Alkuraskauden nopea painonnousu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja1986
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Odottaja1986

Jäsen
06.02.2010
48
0
6
Tampere, Finland, Finland
Lähtöpainoni (ennen raskautta) oli 82-83kg välillä (pituutta 182cm mulla). Ensimäisessä neuvolassa paino oli 86,4kg, seuraavalla kerralla oli 2kg pudonnut (oli yli 2viikkoa kestävä flunssa ja ruokahalu lähes olematon koko flunssan ajan mutta söin kuitenkin), tuosta toisesta käynnistä on nyt 3 viikkoa aikaa ja paino on nyt 87,1 (aamulla vaatteet päällä mitattu). Eli onko noussut liikaa?
Ja miten mahtaa vaikuttaa tuo että olin Nutrilett kuurilla ennen raskautta, eli voiko sen takia ne nopeasti lähteneet kilot vain tulla sitten näin nopeasti takaisin?

Ruokahalu ihan raskauden alussa oli tosi kova, melkein koko ajan nälkä. Ja nytkin on kyllä tullut syötyä enemmän sen jälkeen kun ruokahalu flunssan jäljiltä palasi.

Mulla on ennestään takana yksi raskaus, jossa lähtöpaino oli 1-2kg suurempi, siinä painoa oli ensimmäisen kerran noussut neuvolakäyntien rv17 neuvolassa, kuukaudessa oli tullut 700g.

Hei "odottaja1986"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Alkuraskaudessa painonnousu johtuu yleensä kehon lisääntyneestä veri -ja nestemäärästä, joten en olisi huolissani tuosta painonnoususta. Varmasti vaikuttaa myös se, että ruoka maistuu nyt kun olet taas terve ja tietysti nyt kun Nutriletin jälkeen syöt taas normaalisti, voi olla että paino siksikin nousee. Tuohon ensimmäisen neuvolakäyntisi painoon verrattuna, eihän painosi ole juurikaan noussut. Oleellisinta painon nousu alkaa olla vasta 20. raskausviikon jälkeen, jolloin painoa normaalistikin tulee n. 500g/vko.
Onnea odotukselle!

Yhteistyössä