Alkuraskaus & sikainfluenssarokote??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedoton

Vieras
Mä oon yrittäny googlettaa mutta ei löydy tietoa ja mieleipiteitä...

Tietäiskö siis kukaan TÄÄLLÄ voiko rokotteen ottaa ennen kuin 12 vkoa tulee täyteen? Onko "turvallista, kannattaako?

Mulla menossa 8+1 ja ens vkon tiistaina olis raskaana olevien rokotukset. Jos odotan et 12 vko tulee täyteen, tauti varmaan jyllää jo joka puolella...

Sen verran oon asiaa miettiny ja pohtinu että olen rokoteen päättänyt ottaa, nyt vaan mietityttää että millon sen otan. :/

Et jos täällä on joku alkaraskaudessa ottanu sen ja tietää et se OK ottaa sillon ni kertokaa mullekin!! Ja vielä parempi jos laitat linkin asiaan niin voisin sen lukea jos jostain semmosta tekstiä löytyy.
Yleensä raskaana olevista ja rokotteen otosta puhutaan mutta ei alkuraskaudesta ja rokotteen otosta. Tai ainakaan mä en oo mitää löytäny...

Soitan ens vkolla vielä neuvolaan ja juttelen asiasta, siks täältä kyselen ku en oo viel käyny ekassa neuvolassa enkä siis päässy jutteleen kenenkään terveydenhuoltopuolen henk.kunnan kanssa asiasta.

Kiitos vastanneille!

Kannattaa odottaa, että 12 viikkoa tulee täyteen. Tuohon mennessä kaikki tärkeimmät elimet/osat on kehittynyt.

Lääkäri sanoi minulle, että parempi vaihtoehto on että äiti sairastaa flunssa vähän rajumpana kuin että vierasta ainetta tungetaan kriittisimmässä kehitysvaiheessa olevaan sikiöön. Ei siihen tautii kuitenkaan kuole ja rokotushan tehoaa vasta 2 viikon jälkeen.

Tuossakin asiassa on jokaisella omat mielipiteet. Mutta itse olen kyllä samoilla linjoilla lääkärini kanssa että en uskaltaisi riskeerata sikiön kehitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa odottaa, että 12 viikkoa tulee täyteen. Tuohon mennessä kaikki tärkeimmät elimet/osat on kehittynyt.

Lääkäri sanoi minulle, että parempi vaihtoehto on että äiti sairastaa flunssa vähän rajumpana kuin että vierasta ainetta tungetaan kriittisimmässä kehitysvaiheessa olevaan sikiöön. Ei siihen tautii kuitenkaan kuole ja rokotushan tehoaa vasta 2 viikon jälkeen.

Tuossakin asiassa on jokaisella omat mielipiteet. Mutta itse olen kyllä samoilla linjoilla lääkärini kanssa että en uskaltaisi riskeerata sikiön kehitystä.

Aivan, tätä mä just mietinkin.
Mutta mitäs jos ennen 12 vkoa saan taudin ja sen myötä vaikka KM? Voinko antaa asiaa itselleni anteeksi etten heti ottanu rokotetta... Toinen puoli taas sitten, et jos se rokote aiheuttaa jtn. Mulla on tosi paha paikka, oon nimittäin saanu KM rv 19+0 ja joutunut keskeyttämään raskauden rv:llä 18+0 pahan sikiövaurion takia ja kumpaankaan tilanteeseen en uudelleen halua. Hitsit et pitää olla vaikea tilanne... :(((

Tässä kohtaa lääkäreissäkin on yksityisajattelijoita, talidomidiskandaalin jälkeen on oltu to-del-la varovaisia ekan kolmanneksen lääkityksissä. Eli kun se on se suositeltu perusperiaate, niin pitäytyvät siihen. Kuitenkin thl suosittelee ehdottomasti ottamaan heti kun rokote vain on saatavissa. Eikä se ole mikä tahansa mielipide, vaan asiaa on harkittu ennen suosituksen antamista. Kato niitten sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Tässä kohtaa lääkäreissäkin on yksityisajattelijoita, talidomidiskandaalin jälkeen on oltu to-del-la varovaisia ekan kolmanneksen lääkityksissä. Eli kun se on se suositeltu perusperiaate, niin pitäytyvät siihen. Kuitenkin thl suosittelee ehdottomasti ottamaan heti kun rokote vain on saatavissa. Eikä se ole mikä tahansa mielipide, vaan asiaa on harkittu ennen suosituksen antamista. Kato niitten sivuilta.

Kiitos. Täytyy käydä kattomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiiä minäkään:
Ei kukaan sulle voin tuohon oikeaa vastausta antaa. Itse sen kuitenkin joudut päättämään ja vastuusi kantamaan tapahtui mitä hyvänsä.

Tottakai enkä vastausta täältä haekkaan. Kysyin, että onko joku kuullut mitä suositellaan alkuraskaudessa eli kannattaako ottaa/olla ottamatta tai jos tietää linkkejä/sivuja mistä voisin asiaa käydä lukemassa.
Olisi nimittäin mukava kuulla muiden samassa tilanteessa olevien ajatuksia asiasta/tietoa, jos terveydenalanhenk.kunta on siitä jotain kertonut.

Toivottavasti te raskauden alkuvaiheessa olevat saatte ja löydätte kysymyksiinne vastauksia jotka auttavat teitä päätösten teossa.

Minulla meni juuri raskaus kesken rv7 ja nyt on jotenkin helpottava olo kun ei tarvii tuota rokotusta miettiä. Pitäisi nyt käydä jostain tuo pöpö nappaamassa että ehtisi taudin sairastaa ennen uutta raskautta.

Toivottavasti te raskauden alkuvaiheessa olevat saatte ja löydätte kysymyksiinne vastauksia jotka auttavat teitä päätösten teossa.

Minulla meni juuri raskaus kesken rv7 ja nyt on jotenkin helpottava olo kun ei tarvii tuota rokotusta miettiä. Pitäisi nyt käydä jostain tuo pöpö nappaamassa että ehtisi taudin sairastaa ennen uutta raskautta.

Haavi käteen ja torille! :saint:

Mä taas olen miettinyt että kun tarkoitus olis yrittää raskautua tässä kohta, mutta en uskalla ennen kun oon saanut rokotteen, ettei tarvi sitä alkuraskautta sinnitellä ja pelätä tautia. Enkä muutenkaan haluaisi sitä raskaana ottaa...
Mutta kun en kuulu riskiryhmään, oon 27v ja perusterve, eli siihenhän voi mennä iät ja ajat että saan sen rokotteen! Raskaaksi AIKOVAT ei varmaan pääse jonon ohi, nehän ei oo yhtä tärkeitä kun rahaa tuovat kiekkoilijat ;)

Olen pahoillani. :(

Toivottavasti saat rokotteen ennen seuraavaa raskautta niin sitten ei sinun ainakaan tarvitse enää miettiä näitä. :)

Samaa pähkään. Soitin neuvolaan ja terkka oli sitä mieltä että itse sikainfluenssa aiheuttaa sikiövaurioita ja sikiökuolemia. Turvallisempaa on ottaa rokote kuin tauti, koska jos tautiin sairastuu, on raskaana olevan syötävä Tamifluta jota taas ei saisi alkuraskaudessa syödä. Raskaana olevan riski kuolemaan on 7-9 kertainen muihin verrattuna, siksi aloitetaan Tamiflu jos siihen sairastuu. Rokotteessa ei pitäisi olla riskejä mutta varmaksi ei voi tietää.

rv 7+4

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:

Haavi käteen ja torille! :saint:

Tauti on kuulemma iskenyt tänne kotikaupunkiin, joten eiköhän sen jostain saa napattua. Kaupungille nuolemaan ovenkahvoja ja portaankaiteita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pee:
Mä taas olen miettinyt että kun tarkoitus olis yrittää raskautua tässä kohta, mutta en uskalla ennen kun oon saanut rokotteen, ettei tarvi sitä alkuraskautta sinnitellä ja pelätä tautia. Enkä muutenkaan haluaisi sitä raskaana ottaa...
Mutta kun en kuulu riskiryhmään, oon 27v ja perusterve, eli siihenhän voi mennä iät ja ajat että saan sen rokotteen! Raskaaksi AIKOVAT ei varmaan pääse jonon ohi, nehän ei oo yhtä tärkeitä kun rahaa tuovat kiekkoilijat ;)

:D
Vaikea päätös tuokin. Mutta vois kuvitella että vuoden vaihteessa/kevät-talvella riskiryhmiin kuulumattomatkin sais rokotteen.
Mutta jaksaako odottaa yrityksen alottamisen kanssa sinne saakka, kas siinä pulma.

Samaa pähkään. Soitin neuvolaan ja terkka oli sitä mieltä että itse sikainfluenssa aiheuttaa sikiövaurioita ja sikiökuolemia. Turvallisempaa on ottaa rokote kuin tauti, koska jos tautiin sairastuu, on raskaana olevan syötävä Tamifluta jota taas ei saisi alkuraskaudessa syödä. Raskaana olevan riski kuolemaan on 7-9 kertainen muihin verrattuna, siksi aloitetaan Tamiflu jos siihen sairastuu. Rokotteessa ei pitäisi olla riskejä mutta varmaksi ei voi tietää.

rv 7+4

Kiitos Sinulle tästä, tämmöstä "tietoa" etsinkin.
Jos oma terkkarini on samaa mieltä, mitä todnäkösemmin menen "massan" mukana ottamaan piikin. :/

no itse ottaisin rokotteen missä vaiheessa raskauttaa tahansa. Myös korkea kuume alkuraskaudessa voi olla sikiölle vaarallinen ja sikaflunssa voi oikeesti olla raskaana olevalle isokin riski. Ja jos sairastuu, niin sit joutuu joka tapauksessa lääkitsemään, oli niitä viikkoja minkä verran tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
no itse ottaisin rokotteen missä vaiheessa raskauttaa tahansa. Myös korkea kuume alkuraskaudessa voi olla sikiölle vaarallinen ja sikaflunssa voi oikeesti olla raskaana olevalle isokin riski. Ja jos sairastuu, niin sit joutuu joka tapauksessa lääkitsemään, oli niitä viikkoja minkä verran tahansa.

Kiitos Sinullekin. Olen yrittänyt tämän suuntaista "tietoa" etsiä, joka vahvistaisi omaa päätöstäni.

Thl ei synnytä lastasi. Thl ei auta jos lapsesi syntyy vammaisena. Jos otat rokotteen,saat 100% virukset kehoosi ja tulevaan lapseesi. Jos et ota,sinulla on hyvät mahdollisuudet selvitä koko sikatauti höpötyksestä.
Eihän Thl voi ilmoittaa rokotteen olevan tarpeeton koska silloin kansalaiset suuttuu kun turhaan asiaan haaskattiin miljoonia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jorma:
Thl ei synnytä lastasi. Thl ei auta jos lapsesi syntyy vammaisena. Jos otat rokotteen,saat 100% virukset kehoosi ja tulevaan lapseesi. Jos et ota,sinulla on hyvät mahdollisuudet selvitä koko sikatauti höpötyksestä.
Eihän Thl voi ilmoittaa rokotteen olevan tarpeeton koska silloin kansalaiset suuttuu kun turhaan asiaan haaskattiin miljoonia.

Menehän nyt Jorma kotiin kasvamaan aikuiseksi ennenkuin tulet tänne tuommoista p.askaa suoltamaan.

ja raskausviikkoja on 4+1.

Minut vakuutti sekä lastenlääkäri joka lämpimästi suositteli rokotetta otettavaksi asap että professoritason perinatologi (toiminut synnytyssairaalan ylilääkärinä) joka myös kehotti ottamaan rokotteen samantien.

Tässähän punnitaan riskejä ja koitetaan valita se pienin paha. Minun logiikallani pienempi paha on rokote, jonka ainesosat ovat nykytiedon mukaan harmittomia sikiölle (tämä ei tietenkään ole varmaa, koska rokote on uusi), kuin sairastuminen tautiin joka lähes varmasti nostaa kovan kuumeen (sikiölle vaarallinen ja saattaa myös aiheuttaa sikiövaurioita) ja johon sairastuessaan ihminen joutuu syömään viruslääkityksen, jonka vaikutuksesta sikiöön ei myöskään ole tietoa. Plus mahdolliset antibiootit jälkitauteihin yms. yms.

Siksi valitsi rokotteen samantien, ennenkuin epidemia leviää laajemmalle. Se kuitenkin ottaa sen parisen viikkoa, ennenkuin rokotteen teho on maksimaalinen.

tuosta kommentistasi, minulla olisi 4+4 rokotuspäivänä ja olen kyllä kallistunut siihen, että otan rokotteen heti, ottaisin sen joka tapauksessa jossain vaiheessa ja minulla vielä astmakin riesana...keskenmeno kyllä mietityttää tosin minulla niitä ollut muutenkin useampi tänä vuonna :(

En lukenut ketjua mutta halusin vain sanoa, että suositusten mukaisesti rokotteen voi ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa, siis myös ihan alkuraskaudesta. Tänään oli uutisissa että epidemia on jo eteläsuomessakin, joten menee vain hetki ennen kuin sitä on kaikkialla. Ja vasteen saamiseen kestää pari viikkoa, joten suojaa itsesi heti kuin voit. Muuten voit harmitella todella paljon jälkikäteen, jos ehdit saada infektion. Tämä olis mun mielipide. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jorma:

Rokotteesta ei saa viruksia, vaan pieniä osia viruksen pinnan proteiineja. Ota asioista selvää ennen kuin sekoitat muiden päitä. H1N1-infektion ansiosta taas voit saada keskenmenon tai vaurioita sikiöön. Eikä "Jorma taida auttaa jos näin käy sen takia että uskoit häneen ja jätit rokotteen ottamatta".

Yhteistyössä