Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli niistä samoista, joista aikuiset juovat ALKOHOLIA juhlapäivinä.

Meillä on samanlaiset lasit kaikilla. Hienot, juhlalasit. Joku juo viiniä, toinen vettä, kolmas maitoa ja neljäs cokista...

mä juon jouluna piimää viinilasista :D muut usein ottavat lasin viiniä ja pöytään katettu viinilasit

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:
Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

Niinku mitä pahaa tuossa on?

En minäkään ymmärrä, itse muistan miten ihana oli lapsena juhlapäivinä juoda niistä samoista HIENOISTA LASEISTA kuin aikuisetkin, mehua tai limsaa.

Niin ja sun pointti oli mikä?

Lapset oppivat jo pienestä pitäen, kuinka hienoa on juoda alkoholia.

Alkoholi lasia ei ole olemassakaan.
Punaviini lasi ja vesilasi on saman nälöinen, ihan etiketin mukaan.

Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

En minäkään ymmärrä, itse muistan miten ihana oli lapsena juhlapäivinä juoda niistä samoista HIENOISTA LASEISTA kuin aikuisetkin, mehua tai limsaa.

Se paha asia mielestäni on, että lapset oppivat että se kuuluu ehdottomasti jouluun ja kun näkivät muutenkin sen koko päivän, kuinka oma isä ja vaari naukkaili. Se jos se olisi vain ruuan kanssa, mutta kun sitä tintataan pitkin päivää.....

Se paha asia mielestäni siinä on, että lapset oppivat että se kuuluu ehdottomasti jouluun ja kun näkivät muutenkin sen koko päivän, kuinka oma isä ja vaari naukkaili. Se jos se olisi vain ruuan kanssa, mutta kun sitä tintataan pitkin päivää.....

Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Miehen perheessä on aina sitä vähäistäkin juomista (esim. yhtä viinilasillista) salailtu ja paheksuttu suureen ääneen jos joku ei olekaan sitä lasia piilossa pitänyt. Yksikään siitä perheestä ei ole oppinut normaalia tapaa juoda, isä ja kaksi lapsista on aivan rapajuoppoja nykyään.
Vielä tänä päivänäkin kun olemme mökillö ihan aikuisten kesken, mieheni äiti paheksuu suureen ääneen lähes kolmekymppisen poikansa saunakaljaa esimerkiksi.

Ei toikaan terve tapa oo opettaa lapsille normaalia alkon käyttöä.

toi että alkoholi on tabu ja ihemetellään suureen ääneen kuinka jossain juhlissa joku joi neljä lasia valkkaria ja kaksi siideriä. IIk sehän oli kännissä!
Jos juomatavat on ok eli ei ala tapella tai örveltämään, niin miksi sitä lasia pitäisi piilotella..? ja ne jotka örveltää harvemmin ne sitä lasia piilotteleekaan:)

Se paha asia mielestäni on, että lapset oppivat että se kuuluu ehdottomasti jouluun ja kun näkivät muutenkin sen koko päivän, kuinka oma isä ja vaari naukkaili. Se jos se olisi vain ruuan kanssa, mutta kun sitä tintataan pitkin päivää.....

No tuo nyt ei taas ole yhtään sama asia, kuin se kohtuu käyttö, josta kukaan ei kärsi.

No, oma isä on aina onnistunut juomaan viinaa ihan samoista laseista, joista me lapset joimme maitoa tai mehua. Ei varmaan edes raukka tiennyt, että olisi pitänyt olla viinalasit erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Lapset oppivat jo pienestä pitäen, kuinka hienoa on juoda alkoholia.
Tän piti varmaan olla jotenkin syyllistävä ja shokeeraava kommentti, mutta minusta osuit ytimeen. Lapset oppivat jo pienestä pitäen miten hienoa on juoda viiniä ruualla - ja mietn sitä juodaan kyllä. Alkoholia sinänsä meillä ainakaan ei kukaan juo, ihme että sun pitää sitä sanaa viljellä koko ajan. Taitaa olla sulla huonoja muistoja aiheesta.
Kyllähän viinikin on alkoholia.
Siinä missä suklaa on rasvaa. Ajatteletko syöväsi RASVAA silloin kun syöt suklaata? Entä ajatteletko juovasi MAITOA kun juot maitokahvia? Tajuatko, teet kaikista alkoholijuomista mörköä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoi:
tämä sama tappelu jotku todistelee sädekehä pään päällä ettei juo kun lasillisen ja toiset juo jopa lasillisen vinkkua ja oluen hui!

Miksi lasillisen juomisesta pitäisi saada sädekehä päänsä päälle? Eikö raivoraittiudesta saa sen ennemminkin. Mutta siihen voi sanoa vastaan, jos jonkun mielestä alkoholi on kaikkien mielestä pahaa ja sitä juodaan vain humaltumisen tai snobiuden takia. Itse joisin varmasti alkoholia enemmänkin, jos siitä ei tulisi alkoholin tuomia ongelmia. Pidän myös rommileivoksista ja liekitetyistä ruuista ja niissä ei ole enää alkoholia jäljellä. Olen muutenkin herkuttelija ja muutenkin nautintojen perään, vaikka yritänkin pitää niissä kohtuuden. Eli en ole sortunut mässäilemään herkkuja siten, että painoni olisi noussut ylipainon puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja hoi:
tämä sama tappelu jotku todistelee sädekehä pään päällä ettei juo kun lasillisen ja toiset juo jopa lasillisen vinkkua ja oluen hui!

Ei kun toiset kirkastavat sädekehäänsä kertomatta etteivät IKINÄ MISSÄÄN TILANTEESSA voi kuvitellakaan juovansa alkoholia ja jotkut kertovat, että se voi ihan oikeasti jäädä yhteen-kahteen lasilliseen ja olla osa normaalia elämää...
Voi elämän kevät sentään.

peesi et voinut paremmin kommentoida:)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Meillä on samanlaiset lasit kaikilla. Hienot, juhlalasit. Joku juo viiniä, toinen vettä, kolmas maitoa ja neljäs cokista...

mä juon jouluna piimää viinilasista :D muut usein ottavat lasin viiniä ja pöytään katettu viinilasit

Miksi oletusarvona on, että juodaan viiniä.
Minäkin muuten juon jouluna piimää. Sen parempaa juomaa jouluruoan kanssa ei olekaan.

Meillä myös viini kuuluu joulupöytään, kuului jo mun lapsuudenkodissa. samoin vanhemmille konjakki tai likööri kahvin kanssa ja siinäpä se. Musta se on ihan ok. lasten mentyä nukkumaan ollaan miehen kanssa otettu siiderit/oluet tai lasit viiniä. Humalan hakuinen juominen jouluna tai muuna perhejuhlana ei ole meidän juttu lainkaan. Onneksi olemme molemmat miehen kanssa kohtuukäyttäjiä, eli asista ei synny ongelmaa. Hyvä niin.

Lahjasta sen verran, että olemme lasten kummeille antamassa joulukorin jossa on pullo punaviiniä tai hehkuviiniä. Mieheni on saanut lahjaksi minun vanhemmilta joskus laatu konjakkia. Kunhan ei sitä kossupulloa sieltä paketista paljastu niin ok.

Jos nyt kukaan ei viestistäni ymmärtänyt, niin se EI ole kohtuukäyttöä mitä ne joi jouluna.. kaikkea ei edes nähty, mutta näkihän sen niiden kunnosta..... :(

Keskustelu on jo siirtynyt asian viereen. Itse en ole edes lukenut viittä ensimmäistä sivua :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä myös viini kuuluu joulupöytään, kuului jo mun lapsuudenkodissa. samoin vanhemmille konjakki tai likööri kahvin kanssa ja siinäpä se. Musta se on ihan ok. lasten mentyä nukkumaan ollaan miehen kanssa otettu siiderit/oluet tai lasit viiniä. Humalan hakuinen juominen jouluna tai muuna perhejuhlana ei ole meidän juttu lainkaan. Onneksi olemme molemmat miehen kanssa kohtuukäyttäjiä, eli asista ei synny ongelmaa. Hyvä niin.

Lahjasta sen verran, että olemme lasten kummeille antamassa joulukorin jossa on pullo punaviiniä tai hehkuviiniä. Mieheni on saanut lahjaksi minun vanhemmilta joskus laatu konjakkia. Kunhan ei sitä kossupulloa sieltä paketista paljastu niin ok.

Tätä komppaan täysillä.. :)

Miksi oletusarvona on, että juodaan viiniä.
Minäkin muuten juon jouluna piimää. Sen parempaa juomaa jouluruoan kanssa ei olekaan.
Mun mielestä piimä on pahinta mitä on. Siis voitaisko ymmärtää, että joku tykkää viinistä, joku piimästä? Yleismaailmallisesti ajateltuna monet aikuiset tykkää viinistä, onko se paha juttu? Mun mielestä mitään parempaa jouluruuan kanssa ei ole kuin viini. Mitä tästä voi päätellä? Tykätään eri asioista.

Voi kamala, kun meidän koulu opettaa alkoholismiin. Monta kertaa kun ollaan meidän luokan kesken syöty tekemäämme ruokaa, niin pöydässä on ollut katettuna viinilasit. :/ :xmas: Mutta onkin sitten ollut täysin eri asia mitä me ollaan niistä juotu... :whistle:

Jos nyt kukaan ei viestistäni ymmärtänyt, niin se EI ole kohtuukäyttöä mitä ne joi jouluna.. kaikkea ei edes nähty, mutta näkihän sen niiden kunnosta..... :(

No mutta miten se liittyi laseihin?
Ne ketkä juo tuolla tahdilla jouluna -tai muulloin- ei yleensä ole kauhean kiinnostuneita siitä, millaisesta lasista se etanoli alas kipataan.
Kukaan ei ymmärtäny sitä, että kauhisteltiin lasten snapsilaseja ja tarttui ehkä siksi vääriinasioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Miten nuo kaksi sopivat yhteen teidän mielestänne, tai teidän joulussanne? Onko sopivaa antaa alkoholia joululahjaksi, kuten esimerkiksi monissa yrityksissä on tapana? Vai pitäisikö se pienikin määrä punaviiniä jättää ottamatta kinkun kanssa?

Anoppilassa on tapana ottaa hiukan enemmän joulunpyhinä, mistä mä en tykkää. Musta lasten ei tarvitse pyöriä samoissa tiloissa missä kaljapullotkin. Mun vanhempien luona se alkoholi rajoittuu konjakkiin kahvin kanssa ja ehkä se punaviini kinkun kanssa. En koskaan osta alkoholia lahjaksi, ei sovi mun mielestä lahjaksi. Jokainen ostakoon oman pullonsa Alkosta. Me olemme miehen kanssa absolutisteja, mutta mua ei haittaa, jos sen kahvin kanssa ottaa konjakin. Mutta sitä en ymmärrä, että koko joulunaika pitää juoda aamusta iltaan tissutellen. Enkä varsinkaan hyväksy sitä juomista silloin, kun se on niin häiritsevää, että lapset kärsivät.

Alkoholia voi antaa joululahjaksi ja sitä voi nauttia kohtuudella. Mutta tissuttelua tai humalajuomista ei kannata lasten nähden harrastaa. Ja jos mukana on alkoholisteja, niin sopivaisuuden takia kannattaa kaikkien olla ilman ja jättää alkoholilahjat antamatta.

Itse pidän myös alkoholilahjoista. Mutta suklaalahjoista pidän vielä enemmän :)

Mut meillä isä teki aina janokaljaa jouluksi. Se on ihan perinne meillä. Eihän siinä alkoholia ole, mutta joskus tuo aina tuommoisia kivoja kommelluksia sen tiimoilta.

Joulupäivänä meille sit tuli kerran yksi ihminen syömään ja isä sitten vaan tokas, että tuoko alhaalta sulle juomaksi "kaljaa". "On muuten sitten hyvää kaljaa ja menee helposti monta mukia. Ihan himo tulee saada lisää" Toinen siinä silmäpyöreenä katselee ja sanoo, että ei kiitos ku pitäis autolla kotiokin ajaa.. :D :D No tulihan se sitten ilmi, ettei siinä alkoholia oo, mutta itse vierestä seuranneena huvitti koko tilanne ku vanhemmat on melkeimpä absolutisteja.. (ja vieras tietenkin tiesi tämän ja ihmetteli vielä enemmän asiaa silmäpyöreenä)

Ja en usko suoraan tuohonkaan teoriaan että kiihkomielinen ei alkoholille, niin lapsetkaan ei kiinnostu alkoholista. Meillä on aina voitu avoimesti keskustella alkolista, olen saanut maistella vanhempien lasista hieman ja rippikoulun jälkeen sain lasillisen viiniä hyvällä aterialla, jos halusin. Myöskin vanhemmat ovat ruuan kanssa käyttäneet ja antaneet nähdä tätä tervettä alkoholin käyttöä. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia alkoholin käytön kanssa.

Isä kertoi syynkin, miksi ei halunnut olla ei kiihkoilija lasten kasvatuksessa. Muisti omassta lapsuudestaan tälläisen perheen, jossa oli ei alkoholille missään muodossa, siitä tehtiin paha. Pojat kun täyttivät 18 lähtivät maailmalle, ensimmäinen poika kuoli kännissä autoillessaan ja toinen sammuis talvella lumihankeen... Eivätkä kerenneet kuin vähän reilu 20 kymppisiksi.

Niin tässä näille kiihkoilijoille ajattelimisen aihetta! :attn:
Ei se ehdoton eikään aina ole se paras vaihtoehto...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Ne ketkä juo tuolla tahdilla jouluna -tai muulloin- ei yleensä ole kauhean kiinnostuneita siitä, millaisesta lasista se etanoli alas kipataan.
Kukaan ei ymmärtäny sitä, että kauhisteltiin lasten snapsilaseja ja tarttui ehkä siksi vääriinasioihin.

tämä keskustelu laseihin?

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä menee alkoholia tällä tavalla joulun aikaan.
Aattosaunan jälkeen juodaan yleensä jouluoluet miehen kanssa. Ruoalla on tarjolla viiniä tai sitä jouluolutta. Kahvin kanssa saatetaan ottaa konjakki, tai sitten koko kahvin sijaan juodaan yksi terästetty glögi. Illalla lasten nukahdettua saatetaan vielä maistella jotain hyvää likööriä tai juoda ruolta jäänyt viini pois.
Eli jonkun mielestä varmaan kännäämme koko joulun, mutta kun nuo juonnit tapahtuvat pitkin iltaa ja väliin vielä syödään hyvin, niin ei se kyllä näy mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja voi lasi:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

tämä keskustelu laseihin?

Tämän jälkeen liittyi :D

Yhteistyössä