Alko asiaa, olenko nipo ja tiukkis..

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä on sellainen ongelma, miehen mielestä minulla (voi ollakkin) ja minun mielestäni taas miehelläni, että alkoholi aiheuttaa näkemys eroja.

Mieheni kohtuu käyttää, joskus harvoin, silloin tällöin. Ei käy baareissa tai kosteissa tapahtumissa kumminkaan.
Hänen isänsä on alkoholisti ja isän isä myös, joten varmasti jokin geeni myös hänessä kulkee.

Ongelma ei niinkään ole mieheni satunnainen juominen, vaan ASENNE.
Hän itsekin sanoo että juo koska tykkää siitä hiprakasta. Hän ei siis koskaan VOI OTTAA VAAN YHTÄ. Vaan yleensä oltava vähintään kaksi. Useimmiten juodessaan se 6pack. Jos meillä olisi viinipullo ruuan kanssa, sen hän nautiskelisi varmasti illan aikana.
Mutta tosiaan hän juo HARVOIN.
Ja ongelma tämä on mielestäni siksi, että tästä saadaan riita aikaiseksi, jos asiasta hänelle sanoo. Hän sanoo että voi olla juomatta, mutta sitten se tehdään niin että asiasta ollaan katkeria.
Mies sanoo että ongelma ei ole alkoholi, vaan hän kokee että rajoitan vapautta.
Ja minun mielestäni se taas on tuo alkoholi nimenomaan. Mistään muusta asioista kun ei riitoja saada aikaiseksi. Ja minä en ole rajoittanut mitenkään, olen vain huomauttanut toisinaan ja minusta se on ongelma, jos siitä tuollalailla suuttuu.

Miehelläni on oikeus juoda, ilman lupia, onhan hän aikuinen. Mutta minun ei tarvitse itse lapsien kanssa esimerkiksi sietää tissuttelevaa miestä. Kuten en varmaan olisi tupakoivankaan ihmisen kanssa. Tätä mieheni ei ymmärrä.
Ja tämä siis sanottu vain siksi, että olen tehnyt selväksi, että minä itse en katselisi ukkoa jonka olisi joka vklp pakko saada olutta.
Nythän tilanne ei tämä ole, enkä tiedä tuleeko siitä koskaan sellainen. Olemme vain puhuneet näistä, mitä olisi olla alkoholistin läheinen. Mieheni sen tietää lapsuudesta ja minulla on menneisyys alkoholistin kanssa, joka käytti myös väkivaltaa. (Eli myös omia traumojani tietysti tässä takana)
Omassa perheessäni juotiin olut/lonkero saunan jälkeen ja joskus ruokapöydässä viiniä. Minusta se on ihan ok. Tämän ymmärtäisin hyvin!

Mies on siis ollut pitkiäkin aikoja juomatta, ei sillä
Mutta nyt esimerkiksi on joka vklp, tai joka toinen ostanut sen pari. (Ja tämä määrä ei minua haittaa!) mutta minua haittaa se, että hänen mielestään tämä ei voisi koskaan lähteä isänsä tavoin "lapasesta".
Eli hän ei mielestäni suhtaudu asiaan kovin vakavasti. Vaan hänen mielestä on ok hakea sitä pientä humalatilaa, koska niinhän kaikki juo.
Ja minä en kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi.ei voisi juoda vain sitä yhtä? Miksi suututaan jos huomautan, että olet nyt ottanut joka vklp? Ja että miksi siitä ei voi keskustella, että alkoholismi on sairaus ja yhtälailla miehenikin voisi sairastua?

Kaipaan näkökulmia!

Rasittavaa kyttäämistä ja naputusta sinun taholtasi.
Miehen juominen kuulostaa kohtuulliselta, joten miksi mäkätät turhasta?
Jos muuttuu ongelmaksi, mäkätä sitten.

Ja ylipäänsä, omasta puolestani jokainen saa juoda niin paljon kun lystää, kunhan käytös pysyy ”asiallisena”. Ongelmaksi asia muuttuu, jos käytös muuttuu ilkeäksi, holtittomaksi tai aggressiiviseksi.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
No musta miehestä on ihan kohtuu käyttäjä. Mutta suurin syy tässä lienee pelko siitä, että homma ryöstäytyy kynsistä. Eli että mies alkaa ottamaan aina vain enemmän ja enemmän. Hyvin tuon pelon ymmärrän, koska kerta tuota ongelmaa on lähi suvussa. Mutta ei se nalkuttamalla parane tuo asia, nalkuttamalla voi vaan pahentaa tilannetta . Itse seurailisin tilannetta kaikessa rauhassa.

vierailija
Mikä asenne on omaa alkoholin juomiseen. Et ilmeisesti juo ollenkaan ja alkoholi on S....tanasta...
Ei lainkaan. Oma asenne on se että on ok juoda vaikka yksi silloin tällöin, kilistellä ystävien kanssa, ruokapöydässä jne.
En näe myöskään mitään pahaa siinä että mieheni juo joskus, silloin tällöin.
Vaan minua vaivaa se, että hänen on aina PAKKO juoda useampi ja että jos asiasta keskustelee, se on aina RIITA = negatiivinen asia ja minä paha akka.
Esimerkiksi nyt kysyin että onko hän huomannut, että on tätä nykyä juonut joka vklp, kun ennen joi vain kerran kuussa tai kolmessa.

AP

vierailija
Mikä asenne on omaa alkoholin juomiseen. Et ilmeisesti juo ollenkaan ja alkoholi on S....tanasta...
Ei lainkaan. Oma asenne on se että on ok juoda vaikka yksi silloin tällöin, kilistellä ystävien kanssa, ruokapöydässä jne.
Vaan minua vaivaa se, että hänen on aina PAKKO juoda useampi ja että jos asiasta keskustelee, se on aina RIITA = negatiivinen asia ja minä paha akka.
Esimerkiksi nyt kysyin että onko hän huomannut, että on tätä nykyä juonut joka vklp, kun ennen joi vain kerran kuussa tai kolmessa.

AP

vierailija

AP

Me kaksplussan nipot olemme erittäin huolestuneita alkoholin käytöstäsi , sillä juot yksin!
Sehän voi vaikka riistäytyä käsistäsi ja sinusta tulee kaappijuoppo.

vierailija
No musta miehestä on ihan kohtuu käyttäjä. Mutta suurin syy tässä lienee pelko siitä, että homma ryöstäytyy kynsistä. Eli että mies alkaa ottamaan aina vain enemmän ja enemmän. Hyvin tuon pelon ymmärrän, koska kerta tuota ongelmaa on lähi suvussa. Mutta ei se nalkuttamalla parane tuo asia, nalkuttamalla voi vaan pahentaa tilannetta . Itse seurailisin tilannetta kaikessa rauhassa.
Tämä pelko juuri.
Mietin myös lapsiamme, kun miehen isä lopulta valitsi alkoholin perheensä edelle. Näin teki myös hänen isänsä.
Oma mieheni on tietysti sitä mieltä että ei koskaan. Mutta väkisinkin näitä pohdin, kun tuosta alkoholista on tullut tuollainen mörkö... Ja tuntuu, että jo nyt asenne on tuo että minulla ei pitäisi olla asiaan sanomista, eikä siitä tarvitse puhua.

AP

Tämä pelko juuri.
Mietin myös lapsiamme, kun miehen isä lopulta valitsi alkoholin perheensä edelle. Näin teki myös hänen isänsä.
Oma mieheni on tietysti sitä mieltä että ei koskaan. Mutta väkisinkin näitä pohdin, kun tuosta alkoholista on tullut tuollainen mörkö... Ja tuntuu, että jo nyt asenne on tuo että minulla ei pitäisi olla asiaan sanomista, eikä siitä tarvitse puhua.

AP
Ainakin kertomasi perusteella vaikuttaa, että ongelma on vain sinun päässäsi, ja että teet ongelmia tyhjästä.
Kuten sanoin, siinä vaiheessa jos toisen käytös muuttuu tai juo älyttömiä määriä, se muuttuu oikeaksi ongelmaksi. Mutta nykyisellään vain näytät turhaan haastavan riitaa tyhjästä.
Jos mieheni alkaisi kitistä, että lauantaina otankin kaksi lasillista viiniä yhden sijaan tai saunan jälkeen kaksi olutta yhden sijaan, käskisin hänen painua kuuseen vahtaamasta.

vierailija
pitääkö asioita oikeasti alkaa pelätä vain siksi että on suvussa jotain riskiä? ei se kenestäkään alkoholistia tee että haluaa nauttia vähän enemmän alkoholia kuin lasillisen. eikä edes ole riski alkoholisoitumiselle

vierailija
Mietipä lasta joka opettelee ajamaan pyörällä : pihalla on puu johon on varoitettu törmäämästä, joka kierroksella lapsi katsoo puuta ja varoo törmäämästä. Kierros kierrokselta hän ajaa aina lähempää puuta koska katsoo sitä koko ajan ettei vain törmäsi. Lopulta törmäys on väistämätön.

Toivottavasti teille ei käy näin, kun pidät asiaa jatkuvasti esillä?

vierailija
Onhan se nyt ihan älytöntä juoda vain yksi olut. Sama kuin käyttäisi vain yhden palan vessapaperia. Alkoholin ensisijainen tarkoitus on rentouttaa. Viikonloppuna tai vaikka jonkun vajansiivousurakan päätteeksi se on siirtymäriitti. Työ tuli valmiiksi, nyt alkaa vapaa-aika. Ideana on nimenomaan tuntea alkoholin vaikutus kehossa ja mielessä. Ilman sitä voi yhtä hyvin skoolata omenamehulla.

Ei aikuinen mies humallu edes vähän yhdestä oluesta, vaan se vaatii sen pari kolme, että alkaa edes hieman tuntea alkoholin vaikutuksen. Miehesi on ihan oikeassa siinä, että se hiprakka pitää tuntea, jos olutta meinaa ottaa. Siitä on vielä pitkä matka oksenteluun. Ja pitkä matka ongelmakäyttöön, jos ottaa muutaman oluen esim. kerran kuukaudessa.

Mies on siis ollut pitkiäkin aikoja juomatta, ei sillä
Mutta nyt esimerkiksi on joka vklp, tai joka toinen ostanut sen pari. (Ja tämä määrä ei minua haittaa!) mutta minua haittaa se, että hänen mielestään tämä ei voisi koskaan lähteä isänsä tavoin "lapasesta".
Siis juoko hän joka vkonloppu pari pulloa/tölkkiä olutta per vkonloppu vai pulloa viinaa?

vierailija
Miehelläsi on mielestäsi oikeus juoda, muttei kuitenkaan sitten ole. Sitä kyttäät ja naputat, vaikka itsekin toteat ettei se ole ongelmakäyttöä. Mitä jos vaan hölläisit pipoa?! Tää maailma on niin paljon paskempi paikka elää kaltaistesi takia.

vierailija
Tuolla sun nipottamisella miehellä kärähtää kohta käämit ja alkaa varmasti juomaan enemmän (y)

Eihän tuos ole mitään ongelmaa. Paitsi sulla.
Itse alkoholistiperheestä ja ex-mies oli alkoholisti. En mä silti nykyiselle miehelle napise, jos tuo ottaa. Voin jopa soittaa kaupasta, että haluatko muutaman saunaoluen.
Mä en juo itse lainkaan, en pysty. Joten luulis, että mulle tuo mieheni juominen olis isokin ongelma. Mutta ei oo. Koska on ihan ok ottaa jokunen jos siltä tuntuu ja homma pysyy hanskassa.
Kyllä sen sitten huomaa jos alkoholi alkaa olemaan ongelma.

Että höllää vähän pipoa jookos :)

SIIS todellaki oot tiukkapipo ja pikkaritki taitaa kirrata, meilä on puoli sukua alkkiksia ja silti suurinosa (95%) ossaa vettää kännit ilman ongelmaa. ei se ole ongelma jos haluaa olla humalassa, ja nuinki harvoin. alkoholistit on asia ihan erikseen, ne ettii koko ajan syytä ja tilannetta jua, ja löytää sen, tiän koska ite olen sellanen, en silti ole huolissaan saman linjan sukulaisista jotka joskus juo ja juo enempi ko yks tai kaks annosta, se alkoholiongelma näyttää olevan sulla itellä, koska pelkäät. rauhotu. jos ihminen alkoholisoituu, se tekkee sen ilman elämänkumppanin apua, oli se sitte huolta tai välinpitämättömyyttä. geeni jota vastaan on yleensä aika turha taistella. se ei ole pakonomanen tarve, vaan tunne, tapa, pakopaikka. niin monta syytä ja selitystä.

vierailija
Minä olen sentään perheen äiti ja otan viiniä yleensä joka perjantai ja lauantai, ehkä ruoalla pari lasillista ja illalla vielä toiset pari. Olet aloittaja älyttömän niuho ja rasittava naputtaja. Jos aikuinen mies juo kaksi olutta niin se on vielä ajokuntoinenkin...

Ymmärrän että alkoholismi voi pelottaa, mutta et nalkuttamisella voi sitä estää.

vierailija
Minusta sinulla ei ole hätää asian suhteen. Stressaat minusta turhasta. Minun mies vetäsi viimeksi keskiviikkona 10 olutta ja aamulla työpäivä mitä en ymmärrä yhtään. Minusta on ihan normaalia jos juo muutaman viikossa tai kerralla muutaman, kun lapset paikalla. Joten ei muuta ku etiäppäin hymyssä suin :)

vierailija
Käytökselläsi Sinä AP teet tulevaisuudessa miehestäsi juopon. Olet todellinen nipottaja ja ihsn käsittämätyömän tabun rakentanut alkoholista. Älä ihmettele jos lapsetkin aikanaan vetää överit kun kotona alko no7n mystifioitu

Tämä pelko juuri.

AP
Mitä jos alkaisit käsitellä omia pelkojasi sensijaan, että pakotat puolisosi elämään sinun pelkojesi mukaan?

Yhteistyössä