Alkuraskaus & sikainfluenssarokote??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullakin tiistaina ja rv silloin 11+3 ja otan sen. Lääkäri suositteli ottamaan, sillä jos saan sikainfluenssan, niin voi olla hyvin todennäköistä että vauvalle sattuisi jotain.

Lisäisin tähän vielä että Espoossa ainakin suosituksena on että vain neuvolassa kirjoilla olevat, siis pääsääntöisesti ekan th-käynnin käyneet rokotetaan. Infektiolääkäri mainitsi jossain suosituksessa rajaksi rv 10, sillä perusteella että aiemmilla viikoilla keskenmenoja vielä paljon, taudin riskit enimmäkseen 2. ja 3. kolmanneksella ja sikiövaurioriskit isoimmat alkuviikoilla. Voisi ehkä tarkistaa neuvolasta saako rokotteen halutessaan esim. parin vkon päästä?

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Lisäisin tähän vielä että Espoossa ainakin suosituksena on että vain neuvolassa kirjoilla olevat, siis pääsääntöisesti ekan th-käynnin käyneet rokotetaan. Infektiolääkäri mainitsi jossain suosituksessa rajaksi rv 10, sillä perusteella että aiemmilla viikoilla keskenmenoja vielä paljon, taudin riskit enimmäkseen 2. ja 3. kolmanneksella ja sikiövaurioriskit isoimmat alkuviikoilla. Voisi ehkä tarkistaa neuvolasta saako rokotteen halutessaan esim. parin vkon päästä?

Juu, soitan vielä alkuvkosta ja varmistan. :)
Mutta otan heti kun vaan mahd. :)

Se piti vielä lisätä, että minua ohjeisti sekä lastenlääkäri että perinatologi ottamaan rokotteen ihan samantien, ei odottamaan ensimmäisen kolmanneksen päättymistä. Riskejä on molemmissa vaihtoehdoissa, mutta pitkän punnitsemisen ja näiden asiantuntijalausuntojen jälkeen vakuutuin rokotteen hyödyistä vs. itse taudin riskit - jotka ovat myöskin suuret itse sikiölle ensimmäisellä kolmanneksella.

Alan olla liian väsynyt, kun ajatukset eivät pysy päässä.. ;) Siis VIELÄ lisäämäni piti, ettei sitä rokotetta nyt ainakaan parilla viikolla kannata siirtää. Joko heti tai sitten riskillä koitat sinnitellä koko kolmanneksen yli. Jos siirrät sitä parilla viikolla, et todennäköisesti ehdi samaan suojaa ennen epidemian alkamista. Joten minun nähdäkseni hyöty on aika heikko. Itse en kykene mitenkään eristäytymään yhteiskunnasta kahdeksi kuukaudeksi ja kun olen näitä rokotusvastaisten kirjoituksia lukenut, niin en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin rokotuksen: mitä useampi rokotteen jättää välistä, sitä laajemmalle ja nopeammin tauti leviää.

Ymmärrän senkin kannan ettei haluta antaa rokotetta alle 10-viikkoisille koska alkuviikoilla keskenmenoja on paljon.
Voi vaan kuvitella miten kaikki luonnostaan muutenkin tapahtuvat keskenmenot pistetään rokotteen piikkiin jos rokotteen on sattunut saamaan pienillä viikoilla ja sitten tulee keskenmeno.
Vaikka kuinka pidemmän ajan tilastot kertoisivat ettei keskenmenoluvut ole nousseet rokotteesta huolimatta niin varmaan lähes jokainen piikin ottanut mamma uskoo syyn olevan rokotteessa, sillä se on niin paljon helpompaa henkisesti jos on jotain mitä syyttää ikäväst tapahtumasta johon ei pysty itse vaikuttamaan.

Näinpä. Itse olen suht sinut sekä spontaanisti tapahtuvan keskenmenon että sikapiikistä mahdollisesti aiheutuvan keskenmenon kanssa. Se on myös yksi syy, miksi otin piikin heti: jos jotain menee pieleen, luonto todennäköisesti lopettaa raskauden. Se tuntuu monelle olevan helpompi hyväksyä ja käsitellä, kuin sellaiset sikiövauriot, jotka eivät aiheuta raskauden keskeytymistä.

Tämä oli myös siis yksi virallisista syistä, ettei SI-rokotetta tai ylipäätään rokotteita suositella ensimmäisellä kolmanneksella: alkuraskauden suht yleisiä keskenmenoja ei haluta virhellisesti yhdistä rokotteeseen. Muistaakseni THL:n sivuilta tämä tieto.

kiva kuulla lisää kommentteja tähän keskusteluun, millaisia ooireita on ollut alkuraskaudessa piikin ottaneilla jne? Ja mtä ovat kommentoineet lääkärit, terkkareihin en tässä valitettavasti osaa luottaa, kun ovat mitä mieltä sattuu...

Otin rokotuksen keskiviikkona, rv 6+3. Oman neuvolan terveydenhoitajan puheista tulkitsin että hän oli kielteisellä kannalla rokotuksen ottamiseen, mutta se on sellainen hössöttäjä muutenkin että uskoo itsekin enemmän juoruja kuin virallista, asiallista tietoa. - aika epäammattimaista mun mielestä. Minä en halua ottaa sitä riskiä, että sairastun kovasti ja joudun erinäisiä lääkityksiä ottamaan (esim. tamifluta). Eräs tuttavaperhe sairasti si:n alkusyksystä, ja ainoastaan perheen perusterve, raskaana ollut nainen joutui sairaalahoitoon.
SI:n riskit raskaana oleville ovat tiedossa, ja sen on todettu olevan suurempi vaara kuin rokotus. Rokotuksen on todettu olevan turvallinen raskaina oleville. Jos rokotukseen sisältyisi huolestuttavia riskejä, sitä ei yksinkertaisesti annettaisi! Talouden kannalta ajatellen, ei Suomen valtio ottaisi muutenkaan sellaista riskiä, että maahan syntyisi rokotusten seurauksena kymmeniätuhansia kehitysvammaisia lapsia... sehän tulisi Käsittämättömän kalliiksi!

Vielä nopeammin kuin sikainfluenssa, leviää rokotusvastaisuus. Epävarmuus aiheuttaa pelkoa, jota on helppo lietsoa. Ihmiset uskovat enemmin huhuja, kuin virallisia faktoja.

Ei tullut rokotuksesta mitään isompaa sivuvaikutusta, hieman aristaa tuosta rokotuskohdasta ja jonkin aikaa oli käsivarsi kipeänä. Eli niitä oireita mitä rokotteen antanut hoitaja sanoikin että voi tulla.

Rokotetta vastustavat ihmiset toitottavat rokotteen riskeistä, mutta he eivät tunnu muistavan että kaikissa rokotteissa on riskinsä - ihan joka ikisessä rokotteessa mitä Suomessa lapsillekin pistetään. Eli tuon logiikan mukaan nämä vastustajat jättävät varmaan lapsiltaan kaikki rokotukset väliin.

Piikistä on nyt aikaa reilu vuorokausi. Tähän mennessä on tullut lämmönnousua, käsivarren kipeytyminen, päänsärkyä ja vatsa on mennyt hieman sekaisin. Kohtuullisen voimakkaat oireet, mutta ihan handlattavissa Panadolin avulla. Väsyttää myös, mutta luulen, että oireet muuten ovat laantumassa.

Yritin myös googlettaa alkuraskauden aikaisia tietoja rokotuksen suhteen, eikä tosiaan löytynyt mitään järkevää tietoa aiheesta. Kaiketi viralliset tahot eivät halua ottaa vastuuta aiheeseen liittyen, kun tarkkaa tietoa ei vaan ole. Eniten kiusaa se, että elokuussa perheemme oli jossain influenssassa jo: kuume (ei hirveän korkea kuitenkaan, vaan vajaa 39°) ja olkapää/hartiaseutu kipeä ja kurkkukipu. Silloin ei testattu mitenkään, oliko kyseessä mikä flunssa, silti tk:n ei saanut mennä riskin takia.. Siitä minulle tuli jälkitautina (noh, lääkäri sanoi, että ei ollut jälkitauti mitenkään vaikka selkeästi tuli heti perään) keuhkotulehdus, johon sain sekä kortisonia että vahvoja antibiootteja.

Nyt kuitenkin testasin eilen plussan ja asia alkoi vaivaamaan uudelleen. Olin jo nimittäin päättänyt, että en rokotuksia hae. Mutta mitäs jos se elokuinen tauti ei ollutkaan tätä, eikä meilla olekaan suojaa.. En haluaisi vaaraantaa ihan alussa olevaa raskauttani jättämällä rokotuksen väliin... hirveän vaikea päätös nyt kuitenkin, kun haluaisi tehdä oikein näillä tiedoilla...

Sitten vielä se, että olen niin alussa että pääsisin neuvolaankin vasta varmaan parin viikon päästä.. Mahtavatko edes ottaa rokotusjonossa mut vastaan, jos vaan sanon että testasin plussaa.. Ei huvittaisi mennä tonne jonoonkaan huuteleen asiaa vielä julki..

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Sitten vielä se, että olen niin alussa että pääsisin neuvolaankin vasta varmaan parin viikon päästä.. Mahtavatko edes ottaa rokotusjonossa mut vastaan, jos vaan sanon että testasin plussaa.. Ei huvittaisi mennä tonne jonoonkaan huuteleen asiaa vielä julki..

En tiedä mikä käytäntö yleensä on, mutta täällä ainakin pääsee kun kertoo vain plussanneensa ja on kelakortti ja henkkarit mukana. Muutoin raskautta ei tarvitse alkaa todistelemaan.

Itsellänikin eka neuvola ens vkon pe, tuolloin 9+1 mutta raskaana olevien rokotus pvä on ti. Soitan ma neuvolaan ja kyselen vielä, mutta tällä hetkellä olen menossa ti piikitykseen. Mielummin piikki, kun tauti ja sen mukanaan tuomat ongelmat korkeine kuumeineen ja lääkitys yms. :/

raskaus ihan alussa mutta otin piikin. Piti kahdesta "pahasta" valita jompikumpi ja toivon ja rukoilen nyt ettei rokote aiheuta mitään sikiölle. Neuvolassa kehotettiin kyllä ottamaan piikki.

Otin viime viikolla rv 9. Piti punnita riskit kun täysin riskitöntä vaihtoehtoa ei olekaan. Alkuraskauden aikana sairastetut taudit aiheuttaa sikiövaurioita mitä en halua. Rokotteen riskit kuitenkin pienemmätkuin taudin joka tulee satavarmana minulle koska olen asiakaspalvelutyössä ja lapset päikässä.

Te rokotteen ottavat/ottaneet, itsekin otin rokotteen (kuten tuossa aikasemmin kirjoitin), ja huolestuttihan se. Olen kuitenkin päätellyt, että se oli hyvä ratkaisu. Ihan oikeasti, jotkut ilkeät ihmiset ottavat kaiken irti tästä tilanteesta, lietsovat turhia pelkoja ja rokotevastaisuutta.

Kävin WHO:n sivuilla (kuinka moni siellä muuten käy, ihmiset taitavat useammin lukea kaikenlaisia uskomuksia kuin faktaa), jossa on 30.10.2009 pävitettyä tietoa rokotteesta. Siellä sanotaan tällä tavalla:

- erinäiset tutkimukset osoittvat että rokote on yhtä turvallinen kuin tavallinen kausi-influenssarokote
- tutkimukset osoittavat, että rokotteella ei ole haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen, raskauteen, sikiön kehitykseen, synnytykseen eikä syntymän jälkeiseen kehitykseen.
- Sairaudella on osoitettu olevan monelaisia riskejä raskaana oleville. Sairastuneilla raskaana olevilla naisilla on 10-kertainen riski joutua sairaalahoitoon.
- rokotus aiheuttaa yleensä arkuutta, turvotusta ja punoitusta pistoskohtaan. Vähemmän yleisiä oireita ovat lihas- ja nivelkivut, kuumeen nousu ja päänsärky. Lapsilla esiintyy särkyä ja kuumetta useammin kuin aikuisella.
- rokotetta on tutkittu, mutta erittäin laajaatkaan tutkimukset eivät pysty osoittaamaan harvinaisia, haitallisia sivuvaikutuksia, joita voi tulla kun miljoonia ihmisiä rokotetaan (kaikista rokotteista esiintyy joitain erikoisempia sivuvaikutuksia siinä vaiheessa kun miljoonia ihmisiä rokotetaan..kuten myös mistä tahansa lääkkeistäkin esiintyy harvinaisia sivuvaikutuksa, kun miljoonat ihmiset ottavat niitä..)
- lokakuun loppuun mennessä ei ole ollut merkkejä vakavista, haitallisista sivuvaikutuksista!!

ROKOTTEISIIN LIITTYVÄT VÄÄRINKÄSITYKSET: TIOMERSAALI, ADJUVANTTI, GUILLAIN BARRE- SYNDROOMA.....
- rokote sisältää tiomersaaliaa jossa on elohopeayhdistettä, joka ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti elimisistöstä.
- tiomersaalia on tutkittu perusteellisesti, eikä sen ole havaittu aiheuttavan vaaraa lapsille, aikuisille eikä raskaana oleville.
- adjuvantteja on käytetty vuosia rokotteissa, ja tieteellinen tutkimus tukee niiden turvallisuutta
- nykytiedon mukaan kausi-influenssarokotukset eikä pandempiarokotukset, eivätkä mitkään muutkaan rokotukset aiheuta (eivätkä pahenna) kroonisia sairauksia rokotuksen ottajalle!
- Guillain Barré syndrooma (GBS) on nopeasti kehittyvä hermostollinen sairaus, joka aiheuttaa lihasten heikkoutta - suurin osa paranee tästä täysin. Sairauden voi saadan influenssa jälkitautina. Sen sijaan rokotuksen ottaneilla ei sairauden riski kasva.

Rokotteisiin liittyvät väärikäsitykset olivat siis niitä, että tiomersaali ja adjuvantit olisivat jotenkin erityisen vaarallisia, ja että rokotus lisää riskiä saada GB-syndrooma.
Tuossa ylhäällä lukee siis todelliset tiedot väärinkästysten ja virheellisen tiedon kumoamiseksi.

Ja nämä tosiaan on WHO:n sivuilta!

Itse kävin perjantaina rokotuksen rv 9+0. Käsivarsi vielä vähän kipeä. Perjantai-iltana oli pientä lämmönnousua, mutta meni nopeasti ohi.

Nyt ei auta enää miettiä asiaa. Rokotus on otettu ja itse kannetaan seuraukset. Toivoa vain voi että kaikki menee hyvin.

olis kiva tietää onko muilla ollut oireena päänsärkyä rokotuksen jälkeen? Nyt on päänsärkyä ollut kaksi vuorokautta (otin rokotuksen perj silloin viikkoja vasta 4+2) ja mietin voiko se johtua rokotteesta kun vieläkin jatkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja sonja:
ja raskausviikkoja on 4+1.

Minut vakuutti sekä lastenlääkäri joka lämpimästi suositteli rokotetta otettavaksi asap että professoritason perinatologi (toiminut synnytyssairaalan ylilääkärinä) joka myös kehotti ottamaan rokotteen samantien.

Tässähän punnitaan riskejä ja koitetaan valita se pienin paha. Minun logiikallani pienempi paha on rokote, jonka ainesosat ovat nykytiedon mukaan harmittomia sikiölle (tämä ei tietenkään ole varmaa, koska rokote on uusi), kuin sairastuminen tautiin joka lähes varmasti nostaa kovan kuumeen (sikiölle vaarallinen ja saattaa myös aiheuttaa sikiövaurioita) ja johon sairastuessaan ihminen joutuu syömään viruslääkityksen, jonka vaikutuksesta sikiöön ei myöskään ole tietoa. Plus mahdolliset antibiootit jälkitauteihin yms. yms.

Siksi valitsi rokotteen samantien, ennenkuin epidemia leviää laajemmalle. Se kuitenkin ottaa sen parisen viikkoa, ennenkuin rokotteen teho on maksimaalinen.

mä oon pähkäilly tätä samaa.mulla viikkoja 5 ja sairastan astmaa.Oon pähkäilly viikon ajan että kumpi on vaarallisempi:rokotus vai se,että saan taudin.isommat lapset on kuitenki päiväkodissa joten he saattavat piankin sen taudin napata itselleen ja tietenki mä sairastun sitte kans...että onko pienempi paha se rokote kuin se,että saan 40 asteen kuumeen,varmaankaa sellanen kuume ei oo hyväksi sikiölle?en oo edes vielä ilmoittautunu äitiysneuvolaan,pitäis varmaan huomenna soittaa ja samalla kysellä...

Alkuperäinen kirjoittaja sonja:
ja raskausviikkoja on 4+1.

Minut vakuutti sekä lastenlääkäri joka lämpimästi suositteli rokotetta otettavaksi asap että professoritason perinatologi (toiminut synnytyssairaalan ylilääkärinä) joka myös kehotti ottamaan rokotteen samantien.

Tässähän punnitaan riskejä ja koitetaan valita se pienin paha. Minun logiikallani pienempi paha on rokote, jonka ainesosat ovat nykytiedon mukaan harmittomia sikiölle (tämä ei tietenkään ole varmaa, koska rokote on uusi), kuin sairastuminen tautiin joka lähes varmasti nostaa kovan kuumeen (sikiölle vaarallinen ja saattaa myös aiheuttaa sikiövaurioita) ja johon sairastuessaan ihminen joutuu syömään viruslääkityksen, jonka vaikutuksesta sikiöön ei myöskään ole tietoa. Plus mahdolliset antibiootit jälkitauteihin yms. yms.

Siksi valitsi rokotteen samantien, ennenkuin epidemia leviää laajemmalle. Se kuitenkin ottaa sen parisen viikkoa, ennenkuin rokotteen teho on maksimaalinen.

mä oon pähkäilly tätä samaa.mulla viikkoja 5 ja sairastan astmaa.Oon pähkäilly viikon ajan että kumpi on vaarallisempi:rokotus vai se,että saan taudin.isommat lapset on kuitenki päiväkodissa joten he saattavat piankin sen taudin napata itselleen ja tietenki mä sairastun sitte kans...että onko pienempi paha se rokote kuin se,että saan 40 asteen kuumeen,varmaankaa sellanen kuume ei oo hyväksi sikiölle?en oo edes vielä ilmoittautunu äitiysneuvolaan,pitäis varmaan huomenna soittaa ja samalla kysellä...

täällä kans pähkäilijä, rv7 ja jotain.. mietityttää mikä viisainta.. uutisointia oli viime päivinä myös siitä et Sveitsissä kielletään tämä samainen rokotetyyppimitä Suomessa annetaan niin raskaan olevilta kokonaan? se vetää entistä mietteliäämmäksi... voi kun olis viikkoja enempi..

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
sen taudin napata itselleen ja tietenki mä sairastun sitte kans...että onko pienempi paha se rokote kuin se,että saan 40 asteen kuumeen,varmaankaa sellanen kuume ei oo hyväksi sikiölle?en oo edes vielä ilmoittautunu äitiysneuvolaan,pitäis varmaan huomenna soittaa ja samalla kysellä...

No minä olen ymmärtänyt niin että korkea kuume, varsinkin alkuraskaudessa, saattaa aiheuttaa sikiöpoikkeavuuksia. Myöhemmässä vaiheessa korkealla kuumeella voi olla vaikutusta sikiön aivojen kehitykseen.

Eli mä oon ymmärtäny et kuume ei oo ikinä hyväks raskaana olevalle, siis korkea kuume ja sellasenhan sikanuhan myötä tod.näkösesti saa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä kans pähkäilijä, rv7 ja jotain.. mietityttää mikä viisainta.. uutisointia oli viime päivinä myös siitä et Sveitsissä kielletään tämä samainen rokotetyyppimitä Suomessa annetaan niin raskaan olevilta kokonaan? se vetää entistä mietteliäämmäksi... voi kun olis viikkoja enempi..

Mäkin luin ton Sveitsin jutun ja jäin miettimään...
Mutta silti päätän ottaa, sen tiedon mitä mä oon saanu rokotteesta on mulle riittävä ja uskon (ja toivon) että se ei ole vaarallinen sikiölle eikä sikiön kehitykselle. Lue yllä oleva teksti mikä kuulemma löytyy WHO:n sivuilta. :) Mä luin sen, KIITOS tekstin tänne laittajalle, ja se kummasti vahvisti ennestään mun päätöstä ottaa piikki.

Huomen soitan vielä neuvolaan ja ti piikille, sillon on rv 8+5. :)

Yhteistyössä