Alkoholin kohtuukäyttö, kieltäytyminen, humaltuminen jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alma Ajattelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alma Ajattelija

Vieras
Minkälaista alkoholikäyttäytymistä teidän perheellänne on jouluna?
Itse olen törmännyt sukulaisissa ja tuttavapiireissä kovin erilaisiin mielipiteisiin ja tapoihin, yleensä kaikki arvostelevat toistensa tapaa.

Meidän perheemme on jouluna alkoton, pidämme kyllä alkoholijuomista ja otamme välillä saunaoluet, sekä ruuan kanssa viiniä.
Mieheni on alkoholistiperheestä ja tehnyt päätöksensä ettei jouluna oteta, mikä on minulle aivan se ja sama koska alkoholinkäyttöni on muutenkin aika vähäistä eikä minua haittaa olla jouluna mehulinjalla, voisin kyllä aivan hyvin nauttia jouluna viiniäkin.

Kuitenkin huomaan että jutellessamme sukulaistemme kanssa, saamme aikamoista lokaa niskaamme, meitä haukutaan nipottajiksi sekä turhan tärkeiksi. Ihmisten mielestä olemme hysteerisiä ja kasvatamme tätä kautta lapsistamme alkoholisteja.

Jotkut tutut juovat jouluna vähän, jotkut enemmän. Joidenkin mielestä jouluun kuuluu humaltua hieman, ja tämä ei kuulemma lapsia haittaa vaan päinvastoin osoittaa lapsille että joulu on rentoutumisen ja yhdessäolon juhlaa.

Itseäni ei haittaa että muut ottavat, mutta lasten seurassa humaltumisesta en pidä.
Olenko mielestänne nipottaja?
Pyysimme lasten isovanhempia meille jouluksi, mutta toivoimme että voisivat olla selvinpäin mikä tietenkään ei heiltä onnistu.
Saimme lokaa niskaan mieheni suvulta, mutta koska toiveemme on tämä, suku viettää alkolliset juhlansa muualla.

Mitä mieltä olette joulun alkoholipolitiikasta ja miten itse teette?

Mä oon ihan täysin samaa mieltä ap:n kanssa! Meillä ei alkoholi kuulu jouluun. Joskus on ollut pullo valkoviiniä, jota on sitten juotu yksi lasillinen ruuan kanssa. Tänä vuonna ei ole mitään ostettuna. Kyllä lasten edessä ei tartte juoda, se on mun mielipide ja kanta asiaan. Kun niin monella se juominen ryöstäytyy käsistä. Ja kohtuukäyttökin on sellainen nimike, joka jakaa mielipiteet. Toiselle se on lasillinen, toiselle ihan jotain muuta. Toivottavasti lapset saisivat nauttia joulusta, eikä tarttis pelätä humalaisia vanhempia!! Jokainen pystyy omilla valinnoillaan sen tekemään!! Rauhallista Joulua kaikille!!

Et ole nipottaja! Kyllä aikuistenkin pitää pystyä rentoutumaan ja olemaan yhdessä myös ilman viinaa! Mun mielestä on ok ottaa viiniä/olutta ruoan kanssa, mutta jokaisen pitää tuntea rajansa ja ottaa vain sen verran ettei varmasti humallu. Lasten kanssa ei olla humalassa, ei jouluna eikä muulloinkaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä meinasin viinilasillisen ottaa miehen kanssa illalla kun lapset jo nukkumassa. Humaltua ei ole todellakaan tarkoitus, mutta lasi hyvää viiniä kruunaa mukavan juhlapäivän :) Mielestäni se on ihan kohtuullista alkoholin käyttöä.

Meidän perheessä ja suvuissa kohtuukäytetään.

Juhla-aterioille kuuluu viinilasillinen, sitä ennen ehkä jokin aperitiivi (ja sehän on pieni määrä, ei mikään kolpakollinen, kuten tässä taannoin eräissä pikkujouluissa kaadettiin napsut konjakkia isoon juomalasiin- piripintaan.... phyh)

Iltamyöhään kuppi glögiä terästettynä tilkalla väkevämpää.

Kukaan ei humallu ja lapset eivät traumatisoidu.

Naimisissa ranskalaisen miehen kanssa ja täällä Ranskassa myös asutaan.
Alkoholi (lähinnä puna tai valkoviini) kuuluu ruuan kanssa sekä arkeen että juhlaan. Juhlapäivinä myös lasi tai pari shamppanjaa. Lapsilla on omat kuplivat juomat.
Näin myös kaikilla tuttavaperheillä täällä päin maailmaa (firmassani on Italialaisia, espanjalaisia ja portugalilaisia aika paljon). Alkomaholia ei vain juoda päihtymistarkoituksessa. Ja lapset "tottuu" asiaan jo pienestä koska tosiaan viini on täällä ihan normaali ruokajuoma ihan arkenakin.

Joulupöydässä tarjolla viiniä ja olutta. Joskus juotu glögit kun lahjat jaettu. Kenenkään määriä en ole laskenut, meidän perheessä jokainen onneksi osaa nauttia alkoholia sellaisia määriä ettei olla edes hiprakassa. :)

[QUOTE="minni";27743878]Joulupöydässä tarjolla viiniä ja olutta. Joskus juotu glögit kun lahjat jaettu. Kenenkään määriä en ole laskenut, meidän perheessä jokainen onneksi osaa nauttia alkoholia sellaisia määriä ettei olla edes hiprakassa. :)[/QUOTE]

juodaan meilläkin glögiä, mutta se on ALKOHOLITONTA, niin sitä joi juoda kaikki. =)

Naimisissa ranskalaisen miehen kanssa ja täällä Ranskassa myös asutaan.
Alkoholi (lähinnä puna tai valkoviini) kuuluu ruuan kanssa sekä arkeen että juhlaan. Juhlapäivinä myös lasi tai pari shamppanjaa. Lapsilla on omat kuplivat juomat.
Näin myös kaikilla tuttavaperheillä täällä päin maailmaa (firmassani on Italialaisia, espanjalaisia ja portugalilaisia aika paljon). Alkomaholia ei vain juoda päihtymistarkoituksessa. Ja lapset "tottuu" asiaan jo pienestä koska tosiaan viini on täällä ihan normaali ruokajuoma ihan arkenakin.

Minakin naimisissa ranskalaisen miehen kanssa (asutaan tosin englannissa) ja kyllahan se ranskalainen juomakulttuuri on aivan erilainen kuin suomalainen. Ikina en ole siella nahnyt kannissa orveltavia vaan ihmiset todellakin osaavat juoda, hmm, sivistyneesti. Mun mies oli alkuun kauhuissaan suomalaisesta kannikulttuurista.

Meillä ei ole juotu jouluna. Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että joissakin perheissä jouluna käytetään alkoholia, joko kohtuudella tai sitten liikaa. Mummoni isä oli alkoholisti ja mummo on aika pahasti traumatisoitunut tästä (isänsä oli meinannut tappaa jne). Muutenkin, kun ollaan ns. maalaisjuntteja, niin perinteisesti on ukot vetäneet kännit muutamat kerrat vuoteen, mutta ei lasten nähden ja naiset eivät ole alkoholia käyttäneet.

Oman perheeni jouluun kuuluu tänä vuonna pullollinen punaviiniä ja Alkosta ostettua glögiä. Saa nähdä, saadaanko ne juotua. Viime vuonna lahjaksi saatu glögi jäi juomatta. Minulla on alkoholiin aika neutraali suhde, enkä käsitä, miksi ihmiset siitä niin vaahtoaa. Minä juon vuodessa ehkä 10-15 annosta alkoholia, joten humalassa ei tule oltua. (en siis kiskaise näitä kerralla tosiaankaan :D )

Meillä jouluna nautitaan jonkinverran alkoholia, mutta ei humaltumiseen asti. Suunnilleen niin että saunassa yksi, ennen ruokaa tai ruoan jälkeen alkon glögia muki ja ehkä vielä lahjoja avatessa yksi. Lapsia meillä ei siis ole.

Meillä ei lapsuudessa koskaan joutu jouluisin (tai muulloinkaan) mitään, vasta mieheni kanssa on tullut tavaksi nauttia jouluisin vähän alkoholia.

No mun tai miehen perheissä ei ole alkoholisteja eikä meillä ole mitään karmvivia lapsuusmuistoja kännijouluista, joten en näe saunaoluen, ruokajuomaviinin ja glögin juomista jouluaattona ongelmana. Eli meidän joulupöydässä on punaviiniä jota lasillisit otamme. Saunan jälkeen nautimme oluen ja kunhan lapset on menneet nukkumaan, otamme miehen kanssa terästetyn glögin. Siinäpä se :)

Joulu on ollut minulle perinteisesti maltillisen juomisen juhla. Joko ei ole tullut juotua lainkaan alkoholia tai sitten hyvin maltilillisesti. Toki nuorempana saattoi Tapanina lähteä baariin, mutta se oli sitten erikseen. Nykyään kun on lapsiakin juominen on ainakin alkuun pelkkää ruokailujuomista. Tarkoittaa käytännössä 1-2 lasia viiniä ruaan yhteydessä. Kun lapset ovat menneet nukkumaan, voi sitä enemmänkin kumota, kuitenkin sellaisissa rajoissa ettei tunnu seuraavana päivänä missään. Tarkoittaa minun tapauksessa maksimissaan yhteensä 7-8 annosta alkoa. Olen 100-kiloinen mies, joten vaimoni voi vetää alle puolet tuosta, joskaan ei edes sitä juo.

Pienikin ryyppäämiseen viittaava lasten kanssa on perseestä. Uutenavuotena sama homma...

Ap, et ole nipottaja. Ihme väite tuo, että alkottomat kasvattavat lapsistaan alkoholisteja "nipottamisella", kumpikohan noista on pahempi, alkottomuus vai "kyllä jouluna voi rentoutua ja rentoutuminen on alkoholia!!"

Meillä ei ole lapsia, joten meidän jouluun kuuluu viini ja skumppaa. Nuorin porukasta on miehen 14v sisko, jolle ei kyllä tarjoilla, mutta hän ymmärtää oikein hyvin sen jos aikuiset ottaa pari lasillista.

Mun lapsuudenkodissa ei juotu jouluna, sukujuhlissa, häissä ja muissa get-togethereissä taas on otettu reippaamminkin. Silti en oo kenenkään sukulaisensa nähny oksentelevan, tappelevan tms. joten ei oo traumoja.

Meillä sekä minun että mieheni perheessä ei suvaita alkoholia jouluna, en ole kysynyt miksi. Uuden vuoden aattona sitten minun perheessäni on tapanakin jotain juoda, anoppilassa ei koskaan. Kun kaksin olemme juomme silloin kun huvittaa..

Minun vanhempani ova alkoholisti-isien lapsia. Meidän perheen jouluun ei ole koskaan kuulunut pisaraakaan alkoholia. Miehen vanhemmista toinen on myös alkoholisti-isän lapsi ja he ovat muutenkin absolutisteja, miehen perheen jouluihinkaan ei ole siis alko kuulunut.

Meillä on joskus ollut yhdet jouluoluet tai sitten sen oluen tai viinin voi ottaa ruoan kanssa. Mutta siinä se, humaltuminen ei missään tapauksessa kuulu meidän jouluun. Meidän mielestä rentoutuminen onnistuu paljon paremmin ilman alkoa. Muutenkin alkoa ei meillä juurikaan kulu, joulun alla joskus kyllä nautin kunnon punaviiniglögistä ;). Mutta emme tarvitse alkoholia milloinkaan mutta joskus lasillinen on ihan hyvää.

Yhteistyössä