Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

PERHONE: Harmi, että tissittelyn kans on vaikeuksia, mutta kaikilta ei se vaan onnistu eikä siitä sitten pidä syyllisyyttä kantaa. Ei mullakaan alkuun pumppaus koneella onnannu. Varsinkaan käsikäyttöisellä pumpulla. Tuli tosi vähän alkuun, kunnes määrä lisäänty. Mulla oli jossain vaiheessa toinen rinta se parempi, Nyt tuntuu molemmista tulevan kai aika hyvin samoja määriä. Meillä tyttö syö edelleen vaan yhden rinnan kerrallaan ja aina yritän muistaa antaa vuoronperään. Oletkos kokeillu kotikaljaa tai ykköstä ? Se saattas auttaa maidon nousuun...tsemppiä sinne.

MILLIS: Kiva, että leffareissu meni hyvin.

Meillä olis toukokuussa tulossa reissu Hailuotoon sukulaisen häihin. Pitäs mennä yhteiskuljetusbussilla. Taitaa tulla mielenkiintoinen reissu, kun täältä Ouluun ajaa yhteen suuntaan kaahaamalla 5 tuntia saati sit bussilla nopeusrajoitusten mukaan ja taukojen kans. Ollaan sit siellä kyllä 2 yötä. Pakko mennä, kun ei muuten tulis nii kauas lähdettyä.
Meillä on muutamia päiviä menny rytmien kans kivasti. Tyttö herää siinä 8 maissa sit mennään uusiks nukkumaan vielä ennen puolta päivää pariks tunniks. Sit on nukkunut vaunuissa iltapäivällä 1-2h ja illalla pikkutorkut. Ja nukkumaan sit yöunille siinä 22-24 välillä. Ja taas on nukuttu muutamana yönä sellanen 6 h putkeen. En tiedä olisko noilla kiinteillä osuutta asiaan, kun syö useamman lusikallisen jo päivällä niitä eikä sit kyllä illalla kaipaa ihan niin tiuhaan tissiäkään. Pelkään vaan, että maidontulo ehtyy...

Bartsu

Täällä vauva nyt 5 kk ja unirytmi muuttunut, niin että illalla mennään nukkumaan n. 21.00, sit syö 00.00 ja 03.00, 06.00 ja herää 06.00-07.00. Levotonta alkaa olla jo 05:00 jälkeen, ja tuttia saa käydä laittamassa monta kertaa.
Eli 3 tunnin välein syö. Ennen nukkui 5-6 tuntia pisimmän pätkän.
Mitä lie nyt kun herää niin usein syömään ? Ei ole vielä kiinteitä aloitettu, voisiko olla vaan aina niin nälkä, että herättää ?

tiinatutteli Meillä ainakin tytöllä tarvetta nostaa maitomääriä silloin, kun alkaa herää yöllä 2-3h välein. Normaalisti nukkuu sen 6h putkeen ja joinakin öinä nukkunut niinkin että selviää aamuun saakka ilman ruokaa.

Onpas omituista olla jo 09.00 aikaan aamupala syötynä ja Aavalle vaatteet vaihdettuna. =) Tänäänkin noustiin 07.00. Tänä aamuna oli jo pikkaisen helpompaa ittellekin. Äippä lähti aamujunalla kotiin ja nyt ollaan päivät taas kaksin.

Millis ja Aava vajaa 2kk

Meillä onneksi ne aamuseitsemän herätyksen jäi toistaiseksi pois ja Pauli on nyt herännyt yhdeksältä. Tosin eilinen meni ihan sumussa, kun nukuin niin huonosti. Menin maanantai-iltana tosi myöhään nukkumaan, ja Paulikin oli yöllä jotenkin levoton. Otin sitten opikseni ja eilen menin jo yhdeksältä sänkyyn. Tänä aamuna oli ihana herätä levänneenä, vaikka edelleen heräillään tasan 2 tunnin välein...

tiina tutteli: Voi tietysti olla nälkä. Oletko syöttänyt vain yhden rinnan vai molemmista? Mä syötin viime yönä yhden kerran molemmat rinnat samalla ja heti pikkaisen piteni nukuttu pätkä, tai ainakin luulen niin. Olen aina niin unenpöpperössä kun katson kelloa, etten enää aamulla ihan tarkkaan muista mihin aikoihin olen herännyt. :D

millis: Kiva, että pääsitte viettämään miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa! :)

perhone: Ihanan nimen sai tyttö! :heart: Kurjaa, jos ei maito tunnu riittävän. Oletko kokeillut sitä ihokontaktissa oloa? Kannattaa käydä lukemassa Maitolaiturin imetyskeskustelufoorumia http://maitolaituri.imetys.fi/viewforum.php?f=3 ja tietysti Imetystukilistan nettisivuja http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=140. Pumppailukin aktivoi rintoja, vaikkei sieltä kauheasti maitoa tulisikaan. Tsemppiä kovasti! :hug:

Jahas, poika alkaa olla väsynyt...

-Pantsu

Perhone Ihana nimi teidän tytöllä :heart: Mä en ole ikinä oikeastaan saanut pumppaamalla matitoa. Alussa sain paremmin maitoa kun pumppasin käsin, käsikäyttöisellä ei tullut mitään. Sitten luulin, että ongelmana oli heruminen, no ei tuu maitoa vieläkään pumppaamalla, ja enää en viitsis investoida sähkökäyttöistä pumppua. Vauva kuitenkin ollut pelkkällä rintamaidolla ja hyvin on tähän asti riittänyt. Mulla oikea tissi on ollut alusta alkaen parempi, vaikka syötän aina vuorotellen toisesta ja sitten seuraavalla syötöllä toisesta. Tuntuu, että vasen ei ikinä oo täyttynyt yhtä hyvin, ja että aina vasemman tissin jälkeen poika tulee nopeammin nälkäiseksi, joten kai se on vaan niin, että tissit tuottaa maitoa eri lailla. Ja säännölinen ja hyvä ravinto on kyllä tärkeää, että maidontuotanto pysyy hyvänä.

Me tultiin just neuvolasta. Ihan oli mukava täti tämä uusikin. Kaikki oli ihan hyvin, mutta painoa ei ole tullut kuin 65g kuukaudessa. Neukka ei ollut kovin huolissaan, kun ennemmin mitattu toisella vaa-alla bodyn ja vaipan kanssa ja nyt ilman vaatteita. Kun Pessi vielä on tyytyväinen, ja nukkuu hyvin, pissaa ja kakkaa, niin kaiken pitäis siisolla ok. Sainpahan taas vaan yhden stressattavan asian lisää... :kieh: Kun tissiä antaa en tiiä yhtään paljonko tuo syö... no sovittiin, että katsotaan tilannetta ens kerralla, ja mietitään sit riittääkö enää pelkkä tissi. mitat nyt siis 6535g 63,5cm ja pään ympärys 40,8. ja mahallaan kuulemma pitäis pitää, koska se stimuloi samoja aivon alueita, kuin konttaamaan oppiminen tarvii. Pessi vaan ei viihdy mahallaan yhtään, kun ei oo keksinyt, miten käsillä vois itseään nostaa, vaan huiskii käsillä sivuille. Jäi kyllä sellainen olo jotenkin, että kehittyykö tää lapsi ollenkaan, vaikka hyvin tekee muita asioita. Eilen oli vauvauinti, ja Pessi polski kuin vanha vesipeto. Ihanaa oli.

No nyt tuo kakkas hirveät kakat, joten vaippaa vaihtamaan. Voi tätä äitiyttä, stressaa stressaamasta päästyäänkin, vaikka lapsi on maailman ihanin ja normaalin oloinen. Kauhea tarkkailemaan ja seuraamaan.

Niin siis mä en kyllä öisin kato enää kelloa, kun imetän, etten tiedä kuinka usein ja montako kertaa se syö, mutta n 1-3 kertaa... ja kakkaa kyllä hirmuisia määriä, ja meillä kertisvaipoista falskaa aina kakka, kestot tässä parempia, ei ikinä oo falskannu kakka. Voikohan vauvalla olla joku ruoka-aineiden imeytymisongelma, et kaikki tuleekin kakkana pois, eikä painoo tuu lisää. Toisaalta voisko toi painon nousun hidastuminen johtua uusista taidoista, vauvauinnista(aktiviteetit) ja "liikkumisesta" että kuluttaa enemmän.

Yösyömisestä: meillä myös poika syö 3 tunnin välein (vähän yli 5kk nyt) ja enpä ole huomannut kiinteiden auttavan pidentämään väliä. Eipä tuo tietysti paljon niitä kiinteitä vielä ota, mutta luulen tuon heräilyn olevan enemmänkin "tapa" kuin aina nälkä. Eikä meillä muuten ikinä esikoisenkaan kanssa päästy siihen, että olisi yönsä läpeensä nukkunut. Ihan imettämisen loppuvaiheissa vasta eli reilusti yli vuoden ikäisenä varmaan lähemmäs puolitoista...Sama juttu on nyt siskolla nuorimmaisen kanssa eli on nyt vuoden ja edelleen roikkuu tissillä yöt. Mikäs sen mukavampaa lapsista onkaan, turvaa ja läheisyyttä ja vielä hyvää maitoa =) On vain mentävä oman jaksamisen mukaan. Itse en koe vaikeaksi yösyöttöjä ja usein olenkin niin "koomassa" etten edes muista koska viimeksi olen syöttänyt herran. Ehkä siksi en ole koskaan jaksanut mitään sen ihmeempiä unikouluja harrastaa ainakaan näin pienen kanssa. Mutta jos itse yösyötöistä kärsii, niin sitten on eri juttu...Kiinteiden alettua vain illalla kunnon ilta-annos ja sitten unikoulua pitämään...

Meillä mennään nukkumaan nykyään n 20-20.30 ja herätään klo 7 ja sitten siis syödään kolmen tunnin välein. Onneksi olen aamuihminen ja herääminen ei ole ihan tuskaa :)

Nyt vaipanvaihtoon, mistä tulikin mieleeni, että ennen pikkumies kakkasi monta kertaa päivässä ja nyt sitten odotellaan muutama päivä, että jotain tulee. Suolen toiminta siis ainakin rauhoittui kiinteiden aloittamisen jälkeen...tiedä nyt onko välttämättä tuokaan ihan hyvä juttu...

Kesäsiili

Kauniskuu: Meillä on jo nokkamuki tai siis sellainen Aventin Magic Cup hankittuna. Kerran sitä jo kokeiltiin, mutta poika ei tykännyt yhtään. Toisaalta, oltiin sitä ennen yritetty antaa pullosta maitoa, joten taisi olla jo valmiiksi vähän hermostunut. Olen huomenna menossa uimaan ja mies jää pojan kanssa kotiin. Käskin kokeilemaan pelkkää nokkamukilla hörpyttämistä, jos se vaikka sujuisi paremmin kuin pullon opettelu. Mun mielestä on kohta vähän jo "turhakin" opetella pullolle, kun kiinteitä aloitellaan. Saman tien voi siirtyä nokkamukiin.

haltia: Aika jännä, että teidän vanhassa neuvolassa punnittiin vaipan ja bodyn kanssa! :eek: Kyllähän siitä vaipastakin voi tulla useita satoja grammoja lisää riippuen paljonko pissaa on. Meillä on aina punnittu ja mitattu alasti, vaikka eihän vauva siitä tietenkään tykkää. :/ Mutta teillä on tullut ainakin pituutta hyvin, täysimetetyillähän voi joskus paino tai pituus laahata vähän perässä. Kyllä se siitä varmasti tasoittuu, ja jos poikakin on tyytyväinen, niin varmasti kaikki on ihan hyvin ja maito riittää hienosti! :hug:

Mä olen Paulin kanssa tehnyt ihan vastasyntyneestä niin, että olen laittanut mahalleen ja kädet heti leuan/rinnan alle, että saa tukea itseään kyynärvarsien varaan. Näin meille on neuvottu vauvajumpassakin. Aivan pienenä ei tietenkään kauaa jaksanut käsien varaan tukea, mutta pikkuhiljaa ne lihakset siitä vahvistuu. Ei vauva saa pitkään aikaan itse käsiä siihen vedettyä, Pauli ei saa aina vieläkään, vaikka useimmiten osaa ottaa jo käsillä vastaan, kun kääntää masulleen. Sunkin kannattaa haltia kokeilla niin, jospa sitten viihtyisi paremmin masullaan. Kiva, että vauvauinti sujui hyvin! :)

Yösyötöistä: Mulle noi 2 h syöttövälit öisin on aika raskaita. Viime yönäkin jäin pari kertaa valvomaan, kun en vaan saanut unta. Kelloa katson sen takia, kun musta tuntuu, että herään koko ajan. Kelloa katsomalla saa vähän mielenrauhaa, että oikeasti on kulunut se pari tuntia, eikä 10 minuuttia miltä se joskus tuntuu. :ashamed: Kolmen tunnin syöttövälit oli paljon mukavammat ja tietysti mitä pidempi väli, sen helpompaa oli. Mäkin olen kuullut, ettei ne kiinteät välttämättä takaa hyviä yöunia, voi käydä jopa päinvastoin, jos niistä tuleekin vatsanpuruja. Kyllä mä olen ajatellut jotain unikoulua siinä puolen vuoden iässä, ihan vaan sen takia, että vauva oppisi nukahtamaan pikkuhiljaa itsekseen. Tämän kuun Kaksplussassa oli muuten juttua vauvan yöunista. :)

Meilläkin punnitaan ja mitataan neuvolassa aina aava nakuna. =) Saa nähdä paljonko oon ensi viikolla painoa typyllä. Samalla saadaan eka rokotus.

Ilmoitin aavan tänään vauvauintiin. Aloitellaan 18.4 jos 5kg painoa on täynnä. Mieluiten pitäisi olla hiukan enempikin.

..kakka tuoksahtaa.

Millis, minne olette menossa vauvauintiin? Mäkin vähän katselin tuota Helsingin tarjontaa. Ja kiva kun pääsitte leffaan! Mekin ollaan huomenna menossa leffaan ja syömään, mun porukat tulee katsomaan poikaa siksi aikaa.

yösyötöistä
, meillä tuo rytmi on nyt vähän muuttunut parempaan suuntaan viimeisen viikon aikana. Nukkumaan mennään 20-21 ja eka syöttö on nyt ollut 1.30-2.00 maissa. Seuraava sitten 4.30-5.30. Toisen syötön jälkeen alkaa se ähistely joka jatkuu kunnolla heräämiseen asti eli ylös noustaan 7-8 maissa. Oon nyt miettiny johtuisko ähinät siitä että tekee kakkaa kun aamuisin vaipassa on ollut pelkät pissat kun olen aamulla vaihtanut.

Musta on alkanut tuntua ettei tuo imetys enää oikein riitä; maitoa ei tunnu tulevan tarpeeksi vaikka olen pumppaillut ja juonut paljon vettä. Poika jää monesti tyytymättömäksi imetyksen jälkeen vaikka annan molemmista tisseistä ja itsekin oon huomannut ettei maitoa heru yhtä hyvin kuin ennen. Täytyy varmaan alkaa sitten antaa lisämaitoa useammilla syötöillä. Nyt ollaan oikeastaan vaan iltaisin annettu tuttelia ja silloin jos minä en ole ollut paikalla syöttämässä, pumpulla kun en ole saanut mitään hyviä varastoja aikaiseksi että vois poissaollessa antaa omaa maitoa.

Tänään on miehellä synttärit, leivoin just mangojuustokakun, vähän kyllä itteänikin varten :LOL:

Emily ja Sisu

Joo, meillä punnittiin vanhassa neuvolassa alussa nakuna, mutta sitten isompana bodyn ja vaipan kanssa, ja niistä vähennettiin aina 30g ja 30g no riippuuhan paino nyt vähän siitäkin onko vaipassa pissaa vai ei.. No muutenkin musta se vanhan neuvolan täti oli niin sellainen arka, että ei halunnut kenenkään "kärsivän" joten sitten ei esim ottanut multa raskausaikana kovin usein hemoglobiinia, että ei tarvii pistää ja ne raskauden ajan verinäytteet meinas mekein jäädä ottamatta, kun neuvolan täti ei millään uskonut, että mun sukupuolitautitesteistä väestöliitossa on kulutnut aikaa ja raskauden aikana on pakko ottaa uudet. Samoin hän oli aina kauhuissaan, kun vauvoille tulee niin inhottavan kylmä.. no mukava hän oli kuitenkin. silti vähä tietysti outoa..

Pantsu joo täytyy kokeilla jumpata tollain, että laittaa käsiä alle. Joskus mun äiti mielestäni laittoi Pessin kädet siten, mutta mä vähän luulin, että ne kädet jotenkin vääntyy vauvan alla. :ashamed: no täytyy koitella varovasti uudestaan. Niin, saattaahan tuo paino vähän laahata perässä, eikä tämä neuvolan täti tosiaan ollut kovin huolissaan, kun Pessillä tosiaan on kaikki muuten kunnossa. Mä kyllä mielelläni täysimettäisin siihen 5kk, mutta katsotaan nyt. Täytynee tarjota tissiä nyt tuttia tiheämpään, jos vauvalla onkin enemmän nälkä.

Nukahdin äsken unille Pessin viereen ja nukuin hyvänen aika 2 tuntia :eek: olinpas väsynyt. Nyt meni hyvä oma touhuiluaika hukkaan. Harmi, mutta kyllä sitä untakin välillä tarvii. Munkin tekis mieli jotain herkkuja :ashamed: Täytyy kai soittaa miehelle, että tuo töistä.

Vauvauinnista Me uidaan Helsingissä Allergiatalolla Pikku Delfiineissä. Vaikutti tosiaan kivalta. Pessi nautti uinnista kauheasti, vaikka oltiin ihan sekaisin, että mihin pukukoppiin pitää mennä ja missä vaihtaa uikkarit yms ja Pessi oli alussa ihan ihmeissää. Pikku Delfiineillä oli Helsingissä tosi paljon ryhmiä, Käpylässä Käpylinnassa, Hesevassa ja jossain Siltamäessäkin jne. Tuolla me kastauduttiin Pessin kanssa, ja oli alku ja loppuleikit ja ohjaaja näytti meille erilaisia otteita, miten vauvan kanssa voi olla vedessä. Sitten Pessi sai rauhassa tutustua altaaseen. Ens kerralla koitetaan sukeltamista. Tykkäsin, että siellä sai perheet uida itsekseen. Altaassa oli kaikkia virikkeitä, liukumäki, tuoleja, ankkoja, palloja, lauttoja jne, minkäkanssa lapset sai touhuta, ja ohjaaja kävi kaikkien luonoa. Sitten alussa ja lopussa kokoonnuttiin yhteen. Suosittelen.

Täytynee mennä katsomaan löytyykö kaapista jotain makeaa, ja etsimään kännykkää, jonnekin senkin jo ehdin taas hukata.

Herkkuja.. mmmm..
Kävin päivällä ihan sitä varten vaunuttelemassa :ashamed:....

Nii, kiinteet ei ainakaa heti välttämättä paranna öitä, vauvallahan on muodostunut osittain sisäinen kello heräämisiin. Mut ajan kanssa homma alkaa sitten purra.. kun mahassa on pitempään sulavaa ja kuituista evästä.. Plus tuo on totta, meil ainaki pieretti ihan hulluna esim. maissi mitä kokeiltiin..

Juu nakuna täälläkin punnitaan neuvolassa. Iteasiassa huomenna neuvola.. Jos kotivaakaan voi luottaa niin painoa tullu taas jotain 300g/VIIKKO.. repikää siitä :D Mut hei, nuo "käyrät" on käyriä ja nehän on uudistumassa "nykypäivää" vastaamaan. Vauvat on keskimäärästä pidempiä ja hoikempia kuin ennen. Joten älkää ny huoliko, tärkeintä on vauvan vointi ja olemus. Mut jos maidon "vähyys" aiheuttaa nälkäitkua tms. nii miks ihmeessä ei antaisi sitten lisämaitoa.

Voi damn.. ei nukkunu tyttö ku 1/2 h :$ Sama tapahtui vaunuissaki tänään vaikka kuinka työnsin ja työnsin :(

Oispa ihanaa päästä vauvauintiin mutta oma iho on niin herkkä että uiminen ei oikein sovi... Jos mies lähtisi niin sitten voisin altaan reunalla ihailla. Ja ottaa kuvia ;) Onko muista tullut vauvan myötä hullu valokuvaaja?!? Mie ainakin huomaan riehuvani joka paikassa kameran kanssa. Haluaisin kaikesta muiston kun tuntuu että neiti kasvaa niiiiiiiin nopeasti. Ihan itketti kun tajusin että neiti on jo kuukauden vanha. Niin ne ensimmäiset viikot ja päivät meni kuin vilahtamalla. Vaikka aina silloin se ei siltä tuntunut.

Nyt ehkä ekaa kertaa ymmärrän miksi joillain on krooninen vauvakuume -vauvoihin jää koukkuun :LOL: Tosin näin painajaista yksi yö jossa huomattiin että olin raskaana. Se tuntui aika jotenkin tosi kamalalta -mietin unessa että jos tämä lapsi on sitten se "vaikea" kun Kiti on niin tyytyväisen oloinen kun ei ole nälkäinen eikä väsynyt. Siinä vahvistui kuitenkin se että otetaan ehkäisy -varmuuden varalle- käyttöön ja annetaan aikaa ensin tälle kolmihenkiselle perheelle ja katsotaan sitten mitä tulevaisuus tuo.

Kiitos kaikille maito-ongelman vinkeistä. Olen sinnikkäästi pumpannut ja vähän sillä näyttää olevan vaikutusta. Sinnikkäästi vaan. Syönyt olen hyvin, siitä se ei voi olla kiinni. Sylittelyä voisin kokeilla huomenna ja imetystuki-sivuilla on nyt vierailtu. Kyllä tämä tästä -onnistui eli ei, pystyn kuitenkin osittaisimettämään ja Kitille tuntuu kelpaavan hyvin tissi sekä pullo. Joten turhaapa sitä turhaa stressaamaan.

Kaikille kivaa keskiviikko-iltaa!

PERHONE juu, hyvä juttu! Älä ressaa, kyllä se siitä suttaantuu! Heh.. en oo nähny vauva unia--varmaan tässä yhdessä ollu aika lailla tekemistä ettei oo mieleen juolahtanu :)

Muuten, muistan ku yritin tuota "vieri-kenguru-syli-iho-hoitoa" maidon herumiseen. Tyttö ei ikinä tykänny olla silleen tiukasti lähellä. Pienenä jos pisti köllimään mahan päälle, alkoi nokkia ja punnertaa päällään ja hermostui heti :D

KAttelin kans "vanhoja" kuvia.. Onko tuo tyyppi ollu joskus nii "pieni" (no, eihän se koskaan mikää tosi pieni ole ollut..)?? Nyt hassu miettiä, et enää ei vois pukea esim. niitä kokopotkaripukuja päälle mitä silloin yöasuna oli :), vaatteet näyttää niiiii pienille mitä sillon käytti :)

UNIKOULU ootteko (jo) miettiny sellasta ja jos, nii millasta? Mä olen sitä mieltä että tähän tuittupäähän ei pure mitkään hyssyttelykoulut.. nytkin vaan raivostuu jostai "tassuttelusta"..joten varmaan sen huudatushomman joutuu läpikäymään. Vaik mun sisu, kärsivällisyys, SYDÄN ja pää ei varmaan kestä huudatusta mutta pakko kai se on...

Juuuh.. Typy veti desin puuroa ja maitopullon ennen unia. Katotaan huutaako mahaa ja piereekö yön :D

Mukavaa KE iltaa täältäkin!!

Hei, tänne kanssa herkkuja! :D Mies oli kauppareissulla mukana, niin en saanut suklaata. :whistle:

haltia: Juu, ei ne kädet väänny. :) Siinä asennossa yläselän ja rinnan lihaksisto vahvistuu ja vauva saa tuettua itseään paremmin mahallaan.

Meillä tosin hermostutaan nykyään masulla, koska ei päästä eteenpäin. Hirmu kiukulla poika yritti tänään ryömiä, oikein puhisi ja ärjyi, mutta onnistui pyörimään vain ympyrää. :LOL: Kiukkuaa myös, jos ei kädet tottele, ja lelut mene suuhun. Saa nykyään sitterissä kauheita raivareita siitä syystä. On tullut ihan äitiinsä, mä olen aikoinaan heittänyt mm. nauhakengät nurkkaan, kun en heti ekalla kerralla oppinut solmimaan rusettia. Myös polkupyörän olen paiskannut asvalttiin, kun ensimmäisellä yrityksellä en pysynyt pystyssä ilman apupyöriä. :ashamed:

Kauniskuu: No voi damn. Toivottavasti meillä kuitenkin kävisi toi Avent. En millään jaksaisi alkaa metsästää sopivaa mukia, kun tutteja ja pullojakin on jo ties minkälaisia... :|

Unikoulusta: En ole lukenut mitään oppaita (vielä ), tiedän vain perustiedot tassuttelusta. Luultavasti sovelletaan sitä ja Tracy Hoggin syliinnostamisunikoulua. Meilläkään ei tassuttelu ole tähän mennessä toiminut, mutta mistä sitä tietää tulevaisuudessa. Huudattamiseen en minä varmasti pysty, enkä usko, että siitä loppujen lopuksi on pitkäaikaista ratkaisua.

perhone: :) Hyvä juttu, ettet vielä lannistu! Osittaisimetyskin on hieno homma! Meilläkin on Paulista jo varmaan kolmatta sataa kuvaa. :D Videokuvaakin ollaan otettu, tosin meillä on vaan digikameran video-ominaisuus käytössä, ihan oikeaa videokameraa ei omisteta.

Unikoulusta vielä..
Niin..muutama kamu tehny ton huudatusjutun. Se on sanotaanko "nopeampi muuta raastavampi" kovemmallekin äidille. 6kk iässä teki. Kolme yötä oli menny. Sen jälkeen ei oo heränny lapset öisin paitti kipeenä ja lapset nyt 4 ja 6 v. :) Et voi olla sattumaa mut toisaalta, aika monen olen kuullu onnistuneen. Mut joo, mä en kestä itkua..mun sydän halkee jo nyt ku tyttö huutaa mahaansa tms. Ja on muuten kova ääninen tapaus!!

Tiiän kans ton syliinnostojutun.. Mulla on toi kirjakin. En sit tiiä..tuo vaatii sitten toisenlaista periksiantamattomuutta :)

Heh.. joo, hyvä. Samat "kiukut" löytyy. Sehän on vaa hyvä, tulee luonnetta :D

Perhone Yksi hullu valokuvaaja ilmoittautuu :wave: :D No kyllä se on hieman laantunut tässä viikkojen myötä, mutta kovasti tulee heiluttua kameran kanssa. Kerrankin otin kuvia, kun vauva hoitopöydällä hymyili niin nätisti. Kun siirsin koneelle, huomasin, että kuvia hoitopöydällä olikin n 200 :D eli tajusin, että vähän sitä voi rajoittaa, vaikka sarjaa napsimalla mä oon saanut talteen niitä parhaita ilmeitä. Ja juu täällä myös jonkinasteinen vauva ja raskauskuume. En nyt vielä halua toista lasta, mutta jollain tavalla on ikävä sitä raskautta, synnytystä ja vastasyntynyttä, ne vaiheet meni niin nopeasti ohi. Ja meillä miehellä on hyvin herkkä atooppinen iho. Mä olenkin meistä se nyt se "pääuittaja" mies ui aina kun pystyy ja kuvailee sitten muuten. Saatiin muuten pari aivan ihanaa videon pätkää vauvauinnista.

Unikoulua en oo ees miettinyt. Mua ei nää yöt rassaa oikeestaan yhtään, joten ei tunnu tällä hetkellä tarpeelliselta. En myöskään ole mistään lukenut, enkä tietoinen miten niitä tehdään, joten jos tulee myöhemmin tarvetta, niin sitten katsotaan mikä meille parhaiten sopii. Nyt katsoin kelloa, että poika nukahti 23 yöunille, söi 00 ja sitten 5.30 ja 9.30 jonka jälkeen mä heräsin, nyt se vielä nkkuu, tais rokotukset väsyttää. Eile tuli ihan hirveät vatsakivut varmaan rotasta ja toinen itki niin sydäntä raastavasti ja oli voipunut ja kuumeinen. Annoin Panadolia suun kautta ja se helpottikin ja nyt ei oo enää ollut kuumetta tai niitä vatsan kouristuksia, hyvin voipunut vaan.

Tuosta painon nousemattomuudesta, mua niin ärsyttää, kun mun omat vanhemmat on varmaan alusta alkaen hokenut, että joko sille pitää antaa Tuttelia ja koska sille aletaan antaa vellejä jne jne. Me kaikki 3 sisarusta ollaan oltu pulloruokinnassa, kun äidillä ei imetys onnistunut, mua se yritti imettään 2 viikkoa. Olen sitten sanonut, että ei nitä korvikkeita oo pakko antaa, ja että mulla kyllä riittää maito, ja vauva kasvaa hyvin ja on tyytyväinen. No nyt kun ei oo paino noussut, niin hirvittää jo minkä saarnan saan kuulla, että pitäis antaa niitä kovikkeita. No kyllä mä uskon itse tietäväni miten vauvani voi, ja kun tuo kuitenkin on hyvin tyytyväinen jne, niin mielestäni rintaruokinta riittää. No katsotaan nyt.

Pantis Koitin illalla tuota, että kädet vauvan alle, ja samoin koitin harsosta kierittää matalan rullan rinnan alle, kuten neuvolassa neuvottiin ja Pessi viihtyikin yllättävän pitkään vatsallaan. Laitoin myös värikkään alustan ja paljon virikkeitä Ehkä mä en ole oikein tajunnut, miten sitä mahalla oloa vois harjoitella. No nyt sitten tehostetaan tuota :)

Ai niin unista. Mä olen nähnyt unen, missä synnytin lapsen, sitten kätilö ihmeissään "niitä tuleekin vielä lisää" synnytin toisen ja kolmannen ja kätilö "ne tais nyt olla tässä" lähdin lasten kanssa kotiin, ja kotona syntyi vielä kolme lisää :D hieman olin ihmeissäni, kun ei mulla riitänyt vaatteet ja tavarat niille ollenkaan.

Kurjuuden kurjuus..
Tyttö pitää viedä ihotautilekurille.. Muutenki kuiva ihoinen, nyt ilmestyy joka paikkaan "märkiviä" laikkuja.. märkärupea tms :( En tajua.. mistä saanu ton atooppisen ihon (liittynee maitoallergiaan) ku kellään ei ole mitää ihojuttuja ...

IHAATAR: Voi hitsi noi on tosi häijyjä noi ihojutut. Varsinkin kun on niin pienestä kyse.

HALTIA ja PERHONE: Täälläki yksi "vauva"kuumeilija. Tosin mitään mahkuja ei edes ole raskaaksi tulla, mut saaha sitä aina ihminen haaveilla. Ja onhan mulla nyt onneksi vielä vauva.

KAUNISKUU: Mä annan noi mössöt vähä miten sattuu, joskus jo lounaaksi varsinkin jos on jotain uutta makua, että jos tulee mahavaivaa niin huutaa ne sit ennen yötä pois. Sit myös joitain tuttuja joskus olen antanu iltapäivällä. Siis kerran päivässä vielä. Tuo tykkää ihan hulluna noista mössöistä. Suu aukee kun linnunpojalla eikä ihan niin paljoa tuu kielen kans uloskaan kun alussa, vaikka kyllähän tuo vielä sottasta hommaa on. Ja koirakin kertää vieressä vielä, jos sillekin jotain liikenis...

Bartsu

Nyt tuli mun "imetyshistorian"päätepiste. Tänne asti sai pumpulla edes desin päivään..nyt ei tuu enää ku parikyt milliä. Nyyh--näin tää päättyi vaikkei fyysistä imetystä enää ollutkaa :'(

Tänää sattu aika episodi.. Oltii neuvolassa ja sit ajateltii et mennää kaupan kautta. Tyttö nukahti autoon ja tiesin et voi olla nälkä ku herää. Nooo...heräs kaupassa ja meni suht ok kunnes loppuajasta alkoi nälkäkitinät ja se yltyki äkkiä nollasta sataan. No, mulla ei pulloja ei mitää mukana ku ajattelin et tullaan suoraan kotia. Ensin äkkiä autolle ja heh..kokeilin tissiä.. huuti kun hinaaja eikä elettäkään (tietenkää) .. ei tajunnu vaikka tiristin maitoa suuhun. No, tajusin et hei, kaupasta mössöä, tietenkin. Syötin sen autossa huutavalle tytölle joka tappeli pari eka lusikkaa ja huusi ku syötävä kunnes tajus, et hei, tää vie nälän!! Oisitte nähny, tyttö veteli matkalla autossa puol pilttipurkkia mustikkaa (eka mikä käteen sattui) ja itku loppui hymyihin :D

Neuvolakuulumiset: 7500g ja 62cm, motorisesti hyvin kehittyy, jokeltelee, tarttuu tavaroihin, seuraa aktiivisesti, kääntyy ja hymyilee paljon.

Tuttu ihotautilekuri sanoi juuri, et nykysuositukset jopa kehottaa atoopikkoja uimaan, kylpemään paljon ja olemaan vedessä. Iho "kostuu" ja sit paljo rasvaa. Kloori toki kuivattaa, mutta sanoi, että entiset kiellot ja ehdottomat välttämiset on kumottu uusilla suosituksilla. Tuli mulle yllätyksenä, ajattelin nimittäin et jääkö vauvauinnit ku tytöllä nii kuiva nahka. =)

Jees.. eipä muuta. Kyllähä miekin vauvaa haluaisin..mut näiden vuosien jälkeen tuo tuhisija on melkoinen aarre ja uus raskaus aika "mahdottomuus"..ellei alkais hoitorumbiin..

Yhteistyössä