Alkuraskauden monikkoperheet

Onnea onnea Pikkusista tupla2012 :) Voimia sinne ja hyviä vointeja vauvoille. Täällä malttamattomina ootellaan omia vauvoja. Olitko kovin kipeä leikkauksen jälkeen? Tehtiinkö se sulle nukutuksella vai puudutuksella? Näitkö vaivoja vielä samana päivänä?
 
Täällä saatiin tuplauutinen tänään kun käytiin katsomassa ettei ole tuulimunaa :D XD

No, tuulimunaa ei ollut, vaan 2 sykettä, ja erimunaisilta vaikuttavat: omissa oloissaan ovat ainakin vahvasti:heart:
Oon niin onnesta soikeana ja jännittää, esikoinen on 8v, toinen täyttää 7v, kuopus on 8kk+ ja helmikuussa siis tuplat luvassa :D

Viikkoja nyt ultran mukaan 6+6 (kuukautisista 7+4) mutta kuulemma nuo heitot näin varhaisilla viikoilla ihan yleisiä, ja mittaajastakin riippuu kuulemma :)

Mutta kuulemma paras mahdollinen kaksostilanne ja kun sykkeet löyty heti molemmilta niin hyvältä näyttää:heart::LOL:

T:Neiti +papuset 6+6
 
  • Tykkää
Reactions: rasavilli-77
Onnea tupla2012 ja vauvelit! Toivotaan teille hyviä vointeja ja sujuvaa arjen alkua. <3 Ja onnea myös neiti-81 tuplaodotuksen johdosta! Osasitteko ollenkaan aavistella, mitä tuleman pitää?

Teillä on hiukan sama tilanne kuin meillä. Meillä on isommat kouluikäisiä ja nuorin nyt reilun vuoden. Laskettu aika marraskuussa, joten ikäeroa ei tule kovinkaan paljoa (1v 7 tai 8 kk).
 
Ja onnea myös neiti-81 tuplaodotuksen johdosta! Osasitteko ollenkaan aavistella, mitä tuleman pitää?

No suvussa kyllä on (mulla 2v vanhemmat isoveljet kaksoset ja äitini serkulla on kaksoset ja 3 muut kaksoset on suvussa) Mutta olihan se silti pommi, siis mä aavistelin kyllä mut....ei siis varsinaisesti mikään yllätys, loppujen lopuksi :D

Hauskinta et tuplavaunut tuli eilen postissa, kun ehdin ostaa käytettyinä et mahtuu toi nuorimmainen sitten kans, no nyt ei mahu:LOL: Mut vaunuissa on 2 kantokoppaa et aika hyvin mä oon kyl aavistanu :D:LOL:

Nyt oon alkanu tajuamaan et auto menee uusiks, huonejärjestys...:D Mahtavaa!:LOL: Ja en todennäköisesti nuku seuraavaan 5 vuoteen:LOL:
Mut mikäs se 5vuotta on ikuisuudesta?:LOL::heart: On tää siunaus:heart:


Milloinkas alkanut teillä maha näkymään?

Mulla turvottaa ihan kamalasti, toki on niin vähän aikaa edellisestä ja onhan noita muksujaki jo 3 ennestään niin eipä se varmaan piilossa pysy kovinkaan pitkään.:LOL: Enkä oo ajatellu peitellä!:LOL: Uutinen jaettiin kyllä samantein :D Isäni Nauroi, äitini kertoi tarvitsevansa ryypyn ja mummuni meinas tipahtaa tuolilta :D:LOL:


Mä elän nyt noiden kuukautisten mukaan laskettujen viikkojen kans, kun la:ta ei muutettu, eli tänään 7+4:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna-77
Ens viikolla neuvola saa nähdä mitä hoitsu sanoo kun saa tietää et kaksoset tulossa...
Mummo soitteli äsken ja kyseli et meinaanko selvitellä kaksosten sukupuolta etukäteen et tietäs kuulema hankkia varusteita oikeassa värissä mut sanoin et sieltä tulee tyttö ja poika et sen verran helposti on alkuraskaus mennyt ilman pahoinvointia sun muuta.
Tiuhaan pitää suödä muuten tulee pahaolo mut onneks nyt rupee saamaan mustikoita ja mansikoita et niitä voi napostella.
Vaatteita löysin kirpparilta jo kaksosille ja vaunuja etin kovaa vauhtia ja mietin et mitä kaikkea muuta pitäs hankkia.

Rasavilli-77 Siiri ja Kaapo 14+2
 
Käytiin keskiviikkona taas polilla. Tällä kertaa lääkäri oli huomattavasti edellisellä kerralla ollutta mukavampi ja kertoi selkeästi, mitä tämmönen mono-mono kaksoisraskaus käytännössä merkitsee. Kertoi riskeistä, mutta ei kuitenkaan pelotellut.

Masuasukeilla oli kaikki hyvin, virkeästi liikkuivat. Kokoeroa oli muistaakseni 17g, sitähän tässä nyt sitten kovasti tarkkaillaan. Seuraavan kerran polille kolmen viikon päästä.
 
leikkaus tehtiin puudutuksessa ja olo oli tosi kipee nyt kun viikko menny niin alkaa helpottaa jo ja oli se joka päivä vähän parempi. poika oli salissa rinnalla vähän aikaa ja tyttöä en nähny kun hänen hengitys heti huono ja pojan heikken 15min iässä eli molemmat oli sitten vastasyntyneiden valvontaosastolla ja tytön näin seuraavana päivänä kun pääsin sängystä ylös.
 
Heippa taas. Meille syntyi tosiaan tiistaina leikkauksella tyttö ja poika, niin kuin aluksi ultrissa arveltiinkin:) Paino arviot ultrissa heitti aika paljon eli tyttö oli synnyttyään n. 2,6 kg ja poika 3,6 kg. Ei ihme, että olotila oli tosi tukala;D Molemmat sain heti vierihoitoon kun pääsin heräämöstä :) Pisteet molemmat saivat 9. Itsellä ei ollut olotila hyvä ja heräsinkin järkyttyvään kipuun heti leikkauksen jälkeen. Fiilikset oli kuin kauhu elokuvasta:( Menetin myös verta 1,6 l kun oli verenohennus lääkitys veritulpan takia. Olo vasta koheni hieman kolmantena päivänä kun tiputettiin verta lisää. Mutta nyt oon kuitenkin kotona ja pikku hiljaa alkaa olotila helpottuun:) Haastavaa on huolehtia tytöstä, koska hän ei ilmottele paljoakaan tarpeistaan kun taas poika olisi koko ajan tissillä. Tytön painoa myös joudutaan seuraileen..Oletko päässyt tuplat2012 vielä kotio? Jos oot niin kuinka teillä on arki lähtenyt sujumaan? Oletko jo kehitellyt jonkun oma taktiikan noihin syöttöihin ja muihin? Kokeiltiin sairaalassa tuota rintaruokintaa yhtä aikaa hoitajien kanssa, mutta se ei oikein sujunnut ku pienempi oli laiska imemään.. Saa toki muutkin vastata.
 
onnea eevuliini87!! joo kotona ollaan ja meillä syödään pää osin pulloa vielä kun molemmilla painoo alle 3kg ja heräänkin heitä syöttämään 3h välein. mäkin kokeilin tota tuplaimetystä mut se meni siihen et poika imi ja tyttö katto silmät pyöreenä mitä tapahtuu mutta yksittäin sit sujuu imetys paremmin. muuten arki menee hyvin vaikka onkin yhtä kellon kyttäämistä =) odotan sitä et tulee pienille se 3kg täyteen et päästään normaali arkeen ja syödä sillon kun on nälkä eikä tarvii "pakko" syöttää enää.
 
onnittelut eevuliini87 ja tuplat2012:flower:

Itsellä ollut kauheita painajais unia et en pääse leikkauksen jälkeen ylös sängystä sun muuta mut onneks on äitipolille aika 25päivä niin sielä sit voi keskustella tarkemmin.
Aiemmista leikkauksista olen lähtenyt kävelee 6tunnin jälkeen vaikka hoitajat ovat ollet toista mieltä mut paremmin selvisin leikkauksesta kun pääsin nopeemmin ylös saa nähdä miten nyt käy.
Maha senkun kasvaa ja ruokahalut edelleen hyvät marjassakin käyty et jonkun verran saatu jo mustikoita pakkaseen.

Rasavilli 15+0
 
Kiitos onnitteluista:) Raskasta kyllä tämä arki, mutta ei auta valittaa. Kaikkein vaikeinta on kun ei ole maidontuotanto lähtenyt oikein käyntiin vaiks kuinka lypsää ja antaa vauvojen imeä niin kauan kun jaksavat (yleensä yli puoli tunti imevät), niin lisämaitoa tarvitaan runsaasti..Harmittaa välistä kun ei pysty antaman mahan täyteen toisille ravintorikkaampaa maitoa.
 
Tsemppiä eevuliinulle arkeen! Toivottavasti maito nousee pian kunnolla. Pesihän paljon ihokosketuksessa vauvojen kanssa, sen pitäisi auttaa myös maidon nousua!
Annettiinko sairaalasta ohjeita, miten tarkkailla vauvojen maidon saantia? Painoa seuraamallako vaan?

Itsellä saattaa olla sama edessä, kun ymmärtääkseni sektio ja etenkin siihen liittyvä kipu voivat hidastaa/haitata maidon nousua.


Kävin tänään neuvolassa. Saatiin kuulumaan kahdet sydänäänet :heart: . Seuraava käynti asian tiimoilta parin viikon päästä onkin sitten jo rakenneultra.

Missä vaiheessa ootte ruvennu hommailemaan kaksostenvaunuja ja muita tarvikkeita tuplana? Itellä jotenkin tekee mieli odottaa vähän pidempään. ...jos vaikka toiselle käykin jotain, niin ei ole sitten kaikkien tuplatarvikkeiden ympäröimänä yhden vauvelin kanssa... : /
 
Viimeksi muokattu:
Birdyn kiitos vinkistä, mutta mulla se auttanut ihokontakti taktiikka. Vauvat olivat usein vierelläni ja nukututtiinkin välistä yhessä. Hoitajat toivat sairaalassa tytön nakuna viereeni imulle paidan sisälle lämpimään välistä, kun pikkusella meinas lämmöt laskea välistä kun oli niin pieni. Olin kyllä jo ennen sektiota aivan mahdottoman väsynnyt ja myös sen jälkeenkin ja todella kipeä koko ajan. Että saattavat nämä asiat vaikuttaa suuresti ettei maito noussut. Painoa seuraamalla varsinkin tytön kohdalla ja poika kyllä sitten taas ilmoittelee jos jää nälkäseksi vaiks on imuttanut tissit erittäin kauan. Se ei rauhotu nukkumaan ollenkaan. Toivottavasti tää tästä. Tää tekee vaan enemmän vaikeammaksi asiat ja voimia vievää touhua..
 
Tosta imettämisestä tuli mieleen kun yks monikko äiti kerto et hän oli imettänyt vuorotellen lapsia eli eka toinen tissillä ja toinen pullolla ja sit seuraavalla syöttökerralla toisten päin. Mulla onneks leikkauksien jälkeen maito lähtenyt hyvin nousee eka viikon aikana mut kyl se työtä teettikin. Voimia eevuliini87.
Mä olen nyt jo ruvennut tekee vaate hankintoja mut vaunuja vasta kateltu et pikkuhiljaa ostellaan mitä tulee vastaan edullisesti.
 
Juuh, meilläkin olivat vuorotellen tissillä lopulta. siitä ei vaan meinanut tulla mitään kun toinen viihtyi tissillä tunnin tulematta kylläiseksi ja toinen menetti hermonsa jo kolmessa minuutissa kun ei tullut mitään. Kaikkea yritettiin, että tuo maito olisi lähtennyt kunnolla nouseen jopa lääkkeitä..Terveydenhoitaja jo ehdotti, että lakkaisin imettämisen, kun se touhu on mennyt ihan mahdottomaksi ja vauvat eivät tule kylläisiksi.. En tiedä, mutta jostain syystä vaan tulee niin vähän maitoa korkeintaan n. 70 ml. Nyt vauvat täyttää pian 1 kk ja ovat molemmat koliikkivauvoja, joten huutoa meillä piisaa. Koitettiin masuvaivoihin kaikkea Kuplatonit, rela-tipat, vyöhyketerapiat ja sun muut, mutta ei auttanut. Vietiin lääkäriin ja vauvat olivat tarkkailussa kolme päivää ja todettiin sitten koliikkivauvoiksi. Rankkaa on, mutta onneksi se jossain vaiheessa helpottaa..Onneksi meille tulee nytten joka päivä näin aluksi perhetyöntekijä käymään hoitamaan vauvoja. Kaikki apu kannattaa ottaa kyllä vastaan mitä vaan saa kaksosten kanssa vaikkei koliikkivauvoja olisikaan. Ei kyllä oo tekemisen puutetta ollenkaan..Ihaninta on katsoa, kun vauvat muuttuvat ulkonäöltä ja kehittyvät päivä päivältä:) Erittäin rakkaita kummatkin:)Poika menee ihan eri painokäyrillä kuin tyttö;) Mites muilla on mennyt? Entä miten muiden vauvojen saanneilla on sujunnut?

eevuliini& tytteli ja poika
 
Viimeksi muokattu:
Voimia eevuliini87.
Mä olen selvitellyt jo sitä perhetyöntekijää meille käymään ja yritetään et tulis jo ennen kuin kaksoset syntyy et tottuu tuo meidän 3v siihen ihmiseen ja sit mulle tarjottiin kotipalvelu ihmistä kans käymään ja voi olla et otan senkin meille et kaikken avun mitä saan niin otan.
Raskaus sujunut ihan hyvin sokereita pitää mitata vaikka ei ole niissä olllut mitään mut kuulema tuplien odotus ja ikä ovat riskinä et siks pitää seurata tarkkaan ja sit lepoakin on määrätty ja sanottu et metsässä ei sais enään niin paljoa mennä marjojen perässä.

Rasavilli-77 Siiri ja Kaapo 19+1
 
ja sit lepoakin on määrätty ja sanottu et metsässä ei sais enään niin paljoa mennä marjojen perässä.
onks sulla metsämenojen seurauksena supistellu tai jotain? oon ite aatellu, että kehoa kuulostelemalla voin tehdä juttuja ja jonkin verran oon kyykkinytkin vielä.

järjestetäänkö muiden seutuvilla monikkoperheille valmennuksia? ootteko osallistunu? me ollaan osallistuttu. edellisellä kerralla puhuttiin monikkoarjesta ja tavarahankinnoista ja tuli kyllä taas monta juttua mieleen. ihan ulalla ei sentään oo, kun on jo esikoisesta kokemusta.. mutta moni asia on kyllä hyvä taas palauttaa mieleen.

birdy + pirpanat 21+5
 
Se kyykkiminen pistää supistuksia tulemaan et en saa enään noukkia lelujakaan lattialta ja siks se marjastaminen kiellettiin.
Meilläpäin on monikkovalmennusta mut en pääse niihin paikalle kun mies tekee pitkää päivää töissä.
 
Miten sujuu odottajilla ja tupla-arjen jo aloittaneilla?

Meillä mennään nyt rv 31. Yllättävän hyvin on mennyt tähän asti. Supistuksia tulee melko paljon ja helposti. Kipeitäkin ovat välillä. Myös selkä kipeytyy reippaampien päivien jälkeen. Aika vaikea on lepäillä, vaikka lääkäri sitä suosittelikin jo viime ultrassa pari viikkoa sitten. Yksin enimmät päivät pitää kuitenkin arkea pyörittää 1 v ja koululaisen kanssa. Miten olette muut ratkaisseet tämän lepäämisajan?

Meillä eineuvolan kautta enää saa kodinhoitajaa edes lasten synnyttyä. Vain lastensuojelun asiakkaaksi menemällä voi saada perhetyöntekijän sosiaalitoimen kautta. Harmittavaa, koska ei kyllä haluttaisi kuormittaa tuota lastensuojelun puolta, jossa varmaan on "vakavampiakin" tapauksia täynnä. Toisaalta kun mies on yrittäjä, niin ei voi pahemmin lomailla lasten synnyttyäkään. Jonkin verran mummot voi auttaa, mutta vain toinen asuu tässä lähellä ja on jo yli 70 v. Sisarukset on itsekin työssäkäyviä ja perheellisiä. Sitten taas tulee ajatus, että "pakkkoko niitä lapsia on tehdä, jos ei jaksa niitä hoitaa". No tässä nyt ollaan kaksoset tulossa, koirakin on ja muut lapset... Soppa on keitetty ja nyt pitäs se sitten lusikoida ihan itse.

Sekavaa on teksti ja sekavat on mietteetkin. Hormoonit ja univelka taitaa pyöritellä mun ajatukset ihan solmuun... :)
 
täällä arki pyörii jotenkuten =) välillä on todella haastavaa kun on tuo 2v tuossa ja että silmät pitäs olla selässäki. vauvoja ei voi hetkekskään päästää silmistä kun sit on sisko kimpussa heti! täällä mennään rinnalla ja pulloilla toistaseksi. huomenna olis ristiäiset joten tekemistä riittää täällä. vauvat on päivisin suurimman osan hereillä eivätkä oikeen tahdo nukkua vaunuissa tai sängyssäkään. yöllä onneksi kyllä nukutaan =) välillä tuntuu että omat kädet ei riitä millään varsinkin kun meillä on molemmilla vatsavaivoja nyt ollut mut kyl se jotenkin vaan on onnistunu kuitenki =) ja suosittelen kaikille ostakaa vauvakeinu!! se on todella hyvä apu ainakin meillä!!
tuplat2012 & miina ja manu 2kk
 
Meillä odotus etenee hyvin. Tähän asti kaikki on ollut riskeistä huolimatta mahassa aina loistavasti ja toivottavasti mennään samaan tyyliin loppuun asti :).
Mahassa potkiskellaan jo kovasti ja nyt jo hahmotan suunnilleen kummanpuoleinen tyyppi on asialla <3. Tekee tyypit jotenkin konkreettisemmiksi. Viikkoja on nyt jotain 26, hitsi kun en millään meinaa pysyä noissa kärryillä :whistle:

Väsyn kyllä helposti ja maha menee kovaksi, jos tekee jotain isompia tai kyykistelee. Meillä on esikoinen (4v) ollu päiväkodissa 15pv kuussa, ja oon sen myötä saanut päivät lepäillä.

Meillä eineuvolan kautta enää saa kodinhoitajaa edes lasten synnyttyä. Vain lastensuojelun asiakkaaksi menemällä voi saada perhetyöntekijän sosiaalitoimen kautta. Harmittavaa, koska ei kyllä haluttaisi kuormittaa tuota lastensuojelun puolta, jossa varmaan on "vakavampiakin" tapauksia täynnä.
Meillä päin on sama homma, että lastensuojelun perhetyön kautta pitää hakea perheelle apua. Mulle ei oo tullu mieleenkään, että jättäisin avun pyytämättä, koska muilla voi mennä vielä huonommin. Tuohan on just sitä ennaltaehkäisevää hommaa, jonka tarkoituksena on auttaa, niin että niitä vakavempia juttuja ei tulis. Mun mielestä ei kannata ajatella niin, että vasta vakavemmilla tapauksilla on oikeus apuun, vaan nimenomaan apua pitäis pyytää ja saada ajoissa. Ja uskoisin, että mitä enemmän lastensuojelun resursseja käytetään, sitä enemmän ne nähdään myös tarpeelliseksi ylhäältäpäin katsottuna.

Ota Puhkarhu ihmeessä yhteyttä sinne, kyllä sulla ja sun perheellä on ihan oikeus siihen tukeen ja apuun!
 
täällä arki pyörii jotenkuten =) välillä on todella haastavaa kun on tuo 2v tuossa ja että silmät pitäs olla selässäki.
---
mut kyl se jotenkin vaan on onnistunu kuitenki =)

ja suosittelen kaikille ostakaa vauvakeinu!! se on todella hyvä apu ainakin meillä!!
Voimia teillekin arkeen! Ihailtavaa, että pärjäätte siellä kolmen tenavan kanssa!

Millaista vauvakeinua tarkoitat?
 
Tupla-arki sujuu päivä päivältä paremmin :) Raskasta edelleen, mutta hienoa on että vauvat ovat alkaneet hieman jo vihtymään itsekseenkin ja ei ole enään pelkkää huutoa. Kerkiää jopa juomaan aamukahvit ja enään en stressaa niin paljon vaikka huutaisivat. Joskus ei vaan auta mikään..Meillä myös vauvakeinu, mikä on korvaamaton apu. Siis sellainen graconin koliikkikeinu, joka toimii pattereilla. Sitten meillä on sellainen riippumaton tyyppiminen keinu, mitä joutuu käsin kiikuttaan. Tosi loistava sekin, kun saa molemmat siihen yhtä aikaa ja kaiken lisäksi nukahtavat siihen yleensä viimeistään puolen tunnin vemputuksen jälkeen, jollei oo ihan mahdottomalla päällä ettei auta mikään..
 

Yhteistyössä