Alkuraskauden turvotus

  • Viestiketjun aloittaja *Jiina*
  • Ensimmäinen viesti
*Jiina*
Olen turvonnut kuin ilmapallo, ja viikkoja takana vasta muutama hassu. Varsinkin iltaisin vatsa on kuin tynnyri, vaikka en olisi päivän aikana syönytkään juuri mitään. Onko kenelläkään mitään kotikonsteja tämän turvotuksen vähentämiseksi? Suolaa en juurikaan käytä ja vettä juon runsaasti päivittäin.
Mulla on kaksi lasta jo ennestään, mutta millään en muista, että missä vaiheessa tämä turvotus loppuu (alkaakseen uudelleen sitten viimeisellä kolmanneksella).
Kokemuksia?
 
10.viikolla
Mulla on nyt kymmenes viikko menossa ja kans ihan hirvee turvotus ollut jo muutaman viikon ajan. Varsinkin iltaisin vatsa on ihan pinkee ilmapallo ja näytän niinkuin olisin jo paljon pidemmällä. Mutta kaasua yms. se vaan taitaa olla. :) Neuvolassa sanottiin, että alkuraskaudessa sileät lihakset rentoutuvat jotta kohtu pääsee kasvamaan. Sileää lihasta on esim. virtsarakossa ja suolistossa, mikä tarkoittaa sitä että vessassa joutuu ravaamaan tiuhempaan ja ruoka kulkee hitaammin suolistossa. Ilmeisesti turvotuksen pitäisi toiselle kolmannekselle helpottaa tullakseen sitten loppuraskaudessa uudelleen takaisin. :) Itse oon syönyt vähän helposti sulavaa ruokaa usein, paljon ananasta ja yrittänyt liikkua, mutta eipä ole pahemmin turvotukseen vielä vaikuttanut..
 
**ap**
Joo, turvotus jatkuu edelleen, ja ihan koko kropassa;
painoa on tullut viikossa 3 kg. En ole syönyt mitään tavallisesta poikkeavaa ja suolikin toimii ainakin joka toinen päivä, joten ei pahaa ummetusta. Mutta nestettä on varsinkin vatsanseudulla. Sormukset sen sijaan lähtee ihan ok sormista. Outoa.
No, yritän juoda vieläkin enemmän.
 
10.viikolla
Mulla on sama homma. Kolme kiloa tullut tässä kuukauden aikana. Sormia tai nilkkoja ei turvota, pelkästään vatsa. Ummetustakaan ei varsinaisesti ole, vaikka ei ihan normaalitahdissakaan tavara kulje. ;) Pitää tietysti olla tästä pienestäkin oireesta iloinen, kun muuten raskausoireita ei ole. Rinnat normaalit, ei minkäänlaista pahoinvointia yms.
 
Olisinkohan raskaana?
Minä en ole KOSKAAN turvoksissa. Siis normaalissa olotilassa. Nyt vatsa tuntuu jotensakin ilmapallolta. Olisinkohan jo raskaana? No kohtahan se pitäisi tietää, siis alkaako menkat vai ei... Varmaan tämä on jotain muuta ja vain toiveajattelua pikaisista raskausoireista, mutta silti peukkuja pitelen itselleni :)
 
10.viikolla
Mulla turvotus alkoi tossa viikoilla 6-7, eli reilusti plussatestin jälkeen. Mulla oli ennen plussa etovaa oloa, mutta sekin katosi viidennen viikon aikana, eli mitään sen kummempia raskausoireita ole olekaan ollut.
 
M4iju
Olen raskausviikolla 5+5 ja nyt viime päivinä on maha ollut turvoksissa. Masu on kuin jalkapallo ja vaikka olen näin alussa tuntuu, että masu olisi jo kasvanut. :) Välillä palelee (vaikkakin olen muutenkin hyvin kylmäverinen ja huono verenkierto) ja väsyttää, mutta niin kyllä ennen raskauttakin. Iltauninenkun olen. :) Toivottavasti ei tulisi muita oireita, varsinkin jos paha pahoinvointi yllättää ei tämä raskaus pysy sitten enää anopilta salassa, koska emme halua vielä kertoa, ennen kuin kaikki on varmasti ok, eikä ole ns. tuulimunaraskaus... Jänskättää aika lailla esikoinen kun meille on tulossa. <3
 
on tää rankkaa
joo on se hassua kun masu kasvaa vaikka sikiö on vielä aivan mini. Mulla ei mee enää housut kiinni, mutta olenkin harrastanut tiukkoja lantiofarkkuja. Tuntuu TOSI typerältä mennä ostamaan isommat housut, kun voi olla tuulimuna tai mennä kesken. Uudet rintsikatkin pitäis kohta hommata. Nyt käyttän mun isoimipa ja otin niistä fyllingit pois. Viikkoja on kohta 6. Olen aina turvonnut esim ennen menkkoja, mutta nyt vatsan turvotus tuli vasta tällä viikolla.

Istun työpaikalla ja pidän housuja auki ja villapaidan lantiolla ettei näkyis. Olen kuullut legendaa tiukoista housuista, ettei ois hyväksi sikiölle... Ja sellainenkin legenda on, että jos mies käyttää oikein tiukkoja kalsareita niin poikasiittiöt kuolevat joten saa tytön ;)
 
Sari_80
Mä muistan lukeneeni jostain, että turvotus johtuu siitä, kun verenkierto vilkastuu kohdussa. Mutta sama täällä, että iltaisin sitä on kaikkein turvonnein olo. Ihana olla lökäreissä kotosalla, kun ei vaatteet purista.
 
ghvn
Mun piti ottaa sormukset pois alkuraskaudessa, mutta hupsista vaan kun koitin sitten niitä uudestaan joskus viikolla 17, niin meinasivatkin taas tippua entiseen malliin. Mahaa ei kyllä ole huomannut ennen viikkoa 20, tai jos on, niin sekin on ollut selkeää turvotusta.
 
huh, huh, vierailija
Olen viikolla 8 ja mitkään vanhat housut ei mene enää jalkaan. Aivan järkyttävä turvotus ainoastaan mahan seudulla. Odotan ensimmäistä ja kun ajattelin et vasta syksyllä alkaa vaatteet kiristään. Ei mukavaa, kun kokoajan ahdistaa ja puristaa.
 
Neris_X
Hei, miäkin olen kamalan turvonnut. Ollut jo ihan alkuviikoista. Nyt on 12+4 ja housut ei mene enään kiinni kunnolla (samat housut olivat aivan liian isot ennen raskautta).
En ole vuosiin syönyt hiilihydraattipitoisia ruokia, joten siitä ei ole kyse minulla.
Liikun ja yritän juoda paljon vettä mutta ei tunnu auttavan.
 
Pallonen
Mulla helpotti turvotus ekan kolmanneksen päättyessä. Muutenkin olo on nyt paljon parempi - vähemmän hormonifinnejä ja v**utusta ;).

Olin aluksi ihan kauhuissani, että miten valtavaksi voi vatsakin paisua, jos jo siinä vaiheessa kauhee, muodoton möykky, mutta tosiaan kummasti helpotti ja pyöreys tasoittui pelkästään alavatsaan ja vyötärö palasi (tilapäisesti ;).
 
Diuris
Heissan

Minä rv 6+6 ja turvotusta on ollut jo pari viikkoa oikein kunnolla. Vatsa näyttää kuin odotus olisi jo paljon pidemmällä. Myöskin pahoinvointia ja etovaa oloa saa koko ajan potea vaikka söisin säännöllisesti jotain ja joisin nesteitä. Ruokahalut vähän huonot ja syönkin jotain pakolla. Pissalla juoksen joka yö. V'tusta nyt vähän myös ilmennyt:).Ja VÄSYMYS on ihan hirveetä! Joten tässä ollaan..ollaan miehen kanssa maailman onnellisimpia ja odotetaan vauvaa tulemaksi-esikoisemme, mutta on tämä myös raju mylläkkä naiselle:).
 
minävain--
Mulla rv 20 ja turvotusta ihan sikana-
Sehän nyt on normaalia että vatsa turpoaa.
Mutta entäs jos turvotus on kasvoissa, silmien alla, sormissa, varpaissa, nilkoissa...
Ananas ei käy mulle kun on allergiaa,.
Nyt kaipaisin neuvoja miten saan tän kauheen pöhötyksen laskemaan, kuukauden päästä meillä häät!!!!!
 
zcvx
^^ Juo paljon. Joka kerta kun kuljet vesihanan ohi, pysähdy juomaan. Kuulostaa hullulta, mutta auttaa. Vähennä suolan käyttöä. Kevyttä liikuntaa. Jos turvotus on noin paha, käväisisin neuvolassa näytillä varmuuden vuoksi.
 
VegeMama
Hei,
Aivan sama oireisto, eli ehkä tämä onkin normaalia :) vessakäyntejä yöllä pahimmillaan 4, koko ajan jano ja pahoinvointia aamupäivisin ja iltaisin.. Koittanut syödä tasaisesti, mutta kun ei oikein maistu mikään. Ja väsymys ja kiukku kylässä joka päivä.
Minulla rv 6+4 ja aivan uskomaton turvotus ympäri vuorokauden. Ja siis ainoastaan vatsan seudulla. Pallomaha alkaa heti rintojen alta, ja on samanlainen heti jo aamulla.. Mahallaan ja jopa kyljellään nukkuminen ahistaa, tosin rintojen kasvu ja kivut on estänyt jo aiemmin tuon mahallaan nukkumisen. Isoimmat liivitkin käytössä jo.. Jouduin tällä viikolla käydä ostamassa uudet housut kesken päivän, kun alkoi tuntua, että en kestä tiukoissa farkuissani koko päivää töissä. Nyt olis lähdettävä lökäpöksykauppaan, kun tosiaan kaikki vaatteet ahdistaa. Pelottaa, että kohta joutuu alkaa keksimään selityksiä töissä, kun vatsa on ihan sen näköinen kuin olisin jo viimeisellä kolmanneksella.. Ja eka neuvola ensi viikolla.. jännä paikka.
 
yllättynyt
aloin netistä selaamaan näit raskausjuttui kun aloin jo ihmetteleen että voiko ihminen oikeesti olla näin turvoksissa rv 6+1!! Muiden kokemuksista päätellen näköjään tämä on normaalia. Farkut voi haudata kaapin perukoille toistaiseksi. Onneks on leggingsit ja tunikat olemassa:)
 
Pallonen
Lohdutusta vielä kaikille alkuraskauden turvotuksesta kärsiville: mullakin siis aluksi vatsa oli ihan kauhea möykky, mutta kuten tossa aiemmin kirjoitinkin, ekan kolmanneksen jälkeen olo tasottui. Ja nyt on 6. kk menossa, eikä musta kuulemma edes huomaa raskautta, jos ei osaa katsoa :). Illan mittaan kyllä vatsa pyöristyy, mutta töissä olen voinut pitää asian vielä suurimmalta osalta salassa.

Malttakaa vaan, kyllä se helpottaa!
 
Camelia
Diuris:

Mulla on tismalleen samat fiilikset kuin sulla! Ja lisäksi vatsanturvotus on aamusta iltaan, iltapvllä ehkä vähän laskee..jos mahdollista. Rv 7+ ja on jo pitäny siirtyä pillifarkuista tunikamekkoihin jotta asia pysyisi vielä ihmisiltä salassa.
 
Miisa111
Täällä viikkoja kasassa 8+2 ja turvotus on iltaisin varsinkin ollut päällä kunnolla viimeisen viikon. Huh! Aamulla saa vaatteet vielä päälle, mutta illalla kun pääsee kotiin ja ottaa housut pois niin maha oikeen pullahtaa esille. Ihan kummallista ihmiselle, jolla ei ole koskaan ollut juuri mitään ylimääräistä painoa. Ja jollain tapaa jopa ahdistavaa.. En ollut yhtään varautunut, että raskaus alkaa näkyä näin pian.. Ja kun koko raskaus oli ihan ylläri, niin ei tähän oikeen osaa suhtautua. Ajan kanssa ehkä sitten.
 

Yhteistyössä