alkoholinkäytön hallinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirsi

Jäsen
14.06.2004
212
0
16
Havahduin juuri että mulla on tissuttelu lähtenyt hanskasta huonompaan suuntaan. Olen aina ennen ollut alkoholin kohtuukäyttäjä ja nyt juon itseni mielestä liikaa. Joka pe ja la ilta viinipullo avautuu heti kun lapsen pää painuu tyynyyn. Mies meillä juo harvemmin, minä istun yksin tässä koneella ja lipittelen viiniäni. Viikonloppuisin juon myös päivällisen kanssa lasin-pari viiniä, muuten en lapsen seurassa juo. Jos kaappiin jää viikonlopusta viiniä tai siideriä niin saatan jopa arki-iltana ne juoda pois.
Nyt on alkaneet hälytyskellot soida että jotain pitäisi tehdä.

Lapsi ei mua ikinä humalassa ole nähnyt ja harvoin niin paljoa juonkaan että känniin tulen, toleranssi on kasvanut. Viikonloppuaamuisin on vaan melkein aina pää kipeä :/ Muuten mulla ja meidän perheellä menee mielestäni hyvin. Mikä mua vaivaa, onko tää jotain masennusta tai tyhjiön täyttämistä, se alkoholin rauhoittava vaikutus, rentoutuminen ja oma aika on se tissuttelun pointti. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa, miten olet selvinnyt tästä?

Mitään ikävää ei ole vielä viininjuontini takia tapahtunut, mutta minua itseäni se vaivaa. Mieskään ei mitään vielä ole sanonut, usein meneekin kyllä aikaisin nukkumaan ja minä jään valvomaan.
Tietääkö kukaan onko mitään sellaista kanavaa mitä kautta saisi vertaistukea esim näin virtuaalisesti? En kaipaa nyt mitään moraalisaarnoja vaan ihan konkreettisia neuvoja tilanteeeseen.

Mulla alkoi yhdessä vaiheessa meneen siihen, että join päivisinkin. Ja salaa.
Nyt ei tee mieli vaikka elämä ei ruusuilla tanssimista olekaan.
Mulla on hieman masennusta, aloitan huomenna lääkkeet.
Mene vaikka www.tukiasema.net

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 12:10 vieras kirjoitti:
Mulla alkoi yhdessä vaiheessa meneen siihen, että join päivisinkin. Ja salaa.
Nyt ei tee mieli vaikka elämä ei ruusuilla tanssimista olekaan.
Mulla on hieman masennusta, aloitan huomenna lääkkeet.
Mene vaikka www.tukiasema.net

niin ja sellanen juttu, että sillon kun se vaivaa joko sinua tai muita, käytät alkoholia liikaa. Eli sulla on ongelma johon tarvitset apua.
Alkoholissa on sellanen juttu, että sitä alkaa kaipaamaan lisää aina vaan kun pieni määrä ei enää lohdutakaan.

Eihän alkoholin ns. ongelmakäyttö ole aina sitä, että juo määrällisesti paljon. Jos se juominen on usein tapahtuvaa, ja sitä on "pakko" juoda, ei siis voi olla ilman sitä pientäkään määrää, silloin on syytä ottaa taukoa. Jos se juominen ei itseä/muita hjäiritse, siinä ei ole ongelmaa. Alkoholi on salakavala aine....kuitenkin. Siinä pitääkin olla tarkkana, moni murhe jää silloin kokematta.

Kyllä tuo vinkun tissuttelu mua itseäni häiritsee, asia on muhunut jo jonkin aikaa. Rehellisesti sanottuna en muista koska olisin ollut koko viikonlopun täysin selvinpäin ilman edes yhtä viinilasia. Jos en saa tätä nyt omin voimin kuntoon pakko kai jutella jollekin. Jos vaikka aloittaisin ensin kertomalla omalle äidilleni. Helpottaisi jos joku ulkopuolinen tietäisi ja pystyisi tsemppimään.

Musta on jo iso edistysaskel, että sä huomaat asian itse ja olet siitä huolissas, silloin sulla on myös mahdollisuus tehdä asialle jotain, onnea vaan, kyllä sä siihen pystyt :hug:

Hei täällä on kohtalotoveri!

Mä juon olutta n. 2 pulloa lähes joka ilta ja se on alkanut häiritsemään mua. Joskus olen yrittänyt kavereillekin asiasta puhua, mutta ne vaan vähättelee kun kyse on kahdesta pullosta. Meitä tissuttelijoita on varmaan oikeasti paljon ja kaivattais omaa ryhmää missä puhua, kun esim. täällä on aika niitä "ärsyjä" joukossa.

Mun äiti on alkoholisti ja kyllä tiedän,että se on alkanut hiljaa hissukseen pienistä vkl tissutteluista. Hänen suvussaan on monia alkoholisteja.
Itse huomasin villeinä sinkkuopiskeluvuosina,että kylläpä elin vain kohti viikonloppuja oli kiva olla pienessä humalassa.Mutta miehen tavattua (vaikka hänkin eli alkuun railakasta elämää) rauhotuttiin molemmat.
Nyt varmaan ehkä kerran vuodessa otan alkoholia vähän enemmän.Lasten nähden en ota edes saunasiideriä...koska minua niin pienenä inhotti kun oma äitini oli sellasessa alkuhumalassa.Muuttui meinaan heti erilaiseksi kun oli sen yhdenkin ottanut.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja älä osta enää viiniä kotiisi.Kokeile sillä sitä itsesi kontrollia.
Oma äitini on kohta eläkeiässä ja odotan vaan kauhulla mikä pulimamma siitä sitten tulee,kun työt ei enää rajoita olemaan 8 tuntia päivässä selvinpäin.
En pidä juuri mitään yhteyttä nykysin äitiini,eikä kyllä hänkään minuun.
Tsemppiä sulle!

Kiitos kommenteista ja tuesta! Eiköhän tämä tästä. Löysin tälläiset sivut joissa aika hyvää tietoa ja keskustelupalsta myös meille 'vähentäjille'. http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/
tulkaa tuonne kurkkaaman kaikki joilla sama ongelma.