa häiritsevän, koska ei herää kunnolla, kun syötän. Vaipan vaihdan sängyllä mahdollisimman eleettömästi, en juttele, en ota katsekontaktia, mutta silti toinen herää. Useimmiten ennen syöttöä, mutta joskus olen huomannut märän kyljen vasta syötön jälkeen. Viime yönä tein niin, etten heti vaipan ja yöpuvun vaihdon jälkeen syöttänyt, vaan annoin ensin touhuta. Sitten tuli nälkä, muttei rauhoittunutkaan rinnalle. :headwall: Yritti kyllä, mutta jotenkin vaan kädet vispasi tai jotain, eikä sitten nukahtanut. Nostin uudelleen omaan sänkyyn ja sinne sitten nukahti. Heräsi tosin ehkä tunnin kuluttua, mutta nukahti heti kun nostin viereen ja syötin. Kunhan saan ommeltua sisätäyttövaippoja ja noi villahousut kudottua, niin kokeillaan yökestoilua.

Mua ei miehen menot oikeastaan muuten haittaa. En halua olla sellainen vaimo, joka rajoittaa miehensä menemistä ja tekemistä. Mutta kun oli just TÄLLE viikonlopulle mennyt sopimaan, vaikka tiesi, että ollaan lähdössä reissuun. :kieh:

Tänään on ollut muutenkin ihme masis/itkupäivä. :'( Rahahuolet painaa päälle, koko ajan saa olla laskemassa senttejä. Tuntuu, että kaikki muut menee elämässä eteenpäin ja mä vaan jumitan. Tyhmää, tiedän. Syytän kyllä hormoneja, jotain outoa tässä nyt on, kun olen niin räjähdysherkkäkin.

Onneksi hain kaupasta suklaata. Nyt katsomaan digiboksilta "True Bloodia". :p

-Pantsu

MILLIS tyttö oli n.3.5 kk, tai kokeiltiin aiemmi mut tuli taukoa siitä maitoallergiakokeesta. Lekuri suositti koska syöttövälit oli lyhyet ja mahavaivoja siks paljon.. plus maitoo meni hullunlailla. Eka ihan banaania pikkumäärät (neljännes banaani) sitten kun kunnolla aloitettiin niin bataatilla. Ensin noin jääpalakuutio mut aika nopeaan tahtiin puol desiä ja nyt jo desi menee kevyesti..hyvä että riittää :) Eli maistelukausi oli aika lyhyt.. :)

pantsu Meillä on käytössä kakkos koon vaipat. =) Yöllä sitten kolmoset. En oo itte ajatellutkaan,että tuo liian pieni yöpukukin saattaa vaikuttaa asiaan. Kiitti vinkistä. =)

Meillä oli nyt sitten levoton yö neidillä. En tiedä johtuiko vielä rotarokotteesta vai jostain muusta. Siitäkin on kyllä jo vähän yli viikko aikaa. Vähän itkeskeli unissaan, hyöri ja pyöri. Pari kertaa söi ja heräsi tuossa 06.30 ja nyt onkin jo untenmailla. Jäi vissiin unet kesken.

Me ollaan pääsiäisen seutu kotosalla. Äiti on tulossa miesystävänsä kanssa tänne.

..raha-asiat....me otettiin pieneen osaan asuntolainaa lyhennysvapaata. On tuo kk-erä senverta iso, että ei mulla olisi jäänyt paljon mitään rahaa käytettäväksi. Luulen,että jää haaveeksi olla kotona kauemmin kuin tää vuosi. Ei viittis koko lainaa laittaa lyhennysvapaalle. Onneksi ei tartte vielä tehdä päätöksiä.

Yhteistyössä