Kiitos @gemmy! Ajattele, minua ei tuosta painoindeksista varoitettu lainkaan! Painoindeksini on muistaakseni 33. Olinkin kauheasti stressaantunut tuosta maksusta ja siita, ettei klinikka oikein meinannut maksaa takaisin... eilen illalla sitten laitoin sinne vihaisen kirjeen, ja nyt tanaan tuli email, etta palauttavat rahat. Olen kylla niin helpottunut.@Katti75 Onnea pojasta
@Rusakkonen Mulla on BMI 29 ja kun mietin NIPTiä niin sanoivat, ettei välttämättä ole tarpeeksi sikiön DNA:ta veressä jos BMI on yli 25. Ja sitten rahoja ei palauteta niin jäi omalta kohdalta tekemättä. Harmi kun teillä ei uusintatestikään tuottanut tulosta. Oon törmännyt tähän ennenkin vertaistukiryhmissäni.
@Domi Hah, mikä sattuma. Mäkin ostin juuri rintapumpun SPR:n kirppikseltä hintaan 9e. Sähköinen siis on. Olin itsekin ajatellut, etten halua toisen käyttämää, mutta toisen käyttämiä ja putsattuja ne sairaalankin on. Kotona nyt toki ei ole autoklaavin veroista puhdistustapaa, mutta kyllä se keittäminenkin hyvä on.
Tuntuu aika hurjalta olla noin kärjessä listassa Oikeesti, mun painajaiseni = synnytys vaan lähestyy. Mulla on myös alkanut olemaan sellaisia tuntemuksia mitä oli ennen esikoisen syntymää. Täytyy kesken kävelyn pysähdellä nojailemaan seinään jne. Supistuksen supistusta ei ole vielä ollut, mutta alakertaan sattuu. Myös mun menneisyyden arpi kiristää/kipuilee kohdunkaulalla aivan hirveästi, joten voisiko vauva ollakin jo alhaalla. En tiedä kun siitä ei toisaalta ole kokemusta kun esikoinen laskeutui vasta synnytyssalissa.
Liikkeet ovat muuttuneet, ne eivät ole enää potkuja vaan semmoisia mönkääviä. Ja olisko vähän vähentyneet vai enkä vaan enää tunne niitä kun koko maha on koko ajan ihan kauhean kipeä.
Äitiyslomakin alkoi. Tai "alkoi". Töihin ensi viikolla aion mennä, mutta ilman MITÄÄN paineita, lähden just niin aikaisin kun haluan tai sitten en edes lähde sinne. Kaksi viikkoa on esikoiselle laitettu vielä hoitopäiviä päiväkotiin ennen kuin jää sitten kanssani kotiin.
Siis vaikka synnytys pelottaa ihan järkyttävästi ja saa mut valvomaan 3/4 öistä niin silti en malttaisi sitä odottaa. Koska haluan vaan, että tämä raskausaika olisi kaikinpuolin oikeasti ohi. Mulle raskaus ei sovi henkisesti enkä fyysisesti. Esikoisen jälkeen en kertaakaan kaivannut mahaa tai mitään muutakaan raskaudesta. Tuskin tämänkään jälkeen. Tämä on vaan se matka mikä täytyy käydä, että saa sen minkä vuoksi tähän on ryhtynyt.
Kaksi viikkoa ja vauva saa puolestani syntyä heti kun täysiaikaisuus pamahtaa päälle.
35+0
@nyuu - tiedan tuon tunteen! Mutta varmasti siella kaikki hyvin! Taalla nyt odottelen rakenneultraa 13.8.Tsemppiä @Ihanapa
Mites @Aislinn83 lla menee? Et oo kirjoitellut juurikaan ootko saanut rauhoituttua? Edit: ooops nyt vasta huomasin sun viestin tuolla välissä! Jäi ihan huomaamatta! Mut, ajattele miten hyvä jos ja kun sulla on noin vähän oireita mukavampi noin kuin jatkuva paha olo!
ON: meillä oli eka neuvola tossa pari päivää sitten. Meni tosi mukavasti ja oli symppis neuvolatäti. Mietittiin kyllä että oltas menty yksityiselle lahjataustan takia, kun pelotti ne kaikki kauhutarinat siitä kuinka neuvolassa kysellään ”oikean äidin” perään jne mutta ei ollut mitään sellaista! Vaikka neuvolatäti olikin iäkkäämpi, niin hyvin tiesi mistä on kyse ja meistä puhuttiin lapsen äitins ja isänä, luovuttajasta puhuttiin vain yhden lauseen verran ja sekin oli luovuttajana pelkäsin siis ihan turhaan.
Saatiin luovuttajan ikä tietää, ja saman ikäinen mun kanssa kuulostaa varmaan pinnalliselta, älkää tuomitko, mut pelkäsin vähän et jos luovuttaja ois ollu joku 35-vuotias, niin ois mulle tullu entistä epäonnistuneempi olo
Täällä pelko on noussut pintaan kuitenkin, varattiin nt ultra 15.8. (Jos joku haluaa laittaa listaan) ja nyt tunuu että jos se pieni on vaan hiipunut sinne! Kuollut pois! Mutta epätodennäköistähän se kai tässä vaiheessa on. Silti, ei voi kuin pelätä mutta, kotidoppler laitettiin nyt tilaukseen! Mihin aikaan te ootte saanu sydänäänet kuuluviin?
Nyuu ja 9+6
Tsemppiä @Ihanapa
Mites @Aislinn83 lla menee? Et oo kirjoitellut juurikaan ootko saanut rauhoituttua? Edit: ooops nyt vasta huomasin sun viestin tuolla välissä! Jäi ihan huomaamatta! Mut, ajattele miten hyvä jos ja kun sulla on noin vähän oireita mukavampi noin kuin jatkuva paha olo!
ON: meillä oli eka neuvola tossa pari päivää sitten. Meni tosi mukavasti ja oli symppis neuvolatäti. Mietittiin kyllä että oltas menty yksityiselle lahjataustan takia, kun pelotti ne kaikki kauhutarinat siitä kuinka neuvolassa kysellään ”oikean äidin” perään jne mutta ei ollut mitään sellaista! Vaikka neuvolatäti olikin iäkkäämpi, niin hyvin tiesi mistä on kyse ja meistä puhuttiin lapsen äitins ja isänä, luovuttajasta puhuttiin vain yhden lauseen verran ja sekin oli luovuttajana pelkäsin siis ihan turhaan.
Saatiin luovuttajan ikä tietää, ja saman ikäinen mun kanssa kuulostaa varmaan pinnalliselta, älkää tuomitko, mut pelkäsin vähän et jos luovuttaja ois ollu joku 35-vuotias, niin ois mulle tullu entistä epäonnistuneempi olo
Täällä pelko on noussut pintaan kuitenkin, varattiin nt ultra 15.8. (Jos joku haluaa laittaa listaan) ja nyt tunuu että jos se pieni on vaan hiipunut sinne! Kuollut pois! Mutta epätodennäköistähän se kai tässä vaiheessa on. Silti, ei voi kuin pelätä mutta, kotidoppler laitettiin nyt tilaukseen! Mihin aikaan te ootte saanu sydänäänet kuuluviin?
Nyuu ja 9+6
Kiitos @-dino- , kun jaksoit kertoa. Minua huolestuttaa muuten niinkin lapsellinen asia (joka voi tapahtua myos alatiesynnytyksen yhteydessa) kuin katetri. Jos saisin kysya: oliko niiden vaikeata saada se paikoilleen ja sattuuko se hirveasti sen laittaminen?@Rusakkonen pyysi sektiokokemuksia. Meillä nyt monellakin tapaa poikkeuksellinen tilanne leikkauksen jälkeen mutta itse operaatio on sama. Suunnitellussa sektiossa leikkauksen valmisteluissa meni enemmän aikaa kuin itse syntymässä. Itellä (vauvan voinnin jälkeen tietty) suurin huoli oli että jos puudute ei toimikkaan mutta ihan turhaan pelkäsin, vauva tuli helposti ulos enkä tuntenut edes mitään epämiellyttävää painetta mistä olen joskus lukenut. Mulla tuli ompeluvaiheessa jostain kauheen huono olo ja yökkäilin hetken, onneks maha tyhjä nii mitään ei tullu. Taisin saada siihen sit pahoinvointilääkettä. Heräämössä odottelin pari tuntia. Osastolla olisin halunnut nousta jo aikaisemmin jaloille ja lähteä teholle mutta typy oli iltapäivällä vielä omassa leikkauksessaan. Odotettiin sit päivälliseen asti ku lounaalla sai syödä vaan kevyesti. Kuuden aikoihin olin jalkeilla (tyttö synty 9:18) Pää oli hieman hutera mutta tuen kans pysty siirtyyn pyörätuoliin. Iltapalan jälkeen kävelin sit vessaan alapesuille. Katetrista en luopunu vielä ekana yönä ettei tartte nousta vessaan ma leikattiin ja to aamuna kotiuduin.
Se kohdun painelu synnytyksen jälkeen käy sektiohaavan kanssa ihan järkytävän kipeetä, mutta onneksi sit ei kestä kauaa. Kipupumpusta luovuin seuraavana päivänä kun halusin kanyylin kädestä pois. Sen illan ja alkuyön olin kyllä sit nii kipee että vauvan hoitamisesta ei ois tullu mitään eli ei sen kans kannata hätäillä. Toisen yön jälkeen pärjäilin kyllä sit hyvin suun kautta otettavilla lääkkeillä. Reilun viikon taisin syödä kipulääkkeitä, lopetin sitte kun en enää muistanut ottaa kun ei ollut kipeä. Viikon päästä ajoin autoa ja elin muutenki melko normaalisti (en tietty nostellu mitää raskasta). Alkuun sai housuja asetella etteivät paina haavaa. Vielä välistä ärtyy jos pitkän hankauksessa. Muuten ei oo haava kyllä vaivannut, suihkuttelin pari viikkoa joka päivä. Jonku parin viikon jälkeen haavan reunoille muodostu kovat patit, meinasin jo mennä niitä näyttään johonki mutta hävisivät itestään.
Yhteenvetona suunniteltu sektio oli kyllä vaivaton näin kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Joo se aukko on juuri siina kopan laidan kohdalla!@Rusakkonen mulle myös laitettiin katetri synnytyksessä ilman puudutuksia/kipulääkkeitä ja jännitin kans vähän miltä se tuntuu, mutta vastaus on: ei miltään! koska siinä oli niin iso paine koko lantion alueella jo, ettei tommosella pienellä jutulla ollu enää mitään merkitystä. Ja onpahan yksi kokemus lisää!
Vaunujuttuun sen verran, en ymmärtänyt missä kohtaa se aukko on, mutta jos se on kopan laitojen yläpuolella, niin vauva on hyvässä tuulensuojassa reunojen sisällä. Meidän vauva ainakin nukkuu pääsääntöisesti jalat koukussa, niin en usko, että kapenevalla jalkaosalla on merkitystä. Onhan hän kuitenkin lämpöpussissa molempia ominaisuuksia ajatellen.
Hauskaa etsintää!
Ja @nyuu mähän sanoin sulle eilen tosta kudostyypistä. Nyt rauhotu. Tänään voi jo kuulua.
Kyllä se säikäytti mutta ei sen jälkeen ole ollut mitään värejä missään. Muaki pelottaa etenkin kun varhaisultrasta on aikaa, se oli sillon 17.7 ja mitää tietoa mistään ei sen jälkeen ole.. neuvolassa ei yritetty kuunnella sydänääniä eikä ultrattu. Tekis mieli varata yksityiselle mjtta sitte taas tuleeko NT-ultran aika sitten heti perään.. ärsyttävää..@Aislinn83 hui, varmasti toi veri säikäytti! Mut tais olla vaan yks pisara ja se siitä? Luultavasti vaan joku limakalvo sieltä alhaalta hankautunut rikki, eikä vakavampaa!
Ja täällä koklasin doplerilla eilen, eikä kuulunu mitään! En nyt varsin huolestunut siitä, että ääniä ei kuulunut, mut petyin, koska oisin toivonut tietysti et oisin saanut kuunnella pienen sykkeitä. Kysyin eräässä toisessa ryhmässä ja suurin osa saaneet kuuluviin jo rv8 ja 9 mulla menossa kuitenkin jo rv11, ja viime ultrassa kätilö kehui että kohtu on kallistunut eteenpäin ja istukka on takana, et äänet pitäis kuulua hyvin.
Pelkotilat on vaan pahentunut tässä. Saakohan neuvolaan mennä kuuntelee sydänääniä jos soittaa ja pyytää? En kehtaa enää ultraa varata tähän väliin, kun se kätilö siellä jo viimeksi toivotteli hyvää loppuraskautta ja niin edelleen
Mutta pelottaa. Kauhukuvia siitä kuinka siellä nt-ultrassa saadaan nähdä kuollut vauva... kun tähänkin asti meillä on kaikki raskaudet menneet aina kesken ja mä oon ollut se poikkeus joukosta, niin tuntuu et nytkin mä oon se joka tästäkin ryhmästä häntä koipien välissä poistuu kun saadaan huonoja uutisia
10+2