alkuraskauden ultrasta

Kävin eilen gynegologilla ihan varmuuden vuoksi, kun viikkoja piti olla 8+5. Lääkäri teki ultratutkimuksen emättimen kautta. Siellä näkyi pieni raskauspussi, mutten millään voi olla 8:lla viikolla!Lääkääri ei edes osannut sanoa millä viikolla mennään ja käski vaan mennä kahden viikon päästä uudestaan. Kaikki muut oli hyvin, eli tilanne on tämä: joko ollaan ihan alussa tai sitten on tuulimuna!

Jos joku tietää hyviä gynegologeja tampereelta, kertokaa!!Tämä oli epävarman oloinen ja töykeä, mikä pahensi oloa ja tietämättömyyttä.

Onko muita, joilla on epäsäännöllinen kierto, eikä tiedä raskausviikkoja oikein ja koska sen ultrasta näkee? Mun lukemisien mukaan viikolla 6 pitäisi ultrassa näkyä jotain muutakin kun raskauspussi. Kirjotelkaa kokemuksianne ja auttakaa tässä epätietoudessa, mua pelottaa niin paljon!!
 
Hei JJ-t :flower:

Olisiko mahdollista, että olisitkin raskautunut myöhemmin kuin olet luullut? Että raskaus ei tosiaan olisikaan vielä 9.viikolla vaan esim. 5. viikolla (eli olisit vasta raskautunut)? Nimittäin rv 8+5 pitäisi jo näkyä ihan selvä alkio, sydämen syke jne. mutta rv 4+jotain ei varmaankaan vielä edes pussukkaa..

Toinen - ja se ikävä - vaihtoehto on, että kyse on tuulimunasta :/ Itse koin tuulimunan keväällä ja kävin alkuraskauden ultrassa rv 6+jotain. Lääkäri oli ilmeisesti joku puoskari, sillä ei maininnut sanallakaan minkään olevan pielessä, vaikka ultrassa näkyi pelkkä ruskuaispussi. Antoi vielä ultrakuvat mukaan, joista sitten ihailimme "vauvaamme" :ashamed: Viikolla 12 sitten selvisi np-ultran kynnyksellä, että ei siellä kohdussa ole vauvaa koskaan ollutkaan ja että kyse on tuulimunasta.

Olen nyt uudelleen raskaana ja kävimme alkuraskauden ultrassa rv 6+5 ja siellähän pieni vauva makoili pussukkansa vieressä :heart: Silloin alkion pituus oli 37mm.

Ehkä minunkin neuvoni olisi odottaa pari viikkoa ja mennä sitten uudelleen ultraan. Nimittäin jos nyt menet uudestaan niin eipä siellä muuta näy kuin eilenkään, mutta kahden viikon päästä näkisit sitten onko vauva tosiaan saanut alkunsa vasta luultua myöhemmin ja nyt on menossa vasta niin alku, että pientä vielä näy!

Oikein paljon voimia sinulle :hug: Itse tuulimunan kokeneena tiedän kuinka kamalaa se on, mutta älä sinä vielä menetä toivoasi!

Carmen ja Nirppu rv 16+5
 
Kiitos teille neuvoista ja lisää saa laittaa!! On hyvin mahdollista että mennään 4-5 viikkoa. Plussasin 14.11 sitä ennen kaks negaa ja viimesin 27.10. Luulin menkkojen alkavan 5.11 kun oli tosi paljon kipuja alavatsassa ja todella pientä vuotoa. Eipä alkanut. Menkkamaiset vatsakivut jatkui pari päivää tämän jälkeen ja mietin että kun täti ei tule niin tehdään testi. Olisiko tämä pieni vuoto 5.11 voinut olla kiinnittymiskipua? Voisiko joku fiksu laske yks plus kaks ja kertoa millä viikolla voisin olla?? Mä en osaa!!
 
Kuten itse sanoit niin jos et tiedä kiertosi pituutta niin luonnollisesti et sitten raskauden kestoakaan! Eli mitäs jos ovulaatiosi onkin tapahtunut tosi myöhään ja nyt menossa olisi vasta tuo rv 4-5 miltä se ultratuloksen mukaan vaikuttaa?

Älä vielä heitä kirvestä kaivoon :hug:
 
Tämä töykeä gynegologi sanoi että odottelet nyt vaan pari viikkoa, joudut kumminkin odottamaan yheksän kuukautta niin tämä ei tunnu missään!!Eli näkyi vain sikiöpussi tarkoittaen että raskaus olisi aivan alussa,eikä osannut sanoa kuinka alussa, mutta parin viikon päästä pitäisi näkyä jo muutakin!

Mulla saattaa olla ihan normaali tilanne päällä, mutta lääkäri ilmaisi asian niin ristiriitaisesti, etten voi olla ajattelematta tuulimunaa! Mun mielestä tollaset gynegologit pitäis kieltää lailla!!Mulla on aika miesgynegologille 4.12. Neuvolasta suositeltiin tätä herraa, toivottavasti kaikki on normaalisti..Tää on vaan niin piinaavaa tää odotus!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Olen nyt uudelleen raskaana ja kävimme alkuraskauden ultrassa rv 6+5 ja siellähän pieni vauva makoili pussukkansa vieressä :heart: Silloin alkion pituus oli 37mm.

Rv 6+5 ei sikiön pituus voi millään olla 37mm (=3.7 cm) (olisiko ollut 3.7 mm, vai olisiko kyseessä sikiöpussin koko?).
Itse kun kävin 8+0, niin sikiön CRL (pää-perämitta) oli 16mm ja sikiöpussin koko 45 mm. Ja sikiö vastasi täysin viikkoja 8+0.



 
Kuulostaa kyllä mustakin siltä, että kyseessä voisi olla vaan myöhempi hedelmöittyminen ja olisit vasta kovin alkumetreillä. Siihen suuntaan ainakin pidetään peukkuja pystyssä. Itsellä ei myöskään ole ollut kierron pituudesta aavistustakaan, viime joulukuussa todettiin tuulimunaraskaus (rv 10+ ) :'( sen jälkeen yhdet kuukautiset ja plussaus. Ultrassa käytiin kun piti olla rv 7+ ja tilanne oli sama kuin sinulla. Reilun viikon kuluttua uudestaan, silloin jo näkyi pieni joka nyt tuhisee tuolla vaunuissa, ikää kunnioitettavat 18 vuorokautta. Joten yritä olla stressaamatta, kaikki selviää kyllä. :hug:
 
Onnea teille pienokaisesta!! :flower: Mä laskeskelin ja muistelin ja selailin kalenteria niin kaikki on kyllä ihan järkeenkäypää eli olis viikko 4+. Eli teillä näkyi vaan sikiöpussi sillon viikolla 7+?? Mahtoi olla kamala viikko odotellessa!Mä yritän olla stressaamatta ja ajattelematta negatiivisesti, toivotaan että kaikki menee hyvin!

Paperissa, jonka sain eilen mukaani oli laitettu sikiöpussin kooksi 0,63x0,50 nää on varmaan millimetrejä eli koko olis tosi pieni. Muistatko sun sikiöpussin kokoa tuulimunassa ja tässä onnistuneessa??
 
JJ-t: en voi olla kommentoimatta, kun tänään juuri tultiin toistamiseen alkuraskauden ultrasta. Meillä nimittäin oli aika ultraan tiistaina, kun laskujen mukaan oli menossa rv7. Lääkäri totesi samaa kuin sinullekin eli ei sykettä, pelkkä ruskuaispussi jossain(?). Pelkäsimme tietenkin pahinta eli tuulimuna- tai kohdun ulkopuolista raskautta. Kävin kuitenkin vielä pariin otteeseen verikokeessa ja koska h-arvoni olivat varsin kohonneet, kutsui lääkäri meidät tänään uuteen ultraan. Ja koska ultralaitekin oli tällä kertaa hieman edellistä parempi, niin löytyihän se syke ja pikkuruinen sieltä.
Olo on tietenkin helpottunut ja sanoisinkin, että kannattaa sinunkin vielä odotella rauhassa (tai jos et saa mielenrauhaa, niin voit varmaan mennä toiselle gynelle ensi vkolla).
Meillä lääkäri sanoi, että kiinnittyminen oli tapahtunut kohdun peräosaan, siksi sitä oli niin vaikea ultrata. Ilmeisesti emme myöskään ole aivan rv 7, vaan rv 6+?, joten sekin on sinun kohdalla hyvin mahdollista, että et olekaan niin pitkällä kuin oletat.

Tuo Carmenin mainitsema alkuraskauden pää-perämitta ei voi pitää paikkaansa, niin kuin Kata-76 totesikin. Meillä se on tänään mitattuna 7,8mm.

Tällainen on meidän tarina. Toivoa siis vielä on myös sinulla!
Tsemppiä, ja malttia (tiedän kyllä sen viiltävän epätietoisuuden tunteen)...
 
En usko, että niistä oli edes puhetta, enkä huomannut kysyäkään kun tilanne oli mikä oli. Tuulimunasta en saanut kuviakaan kun olin julkisella puolella ultrassa ja tässä onnistuneessa yksi tuttu lääkäri ultrasi pikaisesti töissä. Mutta oli kieltämättä pitkä viikko. Tsemppiä sinulle!!
 
Kävin koskiklinikalla! Nyt varasin ajan pihlajalinnasta, kun neuvolasta suositeltiin. Sielä pitäisi olla viimeisimmät ja herkät laittet ja ymmärtäväinen lääkäri. Koskiklinikalla lääkäri oli joku vanhempi nainen, joka ei aluksi edes osannut käyttää ultraääni laitteita, että semmonen kokemus..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Rv 6+5 ei sikiön pituus voi millään olla 37mm (=3.7 cm) (olisiko ollut 3.7 mm, vai olisiko kyseessä sikiöpussin koko?).
Itse kun kävin 8+0, niin sikiön CRL (pää-perämitta) oli 16mm ja sikiöpussin koko 45 mm. Ja sikiö vastasi täysin viikkoja 8+0.
Hah, meni vähän vauvelin mitat sekaisin, kun on tullut ravattua muutamaankin otteeseen tuolla ultrassa :LOL: Eli rv 6+5 pituutta oli 7.2mm ( ;) ), rv 10+5 taasen 38mm ja rv 13+1 sitten jo 72mm.

Minun huolimattomuusvirheeni, mutta se tuskin nyt oleellista ketjun aloittajan aiheen kannalta ;)

 
en lukenut kaikki vastauksia, mutta vastaan nyt kuitenkin. meillä kävi tuolla edellisellä niin että kävimme alkuraskauden ultrassa jotain 6+0 viikolla ja lääkäri oli samaa mieltä kuin teillä. alkiota ei näkynyt, vaan pelkkä ruskuaispussi. meille tosin sanottiin että pitäis oottaa kuukausi! no menin 6 päivän päästä yksityiselle ja kaikki oli niin kuin pitikin. viikkoja oli kasassa "oikea" määrä ja sydän sykki reippaasti. nyt tämä "tuulimuna" on 2.5v

odottele vaikka viikko tai pari ja mene uudelleen :heart: ihan hyvin voi olla että liian alussa vaan on.
 
Me käytiin Pihlajalinnassa alkuraskauden ultrassa (rv10), Riikka Tähtisellä, mukava nuori nainen. Naistentautien polilla kävin aivan alussa ultrassa (passittivat vatsakipujen vuoksi), omien laskujen mukaan olin 6+, mutta ultran mukaan 5+ koska sikiötä ei vielä näkynyt, pelkkä pussukka oli. Luultavasti kaikki on aivan hyvin, nuo epäsäännölliset kierrot vaan juksaa.. :)
 

Yhteistyössä