Alkoholijuomien tyrkyttäminen kanssajuhlijalle

• Viestiketjun aloittaja Bessie
  • Ensimmäinen viesti
Bessie
Itseäni ärsyttää ja loukkaa se, että illanistujaisissa eräät henkilöt saattavat tyrkyttää ja väkisin kaataa lasiini alkoholia. En tee juomattomuudestani / vähäisestä juomisestani numeroa, vaan minulla saattaa olla viinilasi edessäni, josta hitaasti siemailen napostelun yhteydessä. Illan aikana saatan juoda 2-4 annosta. Erityisen loukkaavaksi tämän tekee se, että henkilö, jota olen pitänyt parhaana ystävänäni ja joka tietää, että minulla on masentuneisuuteen taipumusta (mikä on yksi syy etten halua ryypätä), tyrkyttää eniten viinaa ja kännipäissään suorastaan huutaa minun olevan tylsä kun en juo enää kuten ennen muinoin. Ikää kuitenkin meillä on jo yli 30. En edes usein käy hänen kanssaan ulkona ja nämä muutamat kerrat ovat suorastaan uuvuttavia tuon tyrkytyksen takia. Muut tuttavani taas eivät edellisissä pikkujouluissa juurikaan kiinnittäneet huomiota siihen kuinka monta annosta olin juonut, sillä juttu luisti ja hauskaa kuitenkin oli. Ilmeisesti en sitten jaksanut näytellä tarpeeksi hyvin humalaista ystäväni mielestä :D Olin vain noissa tilanteessa hiljaa ja yritin siirtää keskustelua ja huomiota muualle, sillä tiedän ettei väittely ja suuttuminen ainakaan kannata. On se kumma tämä sosiaalinen paine juomiseen myös aikuisten keskuudessa.

v.ieras
Sanos muuta.
Itse en käytä alkoholia ollenkaan ja melkoinen kummajainen tunnun olevan. Kun en edes sitä yhtä onnittelumaljaa ota. Viimeksi jäin täysin ilman alkumaljaa kun alkoholitonta versiota ei oltu edes varattu.

geg
2-4 annosta on jo aika paljon illan aikana. Aika omituista jos tuosta enemmän vielä väkisin tyrkytetään! Itse en ole koskaan kokenut vastaavaa, etsi siis parempia kavereita.

40 v
En ole eläissäni juonut illassa paria annosta enempää, en nuorenakaan kun sentään joskus harvoin kävin ravintolassa. Joo, jotkut tyrkyttää, tosi ärsyttävää...luulevatkohan että "tuo vapautuu kun juo" tms kakkaa.

Bessie (aloittaja)
Luulenpa että ko. henkilöiden kanssa illanvietot voivat harventua tuossa muodossaan entisestään, kun ei niistä nykyisin jää enää kuin huono maku. Yleisimmin se taitaa olla se 2 annosta alkoholia minkä otan, tai korkeintaan se 4 kerran kahdessa vuodessa jos oikein innostun. Joskus olen jopa salaa kaatanut alkoholia viemäristä alas tai heittänyt olkani yli välttyäkseni turhalta kännipainostukselta :D

Bbierass
2-4 annosta on jo aika paljon illan aikana. Aika omituista jos tuosta enemmän vielä väkisin tyrkytetään! Itse en ole koskaan kokenut vastaavaa, etsi siis parempia kavereita.
No samaa mietin, minun mielestäni ihmisen pitäisi jo miettiä juomistaan jos menee yhden illan aikana vaikkapa tuo 4 annosta ja silloin jo tietää myös, että laskukyky ei edes ole enää kohdillaan. Mitä juomattomuutta se on, ios vetää 2-4 annosta yhdessä illassa. Hei, sä taidat liikkua aika huonoissa piireissä. Etsi parempaa seuraa.

Avierass
Munkin mielestä 2-4 annosta on täysin riittävä määrä alkoholia yhdelle illalle. Jos joku tyrkyttää enemmän kuin mitä haluan, niin se on hänen ongelmansa, ei minun. Syyllistäminen tms ei tehoa. Jos sellaista olisi, niiin luultavasti kieltäytyisin juomasta kokonaan.

vhkkg
Se on tää Suomi tällainen, kukaan ei ihmettele jos esim. pikkujouluissa on perseet olalla mutta jos et juo yhtään niin sitä saat olla selittelemässä ja taalasmaan ullat sitten kuiskii, että taitaa olla alkoholisti toi Nieminen kun ei kestä yhtä lasillista ottaa.

• Tykkää
Reactions: päätön
"Eeva"
Selvinpäin olevat ei "kelpaa" siksi, että ne on tylsiä. Ei niiden kanssa tule naurettua ja pelleiltyä tyhmille asioille, ei niiden kanssa saa väittelyä aikaan jostain päivän polttavasta aiheesta, eikä niistä kuin aniharva biletä jossain tanssikorokkeella ja huuda rakastavansa koko maailmaa.

Nyt vastaus on "toi onkin tyhmää, ei tuollaista enää aikuinen, perheellinen ja vastuuntuntoinen ihminen tee". Jep, siksi sä oletkin just se tylsä. Joten jos ei wiiina maistu, niin menepä lukemaan sitä Patricia Cornwellia sen nuhruisen viltin alle, juo kupponen vihreää teetä ja käy vaikka pärinäpäissäsi illalla saunassa oikein irroittelemassa :D Mene aikaisin nukkumaan, jotta jaksat aamulla sitten katsoa aamutelkkaria.

Mielipidettäjä
öö.. mä en biletä korokkeilla tai huuda rakastavani maailmaa edes persekänneissä, harvoin viitin väitelläkää mistään, pitääks munki ny mennä lukee paskaa kirjallisuutta ja alkaa juomaan teetä?

Avierass
[QUOTE="siis";30517791]Eikö se ole silloin sama olla kokonaan ilman kuin ottaa kaksi annosta????[/QUOTE]
No ei ole. Kotioloissa mulle riittää hyvin yksi annos. Puolen litran siideri on jo liian iso.

tartun
[QUOTE="Eeva";30518062]Selvinpäin olevat ei "kelpaa" siksi, että ne on tylsiä. Ei niiden kanssa tule naurettua ja pelleiltyä tyhmille asioille, ei niiden kanssa saa väittelyä aikaan jostain päivän polttavasta aiheesta, eikä niistä kuin aniharva biletä jossain tanssikorokkeella ja huuda rakastavansa koko maailmaa.

Nyt vastaus on "toi onkin tyhmää, ei tuollaista enää aikuinen, perheellinen ja vastuuntuntoinen ihminen tee". Jep, siksi sä oletkin just se tylsä. Joten jos ei wiiina maistu, niin menepä lukemaan sitä Patricia Cornwellia sen nuhruisen viltin alle, juo kupponen vihreää teetä ja käy vaikka pärinäpäissäsi illalla saunassa oikein irroittelemassa :D Mene aikaisin nukkumaan, jotta jaksat aamulla sitten katsoa aamutelkkaria.[/QUOTE]

Tämä on se suomalaisten kirous. Selvinpäin ei irtoa hymyä, ei puolittaista sanaa, mutta kännissä jokainen luulee olevansa maailman hauskin ihminen ja väittelytaidoiltaan jotain Sokrateksen tasoa. Ja ne tanssikorokkeella mölisevät känniset juntit... *puistatus*

"Anonymous"
Alla ajankohtaisesti lainaan Helsingin Sanomien juttua ja basisti, päihdeterapeutti ja seksuaalineuvoja Jussi Kinnusta:

"Ensimmäinen teesi on Kinnuselle erityisen tärkeä: jokaisen oikeus määritellä oma raittiutensa. Se tarkoittaa sitä, ettei kukaan ole selitysvelvollinen toiselle siitä, miksi ei juo.

Kuulostaa itsestään selvältä, mutta Suomessa se ei sitä ole, Kinnunen sanoo.

"Pikkujouluissa raittiilla pitää olla selitys, vaikka sen pitäisi olla toisin päin. Juomaton voisi kysellä, miksi sä juot ja kuinka paljon."

Jos kuitenkin niin menee tekemään, saattaa vastapuoli loukkaantua. Kysymys tuntuu tungettelevalta.

Se johtuu siitä, että alkoholia käyttävä kokee syyllisyyttä, Kinnunen uskoo. Oma juominen tulee erityisen näkyväksi, kun toinen on selvin päin.

"Alkoholi edustaa monelle vapautta. Sen ansiosta voi tehdä tai kokea jotakin, mitä ei voisi ilman päihteitä.""

http://www.hs.fi/elama/a1418790064058?jako=c2965439f395c5ccb243bcb30361316b&ref=og-url

jklg
Minusta neljä lasia viiniä ei ole paljon. Jos istuu iltaa kuudesta puoleen yöhön, niin alle lasi tunnissa :) jos on hyvää viiniä, niin kyllä sitä mielellään neljäkin lasillista illassa juo. Tai jos annoksia lasketaan, niin kolmisen annostahan saa jo aperetiivista, lasillisesta viiniä ja jälkiruokalikööristä.

"katten"
Kaverillasi on itsellään huono omatunto kännihakuisesta juomistavastaan ja koettaa jakaa siitä syntyvää tunnetaakkaa kanssasi, ettei olisi sitten yksin henkisessä krapulassaan. Itsekästä ja tyhmää häneltä. Tuollaiselle ei voi varsinaisessa tilanteessa mitään,mutta asiasta voi jutella selvin päin ennen juhlia. Ettei tyrkyttäisi, koska et pysty vetämään samaa määrää kuin hän.

Absolutisti
Entinen juoppo nykyinen absolutisti. Itse olen kanssa lopettanut kokonaan juomisen. Se ei rahallisesti kannata. Tuntui myös välillä tiettyjen kavereiden kanssa, että alkoholi oli ainoa asia mikä piti "ystävyyttä", "kaveruutta" ehkä ennemmin toveruutta kasassa. Se että tarjosin osaltaan. Myös se tietysti, että kaveri tarjosi mahdllisesti takaisin. Suurimman osan ajasta kuitenkin tein miinusta eli tarjosin enemmän kuin sain. Tietysti plussana se että minulle tuli erittäin hyvä mieli, että annoin omastani toiselle ja sain toiselle hyvän mielen.

Alkoholi lisää sosiaalisuutta. Laskee sitä suojausta / suojamuuria alas ja sen vaikutuksen alla dopamiinen tuotannon ansiosta jotkua asiat voi tuntua kivemmalta ja energisemmältä kuin selvinpäin. Kuitenkin jos aidosti nauttii jostain asiasta kuten ihmisten kaa keskustelusta, esim. xboxin pelaamisesta kavereiden kaa tai ylipäänsä juhlimisesta selvinpäin. Ei ole syytä juoda. Jos väsyttää niin keitä kahvit. Tai jos samojen kavereiden kanssa pyörii joille aivosolujen tappaminen on arkipäivää tai viikonloppujen rattoa niin siinä on 2 vaihtoehtoa juomattomalle. Joko kieläytyy ottamasta, mutta siinä pitää silti olla itsevarma ja tavallaan koittaa pysyä samalla aaltopituudella sen "juopottelijan" kanssa. Olla ehkä tavallista mukavempi. Kuunnella ja ymmärtää. Muuten alkavat pitää sinua ns. "tylsänä" kun et juo. Tai tämä on oma kokemus. Mutta toisaalt kun itse on selvinpäin. Muut höpöttävät avoimemmin mitä sattuu miettimättä seurauksia ja välillä sieltä tulee sitten näiden tovereiden suusta lauottua niitä kommentteja yms sammakoita mitkä loukkaavat todenteolla. Siinä saattaa muuttua korvat ja posket punaseks ja jopa hermostua, mut tärkee pitää pää kylmänä ja vaikka vaan nauraa mukana ja antaa myönnytyksiä... Se on aika raskasta pahimmillaan. Siksi se ei välttämättä voi olla kovinkaan nautinnollista tai hauskaa ja syö osaltaan intoa koko touhusta... Siksi suosittelenkin sitä toista vaihtoehtoa. Etsi käsiisi selvää seuraa jokka on mukavia joiden kaa voi jutella asioista selvinpäin. Ketkä jaksaa olla toisensa kaa ilman et alkoholi pitää koko hommaa kasassa. Juokaa kahvia. Nauttikaa. Menkää porukala leffaan jutelkaa miehistä/naisista. Tehkää välillä jotain repäsevää. Nauttikaa elämästä. Nauttikaa vaikk toistenne kaa xD... Mut sanon vaa et kaikki ovet on auki ja ite teette omasta elämästänne sitä mitä haluatte.

Itse rakastan elämää juuri nyt. Olen ollu 5kk juomatta. Oloni on uskomattoman energinen. En halua menettää tätä oloa. Aiemmin join välillä 2-3 kertaa viikossakin. Joskus kerran viikossa. Välillä saattoi olla parin viikon tauko. Tämän olon saamiseen riittää n. 2kk. Olo on kirkas. Kroppa palautuu rasituksesta nopeammin. Olen paljon voimakkaampi. Esimerkiksi aiemmin kun join en saanut maastavedossa kuin 180kg. Nyt saan 220kg. Se on kuitenkin 40kg parannus. Olen ollut miinuskaloreilla, joten tämä on todella hienoa. Aiemmin olin kuin jossain usvassa/sumussa jatkuvasti :/... elämä oli rankkaa. Nyt se on mukavaa, ihanaa, hienoa. Naapuri vähän kiusoittelee minua juomattomuudestani. Mutta ei se haittaa. Olen hänen luonaan käynnyt illan istujaisissa. Olen ottanut oluttuopin ja juonut vettä siitä. Hän on hyvä ystäväni vaikkakin hänelle maistuu alkoholi turhan paljon. Ehkä hyväksyisin vielä jonkun 6-packin perjantai-iltana, mutta itse en siihen lankaan mene koska tiedän että se johtaa siihen, että alan taas juomaan enemmän. Ja myrkyjä kertyy rasvakudokseen. Siinä vaiheessa ku alotin dietin. Tunsin oloni eittäin heikoksi välillä koska ne myrkyt irtoaa ja alkaa poistua elimistöstä ns. "imeytyy" sieltä rasvakudoksesta verenkiertoon. Siksi olo saattaa olla sen 2kk helposti aika tukkoinen.

Kiitos seurasta. Onnea elämään! PS. Baarissa käyn edelleen pelaamassa biljardia ja näen vanhoja kavereita. Ei sielä silti niin kauvaa viihdy kun ihmisillä on pää jäässä. Ei sitä turhaan sanota, että "kännissä olet ääliö" ihmiset jopa näyttävät aika idiooteilta päissään :DD

Yhteistyössä