Alkoholi ja lapsen hoito

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tuntuu olevan vahvassa uskomus, että aina voi yhden tai kaksi ottaa varsinkin jos lapsi on jo nukkumassa.

Mielenkiinnosta, kuinka moni harrastaa tätä? Onko sun lapsuudessa käytetty alkoholia?

Saan nyt esikoiseni ja olen ehdoton sen suhteen, että kun lapsi on pieni ei hoitava henkilö saa juoda yhtäkään. Vasta kun lapsi on kouluikäinen eikä tarvitse mennä öisinkään lohduttamaan voi ottaa yhden tai kaksi.

Olen itse elänyt lapsuuden missä alkoholi on ollut läsnä ja kokemuksesta tiedän, että se yksikin alkoholi juoma tekee ihmiseen muutoksia, aivan mikroskooppisen pieniä, joita ei itse edes huomaa, mutta muutoksia kuitenkin, jotka lapsi huomaa ja kokee pelottavaksi "äiti/isi on outo" ja tuntee turvattomuutta.
 
vierailija
Oon lasten imetysten ja vauvaiän jälkeen voinut ottaa joskus jos huvittaa 1-2 saunajuomaa tai lasin kaksi viiniä illalla, eli 1-2 annosta. Minusta lasten on hyvä oppia, millainen on terve alkoholinkäyttö ja suhde siihen. En tee siitä asiasta sen isompaa numeroa. Missään nimessä ei humalaan, koskaan ei tiedä mitä käy, pitää olla ns pää kirkkaana.
 
vierailija
Ja siis vauvaiässä ei tietenkään, se on eri asia. Mun lapsuudessa on käytetty reilummin alkoholia, vanhemmat on pitäneet juhlia joskus kotona. Isä joi toisinaan itsensä lomilla ihan kaatokänniin.
 
vierailija
Tuntuu olevan vahvassa uskomus, että aina voi yhden tai kaksi ottaa varsinkin jos lapsi on jo nukkumassa.

Mielenkiinnosta, kuinka moni harrastaa tätä? Onko sun lapsuudessa käytetty alkoholia?

Saan nyt esikoiseni ja olen ehdoton sen suhteen, että kun lapsi on pieni ei hoitava henkilö saa juoda yhtäkään. Vasta kun lapsi on kouluikäinen eikä tarvitse mennä öisinkään lohduttamaan voi ottaa yhden tai kaksi.

Olen itse elänyt lapsuuden missä alkoholi on ollut läsnä ja kokemuksesta tiedän, että se yksikin alkoholi juoma tekee ihmiseen muutoksia, aivan mikroskooppisen pieniä, joita ei itse edes huomaa, mutta muutoksia kuitenkin, jotka lapsi huomaa ja kokee pelottavaksi "äiti/isi on outo" ja tuntee turvattomuutta.
Isäni oli alkoholisti niin alkoholi on ollut lapsuudessa kuvioissa. En nää siinä oikeestaan mitään suurempaa haittaa jos vaikka juhlissa ottaa pari lasia skumppaa, viiniä ruoan kanssa yms vaikka lapsi olisi siinä kunhan ei mitään kännejä vedä..
 
vierailija
En käytä ollenkaan alkoholia, lapsi on vuoden. Imetys tietenkin estää käytön, mutta myös se että lapsi ansaitsee täysin selvät vanhemmat (molemmat vanhemmat!). Myös hedelmällisyysterveyteni on minulle sen verran tärkeää, että lähivuosina en aio ottaa alkoholia.
 

Yhteistyössä