Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Niimpä PANTSU, mut tosiaan ihan itehän sitä loppuviimen nuo päätökset tekee, ja munkin mielestä kasvu on iha hyvä mittari. JOs tissimaidolla kasvaa nii miks aloittaa "liian" aikaseen, tosin ihan varmaan ok totutella pikkuhiljaa että mitä lusikka on ja mitä syöminen on jne. Mut tuskinpa kukaan on syömään oppimatta jääny vaikka ei olis 3kk iässä alettu kiinteitä tuputtamaan :). Sit taas korvikkeella voi katsoa tuota määrää, et alkaako mennä iha törkeästi .
Mut PANTSU mä olen edelleen kade kaikille imettäville.. jos vaan olis toisin niin en tosiaankaa kiirehtis millään mössöillä tai puuroilla. Maisteltais varmaan jne. muttei millään hopulla. Mä ainaki imettäsin sen 6kk rinta rottingilla. :) Mutta nyt on näin ja tuo korvikemäärä alkaa olla melkonen.

Joo..pitäs päästä ulos. Taas jäi lenkki iltapäivältä ja sitä myöten vika päikyt taas mitä sattuu. No, ny sammutin tytön jo tuonne sänkyynsä, alkoi mennä sellaseks itkukitinäksi.

En tiiä..hassua, jotkut kirjat sun muut puhuu sen puolesta, että vauvalla olis hyvä olla kiinteet ajat nukkumiseen jne. Mut mä en tajua ihan täysin, eikai vauva nyt nii paljon aikuisesta poikkea, eihän itsellekään kukaan voi tulla sanomaan et hei, kello on kolme, sun pitää nyt nukkua ja nyt pitää väsyttää!!
Mut toisaalta.. mua ärsyttää tämä arpominen, tuntuu et tyttö on koko ajan väsyny, nukkuu pätkiä ja vaan ehke jonkun tunnin jaksaa elellä ku pitää taas päästä unelle. Jos sitte venyy meneminen tai ollaan jossain ettei malta nukahtaa ..tai en heti tajua unille kiikuttaa, nii alkaa kiihtyvä kitinä ja nukkumaan meno on ihan älytön itkunremakka. Nii tulee sellanen, että ymmärränkö mä taaskaan mitä tyttö tarvii..

TIINATUTTELI Kärsivällisyyttä vaan.. Ei ihmeitä päivässä tapahdu. Mut kuten huomasit, niin toistolla saa kyllä jossai vaiheessa homman toimimaan :) Mä luulin kans et tyttö ei nukahda enää muuta ku syliin. Alkuajat sen itkuhuudon kans taisteltua tuli "opetettua" tyttö nukahtamaan vaa syliin. No, yks ilta sit pistin omaan sänkyyn, alkoi pieni kapina. Otin syliin vain siks aikaa ku rauhottu ja sit takas sänkyyn ja sitä rataa. Lopulta sit nukahti sänkyyn. Samaa toistin seuraavilla kerroilla. Lopulta ei tarvinnu enää syliä vaan alkaa jorista omiaan rievun kanssa. Toki on kertoja edelleen et menee huudoksi ja tarvii tyynnyttää syliin mutta yritän että pääsääntösesti ei nukahtas syliin.
Toivon että joku kerta päästään siihe ettei mun tai isin hyssyttelyä tarvittaisi. Vaikka eikai siinäkää pahaa ole, monethan on sitä mieltä että vauva-aika on lyhyt, etteikö sitä vauvaa voisi nukuttaa jne. Mutta mä uskon siihen, että jossai vaiheessa on ihan terveellistä vauvan oppia luottamaan maailmaan ja nukahtamaa ihan itekseen. (ei ainoastaan meidän mukavuuden halusta..)

Opettelua joka päivä. Jospa joku päivä ymmärtäis..

Kauniskuu

Kauniskuu: :hug: Mä tykkään imettämisestä. Se on musta ihanaa, nyt kun alun pienistä vaikeuksista imuotteen ja suihkutissien kanssa on päästy. Mutta pelkästään itsekkäistä syistä en imettäisi väkisin sitä 6 kk:tta, vaan tosiaan katsotaan tilanteen mukaan. Annan pojalle jo nyt lusikalla Gefilus-tipat, joten on jo tottunut siihen, että suuhun menee muutakin kuin rinta (ja lelut). :)

Taas oli aikamoista viuhtomista, kun poikaa laittelin nukkumaan. Olen nyt kokenut hyväksi napata käsistä hellästi, mutta varmasti kiinni. Siihen poika yleensä rauhoittuu ja malttaa nukahtaa.

Niimpä.. uskon sen. Mua harmittaa ja välillä unohdan sen stressin, itkun, rintatappelun ja jatkuvan taistelun tissillä ja syytän osaamattomuuttani siitä että imetys jäi. Jää varmaan ikuisesti arvoitukseksi miksi näin kävi, maidon riittämättömyydestä ei ollu kuitenkaa kiinni :ashamed:
Mut elämä jatkuu :)
Ihana.. tuo on varmaan hyvä keino. Mä kans laitan kädet peiton alle "tiukalle" niin ne ei vatkaa koko ajan :)

Jee, jee. Vuorokausi unikoulua takana, ja tyttö on nukahtanut joka kerralla nostelujen, silittelyjen ja hyssyttelyjen jälkeen sänkyynsä. Tutti ja uniriepu on apuna myös nukahtamisessa.
Nukkui viime yönäkin omassa sängyssä ja nousi n.3 tunnin välein syömään.
Pikku hiljaa on myös tytön nukkumaan meno aikaistunut, kuukausi sitten meni n.23.00 nukkumaan, nyt n. 21.00. Tuntuu ihan oudolta kun jää illalla miehen kanssa yhteistä aikaa touhuta. Nyt kun taas sänkykin on meidän käytössämme voi ihan oikeesti "touhuta". Takapakkia vielä varmaan tulee, mutta nyt tiedän että on toivoa nukkua yöllä.
Neuvolassa juttelin tuosta kiinteiden aloittamisesta ja päädyttiin että aloitellaan pikku hiljaa maistelu kun tyttö on n. 5 kk, siihen asti mennään rintaruokinnalla.
Ollaan lähdössä 3 viikon matkalle ja ajateltiin että on kätevämpi hoitaa se vielä "tissillä", ei tarvitse touhuta ruokapurkkejen kanssa.

TIINA TUTTELI: Hienoa, että unikoulu on tepsinyt.

KAUNISKUU: :hug: En usko, että vauvoja voi tuttelilla/rintamaidolla liian lihavaksi saada. Jotkut on vaan pullukampia kuin toiset, mutta tasoittuu sitten ajan mittaan. Toisten kommentit satuttaa. Että ihmiset osaa olla ajattelemattomia. Vauva-lehdessä oli joskus juttua synnytysmasennuksesta ja siinä äiti kertoi, että ei meinannut saada apua, kun katsottiin liian terveeksi, kun itse sitä osasi/jaksoi pyytää....vihdoin sai taistelun jälkeen kyllä apuja....ihme touhua täällä suomenmaassa aina välillä.

PANTSU: Täällä on kans kisoja seurattu urakalla. Tai minä olen innokkaampi ja mies sitten kattelee kun on "pakko" :)

Täällä alkoi ilmeisesti menkat...Maha on kipeä ja jonkun verran vuotelee. Oonkin ollut parina päivänä kireä kuin viulunkieli jatässä syy.
Neiti on nyt kahtena päivänä maistellu perunaa ja yllättävän hyvin on menny :) Tänään aukas suutaan lusikalle ihan mielissään ja koitti ittekin ottaa siitä kii (vahingossa varmaan). Harjotukset jatkuu.

Bartsu

Kauniskuu, mäkin olen miettinyt paljon että onko tuo meidän poika liian punkero kun näyttää ihan sumopainijalta ja painoa on jo jotain 6kg (nyt reilut 7vko ikää). Toisaalta olis kai lääkäri neuvolassa sanonut jotain jos olisi liian läski, nyt vaan kehui kuinka hienosti paino on noussut. Ja kai nuo makkarat sitten sulaa kun vauva pääsee liikkeelle! Hirveän nopeasti poika on kyllä kasvanut, tuntuu ettei ehtinyt olla kuin sekunnin sellainen ihan pieni vauva ja nyt on jo tuollainen mötikkä :LOL:

Täällä nuha jatkuu edelleen, ei onneksi vaivaa kuin öisin mutta häiritsee kyllä nukkumista toden teolla kun poika ei saa nukuttua kunnolla rohisevan nenänsä kanssa ja räkää pitää yrittää niistää pari kertaa yössä eikä sitä kaikkea saa millään nenä-fridankaan kanssa pois. Muuten yöt varmaan menisi ihan ok kun vauva haluaa syödä n. 3h välein ja mahakaan ei tunnu pahasti vaivaavan.

Eilen kävin kaverin kanssa vähän shoppailemassa ja mies hoiti poikaa. Kyllästyin kulkemaan äitiyshousuissa ja ostin uudet farkut, tosin meinas kaupoissa kriisi tulla kun mikään ei mahtunut päälle!

Onneksi ilmat lämpeni ja pääsee taas ulos, käytiin just tunnin lenkillä kävelemässä.

Emily ja Sisu 7vko 4päivää

Imetyksestä ja kiinteistä: Meillä näyttäis tämä 5kk ikä olevan hyvä aika aloitella noita kiinteitä. Herra seuraa tosi tarkkana, kun muut syö ja jos on sylissä, niin katse seuraa koko ajan lusikan mukana =) Minäkin pidän imetyksestä (en varmaan muuten olisi imettänyt esikoista 1,7 vuotiaaksi) ja aluksi olin vakavasti sitä mietä, että täysimetän tuon puoli vuotta. Mutta tämä refluksi ja aivan älytön kakkaaminen ovat syy siihen, että vähän aikaistettiin opettelua. Ja herra kyllä syö edelleen ihan saman määrän rintaa kun söisi ilman kiinteitäkin. Niitä menee vielä niin pieni määrä n 1-2kertaa päivässä.

Esikoinenkin alkoi maistella kiinteitä n 4,5 kuisena, kun mulla alkoi tosi usein pimetä silmissä ja aateltiin vähän helpottaa meikäläisenkin olotilaa. Siltikin maito maistui hyvin =)

Nyt tuli sitten testattua tuo pullokin, kun olin kampaajalla. Eipä suostu syömään siitä ei. Aattelin , että ois kelvannut, kun tuttikin käy silloin tälllöin, mutta ei suostunut pullosta syömään. Pienempänä vielä otti pullosta sen mitä maidonkerääjistä keräilin, mutta taisi olla liian pitkä väli nyt. No eipähän tarvi pumppailla ainakaan pakkaseen :)

kesäsiili

pikaisesti ennenku pääsen perehtymään teidän tekstiin..
kysyn sellasta.. kellä on kokemusta noista kiinteistä.. ku tuntuu et neiti söis hurumycket , sen kun vaan lappaa naamaan.. (lähinnä riisipuuro) ja jos antaa tuttipulloa niin maitoa menis päälle. Paljonko uskaltaa antaa kerralla??? Mä en kohta usko että tuolla lapsella on mitään itsesäätelyä..

tiina tutteli: Hienoa, että koulutus tuottaa tulosta. :D

bartsu: Kiva, että maistiaiset kelpaa tytölle. :) Pahoittelut menkoista. :/

emily: Voi, mäkin niiiiin tarvitsisin uusia vaatteita. Mutta koko ajan tulee jotain kiireellisempiä ja tärkeämpiä hankintoja. Kiva, että pääset tuulettumaan yksikseen. Munkin pitäisi nyt vaan ryhdistäytyä ja käydä vaikka yksin kävelyllä.

Kesäsiili: Varmaan toi vauvan oma mielenkiintokin on tärkeää, kun aloitellaan kiinteitä. :) Hienoa, että teillä sujuu maistelu. Harmi tosiaan, ettei pullo maistu. Mustakin olisi kiva edes kerran kuussa päästä vaikka leffaan tms., mutta on kyllä täysin mahdotonta, kun poika syö vielä niin usein rintaa.

Kauniskuu: Hmm, niinhän sitä sanotaan, että vauvan pitäisi itse tietää, koska on kylläinen. Mutta toisaalta on tuossa vähän se ylensyönnin vaara, ja sitten tulee kaikki kaaressa ulos. Vaikeaa, en kyllä osaa auttaa.

ON: Olen tässä miettinyt, että onko tää tiheää imua vai mitä, mutta kyllä tänään tuli varmuus, että on. Viime yönä herättiin tasan kahden tunnin välein ja nyt päivälläkin pikkumies oli rinnalla tunnin välein! :kieh: Tuli kyllä ne alkuajat niin elävästi mieleen... Rinnat alkaa olla taas aika piukeat, sekin selvä merkki maidon tilailusta.

Olin aamupäivällä yön jälkeen ihan poikki, enkä olisi millään jaksanut pojan päiväunikiukkua. Onneksi mies tuli apuun. :ashamed: Ja sitten tuli heti huono omatunto, että miksen jaksa, ja miksi syytän vauvaa, vaikka hänellä on vaan ikään kuuluva kausi meneillään ja muuten on niin helppo ja ihana. :ashamed:

Käytiin tänään ostamassa uusi sänky! :heart: On pitänyt jo pitkään hankkia, kun vanha on 120 cm:n ja aivan liian pieni. Mies on kuitenkin sellainen jahkailija, että melkein 3 kk:tta jaksoi nukkua lattialla ennenkuin päästiin tuumasta toimeen. :headwall: Ja siis minä en pakottanut patjalle nukkumaan, halusi itse, kun pelkäsi nukkua ahtaasti vauvan kanssa. :ashamed: Nyt on 180 cm:ä tilaa nukkua. :)

Sellainen päivä tänään. Viikonloppuna pitäisi mennä anoppilaan kyläilemään. Mutta nyt syventymään Dr. Housen maailmaan. :wave:

-Pantsu ja pikku-ukko pian 3 kk

Kauniskuu, oikein hyvä, että oot saanut tietoosi tuollaisen baby blues -henkilön, jonka kanssa voit mennä juttelemaan. Suosittelen kyllä vankasti, että sovit ajan ja meet oikeesti juttelemaan. Hyvä vain, jos enää ei ahista hirmuisesti, mutta eipähän jää mielensopukoihin ikävät ajatukset kummittelemaan, kun käyt keskustelemassa ulkopuolisen ja asiantuntevan ihmisen kanssa.

Pantsu, tiheää imua tosiaan... jaksuja siulle :hug: Eikä tosiaan kannata tuollaisten öitten jälkeen potea huonoa omaatuntoa, kun vauvan kanssa ei sitten jaksa enää päivällä. Melko luonnollista, että moinen urakka väsyttää. Ihana tuo, kun kirjoitit, jotta pitäis ryhdistäytyä ja käyä vaikka kävelyllä itekseen - sama vika miulla ;) Aiemmin taisit mainita myös imetyksen ihanuudesta, samaa mieltä siitäkin. Oon ollu tosi yllättänyt, että imetys voikin olla näin mukavaa puuhaa. Toki siinä on kiinni vuorokauden ympäri, mutta tuon pienen ihanan ihmisen takia sen voin tehdä.

Emily, kivaa, että oot päässyt shoppailemaan! Täällä kans kuletaan äitiysfarkuissa, eikä ne oikein enää oo yhtään kivat :) Silloin tällöin sovittelen ajalta ennen raskautta olevia farkkujani; nyt ne saan jo päälleni, mutta kun napin laittaa kiinni, jää komia masumakkara farkun vyötärön päälle :kieh:

Tiinatutteli, onpa hyvin onnistunut unikoulu! Ehkäpä täälläkin olisi pimun kanssa aika moisia konsteja ottaa käyttöön.

Katoin tänä iltana minäkin kisoja. Jopa sujui naisten viestihiihto niin mainiosti, ettei hukkaan mennyt telkkarin tuijotus. Samalla heiluttelin pimun naaman eessä kiintoisaa kilisevää lelua, tuli lähes jännetuppitulehus tunnin heiluttelusta...

Tänään oli kaunis aurinkoinen talvipäivä, oli nautinto käyä vaunureippailulla. Toissa aamuna oli lunta aivan törkeen paljon, parit prkl:eet kyllä lensi auran tekemää vallia lapioidessani, jotta kotipihasta pääsi autolla pois. Melko yllätys, että lunta satoi noin älyttömästi just silloin, kun mies oli reissussa :p Noh, siitäkin tuli selvittyä, kuten muutoinkin oon pärjännyt hienosti pimun kanssa kahelleen miehen työmatkan ajan. Jopa oon ihan ylpee itestäni... kuukausi sitten ei ois todellakaan onnistunut, oisin ollu ihan kauhuissani, mutta nyt vauvan kanssa oleminen tuntuu jo aivan omalta hommalta.

Eikun unille - öitä!
Anselmiina ja pörrötukka 11 viikkoa

tiinatutteli Hienoa, että unikoulu toimii.

emily kiva, kun pääsit shoppailemaan. Munkin pitäisi uusia vaatevrastoja, mutta odottelen josko saisin muutaman noita kiloja pois.

pantsu Oi, miten leveä sänky. Mäkin voisin ottaa tuo 20 cm lisää. =) Meillä 160 cm sänky.

Me oltiin eilen tapaamassa tuosta tammikuun2010 ryhmästä muita pääkaupunkiseutulaisia äitejä ja mammoja. Kivaa oli. Kaikkien vauvat oli niin rauhallisia. Mammat sai kahvitella ja höpötellä niitä näitä. :) aika meni kyllä nopsaa. Ollaan oltu tällä viikolla tytön kanssa joka päivä jossain ja eilen illalla tuntui siltä, että mä oon ihan väsynyt. Ei jaksa tehdä mitään. Hyvä oli huomata tuokin, että ei kannata joka päivä olla tytön kanssa menossa. Muuten mamma väsyy. Tänään hengaillaankin sitten vaan kotosalla ja käydään lenkillä.

Vielä viikko ristiäisiin...sitten ei tartte varoa, että nimi paljastuu.

Meillä on nyt tyttö saatu menemään aiemmin nukkumaan. Ennen meni joskus 22.00-23. Joskus sattumalta 19-20. Nyt on sitten mennyt ihan sännöllisesti jo 21.00. Oon ihan tyytyväinen tuohonkin.

millis ja liinu 5vko ja 3 päivää

EMILY.. Ihanaa.. mä odotan aikaa et olis rahaa ja intoa lähtee ostoksille. Tuntuu että joko mun vaatemaku on "outo" tai "nykymuoti" ei iske.. mä inhoon noita roikkuvia runttanoita tai retro-kampetta.. tai sit on vaa ihme pissistyyliä..tai sit vaan tätimuotia. Ehkä mä oon vaan ronkeli ;)

PANTSU heh, tuut huomaamaan että lapsi vie sängystä 70% ja miehen kans jaatte loput 30%.. ainakin meidän 180cm tuntuu "liian pienelle" ku tyttö jos on vieressä ;)

ANSELMIINA ihana kuulla et päivät sujuu. Mä olen edelleen rikki tästä ettei me saada edelleenkään järkeä päiviin. Ei pitäs valittaa ku yöt sujuu, mutta mä en jaksa tätä ihmettelyä.. Neiti on tosi nopeesti kärttynen herättyään..taas pitää mennä nukuttamaan.. sit nukkuu n. 1h ja sama rumba. Sit välissä ihmetellään syöntiä tai sen onnistumista/onnistumattomuutta. Oon yrittäny päästä takas siihe rytmiin mikä jo joskus oli, et herättyä tankkaa kunnolla, sit leikkii ja sit nukkumaan ja taas herättyä syö kerralla kunnolla.

Mä olen ihan kamala..mut mä oon oikeesti alkanu pelkäämään et on jotain vialla. :( En osaa selittää. Ihmettelen tätä jatkuvaa unentarvetta, levottomuutta ja tyytymättömyyttä. Lisäks mä en tajua miks tyttö edelleen "jännittää" kylvyssä..ei osaa rentoutua?? Miten teidän lapset käyttäytyy kylvyssä? Tyttö jännittää ittesä ihan täysin ja säikkyilee veden loiskuntaa. Sätkii raajoja yhä enemmän mitä enemmän vesi loiskuu :( Mä pelkään jotain aistiyliherkkyyttä tms..
En tiiä.. ehkä mä "kyttään" jotenki liikaa jotain vikoja tai epänormaaliutta. Mä vertaan kai vaan liikaa muiden lapsiin jotka tuntuu tyytyvän elämään, hymyilevät jatkuvasti ja kiljuvat riemusta. Välillä musta tuntuu et tyttö ei halua ees katsoa mua.. kun joskus meen naaman eteen niin kääntää vaan katseen pois tai katsoo "ohi" :'( Ehkä mä pelkään turhia. Luen kaikkia Asperger juttuja ja liikaa nettiä :( .. oon ihan kamala. Huokaus..

Perhone Onnea pikkuisesta! Kiva että kaikki sujui hyvin!

Bardolino Hyvä että saitte putket pelittämään. Mä pelkäsin jäätymistä kanssa, turhaan, mutta viimesen viikon oon pelännyt katolla olevaa lunta. On parhaimmisssa paikoissa 70cm. Eilen sitten soitin yhden firman putsaamaan ne pois ja ovat nyt parhaillaan tuolla töissä. Eipähän tule sitten lumet olkkariin...
Hienoa että tytölle peruna maistuu.

Mä olen käyny turhan useinkin ostoksilla, kaikki vanhat vaatteet tuntuu isoille ja kulahtaneille. Piristää kummasti kun saa uutta riepua niskaan. Ostin jopa pillifarkut, ennen en oli voinu kuvitellakaan pitäväni sellasia, nyt kun paino on tippunu sen 10kg niin uskaltaa poiketa tutusta ja turvallisesta.

TiinaTutteli on kokeillut unikoulua, itse oon kans suunnitellut kunhan tuo poika vähän kasvaa. Haluan että lapsi osaa jäädä itse nukuttelemaan omaan sänkyynsä. Tietysti iltasadut yms ymmärrän.
Yhden mun likkakaverin 3v poika tarvii äitinsä nukuttamaan (isä ei kelpaa, tai äiti ei anna isän yrittää) ja siihen vierähtää tunti jos toinenkin. Kerran odottelin sitä autossa kun yritti saada sitä nukkumaan kun miedän piti lähteä kaupungille hippaileen, myöhästyttiin lähdöstä 2.5h kun nukahtaminen pikkusen venyi...

Meillä saatu eka annos Rotaa, hiukan tuli itkuiseksi siitä mutta ei sen kummempaa. Tasan 2kk mitat: 57cm ja 4870g. Kaikki hyvin, lääkäri kehui kuinka on hymyilevä ja tyytyväinen poika. Ja minä röyhistelin ylpeenä! Onhan se mun tekemä... ainakin osittain...

Kauniskuu Itse asiassa eilen just kylvetin pojan, tuntuu myös että "jännittää" kovasti tilannetta. Eilenkin huusi aika kovaa ja sai sellasen panarikohtauksen. Mun mielestä aina tilanne on mennyt rauhallisesti ja hyvin, ei ole ollut mitään "vaara" tilannetta. Meidän suunnitelmissa oli mennä vauvauintiin mutta en tiedä kehtaanko jos tuo huutaa siellä kovin.
Kovasti sinulle auringon paistetta toivon! Älä mietiskele liikaa asioita, helpommin tietty sanottu kun tehty, tiedän!

Hilma ja poika 10viikkoa

vielä pikasesti kysyn--
lipooko vauvat kieltään.. siis.. silleen pitkin päivää muutaki ku nälissään? Onko kielen "myllyttäminen" ns. yleistä..?
Sit.. jokelteleeko vauvat iha pitkin päivää vai jossain tilanteessa vaan..?
Anteeks.. Mä oikeesti oon ihan älytön :ashamed: Mies on mulle "vihanen" ku mietin näitä :ashamed:

Meillä taas tyttö nauttii kylvystä. Tykkää tosi paljon olla kylvyssä. Vauvat on niin erilaisia.

Meillä tyttö ns. leikkii sillä kielellään. Jokuhan mulle heitti jo, että eikö se mahdu sillä suuhun. :LOL:

kauniskuu Kovasti tsemppiä sinne ja älä mietiskele tosiaan liikaa asioita, vaikka helppo se on sanoa. Kaikki on varmasti hyvin.

MILLIS kiitos, joo, mä uskon kanssa et kaikki on ok..mut en tiedä, tulee vaa pyöriteltyä kaikkea mielessään. (joku vois ajatella et on liikaa aikaa miettiä :) )
Nii, leikkimiseks kai tota vois sanoa, mut siis silleen paljon "myllyttää" kieltään suussa tai huulilla tai miten sitä kuvais.

Joo.. no, jokatapauksessa, mä en vaan oikeesti ymmärrä tätä jatkuvaa unen tarvetta. Siis tyttö ei todellakaa itekseen nukahda,mut jo n. 1h valvellaolon jälkeen alkaa kitistä, hieroo silmiä ja vaatia unille menoa. Tuntuu vaa hurjalle miten vähä tyttö on valveilla päivisin..

Jep.
taas mennään

kauniskuu Meillä on enempi taas toisinpäin, että tyttö on hereillä tosi paljon. Neuvolan mukaan tääkin yksilöllistä. Tänäänkin herättiin 09.00 aikaan ja meni ekoille unille 13.00 aikaan ja nukkui 15.00 saakka. Sen jälkeen syötin ja lähdettiin autoilee niin nukahti autoon 16.00 maissa ja nukkui 18.00 saakka. Meillä nukkuu sisällä selkeästi huonommin päiväunia. Vaan jonkun 30min -1h enää kerrallaan. Ulos kun mennään niin nukkuu heti sen 2-3h.

Meidän neidillä on vissiin joku vauva akne menossa?! Tai jotain muuta. On toisella puolella päätä ja päänahkassa sellaisia punaisia näpyjä. Ne ilmestyy yleensä jossain vaiheessa päivää ja sitten häviävät yön aikana pois.

Nii, siis kyllähä tyttö valvois vaikka elämänsä tappiin, mutta se kitinä ja univinkuminen alkaa niin äkkiä et pakko nukuttaa unille :( Sit herättyä on nii äkkiä taas "väsy".. Mieluummi sais valvookin, kuuluuhan tässä iässä jo olla enemmän hereillä. Mut en tiiä.. nukkuu noita pätkiä muttei ne sitä "virkistä" vaa herää "kesken unien". No, tänää sain nukkumaan 2h putkeen ja ajattelin että jee, nyt herää hyvällä mielin, niin mitä vielä, sama kitinä alkoi tosi nopsaan heräämisestä :(

Joo, voi olla hikinäppylääkin. Ku tulee ja menee pois. Meillä tuli ainaki esim. jos nukku toisella kylellä ja tuli kuuma tai "hinkkas" leikkimatolla naamaansa enemmän alustaan + sylkeä meni naamariin siinä samalla tietysti :)

millis: Kiva, että teillä oli mukavat kahvittelut. :) Aika pitkiä aikoja jaksaa teidän tyttö olla jo hereillä! Meillä on edelleen se 2 tuntia maksimi.

anselmiina: Hienoa, että teillä on sujunut päivät vauvan kanssa kaksisteen hyvin. Lumityöt on kyllä aika hyvää hikiliikuntaa! Tänäänkin taas pyrytti aamulla kun herättiin. Voi oikeasti loppua jo lumentulo! :kieh:

Hilma: Uuu, pillifarkut! :D Hienot neuvolakuulumiset teillä! :)

Kauniskuu: Voi että. :hug: Ei meilläkään heti kylpeminen maistu. Kun veteen joutuu, menee ihan jäykäksi ja katselee ihmeissään. Mutta kun juttelee iloisesti ja hymyilee, niin pikkuhiljaa rentoutuu. Sama juttu suihkussakin. Eikä poika jatkuvasti juttele, välillä on pitkiäkin aikoja hiljaa ja tarkkailee vaan, sitten alkaa yhtäkkiä pulputtaa omia juttujaan.

ON: Poika yritti tänään kääntyä ekaa kertaa selältä mahalle. :) Ei vielä ihan onnistunut. Nyt tuntuu, että on tullut hirmu määrä uusia taitoja. Yksi vähän ikävämpikin taito on tullut, nimittäin peukalon syöminen. :/ Voi itku! :( Lähinnä silloin alkaa lutkuttaa, kun tulee nälkä ja joka kerta tarjoan myös tuttia tilalle, mutta ei vaan huoli. :kieh: No, vähän vaikea pakottaa, mutta en kyllä haluaisi, että söisi peukkua. Ei ole hyvä purennalle ja kamalan vaikea vierottaa. :/ Ärsyttää jo etukäteen mun äidin kommentit: "Kun ette heti synnärillä alkanut opettaa tutille, ja plää plää". :ashamed: :kieh:

Katselen tässä samalla lätkäottelua. Niin hirveää teurastusta, että taidan mennä nukkumaan.

-Pantsu

terkut vauvauinnista :) Viimein sinne selvisimme.
Teki hyvää (etenkin äidin päälle..)!! Eli, oma vanna on kummitus, uima-allas oli ihastus :heart: Tyttö oli naama naurussa vaikka pengoin aamulla unilta mukaan. Ei pelottanu suihkut eikä äänet eikä mitkään. Eli enemmän oli äidin ku lapsen pelkoja! Suosittelen siis, vaikka kotiamme ei olis suosikki! Rentoutu täysin altaalla. Oli ku kalan olis veteen vienyt.
Sammu ku saunalyhty uinin päälle mutta vastoin luuloani..ei uni maistunu ku sen tunnin :)

Mä lopetan tän huolimisen, tyttö tarvii ne unet mitkä tarvii vaikka naapurin Liisa valvoisi kuinka paljon tahansa. En mä tajua mikä ihmeen pelko mulla oli , että jotai olis vialla..

PANTSU No voihan peukku! Älä ny ainakaa äitis kommenteista välitä. Ei se sun syy oo jos tutti ei maistu. Eihä mekään annettu tuttia ku tosi myöhään ja silti oppi imemään. Ei kaikki sitä syö, minkäs teet.

Kauniskuu: Ihanaa, että tyttö tykkäsi uimisesta! :heart: Hyvä juttu, että päätit lopettaa stressaamisen. Ei se vauvallekaan hyvä ole, jos äiti kovasti murehtii. :hug:

Meilläpäin on vauvauintiryhmät täynnä, mutta alettiin muutenkin miehen kanssa miettiä, kannattaisiko poikaa viedä. Miehen suvussa on paljon astmaa, ja vauvauinti lisää astman riskiä etenkin pojilla (joille astma on muutenkin yleisempää). Olisihan se kiva päästä vähän polskimaan, mutta eiköhän sitä ehdi myöhemminkin.

Viime yönä poika yritti kovasti kyljeltä mahalleen ja lopulta kyllästyin ja käänsin hänet itse. Nukahti masulleen heti ja nukkui tosi rauhallisesti. Vähän mietin uskallanko antaa nukkua niin päin, mutta kun itse pyrki, niin ajattelin, ettei siitä kovin paljoa haittaa voi olla. Aamuyöstä nukkui sitten hyvin myös kyljellään.

Toi peukun syöminen kyllä rassaa. :ashamed: Kädet on muutenkin koko ajan suussa, kuten ikään kuuluu, mutta toivoisin, ettei oppisi siihen, että peukusta saa lohtua. :/

Kohta lähdetään anoppilaan. Ollaan ekaa kertaa siellä yötä. Vähän taas jännittää miten menee, vaikka ainahan tuo poika on kylässä ollut "helppo".

-Pantsu ja pikku-ukko

kauniskuu ihanaa kuulla, että tyttö nautti uimisesta ja oli hyvällä tuulella. :heart: Niin ja hyvä, että päätit lopettaa murehtimisen. =)

pantsu Täällä kyllä syödään tuttia, mutta silti on välillä nyrkki/sormet suussa. Tykkää nuoleksia niitä sikana. Toivottavasti reissu menee hyvin.

Me oltiin sukujuhlissa. Kaikki halusi pitää tyttöä koko ajan sylissä. Toinen oli ihan kuumissaan. Oli pakko lähtee kotiin, kun neiti meinasi menettää hermonsa. Oli jo niin väsynytkin eikä osannut nukkua siellä hälinässä.

PANTSU toiv. reissu sujuu hyvin :)! Harmi että ryhmät täynnä.. :/ Mä en henk.koht jaksa uskoa että esim. vauvauintikerrat ehkä ehtisi altistamaan astman synnylle.. mut kukapa noita tietää. Mä uskon että niin paljon syitä mitkä johtaa astman puhkeamiseen..

Voi, kyllähä lapsi on jo sen kokonen että ton mahallaan nukkuttamisen riski alkaa olla pieni. Huolehtii vaan muut seikat, kuten sen ettei lapsella ole liian kuuma (tämähän on todettu olevan yksi riskitekijä ) jne.
Mä yritin nukuttaa tyttöä mahalaa jos yöt olis rauhasampia mutta ei onnistu.. alkaa heti nokkia unissaan ja punnertaa päätä pystyyn.

MILLIS joo, tuon takia alkaa olla tosi ressaavaa käydä kylässä, etenki jos käynnit venyy.. :( Noo, mut toisaalta, eikai kerta pahaa tee :) Toiv. silti oli mukavaa!

Tosta nyrkinsyönnistä..eipä siinä muuta ikävää ole, muuta ku kädet on ihan "ahavoituneet" koko ajan :)

Näin yhtä lastenlääkärituttavaa.. Sanoi mulle et mä oon ihan kajahtanu näiden mun huolien kanssa.. Tyttö on motorisesti edellä ikäistään niin paljon. No, olin tietysti onnelinen, ja huojentunu ja otettukin .. No, mut sen takia ehkä huolinkin koska tottunu että vauvat on jotenki "vauvamaisempia"..tai en osaa selittää.. :)

Jep, ei tää plussakelikään ole kiva.. nyt ei ainakaa pääse vaunuilla minnekää :(

kauniskuu Juuh oli mukavaa silti juhlissa. =)

Taidetaan mennä huomenna lääkäriin tuon tytön ihottuman vuoksi. Ilmestyi ihan yhtäkkiä silloin yksi päivä ja nyt se ei oo pariin päivään parantunut yhtään. Osan päivää parempi ja illalla pahenee. Nyt laitoin tytölle tumput käteen ettei raapisi sitä. Sillä on siis vaan toisella puolella kasvoja ja päänahkaa sellaisia punaisia pieniä näppyjä. Osa on koholla ja osa ei. Ja siinä alueella osa ihosta on punaista..varmaan kun hieroo likaisia käsiä siihen koko ajan. Mulla on huomenna jälkitarkastus niiin taidan samalla neuvolatädiltä kysyy ja jos ei tuu selkoa niin vien yksityiselle kun on vakuutus.

Millis, meillä oli pojalla ihan samalta kuulostavaa ihottumaa tuossa pari viikkoa sitten. Serkku muisteli että niidenkin pojalla oli ihan samanikäisenä. Just tuollaisia pieniä punaisia näppyjä ympäri naamaa ja päänahkaa. Nyt on jo melkein kaikki näpyt lähteneet pois ihan itsestään, en tiedä onko kyseessä joku ikään kuuluva ihottuma!

Yhteistyössä