Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

HALTIA: Munisten luovuttajaksi kelpaa terve nainen. Muuten ei ole esim. ulkonäöllisiä kriteerejä. Luovutushan ei maksa mitään vaan klinikat maksaa sit jotain kulukorvauksia tms. mut varsinaista korvausta siit ei saa. Ja hoidoista mahd. syntyneellä lapsella on nykyään oikeus saada luovuttajan henkilöllisyys selville, mutta mitään perimysoikeuksia eikä muitakaan ole tietenkään puolin eikä toisin.

ULKONÄKÖASIA: meillä on jotkut nähneet tytössä myös mun piirteitä, jopa enemmän kuin isänsä vaikka hällä ei mun geenejä olekaan. Oon vaan ittekseni naureskellu asialle. mut tyttö oikeesti isänsä näkönen tosi paljon.

Jee, varmaan eka pidempi unijakso viikkoon viime yönä. Olo ihanan fressi.

B

Kiitos kaikille tsemppaavista kommenteista, eiköhän tuo poika sitten ihan normaalisti kehity =) ! Tää palsta on kyllä tosi mukava kun saa vertaistukea ja on jotenkin tosi hyvä henki täällä verrattuna moneen muuhun nettipalstaan jolle oon kirjoitellu.

Tultiin just neuvolareissulta. 3kk mitat on 7015g ja 62cm. Pituus menee keskikäyrää ja paino sitten jotain omaa plussakäyräänsä! Saatiin myös yhdistelmärokote ja rota-rokotteen 2. annos. Neuvolatäti kuuluu ilmeisesti niihin asioihin, joita poika vihaa. Odotushuoneessa vielä jutteli ja jokelteli iloisesti mutta sillä sekunnilla kun astuttiin tädin huoneeseen alkoi hirveä huuto, joka kesti melkein koko käynnin ajan. Viimeksi sama homma. Muuten ei kyllä vierasta ketään, vaikka meillä on käynyt paljon uusia naamoja vauvaan tutustumassa ja ollaan itsekin oltu muutamassa paikassa kylässä.

Toinen mitä poika vihaa on kylpeminen. Ihan pienenä vauvana se vielä meni hyvin mutta nykyään alkaa heti alahuuli väpättää ja huuto raikua kun laitetaan ammeeseen. Yleensähän vauvat kai tykkää kylvystä mutta ei meillä... Erityisesti vihaa sitä kun noita kaulan poimuja putsataan! Taidetaan kokeilla suihkua seuraavaksi.

Piirteistä, meillä Sisu on ihan saman näköinen kuin isänsä pienenä ja kaikki ovat sanoneet että on ihan ilmetty isänsä. Toivottavasti tulee munkin piirteitä jossain vaiheessa =)

Nyt siellä näköjään heräillään...

haltia: Ihan sama juttu mullakin. Poika tuntuu jotenkin niin isolta nyt. Huomaa, että uskaltaa käsitellä eri tavalla. Vauvajumpassa katselin ehkä vähän huvittuneenakin, kun eräs 2 kk:n ikäisen tytön äiti käsitteli vauvaa kuin posliininukkea. Jotenkin siitä ajasta on itsellä niin kauan, ettei muistakaan, kuinka varoen piti niin pienen kanssa olla. Tosin Pauli on aina ollut niin jäntevä, ettei päätä tarvinnut kauhean kauaa tukea.

Luin tuosta vauvan ulkonäöstä juuri jostain... Hmm, en nyt saa päähäni mistä. Mutta siinä juuri puhuttiin kuinka vanhemmat pitävät aina omaa vauvaansa kaikkein suloisimpana. Muut vauvat saattavat tuntua jopa vähän oudonnäköisiltä, kun on niin tottunut siihen oman vauvansa ulkonäköön. Herkemmin myös pitää sellaisia vauvoja suloisina, jotka muistuttavat sitä omaa lasta. Tämän mä ainakin tunnistan itsessäni. :)

Meillä kanssa kävi kurttuinen mummo eilen ihastelemassa Paulia. Poika vaan tuijotti ihan hoomoilasena vaunuista. :D Onneksi ei alkanut itkeä. Jännä juttu, että sille optikon naiselle kuitenkin hymyili ja naureskeli. Ilmeisesti vierastaminen kohdistuu tässä vaiheessa vain tietyn tyyppisiin ihmisiin (=kurttuisiin mummoihin).

bartsu: Kiva, että sait nukuttua! :)

emily: Tosi hienosti on Sisu kasvanut! :) Sentilleen samanpituinen kuin meidän poika tuossa iässä, tosin painoa oli kyllä meillä pikkuisen enemmän. ;) Suihkussa me ollaan käyty ihan melkein syntymästä saakka kaksisteen. Yleensä pesen pojan ensin ja sitten mies kuivaa pojan. Nykyisin poika jopa tykkää siitä. :)

ON: Eilen unohtuikin kirjoittaa vielä kaupunkireissusta. En nimittäin saanut poikaa syömään, en sitten millään! Poika kyllä vaikutti nälkäiseltä, mutta ei suostunut rinnalle. Kaupan sovituskopissa imi hetken, mutta sitten alkoi kiherrellä ja jutella. Kahvilassa hommasta ei tullut sitten sitäkään, oli ilmeisesti niin väsynyt. Kotonakin on vaikeuksia syöttää välillä istualteen, makuulla sitten onnistuukin. Alkoi vaan olla kaupungilla toooosi tukala olo, kun syöttöväli venyi ihan mahdottoman pitkäksi ja toinen rinta alkoi pakkautua maidosta. :/

Pauli nukkui toisilla päkkäreillä vain tunnin! Onneksi tässä on vielä aikaa ottaa kolmannet lyhyet päikkärit. Vähän kyllä ärsyttää, olin juuri aloittanut pullataikinan teon, kun yks heräsi, eikä suostunut enää nukahtamaan.

Poika on nykyään vähän väliä kiukkuinen. Joko kiukkuaa sitä, kun ei saa lelua kunnolla suuhun, joskus on tylsää, joskus ei selvää syytä oikein ole. Selvästi hän on oppinut, että itkemällä usein asiat tapahtuvat kuten hän haluaa. =) Haikeudella muistelen sitä aikaa, kun ei tuo itkenyt juuri ollenkaan...

Mahallaan Pauli sai tänään jalat vedettyä jo masun alle ja punkesi peppua ylös. Kovasti yrittää päästä eteenpäin, vielä kun saisi kädet ja jalat toimimaan yhdessä, niin varmasti onnistuisi. Välillä poika ärisee ja murisee ihan älyttömästi, jos vauvat osaisivat kiroilla, siltä se varmaan kuulostaisi. :LOL:

-Pantsu

pikapika
Oliks PANTSU teillä sillo rokotteesta kuume? Muistanko oikein? Tyttö sai siis eilen rokotteen, yöllä nous järkky kuume.. Vieläki reilut 38.. Kauanko kesti?? Luullisin et toi rokotesatsi aiheutti, vaikka viimeks ei..

PANTSU no joo.. siis se voip olla sitä. Ku mietin jo pissatulehdusta sun muuta ku oli niiii kipee, syliin nostaminenki sattui..
Heh..joo, samaa huomattu. Joskus tuntuu et tyttö on "vanhana syntyny", et sitä ****TTAA tehdä samat asiat uusiks. Ku osais nii sanois ja kirois ku joku ei mee putkeen :)

BARTSU ootko koskaa "verrannu" tytön näköö luovuttajaan (etkös sä tunne myös luovuttajan?) ? Ja joo, mulleki monet jotka ei hoidoista tiiä, o sanonu et tytössä on jopa systerin lasten näköö ;) Heh.. Mut mun näköö ei :( .. :)

Mut tohon on kuulema teoria miks tytöt näyttää monesti isältään etenki vauvoina.. X kromosomissa on enemmän perimää ku Y:ssä ja kun tyttö saa sen toisen X:n isältä niin se tuo enemmän sitä "perimää".. sekava selitys mut anyway. :) Joku joskus sanoki, et no, eikös se nyt oo hyvä, ettei sentää naapurin mieheltä näytä ;)

piirteetMeille monet sanoo,että tyttö näyttää tietyissä kohti minulta. Mun mielestä on taas isänsä näköinen. Varpaat ja kädet on ainakin samanlaiset kun isällään. :)

haltia Kiva kun saat vieraita,niin menee aika kivasti. Minkäkokoisen uikkarin hommasit Pessille? Mietin vaan,itte sitä kokoa..

bartsuHyvä homma,kun sait pidemmän unijakson. =)

Me oltiin tänään Itiksessä kiertelee. Käytiin ostaa lahjaa huomiseksi,kun mennään katsoo kaverin vauvaa. Saa muistella,että mitenkäs pieni se meidän Aava olikaan silloin joskus. :)

Millis ja Aava..ensi viikolla jo 3kk..

Pikaisesti neuvolakuulumiset ennen iltaimetysrumbaa, kun mies tuolla puuhastelee pimun kanssa iltapuuhia. Pituutta neitosella 63 cm ja painoa 5565 g. Pituus menee keskivertokäyrällä ja paino -1 käyrällä. Kasvaa siis ihan mukavasti. Juteltiin kiinteitten aloittamisesta hiljalleen, mutta ei terkka mitenkään vielä komentanut aloittamaan - toisaalta ei myöskään kieltänyt aloittamasta. Itte oon miettinyt, jotta en välttämättä vielä nyt heti aloita kiinteitä, ehkä tuossa 5 kuukauen iässä vois olla sopiva. Toisaalta yöt on ollu viimeisen pari viikkoa melkoista härdelliä elikkä kahen tunnin välein on pitänyt tissiä pimun saada, niin ehkä nuo kiinteet pitäis nälkää vähän paremmin? Saatiin toinen annos rotarokotteesta, viimeksi ainaskaan ei tullunna kummoisia oireita. Vielä purppasen hiukkasen, kun vähän tuo terkka tympii, kun tuntuu, jotten saa oikein mitään kunnon näkemyksiä häneltä mihinkään. Niinku just tuo kiinteitten aloittaminen, niin ihan ympäripyöreitä kommentteja vain. Hiukkasen kerroin väsyneenä tuota yöhärdelliä, niin hän vain totesi, että usein se kestää muutaman päivän taikka yhen viikon, niin siitäpä rauhoittuu ainakin välillä. Nyt siis härdelliä öisin ollut pari viikkoo, niin olipa lohdullisia nuo hänen kommenttinsa :| Huomaa kyllä, että pimu öisin levoton muutoinkin nyt, kun oppinut uusia taitoja. Jospa tää tästä...

Anselmiina ja pörröpää huomenna 4 kk

anselmiina: Joo, meillä ihan samaa ollut jo 1½ kk:tta! Tiedän miltä tuntuu, nyt mun väsymys on jo ihan kroonista... :hug:

Meillä taas terkka oli selvästi sitä mieltä, että kiinteitä kehiin vaan (tai niin ainakin tulkitsin, ei se mitään suoraan sanonut), mutta lääkäri oli taas toista mieltä. Itse kallistun lääkärin kannalle, eli koska poika kasvaa niin hyvin, ei mun mielestä ole vielä kiirettä. Aluksi niitä vaan maistellaan, määrät on tosi pieniä, ja kasvissoseissa on vähemmän energiaa kuin maidossa. Lisäksi voi tulla ilmavaivoja, jotka taas lisäävät levottomuutta. Puurojakin suositellaan vasta 5 kk:n iästä lähtien, samoin lihaa, joka pitäisi nälkää enemmän.

Mutta toki teet just niinkuin susta itsestä tuntuu. :) Onhan teillä tosiaan jo se suositeltu 4 kk:tta täynnä. Jaksamista yöhärdelliin! :hug:

ON: Meillä poika nukahti historiallisesti ekaa kertaa tutin avulla yöunille. Tosin, ensin kyllä rauhoittui rinnalle ja melkein nukahti, mutta alkoi sitten vispaamaan, joten lykkäsin tutin suuhun ja siihen sitten nukahti! :) Ajattelin yölläkin kokeilla tuttia, josko sillä rauhoittuisi. Saas nähdä mitä siitä tulee...

Kaikille jaksuja valvomisten kanssa!

ANSELMIINA: No onhan kökkö terkka, jos ei mihinkään oikein ota kantaa :(

Meidän neidille on nyt sitten ilmeisesti tulossa se eka hammas. Alhalla edessä ikenessä tosi kova ja terävä kohta ja sitä kohtaa tykkää hieroskella kaikella mitä suuhun saa. Mitään vaaleeta ei vielä näy vaan sellanen jännä vähän niinkuin rieän näkönen kolo siinä missä tuntuu se terävä. Osittain varmaan nenätukko vielä pahentunu tosta sitten ja kitinät sun muut yöhärdellit. Viime yönä taas noustiinkin sitten 2-3 tunnin välein syömään....Ja päikkärit oli ihan mitä sattuu. Tunnin nukku vaunuissa ja sit kun käytiin kaupoilla, että en tuu ihan mökkihöperöks niin nukku hetken siellä. Sit koko ilta oli yhtä huutoo, kun oli niin väsy, mut ei malttanu nukkua.
Eilen ryömittiin pitempi matka niin, että tuin jaloista niin tuo sit pylyä nosti ja hinas itteensä eteenpäin ja nauroi kun hoksas, et näinhän tässä pääsee :)

Bartsu

Bartsu Kiitos tiedoista, täytyy ottaa munisten luovutus puheeksi vaikka klinikalla, kun mennään hoidon jatkoja suunnittelemaan. Mulla ainakin viimeksi saatiin punktiossa hyvä satsi, muistaakseni noin 20 munista, joista n 13 muistaakseni hedelmöittyi, että kertaalleen voisin samanlaisen satsin kasvatella kyllä muiden apua tarvitsevien hyväksi. Vois ainakin konkreettisesti auttaa, koska oli se oma lapsettomuushoitoprosessa henkisesti kyllä rankka. No täytyy miettiä. Ja vai tulee teillä hammas. Mäkin jännitän, että koska meillä tehdään ensimmäisiä, tuntuu, että toi kuolaus vaan lisääntyy ja sukkia myöten ollaan märkiä sekä kaikki laitetaan suuhun ja ikeniä hinkataan.

Millis meillä on 60cm uikkari,ja on mun mielestä ihan sopiva. Kuivana on sellainen napakka, mutta altaassa kun nostellaan ja kastutaan, niin henkselit meinaa valahtaa olkapäiltä pois. En ainakaan isompaa ostais, kun eikös teilläkin aika hoikka tyttö ollut. Luulen, että toi 60cm menee meillä vielä koko kevään, jos sitten syksyksi ostais uuden uikkarin. Muuten vaatteet on meillä nyt kokoa n 68, jotkut viellä 62.

Emily
Mäkin käyn Pessin kanssa suihkussa, ja siitä kyllä tykkää. Tosin, meillä on kyllä vedestä nautittu alusta alkaen, että siinä mielessä eri juttu.

Tuohon ulkonäköön liittyen mä olen myös kuullut sellaisen jutun, että yleensä vauvat muistuttaa pieninä enemmän uslkoisesti isäänsä. On sitten kautta evoluution isät leimautuneet helpommin lapsiinsa, ja tunnistaneet omikseen, samalla äidit rakastuu helpommin vauvoihinsa, kun muistuttaa kumppania, sitten isompina saavat ehkä lisää myös äidin piirteitä. Tämä varmaan on siis kansankielellä sama kuin tuo kauniskuun x-kromosomin enemmän perimän määrä.

Pantsu Joo en tiedä miksi toisia ierastetaan enemmän. Ehkä vauvan silmään kurttuinen mummo on jotenkin poikkeavan erilainen, kun äitiä on tottunut katsomaan. hah :LOL: ainakin toivon, etten ole niin kovin kurttuinen :whistle: juu, eipä vaan toi vierastaminen on nyt tullut voimakkaammin kehiin. Jännittää hieman, mitä poika tuumaa, kun isä palaa viikonpäästä matkalta, nyt kun on äidin kanssa höpsötelty ja pusuteltu kaksin. Musta on kyllä ihana "telmiä" Pessin kanssa ja saada poika kikattamaan ja kipristelemään. Ihanaa.

Toinen juttu, kun meillä ennen pelättiin ja säpsyttiin kameroita. Nykyään Pessistä on tullut oikein linssilude. Nauraminen alkaa aina kun kameran ottaa esille. Ihana oli, kun käytiin passikuvassa, niin toinen poseeras ihan onnessaan ja flirttaili sille kuvaajasedälle :)

Bartsu niin ja wau, onnittelut etenemisestä =) pieni avustus on monessa hyvä, että vauva ensin oivaltaa mistä on kyse, ja sitten tajuaa itse pyrkiä samalla tavalla tekemään.

Kauniskuu Toivottavasti teillä kuumeilu lakkaa, ja johtui vaan rokotuksesta ja menee pian ohi. Meillä ei ole vielä kertaakaan ollut kuumetta, ja vähän jännittää koska se eka varsinainen flunssa saadaan.

Anselmiina Meillä oli edellisen paikan neukka sellainen, ettei oikein ottanut kantaa mihinkään. Tästä uudesta tykkään, kun jotenkin enempi juttelee, ja antaa ohjeita tai neuvoja ja mielipiteitä.

Nyt kuuluu taas ihana jokellusta, ei nukuta meillä taas vaihteeksi kunnon päiväunia vaan ihmeellisesti pätkissä. Yöt menee kylä ihan hyvin. Pessi ei mun mielestä oikeastaan edes herää, tai mä en ainakaan herää muuta, kuin pari kolme kertaa tunkemaan tissin sen suuhun. Sitten jos se tuhisee ja piereskelee ja kiemurtelee, niin mä vaan silittelen ja annan tuttia, sängystä ei ikinä yöllä nousta pois, ja ei herätä kunnolla ennen aamua. Siinä mielessä mä olen lienee onnellisessa asemassa, kun saan nukuttua. Vaikka täälläkin kyllä käsillä suhina käy varsinkin aamuyöstä, mutta mua se ei jotenkin haittaa. Laitan usein sitten peiton pojan päälle ja käperryn viereen, otan tiukkaan kainaloon ja laitan käden ympäri niin rauhoittuu ja molemmat nukutaan hyvin.

No kivaa viikonloppua kaikille, me taidetään tänään suunnistaa mun vanhemmille ehkä yökylään.

Haltia ja pessi peikko 4 kk 12 pv

pikaa..
BARTSU wow! Tuohan on klassinen hampaiden puhkeamis vaihe, "reikä" ikenessä :)!! Sit ne unet taas helpottuu.

Ei ollu rokotteesta johtuvaa...
Väsy päivä.. yö oli kamala. Ja tuli sairaala keikka. Kuume jatkuu ja yskä paheni. Tsiljoona verikoetta, pissakoetta ja keuhkokuvaa.. On neitiä kiusattu oikein olan takaa :( Ilm. joku viruksen aiheuttama. Liikeellä tosi paljon. Sairaalassa oli monta lasta. Lääkettähän siihe ei oo joten joutuu vaan elämään ja parantelemaan .. Senkun kuuntelet sit ikevää lasta etkä voi auttaa.. :( Köhii yöt läpensä. Pläääh..

Mukavampaa vkl kaikille.

bardolino VAu hammasta siellä jo tehdään. :)

haltia Mäkin jossain vaiheessa mietin,että munisten luovutus olisi kiva tapa auttaa muita samassa tilanteessa olevia. Mulla tuli viimeksi 16 joista 12 hedelmöittyi. Pitää miettii sitten,kun omat lapset tehty. Okei..meille on varmaan sitten 60cm uikkari liian iso,koska meillä käytössä 56/62 vaatteet. Pitää pyytää joltain kaverilta kokeiltavaksi ettei tuu sitten liian isoa hommattua. Onneksi vielä viikko aikaa.

kauniskuu Tsemppi sinne ja toivottavastti tyttö paranee pian. :heart: Ei oo koskaan kivaa kun pieni sairastaa. :hug:

Meillä on nyt kolmena päivänä neiti huutanut kun palosireeni jossain vaiheessa lenkkiä. Eilen vasta tajusin,että sillähän on KUUMA. Nostin vaunuista niin oli ihan tulikuuma. Tänäänkin oli +5 mittarissa. Neiti on tyytyväisin jos on vaunuissa pelkässä ohuemmassa puvussa. Sinne alle oon laittanut pitkän paidan+bodyn ja housut sun muut. Tuntuu jotenkin niin vähäiselle noin pienelle. Kaippa se ei sitten tartte enää sitä äippäpakkauksen pussukkaa.

Meillä ei neiti malttanut millään mennä nukkuu eilen,kun koko ajan piti olla kääntyilee vatsalleen. Sitten onneksi väsytti ittensä ja sammu kirjaimellisesti sänkyynsä. :)

Tänään aamulla laitoin sitteriin ja viereen sen äippäpakkauksen helistimen,niin hetken päästä neidillä oli se kädessä. =) Tuntuu,että toinen kehittyy niin nopeasti..tulee sellainen olo,että missä se mun pikkuvauva on..

Oltiin eilen katsoo kaverin 3 vkon ikäistä tyttövauvaa. Oli se niin pieni vielä. Ei sitä enää muista,että omakin oli joskus noin pieni.

Kauniskuu, onpa ikävää, jotta siellä sairastellaan noin kovin. Pikaista paranemista :hug:

Bartsu, jopa mainiota, että hampaita siellä taitaa olla tulossa! Vaikka voimia sekin vaihe vie. Toivottavasti unet siitä hiljalleen taas rauhoittuvat. Täällä pimu hankailee ikeniään hirmuisesti ja järsii kaikkea, mitä suuhunsa saa. Yläikenessä tuntuu kovalta, mutta ei nähdäkseni oo vielä hampaita sieltä kuiteskaan tulossa.

Pantsu, vautsivau tuttisuussa nukahtamiselle! Se on todellinen edistysaskel ;) Mie oon nyt jotenkin unohtanut kokonaan tutin tarjoamisen... kannattaisi varmastikin tutti ottaa taas mukaan puuhasteluun, kun pimu nyt tarttuu itte leluihin, niin ehkäpä tuttikin livahtaisi vahingossa suuhun ja imu löytyisi.

Vauvan ulkonäöstä, meiän tyttö on kovasti minun näköinen. Aina, kun ihmiset hänet näkee ekan kerran, huudahdetaan, että onpas äitinsä näköinen vauva! Tuota samaa oon ittekin saanut koko elämäni kuulla ja näköjään lapsiparalla on samainen kohtalo :) No, ehkäpä kasvun myötä alkaa enempi isänkin piirteitä löytyä.

Sitteristä oli jossain vaiheessa keskustelua. Meillä sitteri on ollu hyvä hankinta, pimu siinä usein istuskelee ja viihtyy pieniä hetkiä itekseen. Monesti oon itte käynyt myös suihkussa silleen, että pimu on sitterissä kattelemassa ja ihmettelemässä - joku muukin kirjoitti tästä. Oon aatellu, että kunhan istumista voi enenmpi treenata, tuo sitteri on säädettävissä pystympään asentoon, jolloinka siinä pimu voi istuksiakin ja ehkä myös niitä kiinteitä voi siinä mukavasti istualtaan alkaa maistella.

Kiitos muutens kaikille kommenteista ja tsempistä neuvolaterkkamme suhteen. Oomme nyt miehen kanssa päättäneet, jotta kiinteitä aloitellaan vasta muutaman viikon päästä. Oon ollu ymmärtävinäni, jottei kiinteät välttämättä paranna yöuniakaan, joten turha tässä on sit vielä kiirehtiä. Tosin äitini painostaa aloittamaan :/ En saata ymmärtää, miten hän ei yhtään kunnioita miun ajatusta tässä asiassa, vaan jotenkin tuomitsee täysimetysajatukseni väärinä ja on sitä mieltä, että vauvan on saatava muutakin ruokaa. Huoh ja blaah.

Nyt unille, hyvää yötä!
Anselmiina ja kieppuva pörrötukka 4 kk

Kiitti kaikille ! Joo..jospa tää tästä. Tuo ihme röhiminen vaa jatkuu :/ Tarkkaan ne syynäsi, kuulema RS-virusta yms paljo liikkeellä. Missää ei oll vikaa, keuhkot kuvattii ja korvat katottiin mikroskoopilla ihan..Puhtaat ja terveet. Ärsyttävä muija korvalääkäri.. Katto oikein, et JAAA.. et imetä?? SIt totes et "nii--se on kuule valitettavasti nii että ei-imetetyillä tuppaa korvat tulehtumaan".. Mä olin et jaa..no, ei voi kuule mitään. :( Kaikki tuntemani pullolapset on ei-korvakierteisiä ja kamun kaks täysimetettyä jatkuvassa kierteessä. kyl siihe muutki asiat, kuten rakenne, vaikuttaa. Saamari et taas v***ti..

ANSELMIINA joo, ei ne aina ne kiinteet paranna, mut imetetyillä saattaa esim puuro tasottaa alkuyötä koska pitää nälkää. Pullovauvat ei välttämättä saa samaa "etua" koska evästä tulee muutenki monesti helposti enemmän.. Ja se pitää muistaa, et esim. painoon kiinteet ei vaikuta parantavasti! Maidossa on paljon enemmän "kaloreita" kuin kiinteissä!!

MILLIS Huh.. no joo! Hus!! Makuupussipeitot pois vaan! :) Me ei käytetty ees kovimmilla pakkasilla tolla kuumakissalla :)

Muuten!!! Tuli mieleen, ku PANTSUkos se sano, et poitsu osaa jo suuttua jos tavara viedään käsistä pois? Siis oikeesti, tää tyttö ei ainakaa ymmärrä tollasen päälle. Jos annan jonku tai vien pois nii ei se juuri huutele??!! Hmm-- joko sellanen "pitäis" olla kuvioissa? (taas tätä kivaa vertailua ;) )

Jep.. Lopputulema oli et maito meni taas vaihtoon. Sairaala keikan jälkeen mietin refluksi hommaa ja soitin sille lastenlääkärille. Käytiin sit eilen sillä meidän allergologilla ja tykkäs et tyttö kutisee liikaa edelleen ja iho oirehtii ja röhä voi tosiaan olla refluksityyppistä jos maito ei sovi. Plääh-- taas kokeillaan.

Mut eiku mukavaa sunnuntain jatkoo! Sais tulla ne aurinkokelit. Lämmin on mut ei paista :kieh:

Pari päivää on ollut taas hässäkkää, eikä ole ehtinyt palstalle. :)

Kauniskuu: Pikaista paranemista! :hug: Toi RS-virus on ollut aika ärhäkkä tänä talvena. Ja olipa teillä töykeä lääkäri! :kieh: Voi morjes! Mua ja pikkusiskoa on täysimetetty ja korvakierre ollut molemmilla. Nimenomaan rakenne vaikuttaa tosi paljon, mulla on teini-ikäisenä ollut angiinakierrekin, koska nielurisat on niin isot. Tosi kurjaa, että joudutte taas vaihtamaan korviketta. :( Toivottavasti nyt löytyy sellainen, joka teille sopii.

Se suuttumisjuttu oli vain sen yhden kerran. En tiedä, oliko siinä lusikassa niin paljon uutuudenviehätystä vai mitä, mutta Pauli ei ainakaan tavallisten lelujensa kanssa käyttäydy niin. ;) En osaa sanoa "kuuluisiko" tässä iässä osoittaa pettymyksen ja suuttumisen tunteita, vai tuleeko ne vasta myöhemmin. Toisaalta, kaikki kehittyvät niin omaa tahtiaan.

Bartsu: Toivottavasti hammas puhkeaa nopeasti, eikä kovin pitkään häiritse yöunia! :)

haltia: Meillä vielä hieman vierastetaan kameraa. Ei ole pojasta kuoriutunut linssiludetta. ;) Telmiminen on kyllä ihanaa! Pauli on alkanut nyt kutista kainaloista ja kyljistä ja sekös kikatuttaa. :) Se on kyllä tosi hyvä, että teillä on yöt suhteellisen rauhallisia.

anselmiina: Joo, tutti kyllä kelpasi, muttei sitten yöllä enää. Päiväunilla se on selvästi halutumpi. Enpä usko, että enää kannattaa opettaa tuttia yöunille, kun näin pitkään ollaan pärjätty ilmankin. Meillä tutti alkoi kelvata ihan yhtäkkiä, samalla olen huomannut, että lusikkakin menee paremmin suuhun. Annan siis gefilus-tipat lusikalla. Meillä myös kovasti sukulaiset kyseli, että joko syötetään kiinteitä. Totesin vain, että kasvaa hyvin ilmankin, mutten sen tarkemmin alkanut jutella aikataulusta. Ei se kuulu muille pätkääkään.

ON: Perjantaina oli kaveri ja sen 8 kk:n ikäinen poika kylässä. Oli kyllä hauska vertailla poikia keskenään. Tosin kaverin vauva ei vielä kunnolla liikkunut, joten siinä mielessä olivat aika samalla viivalla, mitä nyt kokoeroa tietysti oli. :) Kovasti pojat ottivat kontaktia, mutta välillä vähän turhan kovakouraisesti. :D

Lauantaina käytiin kaupungilla. Pauli nukahti hetkiseksi, mutta heräsi torikauppiaiden huutoon. :| No, turha varmaan sanoa, että eilisen päikkärit menikin sitten aika mielenkiintoisesti. Onneksi yöllä sai nukuttua hyvin. Olin kyllä itsekin ihan poikki, kun kahtena peräkkäisenä päivänä oli menoa. Koskakohan sitä jaksaa taas paremmin, vai onko tämä olotila pysyvää? :ashamed:

Tänään on ollut ihan UPEA päivä! Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Ripustin takapihalle pyykkejä t-paita päällä. B) Pojallakin on vaunuissa takki auki ja villainen viltti jalkojen päällä. Paksun jalkapeiton jätin pois, kun varjossakin on varmaan yli 15 astetta lämmintä. :D Viileä tuulenvire kuitenkin käy, joten ihan pelkissä sisävaatteissa ei voi pihalla pitää.

-Pantsu

Huh, kotiuduttiin mun vanhemmilta äskettäin, ja nyt näyttää rytmi heittävän häränpyllyä. On poika nukkunut tosi huonosti koko päiän, ja nyt sitten simahti puoli seitsemältä. Mitähän tästä seuraa? Alkoiko jo yöunet (yleensä alkaa n 21-22) vai onko nää päiväunet :eek: Mummolassa oli kyllä niin paljon hässäkkää ja ihmettä, että ei toisaalta olis ihme jos nukkuis nyt pidemmät yöunet. Oltiin sitten 2 yötä ja ensimmäisenä iltana Pessi sai hirveän huutokohtauksen, mikä on tosi epätavallista meillä. Mä erehdyin illalla saunaan ja mun isä hoiteli Pessiä. Taisi olla vähän yli väsynyt ja kun itkuun ei heti äiti rynnännyt apuun niin se jäi päälle. Ei rauhoittunut sitten millään. Lopulta mun ääneen, silittelyyn ja hyssyttelyyn rauhoittui syliin ja nukkui. Ei pitäis kai iltaisin kauheesti poiketa rutiineista. Me jo ihmeteltiin onko poika jotenkin kipeä, kun tollainen on hänelle niin epänormaalia. No sen jälkeen ei enää huutanut samalla lailla. Oli ihan kiva vierailu, vaikka olisivat perunaa halunneet pojalle antaa melkein väkisin, sain sitten selitettyä, että aijon antaa vasta muutaman viikon päästä ja ruhoittuivat.

Kauniskuu Olipas teillä inhottava lääkäri :kieh: Miten toiset oikein osaa olla tympeitä. En oo kyllä kuullut, että pullolapsilla olis jotenkin tavallisempaa korvatulehdukset, mun tutilla on ollut kierrettä, vaikka on täysimetettyä, ja eihän teillä ees ollut korvatulehdusta :eek: Toivottavasti teillä parannutaan pian, inhottavaa, kun vauva sairastaa.

Tääläkin on ollut ihanat ilmat. Mekin siirryttiin sitten toppahaalarista keväthaalariin, ja oli varmaan ihan hyvä ratkaisu, niin ei paistu poika :)

Ja ei täälläkään kyllä osata lelun perään vielä itkeä. Tutin jos nappaa suusta niin siitä seuraa itku, mutta se on varmaan vähän eriasia. ;)

No nyt tais herätä, joten ei kai ollut vielä yöunet.

Huh huh mikä kiukkuviikonloppu takana! Torstaina ilmeisesti rokotuksista tuli illalla ihan hirveä raivo, oltiin mun kummipojan 2v-synttäreillä ja poika huusi koko sen 1,5h mikä oltiin siellä. Yleensä ei ole ikinä tuollainen!

Sitten seuraavana aamuna lähettiin miehen kotipaikkakunnalle kyläreissulle. Eka yö oltiin kavereilla, joilla on 4kk vanha tyttö. Ihan ei poika vielä tajunnut kaverista mitään! Siellä kyläily meni ihan suht ok vaikka välillä olikin käninää ja kiukkua. Sitten lauantaina käytiin kahdessa eri kyläpaikassa ennen kuin mentiin miehen isälle ja voitte kuvitella miten väsynyt ja kiukkuinen vauva oli kun rytmit oli ihan sekaisin ja päikkärit jäi liian lyhyiksi! Nyt vasta ymmärrän, miksei pienten lasten vanhemmat halua reissata lapsen kanssa...

Sunnuntaina oli tarkoitus vielä kyläillä yhdessä perheessä mutta heille olisi sopinut vasta iltapäivällä ja minä olin siinä vaiheessa jo kurkkuani myöten täynnä koko kylärumbaa ja kiukkuista vauvaa että saatiin sitten miehen kanssa kunnon riita aikaiseksi ja kierreltiin sunnuntai-aamuna vaunujen kanssa ja tapeltiin... Lopputuloksena EI menty sinne kylään vaan päästiin ajoissa kotiin ja mieskin myönsi haalineensa meille liikaa tekemistä. Huh, ens kerralla käydään tasan YHDESSÄ kyläpaikassa! Eilis ilta kotonakin oli vielä kiukkua mutta nyt on poika onneksi rauhoittunut tajutessaan että ollaan kotona. Kyllä se varmasti noin pientä stressaa kun on vieraita paikkoja ja ihmisiä koko ajan. Kotona on niin paljon helpompi pitää rytmeistä kiinni ja poika tyytyväisenä!

Saatiin miehen veljeltä ihan mahtavat 80-luvun retrovaunut! Niistä piti aluksi tulla meidän parvekevaunut mutta on niin hienot että otettiinkin ne käyttöön ja toiset (n.10v vanhat nekin) on nyt partsilla.

Anselmiinatar, muakin vähän riepoo meidän neuvolatäti. Sillä kun tuntuu aina olevan vaan kiire päästä meistä eroon. Okei, poika huutaa siellä, mutta silti olisi kiva saada neuvolakäynnistä muutakin irti kuin paino ja pituus. Esim. kiinteistä se ei ole puhunut yhtään mitään vaikka sanoin että mun on pakko lopettaa imetys kohta, ja viimeksi se täytätti mulla sen synnytyksen jälkeistä masennusta kartoittavan paperin ja sanoi että "täytäs toi että mä saan tänne raksin ruutuun että oon tehny työni kunnolla, vaikka näenhän mä ettei sulla mitään masennusta ole"! Oon myös pari kertaa kysyny noista yöähinöistä ja ainut ehdotus on ollut että vauvalla on nälkä silloin. No jos olen syöttänyt vauvan just niin ei kai sillä nälkä ole |O !

Kauniskuu
, olipas tympeä lääkäri! Mäkin tiedän täysimetettyjä lapsia jotka on tosi pahassa korvakierteessä, yhdenkin kaverin pojalle piti just putket laittaa. Itekään en usko että imetyksellä nyt olis niihin korviin mitään yhteyttä, minäkin olen korvikevauva ja ehkä jonkun yhden korvatulehduksen lapsena sairastanut.

Täällä nyt odotellaan sitten niitä menkkoja, jännästi sitä kuitenkin alkoi toivoa että jospa ne ei tuliskaan B) Mutta eiköhän ne kohta ala!

EMILY No kurjuus! Tiiän tunteen. Meilläki alkuun mies ei meinannu ymmärtää et kaikkien kannalta järkevää "rajottaa" juttuja, kunnoittaa päikkyjä/yöunia. Mua pidettii tylsänä ja nipona ja aika monta mökötystä sain aikaan. No, sit muutaman huutoillan ja reissun jälkeen myöns et oon oikeessa :hug: Noo, oppia ikä kaikki! Se oli tää vkl, eiköhän taas elämä tasotu :) Pidät vaan pääsi!
Joo, ompa typerä neukku täti. Mut joo..suurinosa taitaa olla sellasia ympäripyöreitä.. Harvoja oon kuullu ketkä oikeesti tarttuu mihinkää asiaan, vanhanpolven tätit (siis ei liian vanhat) sanoo ehkä enemmä ehdotuksia kaikkeen. Ehkä nää uudet neukkutädit on koulutettu siihen ettei saa ottaa juuri hirveesti kantaa vaan antaa ympäripyöreetä infoo. Ei täälläkää ottauduta juur mihinkää.. Mut kuule, teet niinku itestä tuntuu. Mäkin ihmettelin ja kyselin ja revin hiuksia päästä, nyt vaan huomannu et paskat, esim. annan tytön syödä mahan täyteen mössöä jne. Jotkut menee hitaasti ja jotkut nopeesti soseiden kanssa. Tuskin mitään oikeeta /väärää on. Mäki mietin jo tulevaa, et osaahan antaa ruokaa ns. oikein ja monipuolisesti.. Ite ku syö mitä sattuu ja miten sattuu :) Mut eiköhän aika näytä :)

Sitterin laitoin myyntiin. Katotaan jos se menis. Syöttötuoli otettii hymyillen vastaan! Kuin olis uus tyttö kuoriutunu!

Huh!! Meillei oo ollu ku sellasia nepparibodeja, nyt tuntuu et noi isoimmat on vaa päänylihommia. Hitto mikä huuto/taistelu!! Ei tykkää yhtää :)

Kääk.. tänää menty kaksilla n. vajaan tunnin päikkäreillä |O Aamulla ja alkuiltapäivällä. Ei oo kyl ollu yhtää väsyneen olonen, päin vastoin tavallista aurinkoisempi. Noh.. nyt sit jännittää mikä huuto ku yöunitouhuja aletaan laittaa :x Heh.

Jeps. Mukavaa alkuviikkoa!!!

Kauniskuu ja typyliini 5kk+pari pv

emily Voi kurjuus. Sama homma on meilläkin jos liian moneen paikkaan mennään kylään. Jossain vaiheessa tulee kiukku. Muutenkin meille on tytön kannalta nykyään helpompi jos kyläillään silloin kun ei päiväuniaika. :) Eihän sitä toki aina voi niin miettii,mutta yritän kumminkin.

Meillä on ollut molempia bodyja. Kummatkin on ollut ihan jees. :)

Alkuviikkoa kaikille..

Hei ja terveiset Rovaniemeltä.

Tulin lueskelemaan kuulumisia ja kertoilemaan omia. On ollut niin paljon touhuttavaa ja treffejä että ei ole juuri kerennyt netteilemään. Aivan hyvä niin -välissä!

Emily -harmi että reissu meni vähän miten meni mutta tajuspa miehesikin että miten sitä pitää kaikki suunnitella ihan eri tavalla.

Miekin olen täällä lomaillessa anoppilassa saanut hellun tajuamaan kuinka tärkeää on elää nyt Kitin ehdoilla. Kylään mennään jos se sopii neidin ohjelmaan. Vieraitahan voi pyytää tännekin. Muutaman kerran hellu itse lähti kyläilemään "omia aikojaan" ja huudoksihan se ilta meni niin sitten se tajusi. Ollaan kyllä vierailtu senkin jälkeen paljon (nyt kun kerta piiiitkästä aikaa näkee rovaniemen kavereita) mutta niin että ollaan vaunuiltu kylään niin että neiti nukkuu ulkona vaunuissa. Tai sitten piipahdetaan päiväunien välissä nopeasti kahveilla. Että aivan samoilla linjoilla milliksen ja kauniskuun kanssa tässä(kin) asiassa.

Haltia -Teillä on kuitenkin ilmeisesti Pessin kanssa kulunut hyvin aika nyt kun mieskin on reissussa? Mullakin mies reissaa työn puolesta jonkin verran -tosin paljon lyhyempiä reissuja- ja muistan että oli jotenkin ahdistavaa jäädä yksin pienen kanssa mutta sitten ne päivät kuitenkin kuluivat nopeesti eikä meillä mitään hätää ollut -päinvastoin ;) Saimpa tehdä kaikki asiat omalla tavalla...

Bartsu -onnittelut ekasta hampaasta. Toivottavasti ei vaivaisi liiaksi pientä.

Kitikin on huomenna jo yhdeksän viikkoa! Tuntuu jo tosi paljolta. Pieneltä tuntui siskon vauva kun sitä tässä on ihasteltu... Ensi viikolla meillä onkin neuvola -tuntuu siltä että Kiti on taas kasvanut pituutta... Ensi viikollahan se selviää sitten että mitkä on mitat nyt. Mullakin on jälkitarkastus. Menkatkin alkoi :| Ei kerennyt tulla ikävä. Pitäis miettiä se ehkäisyasia että minkä ottaisi. En halua yrittää toista vielä. Raskaus oli aika raskas mulle ja haluan nauttia nyt ekasta ja ehkä ainoasta täysin siemauksin. Enkä kaipaa pahoinvointia enkä vuodelepoa, vaikka seuraavasta näitä iloja ei ehkä tarvitse nauttia.

Kiti syö öisin nyt kahdesti -noin kahdelta ja viidelta- Nukkumaan menee jo kasilta ja herää yleensä 6:30. Aamulla rytmi on tunti hereillä ja tunti unta. Ei oikein osaa sisällä nukkua pidempään. Puolenpäivän aikaan nukkuu parin tunnin päikkärit ja iltapäivästä ehkä toiset mokomat ja näiden välissä torkkuu 45min-1h unet ja samanlaiset vielä kuuden pintaan. Tuntuu nukkuvan paljon mutta näin vaikuttaa onnelliselta ja hyväntuuliselta -eikä ne vaikuta yöuniin, joten kai se on aivan normaalia ---huomatkaa klassinen neuvolavastaus :LOL:

Neiti on kyllä täällä osoittanut olevansa sosiaalinen tapaus :heart: Hurmaa vieraat hymyllään ja "juttelee" kaikkien niiden kanssa jotka jaksaa puhella hälle. Vierastaa ei kai tämän ikäiset vielä osaakaan?

Kävin muuten itsekin viikonloppuna "tuulettumassa". Oli aivan mahtavaa vähän maistella punaviiniä ja piipahtaa kaupungissa niinku ennen vanhaan. Mietinkin jo että voitais käydä joku ilta miehenkin kanssa jossain ihan kahdestaan. Anoppi on ollut tosi paljon Kitin kanssa ja Kiti tykkää hirmuisesti ämmistä että ne kyllä jo pärjäis keskenään mutta en tiedä uskallanko. Ensi kuussa on pakko kun meidän hyvät ystävät menee naimisiin. Ja aiotaan niitä häitä kyllä juhlia pitkän kaavan mukaan... mutta se on sen ajan murhe.

huhhuh... tulipas romaani.

hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!

Tyttö täytti 6 kk. Kiinteitä on nyt maisteltu/syöty reilu viikko ja hyvin näyttää maistuvan. Pikku hiljaa olen lisännyt annoskokoa. Alussa soseet aiheuttivat piereskelyä (hirvee haju) ja vatsa vaivoja. Vatsa oli kovana monta päivää, mutta luumusose laukaisi tilanteen. Tyttö myös haluaa nykyisin istua, ei viihdy enää vatsallan eikä pitkällään lattialla. Joten hankimme syöttötuolin josta vasta riemu tytöllä ratkesi. Siinä istuen sit syödään samalla kun muukin perhe. Käytiin myös eka kerran vauva uinnissa. Tyttö oli kuin vanha tekijä, tykkäsi uida ja riemu oli rajaton. Odotan innolla seuraavaa kertaa.

EMILY: Noi miehet on välillä vähän hankalia. Onneksi huomasi, että mikä vauvelille on parasta.

KAUNISKUUlla oli ollut sairaalareissu. Nyt on juu paljon RS:ää ja Noroa ja kaikkia muita sekalaisia liikkeellä. RS-ää mäki pelkäsin eka, kun neiti tuli kipeeks, mut oli iha tavallinen nuha.

Täällä tosi risasia öitä. 2-3 tunnin tissitellään ja tuntuu, että neiti vois lutkuttaa vaikka kuin kauan...sit päivällä äkkiä vetästään maidot naamariin. Sit joskus tunnin päästä syömisestä huudellaan muuten vaan....Voi olla, että toi hampaantulo vaikuttaa. Olis kiva, jos pikkasen paranis noi unet. Alkaa olla jo aika väsy.
Vauvauinnissa olin nyt sitten itte ekaa kertaa mukana lauantaina ja neiti viihty hrujan hyvin ja sitten tietty myös itsellä oli mukavaa, kun näki kuin toinen nautti. Ainoo mistä ei kauheesti välittäny oli se kun ohjaaja kävi testaamassa sukellusrefleksin toimivuutta.
Jahas nyt kai sit nukkumaan, että jaksaa huomenna joogaan mennä, kun pari kertaa jäi ton flunssan takia välistä.
Kauhea huitominen on muutes täällä noilla käsillä koko ajan, kun olen yrittänyt näyttää kuin taputetaan niin yrittää matkia, mut kädet kyllä heiluu ihan holtittomasti sinne tänne :)

Bartsu ja neiti 5kk ja vko

PERHONE joo, eiköhän kaikenlainen rytmi ole "normaalia" :) Ja vielähän Kiti on nii pieni et hakee rytmiään. Mut hyvällehän se jo kuulostaa :)!! ja joo, vierastus tulee sit ehke vähä myöhemmin, toisilla jo 4kk ja toisilla vasta joskus eroahdistusiässä (7-9kk tai jotain..) Mut ihanaa et hymyillään!! Täälläki tyttö levauttaa aina superleveän hymyn suurelle osalle ihmisiä mut sit taas saattaa toisia katsoa suu myrtyssä :)

Joo, kuten EMILYkin mietti mitä yöhulinat on, nii eihän ne tosiaankaa aina mitää nälkää ole. Jotenki sitä olettaa et ku ite nukut makeesti peiton alla, nii ei lapsella voi olla mitään "vialla".. Mut voihan olla yksinkertasesti liian kuuma, tai viilee tai märkä vaippa kiusata. Monta kertaa iteki vaan automaattisesti hakenu pulloa tytölle kunnes miettiny et hetkinen- tyttö on ihan hikinen ja avannu peitot ja uni taas maistunu. Tai älytön heiluminen ja vatkaus joka ei asetu-no, kappas, märkä vaippa (joka ei ees välttämättä kovin märkä ) pois ja taas mennään.

SORMIRUOKAILU törmäsin tähän konkreettisesti kamun luona. Ajatushan äärimmillään on, että lapsen suuhu ei syötetä koskaan lusikallistakaan evästä vaan eletään 100% lapsen tahtisesti, lapsi syö mitä syö ja milloin syö. Luin sitte aiheesta lisää ja törmäsin äitiin joka ihmetteli sit 1v lapsen kanssa, kun se ei syö päivässä ku pari marjaa ja hernettä ja lopun päivää istuu tissillä. Tai lapsi joka syö VAIN käsin kaikki ruokansa, muussit ja lihapullat, myös päiväkodissa . NOOH.. anteeksi vaan mut ihan täysin en ymmärrä ajatusta. Tottakai lapsen tulee saada tutustua ruokaan, napostella kurkunviipaleita ja ihmetellä lusikan kanssa ja vaikka vähä sotkea, mutta... Mun mielestä tietyt asiat kuitenki on vanhempien käsissä ainaki aluksi. Ei mitää pakkosyöttöä tietenkää.
Noh..kukin tyylillään.

Kauniskuu

Vaikka sanotaan että kiinteiden aloitus parantaisi vauvan yöunia, niin meillä ei sit ota selvää onko näin vai ei. Välillä nukkuu 5-6 tuntia yhteen putkeen ja sit syö ja jatkaa unia taas 4-5 tuntia.
Välillä herätään 1,5- 2 tunnin välein. Tutti ei auta vaan pitää saada tissiä, että nukahtaa uudelleen. Viime yönä kun olin herännyt taas 1,5 välein syöttämään, yritin saada nukahtamaan ilman tissiä. Tunti siinä vierähti että tyttö asettui tutin kanssa nukkumaan, ja sit nukkui vaan tunnin, ja sama rumba. Annoin periksi ja annoin tissiä.
Mikäli yösyömiset vielä jatkuu yhtä tiheänä pitänee alkaa jonkinlaista rinnasta vieroitusta yöaikaan koettamaan miehen avulla, eli mies hyssyttelemään vauvaa. Välillä tuntuu että kun kiinteät on nyt aloitettu tytön nälkä vaan on kasvanut, eli rintaa joutuu antamaan tiuhemmin ja useammin. Kaipa tämä on joku ohimenevä kausi tämäkin. Tai sitten yölevottomuus johtuu jostain muusta.
Nauvolatäti neuvoi antamaan vauvalle esim. kurkkuviipaleen tai omenalohkon imeskeltväksi, kuitenkin niin ison ettei saa sitä kokonaan suuhunsa.
Annoin sit omenaviipaleen, niin vauvapa puraisi siitä ison palan ikenillä pois.
Onneksi ei vetänyt henkeen, vaan puklasi palan pois. En enää kyllä omenalohkoja.
Soseita ollaan tehty pakkaseen ja osa ostetaan valmiina. Molemmat näyttää maistuvan tytölle hyvin. Myös vettä nokkamukista menee juottamalla.

Yhteistyössä