Alkuajan mahakivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 5+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 5+3

Vieras
Hei! Olen vähän huolissaan, kun iltaisin mulla tulee kovia mahakipuja. Ihan kuin olis TOSI pahat menkkakivut. Plussasin sunnuntaina ja silloin tuli illalla pari kertaa, eilen tuli kerran. Muuten on ollut sellaista pientä ""menkkajomotusta"" päivän läpi. Kipuja ei ole, jos vaan istun/makaan, mutta kun lähden liikkeelle niin alkaa vähän sattua. Kaksi niistä kolmesta krampista alkoi kun istuin vessassa. Oli pakko nousta ja mennä makuulleen, sillä tavalla menee ohi sitten aika nopeasti.

Onkohan tämä nyt ihan normaalia? Eilen kun varasin ekan neuvolan siellä sanottiin, että kaikenlaisia kipuja voi olla etenkin vielä sen aikaa, kun menkkojen pitäisi olla. Ja muutenkin kun kohtu alkaa kasvaa. Mutta jotenkin pelottaa.

Tänään on ollut jo vähemmän mitään kipuja kuin eilen ja toissapäivänä. Tuntuu vähentyvän koko ajan. Yritän olla stressaamatta, mutta pelottaa vaan niin kamalasti kun tätä on niin pitkään ja hartaasti toivottu.

Mulla oli ihan alussa myös hyvinkin menkkamaisia kramppeja. Ihan melkein yhtä intensiivisiä ja pahoja kuin oikeat menkkakivut. Ja niitä oli suunnilleen sen aikaa, kun menkkojen olisi pitänyt olla ja sen jälkeen ne himmenivät ja häipyivät. Viime viikkoina on enää satunnaisesti ja lievästi krampannut sillä tavalla. Nyt viikkoja 13+6.

Elimistö siis ilmeisesti on niin tottunut kuukautissykliinsä ettei ihan tuosta vaan sammahda kun rytmiin tulee muutos. Luultavasti siis sullakin pahimmat on siinä nyt ja sitten vähenevät. En olisi kovinkaan huolissani.

Ai niin ja tosiaankin noi krampit mullakin poikkesivat normaaleista menkkakivuista just sillä, että hyökyivät päälle aina, kun paikallaolon jälkeen lähti liikkeelle, nousi ylös jne.

Kiitos paljon vastauksesta! Nyt alkaa vihdoin helpottamaan tämä pelko, kun kuulin että muillakin tällaisia kramppeja tulee. Jospa nyt voisin yrittää alkaa vaan iloita tästä ja lopettaa pelkäämisen :) Ja jos jotain tapahtuu niin kyllä se tapahtuu pelkään tai en.

Alkuraskauden vatsakivut, vihlaisut jne on aivan asiaan kuuluvia. Huolestua täytyy vasta, jos kivut ovat todella kovia ja/tai niihin liittyy vuoto. Sulla myös alkaa kohdunkannattimet venyä, ja se aiheuttaa lisää vihlontaa jatkossakin. Eikun vaan onnea raskauden johdosta!

Mulla oli alkuraskaudessa kivut paljon pahempia kuin koskaan menkkojen aikana. Kohtu se vaan siellä alkaa pikku hiljaa kasvaa, joten älä ole ollenkaan huolissasi :)
Onnea odotukseen!

Ihanaa kuulla, että on ollut tosi pahat kivut jollain. Tai siis...heh... Tarkotan sitä, että itteä ei pelota kun tietää, että voi olla tooosi koviakin kipuja ja silti kaikki voi mennä hienosti.

Tänään taas ei oo niitä kramppeja tullut, mutta illallahan ne on ennenkin tulleet. Nyt syömään ennenku tulee siitä maha kipeeksi! (tai no tuli kyllä jo)

Yhteistyössä