Alkuraskaudessa otetusta papasta löytyi HSli luokka 3-4 syövän esiaste. Kohtalotovereita??

• Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"surullinen"
Elikkäs lääkäri tänään soitti ja kuulosti todella vaisulta. Lähete kolposkopiaan ja koepalojen ottoon tulee 2 viikon sisällä. Heinäkuussa otetutu papa oli acu-us eli luokka 2. Nyt sitten 8kk tuosta olen raskaana viikolla 9+3 ja papa luokka onkin 3-4 ja lääkäri sanoi sen olevan syövän esiaste.

Onko kenelläkään muulla käynyt näin? Mitä koepaloista on löytynyt?

"surullinen"
Lääkäri juur sanoi että ei ole mimtään tekemistä raskauden kanssa ja tuolla tuloksella (oli ihan yksityinen gyne) samaa sanoi terveydenhoitaja. No aika harvinaista tämä kai raskauden aikana on koska äitiysneuvolan terkkarikaan ei tienny ketään kellä näin olisi raskauden aikana ollut.

"mama"
Joudutko nyt sit tekemään abortin vai onko mitään mahdollisuutta että otetaan koepalat ja toivotaan ettei mene kesken?

Mulle on 10-vuotta sitten 19-vuotiaana tehty loop-hoito kun papa oli luokkaa 3 ja koepaloissa oli sen verran suuria muutoksia. Sen jälkeen olen vuoden välein käynyt papassa ja on ollut aina luokka 1 :)

Tosin mulla kohdunkaula lyhentyi toimenpiteen takia ja on vaan 2cm. 7v sitten kun aloin odottamaan mun tyttöä niin rv 27 jouduin vuodelepoon kun kohdunkaula oli ilman supistuksia lyhentynyt huomaamatta 1cm. Makoilin ekaksi viikon sairaalassa ja sen jälkeen kotona niin paljon kuin mahdollista ja tyttö syntyi lopulta rv 36+4 (synnytys alkoi vesien menolla).

Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!

"vieras"
mun äidille asennettiin se "verkko" mun odotusaikana ja vuodelevossa oli myös todella pitkään. Tästä jo 30v joten raskaus on mahdollista myöhemminkin.

Toivotaan parasta että raskaus onnistuisi ja sen jälkeen kunnon hoidot.
Voimia

"surullinen"
Koepalat voi ottaa vaikka on raskaana ja samoin kolposkopiankin voi tehdä ja jossian tapauksissa loop hoidonkin. Jos kuitenkin niin ikävästi käy että taustalta löytyykin syöpä niin sittenhän abortti on välttämätön koska hoitoja ei voi antaa jos on raskaana.

"vieras"
[QUOTE="surullinen";28357949]Koepalat voi ottaa vaikka on raskaana ja samoin kolposkopiankin voi tehdä ja jossian tapauksissa loop hoidonkin. Jos kuitenkin niin ikävästi käy että taustalta löytyykin syöpä niin sittenhän abortti on välttämätön koska hoitoja ei voi antaa jos on raskaana.[/QUOTE]

toivottavasti voisit odottaa sen 9kk,mutta jos on ärhäkkäsyöpä niin teet mitä teet itsesi puolesta parhaaksi näet.

"mama"
Eikö pelkkään papa-kokeen ottoonkin liity keskenmenon riski niin miten sit noissa isommissa toimenpiteissä?

Mua ihmetyttää kun aina toitotetaan että kohdunkaulan syöpä kehittyy hitaasti. Sullakin 8kk aikana pahentunut.

Mä menetin neitsyyden päivä 17v synttäreiden jälkeen ja jo 19v synttärin tienoilla papa oli luokka 3!!

Mulle on sanottu että nyt riittäis kun kävisin 2 vuoden välein papassa (vain parin vuoden ajan hoitojen jälkeen pitää käydä vuoden välein). Mutta mä kyllä käyn kerran vuodessa että heti selviää jos on muutoksia.

"surullinen"
Jos syöpää olis niin omaa henkeäni jo kolmen lapsen äitinä en alkais pistämään vaakakuppiin.. Olishan se rankkaa miehellekkin olla neljän lapsen yksinhuoltaja vain sikisi että ei aborttia haluttu tehdä ja valittiin ennemmin minun henki.

"surullinen"
Juu kyllähän tuohon koepalan ottoon liittyy riskit keskenmenosta kuten myös papassakin. saati sitten jos loop hoitoa joutuu tehdä. Mutta tosiaan kun olen jo kolmen pienen lapsen äiti täytyy myös miettiä sitä että olen kolmelle lapselle korvaamaton.

[QUOTE="mama";28357974]Eikö pelkkään papa-kokeen ottoonkin liity keskenmenon riski niin miten sit noissa isommissa toimenpiteissä?
[/QUOTE]

Ei liity. Joissain maissa näet papa on ihan vakkaritutkimuksia raskauden alussa, eikä siellä keskenmenotilastot ole sen takia suuremmat. Minullekin on tehty alkuraskaudesta papa, eikä se raskaus keskenmenoon johtanut.

"mama"
[QUOTE="surullinen";28358000]Juu kyllähän tuohon koepalan ottoon liittyy riskit keskenmenosta kuten myös papassakin. saati sitten jos loop hoitoa joutuu tehdä. Mutta tosiaan kun olen jo kolmen pienen lapsen äiti täytyy myös miettiä sitä että olen kolmelle lapselle korvaamaton.[/QUOTE]

Tietysti abortti jos sun henki on vaarassa! En itsekään miettis kahta kertaa siinä vaiheessa...

"12345"
Täälläkin hoidettu loopilla luokka 4 jotain, ööh, 4 vuotta sitten? Sen jälkeen oli kaiketi 2 kontrollia hieman lähekkäämmin, mutta nykyään riittää kun käy sen kerran vuodessa. Ei se siis tarkoita vielä syöpää, vaan pahanlaatuisia muutoksia, jotka pitää heti tutkia.

"12345"
[QUOTE="12345";28358523]Täälläkin hoidettu loopilla luokka 4 jotain, ööh, 4 vuotta sitten? Sen jälkeen oli kaiketi 2 kontrollia hieman lähekkäämmin, mutta nykyään riittää kun käy sen kerran vuodessa. Ei se siis tarkoita vielä syöpää, vaan pahanlaatuisia muutoksia, jotka pitää heti tutkia.[/QUOTE]

Paitsi, meillä ei kyllä käyty raskauden aikana. Siis etukäteen sovitut ajatkin peruttiin, kun tulin raskaaksi.

"vieras"
En oo koskaan kuulukaan, että papa aiheuttaisi keskenmenoa. Se olisi mullekin tehty alkuraskaudessa, jos en olis sattunu n. 1kk ennen raskautumista käymään papassa.

Minä kyllä keskittyisin noihin solumuutoshoitoihin, koepalanottoihin ja muihin ja haluaisin, että kaikki tutkimukset ja hoidot tehdään, mitä voidaan. Varsinkin kun lapsiakin on ennestään jo kolme. Kyllä minä itseni, mieheni ja olemassa olevat lapseni pistäisin edelle kun raskaus on vielä noinkin alussa.

"hippu"
ei oo kokemusta raskauden aikaisesta papa luokan noususta.

mutta mulla oli niin että heinäkuussa 2010 todettiin papa luokka 2, kontrolli 6kk päästä, luokka 3. koepalat->loop hoito ja sen jälkeen luokka on ollut 1.ps. kun tuo poistettu muutos oli tutkittu ylsi sen solumuutokset kuitenkin vain 2luokkaan. vuoden välein on otettu papa joka on ollut puhdas.

muistaakseni luokka 5 on syöpä, joten 4 on aika paha! todella harmi.

mutta kun tiesit että lk 2 voi johtaa hoidettaviin muutoksiin,miksi hankkiuduit raskaaksi? mulle ainaki sanottiin että jos vielä haluatte lapsia niin suosittelen että ensin katsottais kontrollin, hoidetaan muutokset jos luokka nousee.

4 luokka ilman raskautta. ei HPV virusta vaan sukurasitteena :/ tehtiin sáhkösilmukkahoito, ja sen jálkeen on ollu 3 puhasta tulosta. nyt toukokuussa pitás otta papa mutta ootan ettá raskaus aika ja siitá váhintáán se 3kk mene ennen papa koetta koska raskaus voi anta poikkeavan tuloksen. ja támá on useamman gynen ja naistentautien láákárien sanomana. papa koe otetaan enne raskautta ja synnytyksestá váhintáán 3kk silloinki jos muutoksia uusi puolivuotta synnytyksestá .

[QUOTE="surullinen";28357847]Lääkäri juur sanoi että ei ole mimtään tekemistä raskauden kanssa ja tuolla tuloksella (oli ihan yksityinen gyne) samaa sanoi terveydenhoitaja. No aika harvinaista tämä kai raskauden aikana on koska äitiysneuvolan terkkarikaan ei tienny ketään kellä näin olisi raskauden aikana ollut.[/QUOTE]

Lääkärin "yksityisyys" ei liity nyt ammattitaitoon pätkääkään. Samat lääkärit hilluvat sekä julkisella puolella, että yksityisillä asemilla. Eivät ne ole sen paremmin koulutettuja.

Kovasti tsemppiä sulle ap, mihin ratkaisuun nyt päädytäänkin!

• Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
Mulle just sanottiin neuvolassa kun papa-lähetettä synnytyksen jälkeen pyysin, että otetaan vasta 6kk imetyksen lopettamisen jälkeen kun voi muuten näyttää mitä sattuu. Eli odottelen nyt että kuopus on kokonaan vierotettu ja sitten vielä puol vuotta. Edellinen papa otettu 12/09 eli tulee melkein 3vuotta väliä. Piti mennä 12/11 mutta olin raskaana.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28360710]Mulle just sanottiin neuvolassa kun papa-lähetettä synnytyksen jälkeen pyysin, että otetaan vasta 6kk imetyksen lopettamisen jälkeen kun voi muuten näyttää mitä sattuu. Eli odottelen nyt että kuopus on kokonaan vierotettu ja sitten vielä puol vuotta. Edellinen papa otettu 12/09 eli tulee melkein 3vuotta väliä. Piti mennä 12/11 mutta olin raskaana.[/QUOTE]

Mulla suunnilleen sama... Papa -08 tai -09 otettu viimeksi, piti mennä -10, mut tulin raskaaksi. Imetyksen ku lopetin, ni kk ja taas raskaana. Alko pelottamaan, että kuinka yleisiä nää oikeen on??? Ku näin pitkä aika jo ollu ilman, et näytettä otettu... :/

Yhteistyössä