En halua pelotella ketään, mutta pakko muuten kommentoida, kun olen itse ollut tekemisissä erityislasten ja alkoholistiäitien kanssa. Nimimerkki "Niin..." kertoi alkoholisoituneesta ystävätään, joka joi myös raskausaikana ja sai terveitä lapsia. Tuo alkoholin liiallinen käyttö ei johda aina suoraan Fas- tai Fae-oireyhtymään(=näkyy suoraan lapsesta), mutta alkoholin seurauksena voi olla muita kehityshäiriöitä, jotka ilmaantuvat vasta paljon myöhemmässä ikävaiheessa, vaikka lapsi olisi pitkän täysin terve.
Nythän on päiväkodeissa ja kouluissa paljolti säastetty ja usein luokanopettajat ovat valitettavasi epäpäteviä eivätkä omaa osamista erityislasten tunnistamisess. Näin lapsi voi selvitä aikuisuuteen ilman, että hänelle saadaan diagnosoitua häiriöt, jotka voivat näkyä esim. koulumenestyksessä tai sosiaal.kanssakäymisessä.
Alkoholin liikakäyttö raskauaikana ei siis näy välttämättä suoraan lapsessa heti vaan kehityshäiriöt ja/tai käytöshäiriöt tulevat esille myöhemmin jos silloinkaan niitä osataan havaita. Tietty usein ei voida suoran osoittaa, mistä joku häiriö on tullut. Alkoholilla vaan on todettu olevan vaikutusta sikiön hermoston kasvuun ja sen poikkeamiin Alkoholi siis läpäisee suoraan istukan eikä sikiö pysty suodattamaan sitä samoin kuin aikuinen.
Suomalaiset päihdeasiantuntijat suosittelevat välttämään alkoholia koko raskauden ajan ja vielä mieluummin jo raskauden yrittämisvaiheesta lähtien. Tämä juuri siksi, koska turvallisia rajoja ei ole. Ts. Raskaana olevien alkoholin käytön turvallinen maksimi on nollalinja.
Myönän, että osa lekureista ja hoitsuista sanoo, että pari lasia on ok...tämä johtuu siitä, että heillä ei ole takanaan niin laajoja opintoja aihepiiristä alkoholi kuin näillä meidän päihdeasiantuntijoilla on. Luottaisin tässä kyllä itse näihin päihdeguruihin, jotka tutkivat aihetta päätoimisesti ja joita myös lekurit saattavat halutessaan konsultoida.
Mutta jokainen tavallaan ja oma vastuullinen vanhemmuutensa punniten. Se sikiö masussa vaan ei voi asiaan mitenkään itse vaikuttaa ja on täysin äitinsä armoilla. Jos nyt tähän mennessä raskautta on alkoholia joskus käyttänyt ei siitä stressiä hyödytä ottaa, jatkoajalla voi sen sijaan tehdä toiset valinnat.