Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Taas on viikko vierähtänyt... nopeesti nämä päivät hujahtaa ohi.

Täällä painiskellaan vieläkin maidon riittävyyden kanssa. Annan vauvan imeä aina kun näyttää halukkaalta ja suurin osa päivästä meneekin hyvin. Nyt ollaan oltu rinnalla jopa 45 minuutin välein päivisin ja olen tämän tulkinnut nyt tosiaan tiheän imun kaudeksi. Siksikin annan aina ensin tissiä kun kitinä alkaa. Maitoa tuleekin aikaisempaa ennemmän mutta silti tiheiden imujen välissä on hetkiä kun rinnat on tyhjinä ja vauvalla nälkä. Olen nyt antanut itselleni luvan huoletta antaa korviketta jos vauva vaikuttaa molempien tissien jälkeen nälkäiseltä. Näin monesti on käynyt sitten iltaisin kun imee muutoinkin enemmän. Annan yhdellä syötöllä korviketta. Monesti neiti sitten nukahtaakin heti pian sen jälkeen ja saan siis aikaa täyttää tissini.

Kuulinkin tänään että myös äitilläni ja siskolla on ollut maidon kanssa vastaavia ongelmia. pitää nyt luottaa että kyllä sitä kohta tulee enempi kun antaa vaan imeä. Ja jos se ei riitä niin minkäs teet. Hyvin kuitenkin yleisesti imetys onnistuu.

Nukkumiseenkin ollaan saatu vähän järkeä. Eka syöttöväli on yleensä pitempi -jopa 4 h- ja toinenkin jopa 3 h ja loput sitten 1-2 h riippuen jaksaako neiti pysyä hereillä syödäkseen kunnolla tissit tyhjäksi. Öisin annan aina rintaa ja se tuntuu riittävän. Neiti nukkuu edelleen hyvin syöttövälit ja jatkaa unia omassa sängyssä siirron jälkeen. Tämä tuntuu parhaalta ratkaisulta meille. Mies tupakoi enkä halua että vauva nukkuu tupakoivan vieressä.

Mutta kivasti täällä menee. Nyt helpottaa omaa oloakin kun pääsee liikenteeseen. Ollaan käyty joka päivä vaunuilemassa ja tänään jopa käytiin katsomassa lentopalloa. Mulla kyllä alussa ahdisti kotona kun ei päästy mihinkään. Kaikki oli uutta ja jännittävää ja elämä radikaalisti muuttunut. Sitten sitä vaan mietti että tässäkö tämä nyt oli -tätäkö mie olen vuosia jo odottanut?!? Meidän entinen elämä katosi ja nyt ollaan jumissa tässä. Ahdisti vaan kaiken lopullisuus ja vanhemmuus tuntui tosi haastavalta hommalta. Mieskin tunnusti että sekin mietti ihan samoin. Mutta kun päiviä tuli lisää ja arki alkoi rullaamaan niin se helpotti. Tuntui luonnollisemmalta tämä uusi elämä ja jotenkin rauhoittui nauttimaan tästä. Lohdutin itseäni sillä että kai tälläinen on aivan normaalia ja kuuluu tähän "vanhemmaksi kasvamiseen"

jännittäväähän tuo on -vauvan kanssa ulos lähteminen. Pitää vähän tarkemmin suunnitella missä, minne ja millä käy ja menee vauvan kanssa. Mutta ekat reissut on menneet ihan ok. Ensi perjantaina lähdetään Rovaniemelle ja sunnuntaina onkin jo ristiäiset. Jännittävää! Neitille nimi on ollut jo piiiiiitkään valmiina, jo raskausaikana keksittiin sekä tytölle että pojalle nimet. Ja ollaan neitin nimeä jo kotona käytetty ja MONESTI sitä käytetty jo vieraiden edessä. Se ei ole mikään salaisuus, ollaan jopa vastattu jos joku on sitä suoraan kysynyt.

Sorry, nyt tuli vaan omaa napaa... Pitää purkaa sydäntään. Kun kerrankin on aikaa. Vauvakin nukkuu jo. Aikaisemmat illat onkin menneet vähän pidempää yliväsyneenä kiukutellessa, nyt kun olin yksin kotona sain tytön rauhoittumaan jo aiemmin. Normaalistihan mies tulee iltareeneista vasta kasin aikaan ja nukkuminen ehkä siksikin venyy. Mies haluaa vähän vielä olla vauvan kanssa ja sitten vaipanvaihtohetki venyy ja venyy. Täydellinen aika nukkumaan menolle meillä olisikin ehkä ysiltä mutta silloin ollaan jo yliväsyneitä. Onneksi pelikausi päättyy kuukauden päästä ja mies on vapaalla pitkään. Saa olla iltaisinkin vauvan kanssa. ja mie saan omia ukon itelleni enkä jakaa sitä lentopallon kanssa...

kiitos että sain avautua! teki hyvää!

PERHONE
ensiksikin, täällä saa purkaa :) Ei mitään anteeksi!!! Sitä varten tää palsta on, eikä tarkotettu vain toistemme tilanteiden kommentoimiseen =) !!

Sä varmaa tiedät nää klassiset "riittääkö maito"-merkit, pissivaipat , nouseeko paino, voiko vauva hyvinjne. Ja ihan suurimmalla osalla homma tasottuu ja alkaa sujua alun jälkeen joten eiköhän sinullakin :)
No, mä en voi kertoa ku omasta kokemuksesta (toki meillä pakkaa sotki maitoallergia jne) Mä podin kauan huonoa mieltä että imetys epäonnistui (?) ja että en imettäny ku sen reilun 2kk.
No, mä tappelin alun niin tiukkaan, luulin ettei maito riitä koska tyttö imi ihan jatkuvaan. Ihan koko ajan ja välit oli sika lyhyet (max 1h) .. No, paino nousi, 330g /vk jne. eli riittämättömyydestä ei ollu kyse. Aikani jaksoin sitä kitinää ja jatkuvaa tissillä oloa (ei mikään tiheän imun kausi jatku viikko tolkulla..) kunnes annoin itelle luvan antaa korviketta lisäks. No tyttö veti sen iha hengenhädässään ja tyytyväisenä. Terkkakin sanoi, että mahankaan kannalta mitkään 1h imetysvälit ei ole suotavia jatkuvasti vaan välit olis hyvä saada pitemmäks vaikka korvikkeella.
No, pitkään yritettiin sit osittaisimetystä mutta tyttö söi tissin lisäks edelleen ihan hullunlailla maitoa pullosta. Ite ainakin koin, että mä en rupee ruokaa pihtaamaan.. jos tissiltä jää nälkä niin ei voi minkään.. Ja joku sanoi, et ehkä tulkitsen kaikki itkut sitten näläksi virheellisesti, mutta en usko et näin olis ollu koska maitoa uppos pullosta todella reippaasti.
En tiedä, yöllä oli helppo imettää ku tissit ehti kunnolla täyttyä ja näki selkeesti että tyttö sai mahan täyteen.
Olenhan mä jossitellu että olinko osaamaton vai mitä mutta näin nyt mentiin ... Ja mulla kans siskot&äiti imetti vaan 1-2 kk koska lapset jäi nälkäseks tissiltä. Edelleen, en tiedä oliko osaamattomuutta vai oikeesti maidon vähyyttä.
Mut siis, johonki asti on varmasti iha järkevää tahkota tuon imetyksen kans, mutta jos viikkotolkulla homma jatkuu eikä ala tasottua niin mun neuvo on että korviketta on turha pelätä ja jos se tuo apua elämään, niin ei se varmasti ole keltään pois :)

Tsemppiä silti, eiköhän tuo tasotu tuo teidän elämä!

Jee.. tääl päiväunet (siis kerralla nukuttu määrä) vähenee vähenemistään.. Max sen 1h nukkuu, yleensä 45min jos sitäkää.. No, mut tarkottaa et ollaan nukkumas viim. tunnin valveilla olon jälkeen. No, ei pitäs valittaa koska yöt on mukavan "pitkät".

Jahas.. taas herätään

Vaikka sanotaan että jos vauva nukkuu huonosti päivällä, nukkuu hän huonosti myös yön. Meillä ei näytä pitävän paikkansa. Tyttö nukkui eilen päivällä yht. n 2 tuntia päiväunia, ja sit veti yöunia 6,5 h peräkkäin, ennenkuin halusi syömistä. Ei ollut äiti uskoa. Heräilin pitkin aamuyötä, josko vauva jo heräisi syömään, mutta ei, tuhisi vaan tyytyväisenä 04:00 saakka. Nyt kun on alkanut nukkua hyvin yöt, on alkanut päiväunet jäädä vähemmälle, ei nuku enää kun muutaman tunnin päikkäreitä, ja nekin tuskan takana. Parempi kuitenkin niin, että nukkuu öisin. Unikoulu on tuottanut siis loistavia tuloksia tähän mennessä.
Ennen piti yösyötön jälkeen ottaa viereeni nukahtamaan, nyt nukahtaa omaan sänkyynsä päätä silittelemällä tutin ja unirievun turvin. Uniriepu etenkin tuntuu olevan tosi tärkeä. Pitää muistaa ottaa aina reissuun mukaan se.

perhone: Niin samoja ajatuksia olit kirjoitellut kuin mitä mulla oli silloin alussa. Tuntui, että koko elämä loppui vauvan syntymään. :ashamed: Mutta hormonien ja muun elämän tasaannuttua ja vauvan tultua tutuksi, huomasi, ettei se elämä mihinkään loppunut, päinvastoin. :heart: Meillä myös miehen iltatreenit harmittavat välillä. Olisi kiva, jos mies voisi nukuttaa pojan iltaisin, mutta se ei onnistu, kun tulee joinain iltoina vasta yhdentoista jälkeen kotiin. Sovittiin kyllä, että kauden loppuessa siirtyy iltarutiinien hoito hänelle. Toivottavasti maitoa nyt riittää!

tiina tutteli: Meillä taas tuo sanonta näyttää pitävän paikkansa. :/ Reissussa jäi päiväunet vähäisiksi ja viime yö olikin sitten aika levoton ja rikkinäinen. Poika valvoi vaipanvaihdon jälkeen (oli pakko vaihtaa, kun oli falskannut) 1½ h ja nukahti vähän ennen kahdeksaa aamulla uudelleen. Lapset on tosiaan yksilöitä, toisille riittää hyvät yöunet, toiset tarvitsee unta ympäri vuorokauden. :)

Kauniskuu: Monissa uusissa uimahalleissa on otsonipuhdistus, eli klooria ei käytetä, mikä on hyvä juttu. Mutta tosiaan, täällä on nuo ryhmät täynnä, joten turha haaveilla vauvauinnista. :/

ON: Poika nukahti vihdoin päiväunille. Meni jotenkin ihan yliväsyneeksi (varmaan rikkonaisten yöunien takia), joten oli tosi kiukkuinen, ja raivosi rinnalla. :( Tunti meni, ennenkuin sain syömään vähäsen ja sen jälkeen kiikutin vaunuihin nukkumaan. Jäi sitten vauvajumppa välistä tänään, meni sen verran plörinäksi nämä aikataulut.

Muuten meni tosiaan reissu hyvin. Saatiin saunoa miehen kanssa kaksisteen, kun isovanhemmat ja setä hoitivat poikaa. :) Tiheän imun kausikin on pikkuhiljaa päättymässä, kun unipätkät ovat venyneet öisin JO kolmeen tuntiin. :D Tosin kylässä oli huono patja ja mun uni sen takia tosi huonoa. :kieh:

Meillä ei oikein seksi suju. Tai siis kaikki muu sujuu, muttei yhdyntä. :ashamed: Vaikka sain vain ihan pienet haavat, niin näköjään ne on juuri sellaisessa paikassa, että arpia kiristää kamalasti. :( Varmaan ajan kanssa helpottaa, mutta ärsyttää, kun haluja olisi, muttei vaan onnistu, edes liukkarin kanssa.

-Pantsu ja pikku-ukko 3 kk (huomenna neuvolaan)

PERHONE: Tutun kuuloisia aatoksia sulla. Ihan varmana tulee melko suurelle osalle tuoreita vanhempia tuollaisia. Itse painiskelin samanlaisten kanssa ja edelleen on päänhajoituspäiviä joskus ja tulee varmaan olemaan aina.

KAUNISKUU: Kiva, että vauvauinti meni hyvin :) Täällä ootellaan vaan uuden ryhmän alkamista edelleen.

Täällä oli aika risainen viikonloppu. Ilm. joku maidontilauskausi menossa, kun öisin neiti heräili syömään 1½-2 tunnin välein. Melko väsy olo itsellä ja tuntuu, että mies ei ymmärrä aina kuin väsy voikaan olla...Sit rupesin jo miettiin, että jos mun maito ei enää riitäkään, kun niin usein imuttaa..
Onneksi neiti on ulkona ottanu kuiteskin ihan mukavat unet joka päivä, mutta eihän sitä voi silloin itse oikein nukkua, kun toinen on pihalla.
Tytteli ryömii jo hiukan, kun on mahallaan ja tukee jalkapohjista niin pääsee eteenpäin :eek:
Ruokavalikoimaan lisätty porkkanaa.
Bartsu

no noihin yö-päiväunikuvioihin vaikuttaa nii moni asia.. se miten syöny jne. Ja onhan se nähty että jopa viikosta toiseen saattaa homma kääntyä päälaelleen.
Nii, täällä ainaki vaikuttaa unten kokonaismäärä, siis yö +päivä , ei niinkään nukuttu kertamäärä.. Kun vuorokaudessa tulee tarv.määrä unta niin ei tuu yliväsyhuutoa. Tai siis jos saan nukkumaan sillon ku tyttö on väsyny niin homma toimii. Tosin, välillä on kausia et yöt menee tosi hyvin meni päivä miten vaan ja toisinaan on niitä hulinakausia vaikka päiväunet olis kuin hyvät tahansa.

Joo, olen todennu ettei voi minkään, päikyt lyhenee tollasiks lyhyiksi. Edes ulkona vaunuissa ei nukahda uudelleen jos herää.. ennen veteli unta niin kauan ku vaunut liikku. NO, se on kai sit sitä ikää.. Kamu sano just että sen pojalla vaihtu unimäärä kuukausittain. Yöt pysy samana mut päiväunet meni omaa elämäänsä. Ja heillä siis ihan säännölliset rytmit jne.

BARTSU kokeileppa et pistät tytön ilman vaippaa alustalle :) Voi sitä nautinnon määrää ku tajuaa et pääsee eteenpäin iha kokorahan edestää :D Joo ja hoitopöydän reunasta on hyvä ponnistaa vauhtia .. pitää olla tarkkana ettei pian tuu vahinkoja :)

Jepjep joo.. Huvittaa.. oma äitini joka ite lähestulkoon "pakkosyötti" meitä lapsia aikoinaan "moittii" mua et mä syötän ton lapsen tollaseks micheliiniksi :'( Tai siis syyttää tota korvikkeen antoa jne. Joopa joo.. en tiiä, sen annan minkä se syö ..

Mä oon miettiny että koska luovuttaja oli siis toooodella pitkä (mutta superlaiha), et ottaako lapsi sit jossain vaiheessa kasvuspurtin ja kerää nyt painoa.. Olihan se mahassa jo kova kasvamaan painoa ja heti synnyttyä tuli paino takas lähtölukemiin parissa päivässä.. (en mä nyt sillon sitä oo ainakaa ehtiny pilalle syöttää)

Hyi.. kamala uutinen, (tais olla vaan vanha) oli se et vauva oli vieriny rattaissa järveen ja kuollu :'( Siis päiväunilla ollessaan !! :x Mä oikeesti mietin miten tollasesta voi koskaan selvitä..

Mut nyt suklaan kimppuun ;)

Vaunut valuivat veteen - puolivuotias hukkui Kangasniemellä
29.07.2008 22:29, päivitetty 30.07. 09:18

Puolivuotias pikkulapsi löydettiin hukkuneena tiistaina illalla kello 18 aikaan Kangasniemen Suurolankylällä rantavedestä. Järkyttävän löydön tekivät vanhemmat, jotka yrittivät tuloksetta elvyttää lastaan.

Poliisin saamien tietojen mukaan vanhemmat olivat laittaneet lapsen nukkumaan vaunuihin talonsa edustalle. Noin puolen tunnin kuluttua he olivat havainneet, että vaunut olivat poissa.

Vanhemmat luulivat ensin, että lapsi on kaapattu, etsintöihin osallistunut mies kertoi IS:lle.

Etsintöjen jälkeen lapsi ja vaunut löytyivät rantavedestä kymmenien metrien päässä talosta.

Poliisin alustavien tutkimusten perusteella vaunut ovat toistaiseksi tuntemattomasta syystä alkaneet liikkua. Vaunut ovat siirtyneet rantaa kohti jyrkkenevään rinteeseen ja sieltä mutkitellen edelleen veteen. Ranta kuuluu Puulaveteen.

Tapahtumaa tutkitaan toistaiseksi onnettomuutena ja kuolemansyyn selvittämisenä.

- Kovin mystinen ja järkyttävä tapaus tämä on. Mitään rikokseen viittaavaa ei ole tullut esiin, rikoskomisario Kalle Toivanen sanoi IS:lle myöhään tiistai iltana.

Poliisin arvion mukaan vauva on saattanut liikkua vaunuissa, jolloin ne ovat nytkähtäneet liikkeelle. Mahdollista on myös, että vaunujen lukitus ei ollut päällä.

perhone Tää on oiva paikka avautua omista tuntemuksista. =)

Täällä oli jälkitarkastus tänään. Kaikki oli hyvin ja kovasti pohdittiin, että mitähän mä teen siis ehkäisyn suhteen. Päädyttiin nyt siihen, että kumia käytetään sitten tarpeen tullen ennenku uutta vauvaa haluaa. Papakokeeseen laittoi lähetteen. Painotti vaan sitä, että hissukseen aloittaa liikuntaa. Meitsi on lenkkeillyt kun tuulispää. =)

Näytin neuvolatädille tytön naamaa. Hormooninäppyjähän ne oli.

pantsu Hyvä, että reissu meni kummiski hyvin ja saitte hetken olla miehen kanssa kaksin.

millis ja liinu ...6vko ..ja jotain päiviä..

Perhone ihan samanlaisia tuntemuksia on itelläkin ollu välillä että tähänkö se oma elämä nyt sitten loppu. Mulle on tehny hyvää se että on oikeasti välillä lähtenyt pois kotoa tuulettumaan ja lataamaan akkuja esim. kavereiden seuraan kahville ilman vauvaa. Nytkin olen lauantaina menossa kavereiden kanssa syömään.

Täällä on taas aika väsynyt meininki, tuntuu ettei yöllä tule nukkumisesta aamuyön jälkeen mitään kun poika vaan kätisee ja rohisee. Voisko tuo nuha jo mennä ohi!!! Yleensä alkuillasta/yöstä on pidempi unipätkä, yhtenä iltana jopa 5h putkeen, mutta viime yönäkin sitten kahdentoista jälkeen herättiin vähintään 2h välein syömään ja siinä väleissä kätistiin myös. Eipä tullu paljon nukuttua... Ja päiväuniakin on tänää malttanu vetää vaan pari 30 min pätkää eikä ulos viitti lähteä tuonne lumipyryyn vaunuissa nukuttamaan.

Viikonloppuna kävin pojan kanssa ekaa kertaa itäkeskuksessa kaupoissa (tosin viivyin vain jonkun vartin ehkä sisällä) ja tehtiin myös eka metromatka. Aika jännittävää oli äidille ainakin... Mä en jotenkin uskalla lähteä vauvan kanssa tuonne ihmisten ilmoille kun pelkään että siellä on liikaa ihmisiä ja liikennettä ja että mitä sitten teen jos poika saakin jonkun tyytymättömyyskohtauksen keskustan hulinassa.

Haa, nyt näköjään pojalla silmät lupsahtelee, pääsisköhän tässä päikkäreille!

Emily ja Sisu 8vko 1 päivä

MILLIS eiköhän sitä ite tiedä kun on hyvä hetki alkaa liikkua. Mulla sattu alakertaan jonkun aikaa etten olis voinu ajatella lenkkeilyä.. nyt taas laiskistunu liikaa ;) Ihailtavaa innokkuutta Millis!!!!

EMILY heh..muistan ton ajatuksen.. mä olin aina iha paiseessa ku menin kaupungille vaunuilla..koska tiesin et ku tyttö herää niin menee itkuksi jne.. No, nyt on jo ihanampaa koska tyttö "osaa" valvoa vaunuissa ja katella ihmisvilinää..eli vaiks ei nuku enää kauan ees vaunuissa niin se ei haittaa :)

Niinku aikasemmin sanoin, ärsyttää.. Kyllähä tyttö on pullukkaposki mutta enemminki tuollanen pätäkkä kuin "pullukka".. Porukan kommentit satuttaa joskus.. Ku ite oon tällanen alipainoinen ja todella siro, niin ihmiset jeesustelee et eipä uskosi äidiksi ku lasta katsoo jne. :( Mä otan noi tosi paljo itteeni.. :'(
Oonhan mä täälläki sanonu, et huolin joskus tosi paljo et onko tytön raju painonkasvu mun syytä ja kärsiikö lapsi sellasesta ....

No.. murheet mullakin.. mut ei voi minkään..

jooo.. kovasti mennään täälläkin eteenpäin.. siis selällään pyörii ympyrää, eli peppua heilauttelemalla tekee 360käännöksiä , sit kyljen kautta masulleen ja mahallaan hinautunut jo jonku aikaa etiäpäin (siis jos tukee jaloista) :) hauskaa!!

Jees eiku nukutuspuuhiin

Joo ei sitten nukuttukaan taas kuin joku 15 min |O Mä en tajua miten tuo voi valvoa koko päivän kun ei yölläkään nukkunut! Mitenköhän saan kaverin nukkumaan nyt illalla... Taidan tainnuttaa jollain jättiannoksella tuttelia!

Tänään tuli klinikaltakin sitten postia että jos halutaan säilöä meidän alkioita siellä niin se kustantaa lähes 100? vuosi! Ärsyttävää, luulin että enää ei tarvis vähään aikaan maksella sinne mitään.

Ollaan nyt kokeiltu jo 2 kertaa kestovaippoja kun sain mun serkulta muutamat lainaan, vielä ei ainakaan vakuuttanu kun tuli niin helposti kamat läpi. Ehkä mä en vaan osaa käyttää niitä oikein...

Kauniskuu, älä välitä muiden kommenteista! Meidänkin poika tosiaan kasvanu ihan tajutonta tahtia ja älytön pullero. Ite olen kans melko hoikka ja olen ollut vauvanakin tosi huono syömään joten kyllä sitä voi tulla syömärivauva kenelle vain! Ja mun porukat ainakin oli olleet ihan paiseessa kun meikäläinen ei ollut vauvana suostunut syömään suunnilleen mitään, ei kelvannut tissi ja tutteliakin vaan ihan pikkuruisissa erissä. En todellakaan usko että vauva kärsii siitä jos kasvaa nopeasti, toisilla vaan on hurjempi tahti (myös syömisen suhteen). Tosin pikkasen oon kyllä kateellinen yhdelle tutulle, jonka samanikäinen tyttövauva syö vaan kerran yössä |O !

emily Minäkin alussa olin ihan paniikissa noista julkisista paikoista ja mietin vaan, että voi ei jos tulee nälkä, kakka yms. Mutta sitten vaan päätin, että pakko lähtee liikkeelle muuten homehtuu kotiin. Nyt on sitten tullut vaihdettua kakkavaippaa kauppakeskuksen vessas, syötettyä milloin missäkin yms. Yleensä meidän neiti kyllä nukkuu koko kauppareissut yms.

emily Oho, ottaapas ne hhintaa niistä alkioiden säiilyttämisistä. Meidänkin pitäisi uusia meidän sopimus tämän vuoden loppuun mennessä.

kauniskuu mua huvittavaa kyllä medän neuvolatädin ja neuvolalääkärin mielipiteet. Ne ei oo milläänlailla samassa linjassa. Toinen sanoi mulle, että kunnolla liikkumaan vaan ja toinen oli ihan erimieltä. :LOL: Noh mä oon onneksi iso tyttö niin teet omat päätökset.

Ootteko osallistuneet siihen pneumokokkirokotetutkimukseen? Meille tuli tänään kirje siitä.

Täältä myös ilmoittaudutaan huonojen päiväunien nukkujien kerhoon! :wave: Noh, ihan noin huonoja pätkiä ei nukuttu kuin emilyllä, mutta vähemmän kuitenkin kuin yleensä. Sammui toisaalta yöunille melko helposti kylvyn jälkeen. Kauniskuu on varmaan ihan oikeassa, että päiväunienkin määrä voi vaihdella, kuten muutkin rytmit. Kunhan vaan se laatu olisi hyvää, eilen tosiaan nukuttiin niin pieniä pätkiä, ettei varmasti virkistänyt ja siitä johtui sitten rikkonainen yökin.

Bartsu ja Kauniskuu: Vautsi vau! Siellähän lähdetään ihan pian liikkeelle! :) Meille vauvajumpan ohjaaja antoi vinkiksi, että kannattaa ostaa vauvalle jarrusukat. Niillä saa hyvin ponnistettua alustaa vasten, ei sukat luista. Ja mä kun olin just pyöritellyt silmiäni, kun joku osti meille sellaiset. :D

Kauniskuulle piti sanoa tuosta painoasiasta, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tuommoiset kommentit! :hug: Vauvat kasvaa omalla tavallaan.

emily: Mäkin muistan kuinka jännitin niiiiiin kamalasti ekaa bussimatkaa pojan kanssa. :) Eihän se kivaa ole, kun vauva alkaa itkeä jossain kauppakeskuksessa, mutta kyllä sitä ääntä maailmaan mahtuu ja varmasti enemmän saa sympatiakatseita kuin vihaisia mulkaisuja.

Millaisia kestovaippoja kokeilit? Mut yllätti se, että kestoilla vaihtoväli on todella paljon lyhyempi kuin kertiksillä, ainakin meidän pojalla, joka pissaa ihan mahdottomia määriä. Meillä tulee tosi usein maitokakat vielä reisistä läpi, vaikka pojulla onkin ihan kunnon reisimakkarat. :D Onneksi on vuotosuojallisia kuoria, jotka estää vaatteiden tahrimisen.

Juu, mäkin haaveilen tuollaisista öistä, että saisi vain kerran herätä... No, ehkä vuoden päästä? :whistle:

Pitäisi pistää taskuvaippojen ompelusetti tilaukseen. Joka päivä yritän muistaa sen, mutta aina se unohtuu. :headwall:

Nyt leipomaan piirakkaa! :p

*muoks. millis, me aiotaan osallistua pneumokokkirokotetutkimukseen. Eka rokote saadaan huomenna. Saa nähdä tuleeko jotain oireita (vaikka toki samalla tulee se yhdistelmärokote, joten eipä sitä voi tietää kummasta ne oireet tulee).

EMILY no, toi on totta.. Mä olen ollut samanlainen ku sie, ja siks ilm. mutsi on mua ns. pakkosyöttäny.. samoinku kaikkeen kitinään hiljentimeksi jne.. (ilmankos edelleen oon tunnesyöppö :$ ) Joo, ei siinä, tytölle kelpaa sapuska. Sillä mä ihmettelenki välillä, siskojen muksut on ollu kaikki niin huonoja syömään et pulloakin melkein pitäny "pakottaa" ettei painot ole romahtanu :x Noooooh.. onneks on jo ny niin kova liikkumaan :) Ainoa miinus on se ettei mun voimilla kohta kannella :whistle: salille siis!!

Hmm.. Noo, eiköhän se siitä, jospa ens yö olis erilainen. Ne vaihtelee niin paljon. Ja juuri ku luulet et nyt on hyvä rytmi niin kohta taas päälaellaan :)
Ja tosta ko sanoit et tutun vauva syö kerran yössä.. Älä suotta kadehdi.. Niin söi meilläki pienempänä, ja nyt taas palattu 2-3 kertaan.. Kasvun mukaan kai sekin vaihtelee :)

Kestovaippaa..hmm..ite ajattelin, et sitte ko aletaan vierottaa vaipoista niin vois kokeilla kestoja siihen.. Tyttö ei nytkään siedä hyvä jos yhtä pissaa vaipassa, joten sit vois olla apuna "epämukavuus" keinona.. En tiiä onks joku sellasee noita kokeillu (siis kellä jos on isompia lapsia ) ??

en maalaa piruja seinälle..ja koputan puuta jo valmiiksi mutta... Ainoo mitä mä "jännitän" tässä pv-unihommassa (siis ku nukkuu noin lyhyitä pätkiä enää ) on se, että mis vaihees tyttö "keksii" että yölläkin on kivaa kukkua ja valvoo :x Nyt onneks vaiks herää niin saa het uudelleen uneen.. (sais kyl oppia nukahtaa itekseen .. :/ ) On nimittäi pari yötä meinannu vähä enteilllä tollasta :kieh:

Jeps, iltapesuille :)

muoks: en tiiä miks kaikista sulkumerkeistä meinaa tulla hymiöitä

Ai niin, piti vielä kirjoittaa siitä peukun syömisestä. Googlailin vähän, ja tulin siihen tulokseen, etten ala sitä nyt vielä stressata. Siis toki tarjoan tuttia aina kun mahdollista, mutta jos sormet menee suuhun, niin annan mennä vaan. Sillä tavalla kuitenkin vauva tutustuu kehoonsa ja kehittää silmä-käsikoordinaatiota. Peukun syömisestä on haittaa vasta 2-vuoden jälkeen, jolloin se alkaa vaikuttaa purentaan - kuten tutin syöminenkin. Vieroittaminen toki on hankalampaa, mutta päätin kuitenkin, että murehdin kun sen aika on. Viime yönä poika nukahti pari kertaa itsekseen, kun laittoi peukun suuhun. :ashamed: Mitäs minä siihen estämään? :ashamed:

Niin ja mielenkiintoinen juttu oli, että esim. Kreikassa vanhemmat peräti opettavat vauvat syömään peukaloa! :eek: On näköjään aika kulttuurisidonnainen juttu.

EMILY: Meidänkin neiti veteli välillä 8 tunnin unia öisin, mutta nykyään kyllä heräilee tiuhemmin...vaihtelee edelleen.

KAUNISKUU: Kiva, että teidänkin neii on tuollainen "ikiliikkuja". Meillä kaikki tutut on päivitelly, että tuo varmaan kävelee kohta, kun niin kova hinku on pitkään ollut istumaan ja ja kääntyilly jo pitkään ym. Toivottavasti nyt vaan malttaa pysyä maan tasolla, kun aivot ei kumminkaan kehity niin nopsaan niin tekis kävelystä vieläkin riskialttiimpaa.

PANTSU: Aika usein saa juu kestovaippoja vaihtaa, mut kyllähän ne muuten on hyviä. Meillä myös välillä falskaa kakat reisistä, tosin niin tekee kertistenkin kanssa, jos tulee kunnon satsit.

MILLIS: Ei osallistuttu pneumo.tutkimukseen ainaskaan vielä. Halusin nähdä tuleeko tav. rokotuksista millaiset reaktiot.

Täällä nukuttiin kunnon unet! Jes! Olo on taas fressi. Neiti nukkui 6 tuntia ja itte sit kerkisin 5 tuntia veteleen hirsiä putkeen. Ilmeisesti oli maidontilausta viikonloppuna, kun nyt on tissit täydemmän oloiset taas nopeammin.
Meillä on kans peukaloa jonkun aikaa imetty ja nyrkkejä. Tutti ei ole niin pop, mutta nukahtamisessa useimmiten kelpaa.
Nyt joogaamaan.

Bartsu ja neiti kohta 4kk

Pistäydynpä täällä vaihteeksi. En ehdi ja jaksa kommentoida mitään, mutta olen lueskellut, ja ollut hengessä mukana, itsellä hyvin samanlaisia ongelmia/tuntemuksia kuin teilläkin. Meillä on sitten tavarat uudessa asunnossa sisällä. Oli ihan kamala muutto, kaikki oli ihan poikki ja rikki, ja moni peruutti tulonsa samana päivänä. No täällä ollaan, mä olen nyt ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen kuumeessa ja flunssassa niin, että joka paikkaa kolottaa ja nokka vuotaa. Saakohan vauva maidosta tai ihokontaktista nyt tän saman taudin. Ostin Panadolia varuiksi, että jos poika sairastuu. Mies on myös kipeänä vähän, mutta sen on pakko olla töissä. Ei täällä pääse liikkumaan, kun tavara on kaikki ympäri lattioita, on vaan pieniä kulkureittejä, en vaan jaksa järjestää. Hirveästi olis asioita hoidettavana, kuten peruuttaa vanhan paikan neuvola ja varata täältä uusi, vauvauintiinkaan ei nyt ekalla kerralla päästä, kun ollaan kipeinä. Sitten on huono omatunto, etten jaksa/ehdi olla kokoaika vauvan kanssa. Pelkään että se saa traumoja ja taantuu kehityksessään. Voi raato. Tulis jo normaali elämä. Onneksi yksi kaveri tulee tänään kylään.Tai oli tulossa auttelemaan. Pakko kai sillekin on soittaa, että ollaan kipeitä, jos pelkää tartuntaa. Huhoh, vauva nukkuu, nyt sit ite peitonalle viereen. P.s. Sekin vielä pelottaa, ettei maito riitä, kun en ehdi/jaksa laittaa ruokaa ja syödä, koskakohan tuolle pitää alkaa miettiä jotain muutakin annettavaa kuin rintamaito. :ashamed:

Väsynyt ja sairas haltia

Haltia :hug: voi ei, tulitpa ikävään aikaan kipeäksi! Parane pian! En tiedä kuinka helposti vauvoille tarttuu flunssa mutta musta ainakin tuntuu että meillä poika sai nuhansa minulta...

Kiitos kaikille tsemppauksesta, kai se on uskallettava tuonne pelottavaan ulkomaailmaan välillä lähteä! Mietin että menisin katsomaan kaapelitehtaalle vauvan kanssa yhden valokuvanäyttelyn, päivällä siellä ei varmaan ole paljon muita ihmisiä niin ei haittaa jos poika hermostuu.

Kestovaipoista, nuo mitä sain lainaan on näköjään "fuzzi bunz"-merkkisiä. Niissä on sellainen ulkohousu jonka ei pitäis päästää kosteutta läpi ja sitten sisälle laitetaan lattiamopin näköinen puikula kangasta. Kyllä nuo kertikset silti tuntuu helpommilta ainakin parin kokeilukerran jälkeen, mutta aattelin että jos ainakin kerran päivässä käyttäis kestoja niin sais jätekuormaa vähän pienemmäksi.

Viime yö meni jo paremmin, poika nukkui 19.30-4 yhdellä syötöllä. Sitten neljältä alkoikin taas se tuttu kätinä, ähinä ja pyöriskely sekä syötöt kahden tunnin välein. Täytyy kysyä neuvolassa että mistä tuo aamuyön levottomuus oikein johtuu, vaihdoin vaipankin neljältä ja niistin nenän fridalla.

Pneumokokkirokotuksesta, mekin saatiin kutsu mutta en ole ehtinyt miettiä osallistutaanko vaiko ei. Ei kai siitä haittaakaan olisi.

Poika on nyt alkanut jokellella ja hymyillä tosi paljon, oikea pieni seuramies taitaa kuoriutua tuosta :heart:

Emily ja Sisu

HALTIA : (((.))) Paranemisia. Vauvan pitäisi saada myös vasta-aineita sitä flunssaa vastaan sun maidosta.

EMILY: Meillä on käytössä Fuzzi-Bunz taskuvaipat. Pari S-koon vaippaa ja sit sellaisia koko vaippaiän vaippoja missä voi säätää resiosaa kuminauhalla ja sit muuten laitetaan kiinni neppareilla. On toimineet meillä ihan hyvin, kun on opetellu ne säädöt kuntoon.
Meillä oli neidillä yhessä välissä koko ajan nenä tukossa, mut ei sen kummemmin flunssaa. Keittosuolatipat ja niistäjä ahkerassa käytössä.

B

haltialle iso tsemppihali! :hug: Tosi kurjaan saumaan iski flunssa! :( Vauva saa kyllä äidinmaidon kautta niitä vasta-aineitakin, mitä sulla on kehittynyt sitä flunssaa vastaan, joten ei välttämättä saa itse tautia. Toivotaan näin!

emily: Joo, taskuvaipat voi olla alkuun vähän hankalia. Pitää löytää just oikea malli (tai oikeat säädöt) ja oikea määrä imuja. Mutta vain kokeilemalla oppii. :)

Bartsu: Juu, on kestot muuten tosi hyviä. Meillä vaan alkaa taas kaikki jäädä pieniksi, ja kun ei olisi yhtään ylimääräistä rahaa just nyt. :( Noh, ajattelin koettaa ommella itse taskuvaippoja, sillä ainakin säästää. Luultavasti kannattaa siirtyä suoraan L-kokoisiin, kun tuntuu tuo poika kasvavan sellaista tahtia.

ON: Tänään oli neuvola. Hyvin poika kasvaa, pituutta on nyt tasan 62 cm:ä ja painoa 7620 g:a. Vähän tuntuu suosivan pään asentoa vasemmalle, minkä olen itsekin huomannut, joten nyt täytyy harrastaa vähän asentojumppaa ja yrittää saada poika kääntämään päätä myös oikealle. Saatiin rota- ja yhdistelmärokote sekä tutkimusrokote. Panadolia on varuilta, mutta ainakin toistaiseksi poika vaikuttaa ihan normaalilta.

Suoraan sanottuna ketuttaa nää ilmat taas! |O Koko päivän satanut jotain lunta/räntää/loskaa/paskaa. Ihan kuin ei sitä olisi jo tarpeeksi! Eilen käytiin vaunujen kanssa kaupassa, ja sinä aikana tuli taivaalta kaikkea mahdollista: lunta, räntää, vettä ja rakeita! :kieh: Tänään ei yhtään huvittanut lähteä taistelemaan tuonne sohjoon.

-Pantsu ja pikku-ukko 3 kk

HALTIA voimia!! Pikaista paranemista. Ja juu, vasta-aineet rules! On sitte suojaa tulevaa varten :) Ja höpö höpö, mitään traumoja nyt todellakaan lapselle jää!! Jos jäisi, niin luoja paratkoon esim. niitä vauvoja jotka vaikkapa itkee koliikkia 3 kk monta tuntia päivässä!

PANTSU loisto neuvola! Hieno juttu! Mä oon huomannu ton päähomman kanssa. Kuulema tosi yleistä, johtuu yleensä siitä et tulee hoidettua ja kannettua lasta aina samoin päin (suurin osa oikeekätisiä ) .. Sama setti saatiin sillo rokotteita. Toiv. ei tuu mitään suurempia hulinoita :) Ja tosiaankin, toi keli on kamalampi ku ne pakkassäät! Iha tuskasta tarpoa vaunujen kanssa vaiks olis millaset renkaat tahansa.

Hmm.. Meitsi pohtii elämää jo eteenpäin, siis taaperoaikaan jne.
Siispä, ootteko syöttäny vauvoja yleensä (mahd.mukaan) samassa paikassa , siis esim. kiinteiden antaminen jne. Mietin vaa et vaikuttaako tässävaiheessa ruokailutaitoihin ja tapoihin yms. se, missä ja miten syödään. Siis jos vertaa tyyliin että vauvaa syöttää vaik olkkarin lattialla tai missä sattuu tai sitten keittiössä "oikeasti" jne. Siis meinaan tulevaisuutta varten, kunhan lapsi alkaa yhdistelemään asioita. Vai onko se enemmä sit sen ajan murhe ku oikeesti aletaan "ruokailla". Mä ainaki muistan kotoa et oli kiinteet ruoka-ajat ja aina syötiin keittiössä. Über harvoin sai syödä esim. jäätelöä tms. olohuoneessa. No, tosin meillei muutenkaa ollu juuri koskaan karkkia tms. imelää kotona , heh.. Natsi meiniki ;)
Joo, no lähinnä toivon että voin lapselle opettaa ruokailun idean, ettei tuu sellanen ns. TV-mässääjä tms. ( tällanen närppijä millaseksi ite oon nykysin tullut ;) .. )

Jeps. sauna kutsuu.

Tuli sitten urheiltua ihan vahingossa tänään! Lähin pojan kanssa itäkeskukseen, jonne meiltä matkaa ehkä 1,5km ja voi jeesus miten rankkaa oli työntää vaunuja siellä loskassa! Hikoilin varmaan sata litraa ja ähisin naama punaisena ja nyt särkee kaikkia lihaksia. Siellä mentiin postiin ja tottakai poika hermostui jonotukseen ja alkoi huutamaan, onneksi tutti kelpasi. Varmaan kaikki muut asiakkaat katto että mikä tuo punottava hikinaama oikein on :LOL:

Kotiinpäin tultiinkin sitten bussilla, mutta ei mennyt ihan putkeen sekään. Eikö busseissa jos painaa sitä "vaununappia" kuskin pitäisi madaltaa kynnystä? Minä painoin siinä vaiheessa kun joku oli jo ehtinyt painaa tavallista pysäytysnappulaa ja ei kyllä madaltunut kynnys mitenkään. Eli pitääkö sitä tajuta painaa ennen kuin kukaan muu ehtii? Meillä on sitäpaitsi niin antiikkiset vaunut vuodelta nakki että niitä ei ole kovin helppo nostella. Taidan jatkossa mennä metrolla... Tai no en taida liikkua vaunujen kanssa minnekään niin kauan kuin nuo loskakelit jatkuu!

Pantsulle onnea hyvistä neuvolakuulumisista! Ja tosiaan sais jo tulla paremmat kelit!

Kauniskuu, me ollaan mietitty tota syömisjärjestelyä jo etukäteen kun miehen kanssa kaksin ollaan oikeastaan aina syöty telkkarin edessä kaikki ruuat aamupalasta lähtien kun tykätään katsoa leffoja (tai huonoja realityohjelmia) samalla. Nyt ollaan kuitenkin päätetty että lapsen kanssa syödään sitten keittiön pöydässä ettei se kasva ihan vinoon käytöstapojen suhteen... Mutta en tiedä pitääkö se sitten aloittaa jo siinä kiinteiden kanssa heti! Samoin oon miettiny että täytyy varmaan sitten piilottaa omat karkit ja keksit jonnekin varmaan talteen kun meikäläinen syö makeaa ihan tajuttomasti ja lapselle olis hyvä pitää vaan yksi karkkipäivä viikossa. Nyt menenkin tästä mässäämään omena-tiramisua, jonka sain juuri leivottua!

emily: Meillä ei läheskään kaikissa busseissa madalleta kynnystä, vaikka painaisi sitä vaununappia ennen kuin kukaan muu on painanut (tai vaikka sen jälkeen). :kieh: En sitten tiedä, eikö niissä busseissa toimi se systeemi, vai missä mättää. Joo, ja noilla meidänkin vaunuilla on tosi vaikeaa joskus tulla bussista alas, etenkin jos kuski jättää bussin ja rotvallin väliin kauhean raon. :kieh: Oi, omena-tiramisua, ihan vesi nousi kielelle! :p

Kauniskuu: Joo, huomasin saman, että yleensä kannan poikaa vasemmalla kädellä, ja silloin pää kääntyy vasemmalle. Pitää siis leikkimatolla ja sitterissä touhuillessa mennä pojan oikealle puolelle juttelemaan ym., että tulee harjoitettua sitäkin puolta.

Ruokailusta: Meilläkin on pikkuhiljaa lipsuttu siihen, että syödään olohuoneessa telkkarin ääressä. :ashamed: Haluan kuitenkin pojalle opettaa "hyvät ruokatavat", joten siirrytään kyllä keittiöön pöydän ääreen ruokailemaan. Aloitetaan varmaan jo kiinteiden kanssa, sittenhän se on helpointa, kun vauva alkaa istua ja siirtyy sitteristä syöttötuoliin. ;)

Poika oli aika kärttyinen tänään. Heräsi kiukkuisena päiväunilta (joita nukkui yli 2 h vaunuissa), vaikka yleensä on iloinen ja hymyilevä. Ei suostunut rinnalle, ja nukahti hetken raivoamisen jälkeen lopulta syliin. Tuli tosi pitkä syöttöväli, viisi tuntia! :eek: Lopulta sitten tankkasi ennen yöunia monta kertaa ja nukahti jo kahdeksalta. Kuumetta ei noussut, mutta varmaan tuo kiukkuisuus liittyi rokotteisiin.

Kyllä on tää kotiäidin elämä niin kiireistä ettei edes kommentoida kerkeä =) Lukenut kyllä olen ainakin suurimman osan...

No joka tapauksessa ruokailusta: meillä herra maistelee kiinteitä keittiössä, sitterissä jo ihan senkin takia ettei se ole ihan puhtainta hommaa. Itse syödään myös keittiössä paitsi esikoinen kyllä syö aamupalan yleensä olohuoneessa katsoen lastenohjelmia ja usein se tarvii vielä käydä syöttämässä, laiskamato kun on :) Ja kyllähän se matto puhtaampana pysyy sillä konstilla...Karkit meillä haistetaan nykyään jo niiiiiin kaukaa etten voi niitä salassa napsia, harmi tai oikeastaan hyvä. Karkkipäivä meillä on lauantai, mutta valitettavan usein tulee syötyä makeaa myös muulloin :ashamed:

Ei se tämäkään keli ole mikään vaunukeli, pakkasta ja jäätynyt sohjo. Hyvä kun sai vaunut varastosta työnnettyä ulos, grrrr....

ON: TAAS silmätulehdus. Voi vietävä, herralle sais näköjään olla joku jatkuva silmätippalääkitys. No ellei nämä ala rauhoittua, saadaan varmaan lähete johonkin silmälääkärille. Mä kyllä veikkaan, että osa syynä on se, että poika syö nyrkkejään koko ajan ja hinkkaa märillä käsillä koko naamaa. Mutta eipä voi koko aikaa vahtimassakaan olla tai työntämässä tuttia tilalle...Ja kyllä tulehtuneet silmät varmasti myös kutiavat. Ai niin ja meillä on ollut nyt muutamana yönä JOPA 3 tunnin syöttövälit, jees! Kyllä siinä jo itsekin ehtii nukahtaa syvempään uneen.

Nyt pitäis varmaan raahautua tuonne ulos, kun on pari päivää mennyt sisällä...

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

kesäsiili ja herra 5kk

Yhteistyössä