Alkuraskaus & sikainfluenssarokote??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimenomaan adjutantillisen rokotteen käyttö ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana on asia, jossa terveydenhuollon suhtautuminen vaihtelee maittain. Itse olen saanut Saksassa terveysministeriön neuvontapuhelimesta lääkäriltä suosituksen olla ottamatta ks. rokotetta alkuraskaudessa ennen vk 12. Esim. Norjasa adjutantillista rokotetta ei anneta ensimmäisen kolmanneksen aikana - tälle on ainakin THL:n sivuilla esitetty syyksi tuo keskenmenoriskin mahdollinen yhdistäminen rokotukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä kans pähkäilijä, rv7 ja jotain.. mietityttää mikä viisainta.. uutisointia oli viime päivinä myös siitä et Sveitsissä kielletään tämä samainen rokotetyyppimitä Suomessa annetaan niin raskaan olevilta kokonaan? se vetää entistä mietteliäämmäksi... voi kun olis viikkoja enempi..

Mäkin luin ton Sveitsin jutun ja jäin miettimään...
Mutta silti päätän ottaa, sen tiedon mitä mä oon saanu rokotteesta on mulle riittävä ja uskon (ja toivon) että se ei ole vaarallinen sikiölle eikä sikiön kehitykselle. Lue yllä oleva teksti mikä kuulemma löytyy WHO:n sivuilta. :) Mä luin sen, KIITOS tekstin tänne laittajalle, ja se kummasti vahvisti ennestään mun päätöstä ottaa piikki.

Huomen soitan vielä neuvolaan ja ti piikille, sillon on rv 8+5. :)

Muuten, se Sveitsissä raskaanaolevilta ja lapsilta "kielletty" rokote on siis sitä samaa ameriikoista tuotua kuin Suomessa annetaan. Ette sitten tienneet, että sveitsinpellet ovattehneet oman rokotteen, joka on ainesosiltaan samanlainen (adjuvantti sama+tiomersaali), mutta sen käyttöä ei ole sveitsissä rajoitettu raskaanaolevilta tai lapsilta. Kyseessä oli rahapoliittinen ratkaisu, ei ihmisten "edun" ajatteleminen.

En usko että rokotteesta oikeasti olisi haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leena:
Nimenomaan adjutantillisen rokotteen käyttö ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana on asia, jossa terveydenhuollon suhtautuminen vaihtelee maittain. Itse olen saanut Saksassa terveysministeriön neuvontapuhelimesta lääkäriltä suosituksen olla ottamatta ks. rokotetta alkuraskaudessa ennen vk 12. Esim. Norjasa adjutantillista rokotetta ei anneta ensimmäisen kolmanneksen aikana - tälle on ainakin THL:n sivuilla esitetty syyksi tuo keskenmenoriskin mahdollinen yhdistäminen rokotukseen.

Jaa, vai ihan adjuTanttia??? Aika pieneksi ovat upseerin pilkkoneet, vai mitä?

Se on siis adjuVantti, ei adjutantti..

Ps. Sveitsin juttuuun: Sveitsin päätös kieltää lokakuussa 2009 eräiltä ryhmiltä toisen tehostetta sisältävän sikainfluenssarokotteen käyttö herätti maailmalla huomiota. Vastaavalle sveitsiläisyrityksen rokotteelle ei rajoituksia asetettu. Taustalla on epäilty olevan myyntilupiin liittyvää politiikkaa.

Eli Sveitsi kieltää ison firman rokotteen, ja tekee tismalleen samanlaisen itse tilalle, jota ei kielletä raskaanaolevilta tai keneltäkään :D Se siitä sitten..

-Wikipediasta lainattu, lähteenä käytetty Hesarin artikkelia: Jussi Pullinen, Pyry Lapintie: WHO:Rokote sikainfluenssaa vastaan sopii myös raskaana oleville. Helsingin Sanomat, 31.10.2009, s. A5.

rv 8 alkoi juuri ja eilen kävin piikillä. Osassa terveyskeskuksia antavat ilman ensineuvolakäyntiä, ja sitä minullekin suosittelivat.
Yön aikana käsivarsi hieman kipeytyi, mutta mitään muuta oireilua ei ole ollut.
Sen verran löytyy itseltä vielä luottoa viranomaisiin, että näihin suosituksiin on uskottava. Ennemmin piikki kuin vakava tauti+jälkitaudit itselle ja kehittyvälle lapselle..
ja kylläpä monen rokotevastaisen mielipide on muuttunut syksyn myötä kun epidemia leviää ympäri suomen.

Otin piikin rv:lla 11 enkä kadu! On äärimmäisen ajattelematonta ja vastuutonta pelotella ihmisiä keskenmenoilla ja vammaisen lapsen syntymisillä. Nämä pelottelijatko sitten ottavat vastuun siitä, jos raskaana oleva äiti kuolee sikainfluenssaan? Rokotteesta ei ole todettuja seurauksia sikiöön, mutta itse sairaudella on. Raskauden aikainen pitkään jatkunut korkea kuume saattaa aiheuttaa sikiövaurioita.

Äitini muistaa ajan kun poliorokotetta jaettiin sokeripaloissa. Hän odotti silloin sisartani. Silloin oli kuulemma aivan samanlainen hysteria raskaanaolevien rokotuksista. Äitini otti rokotteen ja siskoni syntyi terveenä. Aivan kuten tuhannet muutkin! :)

Nyt kun sikainfluenssaepidemia on toistaiseksi talttunut, rokotukset alkavat kuitenkin uudestaan. Tein viime viikolla positiivisen raskaustestin, ja nyt pähkäilen, kannattaako ottaa rokote heti alkuraskaudessa, vai siirtää myöhemmäksi, kun ei epidemia kuitenkaan nyt just jyllää???

Aion käydä ottamassa, nyt rv13. Oikeastaan en olisi aiemmin ehtinytkään, mutta sopivasti tuo 12 viikkoakin ehti kulua niin ei tarvitse pohtia tuota alkuraskauden riskiä.

Yhteistyössä