Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Turhan aikaisin huokaisin helpotuksesta. Paulille nousi kuume kymmenen aikaan illalla, oli 39,1 astetta. Annoin kuumelääkettä, mutta yllättävän vähän aikaa sen vaikutus kesti, kun kolmelta yöllä poika oli taas ihan tulikuuma. En uskaltanut kuitenkaan antaa niin pian uudestaan lääkettä. Aamulla oli pikkaisen vähemmän kuumetta, mutta kuitenkin yli 38 astetta, joten annoin sitten toisen annoksen. Muuten poika on aika oma itsensä, ei ole kovin itkuinen, vähän ehkä väsyneen oloinen. Toivottavasti kuumeilu menee tämän päivän aikana ohi.

Hieman parempi olo jo, joten ehdin ja jaksan taas tulla palstailemaan :-D Olen saanut jopa asioita hoideltua. Vanha neuvola peruutettu ja uusi varattu. Katsoin myös että uudessa lähileikkipuistossa on perjantaisin pienten vauvojen ja vanhempien tapaaminen, joten ajattelin, että mikäli toivun tästä niin sinne menemme. Olokin alkaa kohentua, joten kai se elämä pikkuhiljaa taas voittaa. Jotenkin on vaan sellainen sekava olo - kaikki on yhtäkkiä taas ihan uutta. Vaunut ei tietenkään mahdu meidän uuteen veräjähissiin, ja asutaan 3 keroksessa, en vielä ole keksinyt mitään patenttiratkaisua, kun en haluis vauvaa herätellä unilta kotiin tullessa, ja jättää vaunut ulkovälinevarastoon, toistaiseksi olen sitten nousuut vaunujen kanssa portaita, ihanaa puuhaa. Sitten en tiedä mikä muhun on mennyt, mutta tunnen itseni jotenkin huonoksi vanhemmaksi. En tiedä, jotenkin vaan säälin vauvaa kokoajan, ja poden huonoa omaatuntoa aina kun en ota katsekontaktia poikaan tai laitan hänet sitteriin. Sitten on paha mieli, jos puhun "rumasti" / kiukuttelen miehelle vauvan kuullen, pelkään, että poika siitä kärsii. Yritän lopettaa sen. Jotenkin musta tuntuu, etten ehdi/jaksa huomioida lasta tarpeeksi, ja etten ole "tarpeeksi iloinen" vauvasta joka hetki, pelkään, että kasvatus epäonnistuu ja lapsesta tulee joku häiriintynyt. En tiedä mistä nämä typerät ajatukset on mun päähän tullut tässä viikon sisällä.

Meilläkin on mietitty ruokailupolitiikkaa. Miehen kanssa melkein aina syödään sohvalla elokuia katsoessa, tai koneen ääressä nettiä selaillessa jne, mutta lapselle meilläkin olis tarkoitus opettaa hyvät ruokailutavat, ei siitä nyt mitään tuu, jos lapsesta asti syödään aina jossain muualla kuin keittiössä. En mä silti usko, että siitä mitään haittaakaan on, jos esim maissinaksuja antaa käteen vauvalle vaikka olohuoneessa. Kyllähän sitten kun vauva istuu ja liikkuu, niin on melkein pakko syödä keittiössä syöttötuolissa, ettei juokse pakoon, ja joka paikka oo ruoassa, joten kai se alussa on aika sama missä syö, jos joku muu paikka tuntuu paremmalta. Mä olen nyt miettinyt että koska aloittaisin kiinteät Pessillä. Ehkä 4-5kk ikäisenä aloitetaan maistelemaan kun Pessin oma kiinnostus herää.

PANTSU ikävää, että kuumetta nousi. Mäkin ostin suppoja jo valmiiksi, jos ens viikon rokotus nostaakin kuumetta.

No nyt Pessi heräileekin, joten täytyy mennä.

haltia: Onneksi sulla on jo parempi olo! Ikävää, ettei teidän hissiin mahdu vaunut! :( Sulla ei ilmeisesti ole pehmeää kantokoppaa, jossa saisit pojan kannettua portaita ylös?

Ihan tutulta kuulostaa noi sun "huono äiti"-ajatukset! :hug: Mullekin tulee niitä ajoittain, etenkin, jos on yö mennyt huonosti ja väsyttää. Mutta ei se vauva siitä pilalle mene, jos joku päivä äiti onkin väsyneempi, eikä jaksa koko aikaa seurustella. Toisaalta lapsenkin on hyvä oppia sietämään vähän tylsyyttä, vaikka näin pienillä se tarkoittaa aika lyhyitä aikoja vielä. Mäkin mietin välillä omaa kielenkäyttäni ja sen vaikutuksia poikaan. Mutta kyllä ne negatiiviset tunteen ilmauksetkin kuuluu elämään, ei kaikkea voi eikä PIDÄ siloitella lapsen elämästä pois!

Sulla on ollut nyt aika rankkaa ton muuton ja muun kanssa! Ole itsellesi armollinen! :hug:

Kuumelääkkeestä vielä sen verran että mä ostin suun kautta annettavaa, koska ainakin viimeksi poika kakkasi rotarokotteen jälkeen niin paljon, ettei suppo olisi ehtinyt millään imeytyä. Meillä ainakin tuon suun kautta annettavan lääkkeen annostelu sujui ihan hyvin.

Heh, samat sävelet taas näköjään monella täällä :) Me ollaan kans onnistuttu omaksumaan tää olohuoneruokailu.

EMILY samaa mietin ja miehelle nauroin.. mä vedän kans hulluna makeaa, ja siinä onki näky ku äiti ja lapsi kinuaa imelää kaupassa ja isi kieltää ;) Ei vaan, pitää tosiaan sit herkutella joskus muulloin ku lapsi ei nää .. helpommin sanottu ko tehty :kieh:

KESÄSIILI meillä kans silmissä jotain, tai lähinnä luomet on sellaset punaset ja vähä keltasta moskaa. Mies tunkee kortisonia antaumuksella, mä koetan toppuutella vähän .. Noh.. kaippa tuo tietää paremmin.

Mä ajattelin alkaa tahkota kellonmukaset päivät. Ärsyttää ku tää homma menee yhä enemmän ihmettelyksi. Tyttö syödä närppii taas miten millonki ja tosi tiheesti. Sit unet lisäks mitä sattuu , nii päivät on taas tällasta kaaosta :(

Hei, miten tukka-asiat?? Siis kellä oli syntymässä tukkaa! Alkaako karista vai pysyykö? Meillä kasvo tänne asti, nyt alkaa "harveta" etenki takaraivolta ku hinkkaa päätään jne..

Kauniskuu

PANTSU joo meillä on kova koppa ja sitten se istumaosa erikseen. Voi olla, että katson jos tuohon istumaosaa löytyis pehmeä kantokoppa, jossa voisin Pessin kantaa rappuset ylös. Niin ja hyvä pointti muuten tuo, että suppo ei ehkä ehdi imeytyä. Täytyy varmaan hankkia myös suun kautta annettavaa lääkettä varastoon. Ja onhan se totta, että välillä on pakko saada purkaa tunteitaan, ja vauvankaan ei tosiaan tarvitse oppia, että aina hymyillään ja on kivaa, sehän nyt vasta on epänormaalia, jos kielteisiä tunteta ei saa näyttää. Jotenkin sitä vaan käy kaikkea läpi ja kun tietenkin haluis lapselleen vaan parasta, niin helposti tulee huono omatunto kaikesta.

Joo se on hassua, kun jostain luulee, että on ainut joka miettii näin, niin sitten huomaakin, että samanlaiet tavat tai tunteet melkein kaikilla muillakin :D Mä olen luullut että muilla syödään siististi keittiön pöydän ääressä, helpottavaa huomata, ettei me olla ainuita sohvaruokailijoita :)

Tulis jo kevät ja kauniit ilmat ja asvaltit.

HALTIA toi on totta, tulee tosi helposta huono omatunto ja haluaa niin paljo tyydyttää lapsen tarpeet ja sen et kaikki menis hyvin jne. Mut sit toisaalta, oon tullu siihen tulokseen, että lapsi nauttii eniten olla osallisena arjessa ja sille pienet asiat on jo suurta "sirkushuvia". Se, että vauva tuijottaa silmät ymmyrkäsinä kun kannatte muuttotavaroita tai ihmisiä tulee ja menee tai sä laitat kuppeja kaappiin, on vauvalle elämystä ja osallistumista ja sen oppimista kunnioittavaa toimintaa. Ei ainoastaan se , että istut ja leikit vauvan kanssa tai viihdytät sitä 24/7.. Mä ainakin unohdan monesti tuon seikan.
Syyllistyn edelleen siihen, ett liikaa yritän "estää" itkuja ja tyytymättömyyttä "hössöttämällä" pienimmästäkin inahduksesta. En osaa keskittyä omiin hommiin ku ajatelen että tyttö ei viihdy kauaa itekseen vaan tarvii hössötystä jne. Sit toteankin monesti, että tyttö keksikin itse millä viihdyttää itseään ja oppi samalla puuhastellessaan ja ährätessään jonkun "taidon" jne. Sekava selitys, mut varmaan pointti selviää..

Nyt tuntuu et vielä haastavampaa pukea tyttöä ulos.. meinaa tumpata samat releet ku 20 asteen pakkaseen, kunnes muistaa että tuolla on plussa keli :whistle: Mut mut.. jotenki hankala keli siinä mielessä.

Duoda, jos supottelee, niin kannattaa laittaa jo ennen rokotukseen menoa. VAikutusaika on kuitenkin kohtuu pitkä, imeytyminen vie tosiaan oman aikansa.. Haittaa siitä ei oo vaikkei mitää "oireita" tulisikaan. Ja sit rokotuksen jälkeen jos tarviaa nii tosiaan sitä mikstuuraa sitten :) Vähä samalla idealla ku ite jos menet hammaslekuriin tai vast. toimenpiteeseen niin etukäteenhan sitä suositellaan et voi kipulääkkeen ottaa, profylaktisesti. :)

Kauniskuu

Haltia, mulla ollu ihan samoja fiiliksiä että saako tuo vauva nyt tarpeeksi virikkeitä ja syliä ja oonko ihan paska äiti kun pidän poikaa sitterissä suurimman osan päivästä... Mutta helpottava lukea että muut miettii ihan samoja juttuja! Kauniskuu kun sanoit että vauvalle on elämys seurata ihan tavallista elämää niin taitaa olla ihan totta; aina kun puuhailen keittiössä niin poika katselee tyytyväisenä sitteristä että mitäs nyt tapahtuu. Ja tykkää kuunnella vatkaimen ääntä :)

Ja kiva muuten kuulla että muutkin syö telkkarin eessä, mä oon kanssa kuvitellu että ollaan ainoat "huonotapaiset" :LOL:

Tukasta, meillä sitä oli pojalla aika paljon syntyessä. Nyt on hassusti kulunut toisista kohtaa ihan ohueksi ja toisista taas paksuuntunut. Ja sen oon huomannu että ripset on nyt kasvaneet ihan kunnon räpsyttimiksi kun aluksi olivat tosi lyhyet.

Viime yö meni taas ihan plörinäksi, pelkkää ähinää ja kähinää eikä äiti juuri saanut unta. Pojalla ei siis tunnu olevan mikään hätä, on syötetty ja vaipat vaihdettu, pitää vaan unissaan kauheaa möykkää ja viuhtoo. Nyt ostin uudenlaisia korvatulppia, jospa niiden kanssa sais vähän paremmin nukuttua. Menin myös tilaamaan netistä tuollaisen "Swaddleme"-kapalopussin, jonka pitäisi rauhoittaa nukkumista. Pakko jonkun keinon on tehota, tuun kohta hulluksi jos en saa nukuttua |O ! Tulee ihan mieleen se kun lapsettomuuteen kokeili kaikkia mahdollisia keinoja greippimehusta homeopatiaan niin nyt sitten sama määrä keinoja käytössä että sais lapsen nukkumaan!

ps. joku muukin tais pullotella täällä? Minkä verran teillä vauvat syö nyt? Ja syökö miten paljo öisin. Ku mietin sitä, et tyttö vetää sen litran päivään ja silti aika ahneesti syö yöllä, joten oon tulkinnu et nälkäänsä syö, eikä tavaksi.. Mut toisaalta, sanotaan että tollasellla päiväsyönnillä vois jättää jo yösyönnit pois. Dont know...

Joo EMILY, meillä ihan samaa, alkuyö menee ok, sit jostain syystä etenki loppuyö on tota suheltamista. Eikä siinä jos tyttö nukkuis, mut lopulta herää omaan puuhasteluunsa.. Joten pakko mennä väliin.. En tiiä sit, siis vauvathan "treenaa" yölläkin mutta ku tyttö ei sit osaa nukahtaa omia aikojaan uusiksi vaan herää täysin.. :$

Mietin muuten ihan samaa tosta "kaikki keinot"-jutusta. Ku varmaan on olemassa sellasia hyviä ja kauaskantoisia keinoja, ettei sit tarvii "opettaa pois pahoilta tavoilta".. Mut jotenki turvautuu kaikkeen mahd. minkä tietää et auttaa..kuten syöttäminen, tutti tms. Just mietin, että oon alkanu huomata sitä miten tyttö assosioituu tutiin siten, että kun se yöllä tippuu niin alkaa meuhkaus (saman tyylinen ku jos on nälkä ).. Joten ku pistää suuhun takasin nii rauhotttuu. Nyt sit harmittaa et ikinä tuli opetettua tuo tutti nukkumaan mennessä/nukkuessa :kieh: Noo.. en tiiä.. kaippa siitä joskus sit pääsee eroon..

Haltia Harmi ettei vaunut mahdu hissiin. Meillä ei oo hissiä ollenkaan ja asutaan toisessa kerroksessa. Itte säilytän vaunuja ulkoiluvarastossa ja kannan tytön sylissä sitten sisälle. Meillä on tyttö lähes joka kerta niin sikeässä unessa ettei herää kun tullaan sisään. Otan siltä sitten varovasti vaatteita vähemmäksi ja jätän sängylle nukkuu.

Meillä on ollut ainakin vielä tukkaa ja tuuheentuu/kasvaa. SAa nähdä pysyykö miten kauan.

Mäkin huomasin tänään, että tulee laitettua neidille samat vaatteet päälle kuin kovilla pakkasilla. Noh eipä tuo oo huutanut kuumuutta eikä silloin pakkasilla ollut kylmissään. Noh jospa sitä alkaisi pikku hiljaa vähentää vaatetta.

kauniskuu Meillä alkoi nyt syödä 120ml/kerta ja noin 3-4 tunnin välein. Ns vika ruoka-annos ennen yöunille menoa on nyt ollut 150ml. Yöllä herää syömään kerran (joskus harvoin kahdesti) ja silloin syö vähemmän kuin päivällä.

Meilläkin meuhkaa tuon tutin kanssa yleensä siinä nukuttamisvaiheessa. Mutta sitten kun pääsee ns syvään uneen niin ei se herää enää jos tutti tippuu. Ja meillä ei tyttö nuku öitä tutti suussa. Pitää sitä vissiinkiin apuna, että nukahtaa. =)

Tännepä ei kummempaa.

Niinpä niin, kiireistä on tosiaan tää kotiäidin arki, kun ei kerkeä palstailemaan... Lukaissut oon teiän kuulumisia, mutta nyt vasta kerkeen hiukkasen kirjoitella. Pimu nukahti about tunti sitten ja oon nyt ihan tulisilla hiilillä, jotta miten se ei nyt muka herää, kun aina ennenkin on herännyt ja kukkunut sitten lähes puolille öin. Rytmi sekaisin :LOL:

Pantsu, myös meillä ne nyrkit ja sormet pimulla suussa jatkuvaan, kauhulla oottelen sitä vaihetta, kun tajuaa peukkua alkaa imeskellä. Mutta lohduttava tuo juttu, mistä kirjoitit, ettei se peukun syönti ookaan erityisen vaarallista. Ehkä se on enemmänkin pöljää, kun voisi tuttiakin syyä... vieroitus varmasti on sitten oma operaationsa, mutta jopa tuota ennättää murehtia sit myöhemminkin.

Tukkaa on meiän pimulla ollut koko ajan paljon ja vissiin sitä on tullut vaan lisää, kun neuvolassakin sitä päivitellään... Takaraivolla hiukkasen taitaa oheta, kun hankailee päätään, mutta muutoin hiukset kasvaa ja vahvistuu. Joo, ja tuo, että mielellään pitää päätään toiselle puolelle kallistettuna, ihan sama juttu täällä! Oomme nyt koittanu tarjotella leluja ja höpötellä tasapuolisesti eri puolilta, jotta muistaisi kääntää päätään myös toiselle puolelle.

Äääh, täällä elellään ilmeisesti liian säntillisesti, kun emme syö olohuoneessa :kieh: Toisaalta asumme muutoinkin keittiössä, joten turhapa tuota ois syömään olkkarin puolelle siirtyä... Joskus mietimmekin, että minkä ihmeen takia koko olohuonetta talossa on, kun emme siellä oo taikka emme kerkee olla. Vieraittenkin kanssa tulee usein istuttua keittiön pöyän äärellä. Hassu juttu.

Melkoiseksi on tosiaan nää ulkoilukelit menneet. Oon koittanut ottaa kuntoilun kannalta, kun pehmeessä lumessa ja auraamattomilla kävelyteillä vaunuja lykin, mutta välillä meinaa sapettaa tuo lumimäärä. Tuntuu, jotta jatkuvaan saa olla pihaa kolaamassa ja etenkin sitä hemmetin vallia saa vähintään päivittäin olla hakkaamassa irti, minkä aura-auto jättää, kun käy autotien lanaamassa. Mutta kävelyteillä tuota auraa näkee tositosi harvoin... Voihan tässä tietty miettii, mikä pakko oli muuttaa kaupungista tällaiseen maalaistaajamaan :) Noooh, kai täällä jotain hyvääkin on....

Pääsin tänään vihdoin kampaajalle! Kuontalosta lähti varmaan puolet pois - siis ei sivusuunnassa vaan latvasta alkaen :p - ja sain ihanaa uutta väriä hiuksiin. Jopa olo keveni ja piristyi! Jännä juttu sikäli, kun nyt nää hiukset oli jostain syystä intautuneet kasvamaan johonkin lapaluihin asti, mistä olin aina haaveillut, niin voi tuska, miten älyttömästi ne osaskin ärsyttää ja ahistaa... Nytpä tiiän, että tää hartiamallin moppi onkin miulle sopiva juttu :)

Pimun neuvolakäynti oli maanantaina. Päästiin lääkärin tsekattavaksi, mikä piti olla 2 kk iässä, mutta siirtyi tänne asti elikkä yli 11 viikon ikään. Kaikki asiat on pimulla hienosti ja kehittyy ikänsä mukaisesti. Pituutta 59,4 cm ja painoa 4870 g. Hoikkana näköjään pysyy, vaikka koitan imettää vaikka kuinka usein. Onneksi kuulemma paino on ihan riittävä, eikä tarttee huolestuu. Vaikka väkisellä tuosta aina hiukkasen huolta kantaa.

Ainiin, piti vielä kirjoittamani, kun juttelin psykologikäynnillä vauvan virikkeistä. Psykologi sanoi, jotta ei todellakaan oo mitään syytä potea huonoa omaatuntoa, jos ei vauvan kanssa jatkuvasti seurustele ja tarjoa jotakin virikettä. Vauva nauttii siitä, että hän saa välillä katella ympäristöään ihan omassa rauhassaan eikä jatkuvasti oo jotain ns. virikettä tarjolla. Myös se, että vauva kääntää katseen pois, on normaalia - eihän kukaan jaksa loputtomiin samaa puuhaa, esim. tuijotella äiskän pärstää :)

Joo, yöuni taisi pimun viedä mukanaan :eek: Täytyypi kömpiä vierelle, jottei jää oma nukkuminen paitsioon. Hyvää yötä ja mukavaa viikonjatkoa!

Anselmiina ja pörröpää 12 viikkoa

Jännää muuten, ettei meillä ole tuota 2 kk:den neuvolalääkäriä ollenkaan. Vasta 4 kk:n iässä pääsee ekan kerran lääkärin syyniin. Ilmeisesti säästöjä tässäkin kohtaa. :/

Poika sitten heräsi jo seitsemältä. |O Ihan selvästi on vielä vähän väsynyt, mutta en jaksanut alkaa nukuttaa makuuhuoneessa, vaan tulin vähäksi aikaa puuhailemaan alakertaan ja toivon, että uuvahtaa tuossa leikkimatolla.

Pojalla on aika ohuet hiukset ja niin vaaleat, että niitä tuskin erottaa. On ne kyllä vielä kasvaneet, vaikka tosiaan aika vaikea sitä on huomata. :D

emily: Toivottavasti yöt rauhoittuvat! :hug:

millis: Tosi sikeesti nukkuu teidän tyttö! Hyvät unenlahjat! :) Meillä kyllä herättäisiin, jos yrittäisin nostaa vaunuista pois. Onneksi ei tarvitse.

Mä olen nyt pukenut plussakeleillä pojalle sisävaatteiden päälle vain colleget ja sitten makuupussiin. Ihan hyvin on pärjännyt, kun on tuollainen kuumakalle. Mutta tosiaan, sitten kun alkaa lämpötila lähennellä +5 astetta ja yli, niin miten sitä sitten osaa pukea? Jättääkö makuupussin pois vai mitä? Hankalaa, mutta näköjään ei vielä tarvitse sitä miettiä, kun edelleen sataa lunta ja pakastaa. :kieh:

anselmiina: Taitaa teillä tosiaan rytmi olla siirtymässä. ;) Joo, eipä se peukun syönti tässä vaiheessa automaattisesti tarkoita sitä, että siitä tulisi tapa. Meillä peukun imeminen liittyy aina nälkään, ja joskus yöllä se eksyy suuhun ja poika rauhoittuu siitä. Hienot neuvolakuulumiset teillä! :)

Jahas, nyt alkaa poika väsähtää. Mennään jatkamaan vielä hetkeksi unia.

-Pantsu

Kiva kuulla tosiaan, että muillakin on samanlaisia tunteita ja ajatuksia, ja tottahan se on, että vauvalle kaikki on ihan uutta ja jännää. Jotenkin vaan pelkään, että kokeeko vauva yhtäkkiä jäävänsä huomiotta, kun kaikki muuttuu ja on uutta, mutta näyttääpä tuo jo kotiutuneen.

Eilen kävin kaupungissa yksin ja poika olikin sitten tunnin ollut rauhassa ja aloittanut kauhen huudon, ei rauhoittunut millään. No mä tulin kotiin sitten, niin oli huutanut 45 min ja nukahtanut miehen syliin. Olikin ihan voimaton sitten illalla kun heräsi. Ei oikein tiedetä tuliko vauvalle sitten ikävä äitiä vai liian kova nälkä kun en saanut pumpattua maitoa, ja korvike ei kelvannut. Toivottavasti pojasta ei oo tulossa mikään mammanpoika, jolle ei kelpaa kuin äiti, se on aika rankkaa sekä itselle, että muille hoitajille ja isälle.. No katsotaan miten jatkossa, ei pidä lannistua kerrasta. Ja saattoihan sitä olla vaikka vatsavaivojakin, mutta miks ne tulee just kun äiti on poissa, eikä muulloin.

Meillä hiukset on alkanut tummua, ja niskassa on ainakin ihan paksu ja vahva tukka ohimoilta on vähän ehkä lähtenyt ja ohutta ja lyhyttä, mutta muuten syntymätukka on pysynyt, ja kasvanut eikä ole kulunut mistään nukkumiskohdasta kaljuksi. Saa nähdäkin miten tuolle sitten käy. Itselläni on kyllä tosi vahva ja paksu tumma tukka vaikka lapsena oli ihan valkoinen, ilmeisesti mieellä sama juttu.

MILLIS joo meillä poika herää, jos nostaa kesken unien vaunuista, joten ei onnistu kantaminen ilman koppaa.. Periaatteessa lähteehän se kova koppakin irti niistä vaunuista, mutta on vaan melko painava.. No täytyy miettiä, jos ostaa kasän tullen jotkut "kaupunki/nukutusrattaat" ja pitää noi sitten puistoilu yms rattaina. Poika kun tuntuu, ettei suostu yhtään makaamaan hereillä ollessaan, vaan aina haluaisi vaan istua, joten uskon, että sellainen istuvamalli, jonka saa nukkuma-asentoon voi pikkuhiljaa olla ihan ajankohtainen.

Kohta ajateltiin lähteä vaunuttelemaan ja ulkoilemaan, vaikka ilma ei näytä ulkona miltään kaikista parhaalta, kun sataa tihuttaa taas jotain räntää :kieh:

ANSELMIINATAR vaikuttaa toi sun psykologi tosi asialliselta. Kiva, että sattui hyvä tyyppi,joka ymmärtää mistä sitä on masentunut/sekaisin yms.

Tutitonta yötä yritetty....
Pantleyn "pehmeä matka höyhensaarille "kirjassa neuvotaan ottamaan juuri nukahtavalta vauvalta tutti pois ja jos hamuaa niin laitetaan takaisin ja taas otetaan pois jne. Nooo.. tuloksena oli yöllä tunnin huutava vauva joka työliintyi moisesta rumbasta.. Siinä oliki sitten hyssyttely :/ No, tiedänhän mä ettei kerta tee auvoisaksi.. Ehkä yritän ensi yönä uudelleen :x

meillä tutti tippuu nukahdettua pois. vaikkei vauva sitä yöllä tarviskaan mä tuputan tuttia sitten pitkin yötä, ettei heräis kunnolla. sitten lopulta vasta syötän. olen ajatellut, että sama se minkä verran syö nyt, vieroitan sitten aikanaan. niin ja meillä myös nyrkki/peukku kelpaa, kunhan on jotain mitä lussuttaa :kieh:

niin ja illallakin, kun poika yrittää itse nukahtaa tutti usein tippuu, ja poika havahtuu hereille. mä yleensä vahdin sitä tuttia ja laitan aina heti suuhun, tai makaan vieressä ja pidän tuttia suussa. sit kun ei enää herää tutin tippumiseen tietää, et yöunet alkanut.

muoks ja ei se tutti AINA vaikuta purentaan edes. mun äiti on syönyt aikanaan n 5v asti tuttia ja taitaa olla suvun ainut, jolla ei hampaissa mitään vikaa.

HALTIA no, noinpa juurikin meillä myös.. Mut nyt viime öinä saanu nostella suuhun sen 20 kertaa.. alkaa oikeesti miettiä että pitäskö nakata koko kapine pois. Tosin sitte vaihtoehtona pullolla imeminen joka ei myöskään hyvä hommeli.
Ja juu, ei välttämäti vaikuta purentaan. Mulla ei tuttia, silti hampaat sikinsokin suussa , kunnes 20v oikaisutin ne :D

Joo, no se hyvä puoli tutittomuudessa on, ettei sitä tuttia tarvitse olla koko ajan lykkimässä suuhun. ;) Mutta toisaalta, ainakin iltaisin joudun ihan ITSE toimimaan tuttina, kunnes poika nukahtaa syvempään uneen. Tämä tarkoitti eilenkin sitä, että välillä 19-21 juoksin varmaan viisi kertaa makuuhuoneessa nukuttamassa poikaa. :kieh: Yöt meneekin sitten paremmin, herää vain syömään, tosin edelleen 3 tunnin välein.

Kauniskuu: Noin usein herääminen on aika rankkaa! :hug: 6-8 kk:n iässä alkaa imemistarve yleensä vähentyä, silloinhan usein tutista kehotetaan vierottamaankin. Toivottavasti löydät jonkin keinon vähentää yöheräilyjä!

haltia: Kurjaa, että poika olikin sitten itkenyt, kun olit poissa. Meillä vähän sama juttu, vaikka mies on joka päivä pojan kanssa paljon. En usko, että se on merkki "mammanpoikuudesta", vauva alkaa tässä vaiheessa tiedostaa olevansa erillinen olento äidistä, joten siksi normaalia pidempi ero voi aiheuttaa itkuisuutta. Itse olen ainakin huomannut, ettei poika tykkää, jos katoan näköpiiristä pitkäksi aikaa.

Poika lämpöili vielä koko eilisen päivän. Illallakaan ei voinut laittaa peittoa päälle, kun oli heti aivan tulikuumana. Onneksi tänään on ollut jo ihan normaali. Selvästi alkaa pojalla tulla esiin omaa tahtoa ja temperamenttia. Meidän aiemmin lähes itkuton poika protestoi nyt varsin äänekkäästi, jos jokin asia ei miellytä. :D Nyt onkin helpompaa erottaa mikä itku on väsymystä, mikä nälkää ja mikä ihan vaan tylsistymistä.

-Pantsu

Taas olis pitäny luottaa itteesä.. Tyttö heräs vikoilta päikkäreiltä "kesken" nälkään. Syötin ja nukku uudelleen.. Arvasin et tää ilta menee sit näin.- tyttö olis nukkunu vaik kuinka maha täynnä. "Pakko" oli kiskoa ylös et saa illan menemään normaalisti :( En tiiä teinkö väärin. Miehen mielestä olis pitäny antaa vaa nukkua niin kauan ko nukkuu..

Hmm.. pulloäitinä huomaan, ettei oo juuri väliä kuka nukuttaa tai on lähellä :/ En sit tiiä onks mun kuvitelmaa, muttei ehkä samalla lailla ole kiinni minussa..

tuttikokeilu osa 2.
Nukutin sänkyyn ja tein saman tutti suuhun-pois operaation. Sai toistaa muutamia kertoja kunnes sain lopulta pois. Nyt nukkunut 2h havahtumatta :whistle: Jotain edistystä siis :) Jatkan yöllä samaan malliin.

PANTSU toiv. kuumeilu hellittää.. Monellehan se rokotus sen aiheuttaa. Sinäänsä kurjaa, itsensäkin vaikea olla kuumeessa, saati pienen ihmisen :/

Tänään kokeilin sit "ekaa" kertaa oikeesti tuota kellon kanssa syömistä. Huomaa että tän ikäsen kanssa se alkaa olla oikeesti mahdollistakin. Aamulla antaa ensitöikseen puuron/maidon tms. vaikkei "ilmoittelis" vielä nälkäänsä. Siitä tietää et n. 3h perästä voi alkaa olla seur.kerran nälkä jos syö perus satsin. Jos sillä välillä kaipailee jotain niin antaa vettä. Ja taas syödään satsi 3h päästä jne. Aika tarkasti piti paikkansa.. ei ollut ruokaa vailla kertaakaan noilla väleillä.
Hieman pitää säätää vielä päiväunien kanssa..menee vähän sikäli sekaisin vielä et saattaa sit kesken herätä syömään kuten illalla kävi .. Mut huomasin et paljon järkevämpää oli ruokailun kanssa, ei mene närppimiseksi desi silloin, toinen tällöin..

Kauniskuu

Täällä neitokainen ei pahemmin herää sitten, kun tutti suusta tippuu. Alkuun kylläkin sitä teki, kun tutti oli uusi juttu. Nyt on jo sit yleensä sikeessä unessa, kun tutti tipahtaa pois. Juuri muuten ei sit tuttia huolikaan.
Täällä meni yksi päivä jo useampi lusikallinen peruna-porkkana-kukkakaalimössöä. Suu oli auki kuin linnunpojalla. Tais porkkana olla hyvää kun on makeaa.
Yöt on olleet taas hiukka parempia, mut eilinen päivä oli lähes kitinää koko ajan, kun ei malttanut päiväunia nukkua. Sit kun vihdoin sammahti illalla tissille niin nukkuikin ihan hyvin.
Lauantaina oon menossa kattomaan Lauri Tähkää ja jännittää jo ihan kamalasti kuin iskä pärjää täällä sitten...

Bartsu

Tuttikokeilua..
Johtopäätös: tyttö havahtuu nykyään anyway 1h välein joten siis tajuaa että tutti on suusta vex. Eli sain joka tapauksessa hinkata tutin kanssa loppuviimeksi 1h välein, paitsi yösyötöillä jolloin tyttö nukahti pitemmäks aikaa. Eli.. mun kärsivällisyys riitti aamuyöhön.. totesin että nukkuu paremmin suuremmalla todennäköisyydellä tutti suussa.
Vieroitetaan sitten joskus.
Huomatkaa mun sinnikkyysaste :LOL: Ei kovinkaan suuri.

Hyvä bartsu! Kuulostaa hyvälle tuo ruokahommeli :)!
Hyvin se keikka menee. Meillä tosiaan ei oo näköjää väliä kuka syöttää/nukuttaa joten sen suhteen voisin rauhassa lähtee vaik yökylään :)

Kauniskuu ja tutti kuvioissa edelleen

Ristiäiset takana. Huh. Vieraita ei onneksi tullut niin paljon kun pelkäsin, koska ihan kaikki ei selvinneet paikalle. Tyttö oli rauhallinen koko tilaisuuden ja välillä jopa nukahti. Ihanaa. ?
Sylikummilla välillä hiukka jalat tärisi, mutta muuten selvisi kyllä tosi hyvin. Tarjottaviakaan ei jäänyt paljon ylitse. Onneksi.
Meillä on nyt kaksi viimeistä yötä mennyt kuin unelma,vaikka onhan ne menneet muutenkin. Tyttö menee nukkuu siinä 21-22 ja herää ekan kerran syömään vasta 5.30-6.00. Sitten jatkaa vielä unia 8.00 saakka. Toivottavasti jatkuukin näin. Olin kyllä ekana yönä niin ihmeissäni, että heräilin 02.00 jälkeen tunnin välein kattelee, että eikö se jo herää syömään.

millis ja Aava 7vko

millis: Ihanan nimen sai tyttö! :heart: Kiva, että ristiäiset sujui hyvin. :)

Mites Kauniskuun rytmitys on sujunut? Oletko vielä jatkanut sitä?

Oliko Bartsulla tänään keikka? Miten tyttö pärjäsi isin kanssa kotona?

Meillä kävi tänään paljon vieraita synttärikahveilla. Huomenna tulee ikää lisää taas vuosi. Kivaa oli, poika nautti kun oli koko ajan joku viihdyttämässä. :) Huomenna tulee sitten mummi ja vaari käymään.

Poika nukkuu nykyisin päiväunia vain 45 min. pätkissä. Vaunulenkilläkin herää, vaikka aiemmin on nukkunut liikkuvissa vaunuissa ihan sikeästi. Yöunia sen sijaa tulee nukuttua 13-15 h! :eek: Ehkä se sitten vaikuttaa niin, ettei päivisin oikein nukuta. Tosin öisinkin heräillään edelleen 2-3 tunnin välein. Odottelen kovasti, että pätkät vähän pitenisivät.

Nyt nukuttamaan poikaa yöunille! Hauskaa lauantai-iltaa kaikille. :)

-Pantsu

Yhteistyössä