Alkoholia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Tiedän että raskauden aikana ei alkoholi ole sallittua. Kyselisin kuitenkin että kuinka ehdottomia olette???
Joskus saunassa kyllä tekisi mieli ottaa pullo olutta. Tai ruokaillessa lasi viiniä. Kertokaa mitä mieltä olette!!! En ole alkoholia nauttinut ja ilmankin tulisi toimeen mutta joskus vain se maistuisi aika hyvälle.

Lasillisen voi/saa ottaa ja saunaciiderin tai -oluen. Kuhan se ei päivittäistä ole. Mulla ainakin edellisessä raskaudessa teki koko ajan mieli kaljaa ja lopulta kun pullon avasin saunan jälkeen, en saanukkaan sitä alas. Nyt odottais golden capin alkoholiton ciideri jääkaapissa, mutta siellä se on ollu jo viikon, taitaa olla vielä toisenkin...

Saunaoluena olen juonut ihan 1-olutta pullollisen, jostain syystä tässä raskaudessa tehnyt olutta mieli. Aikasemmin ei koskaan ole olut maistunu. Siideriä olen jonkun kerran juonut ihan alkohillista, mutta ehkä lasillisen verran kerralla. Näillä juomisilla en itse usko omaa vauvaani vahingoittavani ja jos niin ajattelisin, en joisi.

ihan asiasta toiseen että golden capin lisäksi ainakin kopperbergillä on omenaa ja päärynää alkoholittomana. päärynää ei ollut lähikaupassa, niin sitä en ole maistanut mutta minusta tuo omena oli parempaa mitä GC:in päärynä, oli hivenen enemmän siiderin makuinen. alkoholittomia oluita en ole "uskaltanut maistella" vaikka yleensä olenkin enemmän olut ihminen. pitänee ostaa kaupasta.
Kyllä minä saattaisin juoda oluen jos mieli tekisi, mutta ei ole tehnyt. Avolta saatan hörpyn, kaksi ottaa siideriä, mutta se siitä. Ei tee niin mieli niin ei tule otettuakaan.
Join minä puolisen litraa päärynä siiderijuomaa (0,7€%tms.) tässä yksi ilta poppareitten kaverina, enkä tunne huonoa omaa tuntoa juomisistani.

Juu, se alkoholiton punaviini on niin kuin sokeritonta käynyttä mehua. Kopparbergin omenasiideri maistui minun mielestäni ihan omenalimpparille. Tekisi mieli tosi kuivaa omenasiideriä, mutta näillä mennään :o)

Kiitos vinkeistä !Alkoholiton punaviini on kuulema karseeta mutta taidan ostaa alkoholitonta olutta jääkaappiin. Voihan se olla niin että kun itelleen antaa luvan maistaa niin enää ei tee mielikään eli kielletyn hedelmän maku jää pois ;)

Kuulin joskus että kohtuudella voisi ottaa, mutta kun asia on niin että toiselle kohtuus on kossupullo päivässä ja toiselle viinilasi viikossa. On vaikea sanoa kuinka paljon voisi ottaa eli parempi on olla ilman.

Mukavaa odotusaikaa teille kaikille!!!!

Itse otin joskus (siis tosi harvoin) lasillisen viiniä odotusaikana. Ihan alkuaikana en ottanut. Ja aivan normaali vauva näyttää tulleen! :) Ei se yksi lasillinen mitään haittaa, mutta jos mietityttää ei kannata ottaa, jos pitää sitten asiaa murehtia koko loppuraskausaika!

Minäkin muutaman lasillisen viiniä odotusaikana otin ja ihan terve lapsi tuli. Ehkä kaiken kaikkiaan n. 7 lasillista koko odotusaikana. Vihreässä pullossa oleva Carlsberg alkoholiton olut maistuu melkein oikealle, parempaa kuin Nikolai. Alkoholiton punaviini jäi juomatta. Tein myös itselle paukkuja sekoittamalla tuoremehua ja vichyä, nam. Juo se lasillinen viiniä niin pääset ajatuksesta, yllättävästi se ei sitten maistukaan niin hyvälle kuin olit kuvitellut. Ainahan sitä sellaista haluttaa mikä kielletään, eikö vaan...

ennen raskauttani mielestäni oli aivan kammottavaa kuinka jotkut naiset väittivät etteivät pysty olla juomatta raskausaikana, mutta kun tätä mahaa on kohta 9 kk kannettu niin olen juonut yhden ykkösoluen ja vähän viiniä. Alkoholiton olut oli ihan ok, mutta mausta puuttui silti se jokin, niimpä mieheni pullosta huikat otin ja se maistui aivan kammottavalle!!! eipä tehnyt olutta sen jälkeen enää mieli. Viiniä olen ottanut ihan tilkkasen, jonkun n. 4 cl kerralla... yksi ravintola-annos on vielä kohtuuden rajoissa, mutta ainakin minulle jo tuosta tilkasta tulee aika kammottava olo. Mutta kun mieli tekee... maku vaan ei ole sama kun eiraskaana ollessa...

mä olen juonut yhden ravintola-annoksen viikossa; viikonloppuna pienen lasin viiniä tai yhden kolmoskaljan. Ilmoitin neuvolassakin tämän lukeman, kun kysyttiin raskauden aikaista alkoholinkäyttöä, eikä terkkari ainakaan mitään moralisoinut.

Mun mielestä alkoholiton olut (Nikolai) oli kaukana normaalioluen mausta, eli mielummin olen ilman kuin juon holitonta. Etelä-Euroopan maissa odottavat äidit varmasti juovat sen jokapäiväisen lasinsa punkkua ruokajuomana illallisen yhteydessä, Suomessa mun mielestä ollaan ylivarovaisia tän suhteen.

st1:lle, alkossa myydän strongbow (saattaa olla väärin kirjoitettu) Low alcohol siideriä (alc.1%). Mun mielestä se on paljon parempaa kuin ns. limusiideri. Itse en ole siiderin ystävä muuten mutta tätä vosisin juoda vaikka en olisikaan raskaana.

saunaoluena olen juonut ykköstä ja se on mun mielestä ok. Silloin tällöin olen maistellut punaviintä ruuan kanssa.

Mulle lasillinenkin viiniä on liikaa, olen sen verran pienikokoinen, että se tuntuu jo päässä. Ja silloin on mun mielestä ottanut jo liikaa (raskausaikana). Eli, tässäkin varmaan pitää ottaa myöskin ne yksilölliset seikat huomioon. Olutta tekee välillä mieli ja otankin välillä huikat miehen saunakaljasta. On se vaan hyvää!

Ykkösolut ja pienet viinimaistiaiset menevät minulla joskus kurkusta alas. Tosin hyvin harvoin! Viikonloppuna otin muutaman lorauksen viiniä lasiin ruuan yhteydessä. Mutta kuinkas kävikään... Vaikka viini maistui taivaalliselta, tuntui aika pian jo jaloissa "huppelilta". Lopetin siihen, eli muutamaan suulliseen. Minustakin tuntuisi oudolta tuntea olevansa vähääkään humalassa nyt raskaana. Vaikka eipä tuo huppeli tunnu juuri mitään vaativan syntyäkseen.

Mulle neuvolassa sanottiin, että turvallisia rajoja raskauden aikaiselle alkoholinkäytölle ei ole olemassa.

Joten jos ottaa, niin ottaa samalla tietoisen riskin, koska kukaan ei voi määrittää, mikä määrä on lapselle turvallinen. Tästä asiasta on siis olemassa nähtävästi monia koulukuntia.

Itse olen nollalinjalla. Alkoholitontan Holstenia on mennyt pullo :) Ihanaa kun ei tarvi juoda ja voi kieltäytyä aina tarvittaessa hyvällä syyllä. Aikaisemmin mua ärsytti tää viinanhuuruinen suomi-kulttuuri ja jatkuva drinkkien tarjoilu kaikkialla. Ainakin mun tuttavapiireissä noista drinksuista ja viinilasillisista on tullut joku olevinaan eurooppalainen tapa kahvin tilalle.

Tuttavani on alkoholisti ja on viimeisen kahden raskauden aikana juonut alkoholia tosi raskaasti.... Nyt lapset ovat kouluiässä ja ihan terveitä, luojan kiitos.
Sitä vain että tuskin pullo olutta tai viinilasi vielä kovin paha ole. Tietysti on parempi että ei juo alkoholia raskaana ollenkaan mutta turha noin pienestä määrästä on ketään syyllistää!!!
Neuvola ei voi sanoa mitään määrää ymmärrettävistä syistä. Kuten ap sanoi toisen kohtuus voi olla kossupullo päivässä.

Itse olen juonut lasin punaviiniä silloin tällöin ruoan kanssa, viime perjantaina oli ystävän kolmekymppiset; aluksi lasi kuoharia, myöhemmin lasi punkkua ruoan kanssa..ei huonoa omaatuntoa. Se on sitten eri asia, jos äiti tulee helposti hiprakkaan,silloin en varmaan ottaisi yhtään. Mutta hitaasti kun lipittelee ja nautiskelee,ah!

ite en oo ottanu tippaakaan kun olen raskaana ollut.en tunne edes tarvetta siihen,kyllä mä oon kerenny elämäni aikana juoda liikaakin ja kerkeän tulevaisuudessakin.sama koskee tupakkia,savujakaan en pystyisi vetää ilman että tulis huono omatunto vaikka tuskinpa siitä nyt vauvalle aiheutuisi mitään kovin vakavaa mutta tuntuu vaan itestä paremmalta kun on täysin nollalinjalla edellämainittujen suhteen.en ole mikään jeesustelija enkä paheksu niitä jotka sen siideripullollisen saunan jälkeen ottavat mutta itse haluan tehdä näin kuin teen.

Alkoholittoman punaviinin siis kuuluu oikeasti olla todella pahaa? Mieheni osti minulle sitä pullollisen, mutta luulimme sen olevan pilaantunutta ja kaadoimme pois =o

Alkoholin suhteen pidän nollalinjaa. Ihan alkuraskaudessa "jouduin" ottamaan suullisen, kun isäni kehotti maistamaan uutta valkoviiniä enkä ollut vielä valmis kertomaan raskaudesta. Ei tosin ole tehnyt mielikään. Jos oikein kovasti tekisi mieli, niin ehkä saattaisin joskus puolikkaan lasillisen ottaa.

Jokaisen pitää elää raskausaikana niin, ettei itse tarvitse miettiä, olisiko kannattanut tehdä toisin.

Suomessa ei ole (vielä) nollalinjaa neuvoloissa. Norjassa tähän mentiin muistaakseni vuosi sitten. Keski-Euroopassahan ei pidetä pahana tuota alkoholin nautiskelua silloin tällöin, mutta siellä on kyllä paljon FAS-lapsia.

Itse pidän ja pidin nollalinjan. Ehtii sitä myöhemminkin taas ottaa.

En halua pelotella ketään, mutta pakko muuten kommentoida, kun olen itse ollut tekemisissä erityislasten ja alkoholistiäitien kanssa. Nimimerkki "Niin..." kertoi alkoholisoituneesta ystävätään, joka joi myös raskausaikana ja sai terveitä lapsia. Tuo alkoholin liiallinen käyttö ei johda aina suoraan Fas- tai Fae-oireyhtymään(=näkyy suoraan lapsesta), mutta alkoholin seurauksena voi olla muita kehityshäiriöitä, jotka ilmaantuvat vasta paljon myöhemmässä ikävaiheessa, vaikka lapsi olisi pitkän täysin terve.

Nythän on päiväkodeissa ja kouluissa paljolti säastetty ja usein luokanopettajat ovat valitettavasi epäpäteviä eivätkä omaa osamista erityislasten tunnistamisess. Näin lapsi voi selvitä aikuisuuteen ilman, että hänelle saadaan diagnosoitua häiriöt, jotka voivat näkyä esim. koulumenestyksessä tai sosiaal.kanssakäymisessä.

Alkoholin liikakäyttö raskauaikana ei siis näy välttämättä suoraan lapsessa heti vaan kehityshäiriöt ja/tai käytöshäiriöt tulevat esille myöhemmin jos silloinkaan niitä osataan havaita. Tietty usein ei voida suoran osoittaa, mistä joku häiriö on tullut. Alkoholilla vaan on todettu olevan vaikutusta sikiön hermoston kasvuun ja sen poikkeamiin Alkoholi siis läpäisee suoraan istukan eikä sikiö pysty suodattamaan sitä samoin kuin aikuinen.

Suomalaiset päihdeasiantuntijat suosittelevat välttämään alkoholia koko raskauden ajan ja vielä mieluummin jo raskauden yrittämisvaiheesta lähtien. Tämä juuri siksi, koska turvallisia rajoja ei ole. Ts. Raskaana olevien alkoholin käytön turvallinen maksimi on nollalinja.

Myönän, että osa lekureista ja hoitsuista sanoo, että pari lasia on ok...tämä johtuu siitä, että heillä ei ole takanaan niin laajoja opintoja aihepiiristä alkoholi kuin näillä meidän päihdeasiantuntijoilla on. Luottaisin tässä kyllä itse näihin päihdeguruihin, jotka tutkivat aihetta päätoimisesti ja joita myös lekurit saattavat halutessaan konsultoida.

Mutta jokainen tavallaan ja oma vastuullinen vanhemmuutensa punniten. Se sikiö masussa vaan ei voi asiaan mitenkään itse vaikuttaa ja on täysin äitinsä armoilla. Jos nyt tähän mennessä raskautta on alkoholia joskus käyttänyt ei siitä stressiä hyödytä ottaa, jatkoajalla voi sen sijaan tehdä toiset valinnat.

Yhteistyössä