~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Tsemppiä raivarivauvojen kanssa, ei se helppoa ole katsoa sitä huutoa :unsure: meillä myös erityisitkuisempi pari päivää takana mutta vatsa se vihoittelee selvästi. Aamuisin ja päikkäreitä nukkuessa pieruttelee kovasti ja kakka on välillä ollut tosi vihreää (mutsi sanoi että se on vatsaväänteiden merkki). D-tippoja menee tällä hetkellä 3/pvä en tiiä onko siitä vai mistä johtuvaa. Harkinnassa ottaa cuplaton kokeiluun jos vaikka voisi auttaa. Hän myös ähisee ja pusaa äänekkäästi tosi tosi paljon välillä ihan nukkuessaankin mikä ilmeisesti pitää unenkin aika pinnallisena heräilystä päätellen. Ja hereillä ollessa melkein taukoamatta välillä kitisee ellei heijaa/hytkytä/vatkaa jollain keinoin. Onneks täälläkin kuitenkin hetkiä jolloin touhottaa tyytyväisenä jopa itsekseenkin kaikkea ihmetellen.
Pystyssä olkapäälle nojatessa meillä on ollut hyvä asento mutta ei siten koko päivää jaksa pitää.

Caro loistavaa että vauvalla kaikki lääkärin puoleltakin hyvin! Ja joo vituttaa yli kaiken kommentit tapahtumien harvinaisuudesta silloin kun se on just sulle tapahtunut :oops::mad: ei paljoa auta..

Peppermint joo täytyy varmaan vaan testailla sitä kantoreppua useammin pienissä osissa. Se kuitenkin voi olla tosi kätevä jossain paikoissa.

Vitsi pojalla on naamassa aika paljon niitä hormoninäppyjä, näyttää vähän hurjalta kun on repinyt pari niistä auki. Luin liberon sivuilta iho-ongelmista ja ekojen kuukausien aikana on tosi yleistä saada noita hormoninäppyjä, häviävät itsekseen ajan kanssa. Näyttää vauva vaan ihan minikokoiselta murrosikäiseltä :LOL:

Oletteko te käyttäneet pesuaineita kylvyssä? Pojalla on aika paljon tukkaa ja mun mielestä se jää vähän rasvaiseksi pelkän vesipesun jälkeen joten miettinyt jo vauvashampoon ostoa.

Pikku-ukko 4vko
 
Onnea kaikille hyviä uutisia rakenneultrasta saaneille :love:

Ihana lukea teidän vauvajuttuja, vaikka aika samanlaisia ongelmia on kuin muistan meilläkin olleen, mutta jotenkin en tajunnut kun esikoista odotin, että vauvat on aika konstikkaita pakkauksia ja se epävarmuus jatkui ainakin meillä useita kuukausia ennenkuin alkoi luottaa omiin kykyihin rauhoittaa ja tulkita vauvaa.

Mulla erikoisin paikka imettää on Lidlin kassajono, jossa ajattelin, että nälkäinen ja itkevä vauva on vaikeampi meidän kaikkien kassajonossa jonottavien kestää kuin satunnainen vilaus rinnan ihoa, jos nyt on ihan pakko katsoa kun vauva syö... Eli mä otin kyllä tissin esille missä tahansa (jopa kirkossa!! istuttiin kaverin häissä takapenkissä ja hyvin huomaamattomasti imetin, että sain seurata toimituksen loppuun ja kukaan ei kärsinyt vauvan ähinöistä). Meillä onneksi tissi oli semmonen taikasana ihan kaikkeen ähinään, rähinään, raivariin ja muuhun, että vauva rauhoittui heti. Vatsavaivoja ei onneksi meillä kärsitty ja vauva oli tyytyväinen maidon tulon nopeuteen, maidon makuun ja laatuun lähes aina. Meillä suurin osa ongelmista liittyi nukkumisasioihin, joten jokaisella varmaan jotain hankaluuksia vauva-arjessa on, ei varmaan täysin tyytyväistä vauvaa olekaan.

Peppermint olisin just ehdottanut tuota kantoliinaa seuraavaksi. Mulla muutama kaveri on todella paljon siitä tykännyt, jos omalle kohdalle sattuu semmoinen vauva, joka tykkää olla pelkästään sylissä (Jari Sinkkosen mukaan muunlaisia vauvoja ei olekaan :)). Saa vähän hoidettua asioita vauvankin kanssa ja voi sitten itse levätä kun vauva nukkuu. Kantoliinaan totuttelu vaatii kyllä totuttelua, mutta se on hyvä aloittaa ajoissa. Me saatiin kantoliina kun vauva oli jo 3-4 kk ikäinen eikä hän enää oikeen siinä suostunut sitten olemaan. Tämän toisen kanssa kokeillaan jo heti pariviikkoisesta, jotta hän tottuisi heti.

(.) Täällä ei mitään erikoista. Viime viikko oltiin lomareissulla ja vaikka otin todella rauhallisesti, loppuviikosta supisteli ja iltaisin jomotteli alavatsalla. Nyt ollaan mummolassa ja täällä onneksi kotityöt on minimissään ja ruoka tulee valmiina pöytään :LOL: Viikko vielä rakenneultraan ja silloin saan tietää kohdunkaulan pituuden. Nyt pitäs malttaa siis levätä. Vauvan liikkeet tuntuu todella hyvin, viime yön valvoin sääskiä tappaen (pohjoisessa kun ollaan) ja nyt sain seurata pikkuisen yöelämää, ja aika lujia potkuja, muljauksia ja kuperkeikkoja hän öiseen aikaan harrastaa!

19+0
 
Mulla hajos kone pari päivää sitten ja nyt joutuu jonkin aikaa selviää vanhalla raivostuttavan hi-taal-la varakoneella :mad:
Mandala, oon käyttäny kylvyissä sairaalasta saatua lactasyd pesunestettä tukkaan ja muuten pesuveteen laittanu kosteutavaa natusan öljyä/pesunestettä.. varsinkin nyt viime aikoina kun sitä hilseilyä ollu.

(vauvajuttuja)
Niin kovin tutulta kuulostaa noi raivarit syötön jälkeen ja lyhyet päiväunet ym. mitä Carokin kuvailee... oon aatellu että ehkä ne yöt menee sitten kuitenkin sikeemmillä unilla kun päivällä ei nuku niin pitkästi..? Viime päivinä aamut menny rauhallisemmin ja vähemmillä jälkikitinöillä. Aamun tunteina syöttövälit ollu tiheimmillään puolisen tuntia, nyt sentään pidentyny 1,5 tuntiin. Yöt siinä 21-6 välillä pärjää usein jo kahdella syötöllä.
Harkinnu jo jotain tumpun käyttöö ainakin oikeeseen käteen kun raapii lähes päivittäin naamaansa ikävän näkösiä verinaarmuja vaikka kynsiä yrittäs pitää kuinka siistinä.

Täällä bongattu parina päivänä ihan kun ovislimaa :eek: tänään se oli hiukan sellasta kellertävää mitä yleensä alkaa olla loppukierrossa.. muistan että viimekskin alkoi olla suht pian synnytyksestä jonkinlaisia kuukautisia, mutta sen verran harvakseltaan että tuskin mitään kunnollisia kiertoja/oviksia olikaan. Saa nähdä onko hana auki sitten parin viikon päästä.
 
Vauvajuttuja:

Hyvä juttu Caro, että jälkitarkastuksessa kaikki oli ok. Onhan se hyvä, että joskus lääkärit myöntävät virheensä, mutta ei varmasti lohduta. Kiva kuitenkin kuulla, että poika voi hyvin.

Täällä hormoninäppyä ollut syntymästä asti. Pahinta se oli otsassa noin viikon ikäisenä, mutta sairaalassa ja neuvolassa sanotaan, ettei tarvitse huolestua tai tehdä mitään. Maitomääristä: lääkäri käski meidän antaa lypsettyä maitoa/korviketta, jos pieni syö huonosti. Kysyin kertamäärää ja 4 vkon ikäiselle se oli 80-100ml. Kukaan ei kertonut ennen kuin tänään neuvolan sijainen, että pullosta pitäisi antaa vauvantahtisesti eli antaa välillä imeä tyhjää tuttia. Jos pullosta saa liian helposti on isona riskinä, ettei työläämpi tissi enää kelpaa.

Vähän levottomiin mielin lähden huomenna ensimmäiselle päiväreissulle junalla tytön kanssa. Tänään sai kaupungilla raivarit eikä ollut tyytyväinen kuin sylissä. Lopulta tultiin bussilla kotiin, kun en pystynyt kantamaan ja työntämään vaunuja koko matkaa. Itku siinä tuli itsellekin. Illalla olen hyssyttelyn lomassa lukenut imetyksen tuki ryn sivuilta suuritarpeisista vauvoista ja se oli jotenkin lohduttavaa. Yritän selvittää, jos täältä löytyisi vauvoja hoitavaa osteopaattia. Itkuisuus voi johtua synnytyksessä tulleista kipupaikoista. Kun olen itse ollut ja osittain edelleen olen kipuinen, haluaisin varmistaa, ettei vauvalla sen takia ole kurja olla.

Terveisiä jumppapallolta (taas)
Peppermint ja tyttö 5 vk
 
Tumpuista; Eskarilla pidin alkuun joko H&M:n tumppuja (kivan ohuita), tai bodyja, joista pystyi kääntämään hihat käsien päälle. Välillä ilman tietty. Muuten olisi kyllä ollut kasvot haavoilla.

D-vitamiineista; vaihdoin ite kans aikoinaan maitohappoversioihin etsiessäni vatsavaivojen syytä. Nyt vastikään luin jostain, ettei d-vitamiinit aiheuta ikuisuutta tai mahavaivoja, vaikka niin luullaan, vaan syy on joku muu (edit. mm. aloitus osuu muutenkin itkuisuuden kauteen). Löytäisinköhän sen jutun vielä...

Itkut ovat kyllä raskaita(n) Vois sanoa, että elin ekat vauvakuukaudet Eskari sylissä kotisohvalla Gilmore Girls dvd-bokseja katsoen. Tykkäs kyllä vaunuttelusta, ja käytiin päivittäin kaupungilla kävelyllä, mutta iltapäivästä oli jo itkuinen. Odotin aina miestä kotiin töistä ja työreissuyöt meni ekstravaikeasti... Netissä on paljon hyviä sivustoja, joiden avulla itkut helpottunee!

Ja kantorepuista; meillä on Manduca, mutta Eskari hukkui siihen ihan pienenä, kun syntyi niin pienenä (3 kg). Tottui siihen vasta isompana, mutta en yhtään muista minkä kiloisena. Alkuun kolikkiin ei sit ollut paljon apua. Tällä kertaa otan myös kantoliinan käyttöön.

Vauvanvaatteet, harsot, fleecehaalarit sun muut on pyöritetty pesukoneessa :love: LA on jo ens kuussa :) 56 cm bodyja on ihan hirveä määrä. Vertaan kokoja aina keskenään, mutta nyt vasta kun olin jo hamstrannut niitä lisää... Lastenvaatteiden koot on kyllä ihan mitä sattuu.

Viime viikon neuvolassa varmistui, että vauva on tosiaan raivotarjonnassa, ja vähän alempanakin jo.

Oliko Lottainen sulla jo synnytystapa-arvio jo, vielä perätila?

33+0
 
Viimeksi muokattu:
Frankie, mulla on vasta parin viikon päästä se synnytystapa-arvio. Viime viikolla neuvolassa totesi että yhä perätilassa ja laskeutunut..:/
Nyt ollut mun mielestä pari päivää kuitenkin se pää "kadoksissa" että pieni toiveenkipinä on, josko olis hoksannut nyt kääntyä. Tosin, vähän epäilen myöskin et olis vähän jotenkin hassussa asennossa..en tiedä. Mun mielestä kuitenkaan ei oo potkuja ylöspäin ja hikka myöskin tuntuu yhä ylhäällä. Oon lukenut et jos rt niin tuntuis alhaalla?
Jännitän sitä synnytystapa-arviota kyllä kovasti, etenkin kun nyt en oo varma miten tuo tuolla hengailee.

Lottainen rv34+6 (parin minuutin päästä)
 
Eilen oli neuvola ja ensimmäistä kertaa mittailtiin kohdun kokoa ja sehän oli yli käyrien, tais 21 cm kulkea se yläkäyrä ja mulla oli 24-25 cm :D sain parinviikon päähän uuden ajan et seurataan jatkaako kasvua vai alkaako tasottua. Vauva kuitenki oli viikon takasessa ru normaalikokonen nii ei kai tuosta haittaa ole, en osaa ainakaan huolestua..
Hoitaja oli huomannu mun papereista pcos merkinnät ja sano et sokerirasitus ois pitäny jo tehä vaikka lääkäri kuukaus sitten sano et siitä huolimatta tehään normaali aikaan.. Meen sit heti tänään rasitukseen, nyt jo nälkä ja ruokaa saa syyä vasta neljän tunnin päästä, yh.
Lisäys
Ylöshän ne juomat tuli, saatiin sentään 2 arvoa, toivottavasti riittää tuskin uusinta yritys ainakaan paremmin menis yllätyin kun noinkin pitkään pystyin olemaan oksentamatta :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiia-s aika moni asia voi vaikuttaa siihen sf-mittaan mikä tekeekin siitä aika epätarkan määreen. Mutta ihan hyvä tsekkaillla sitä kun voi se kuitenkin jotain ongelmiakin tuoda päivän valoon, esim jos sen kasvu hidastuu yms.
Harmi että rasituksessa tuli oksennus, mutta kyllä ne pari arvoakin jo jotain kertoo. Toivottavasti on hyvät arvot!

Lottainen pidetään vielä peukkuja että mini kääntyy! Pian kuitenkin sitten selviää millä tavalla hän sieltä ulos tulee kun pääset sinne arvioon.

Meillä on maitohappobakteerilliset D- tipat enkä ole nyt 3tipan kohdalla ainakaan huomannut mitään erityistä kitinää. Tosin on kyllä nyt ollut viime päivinä selvästi enemmän mahavaivaa.

Vauvailua:
Viime aikojen ihanuus on myös tämä puklailu :rolleyes: pitää käydä useammin kylvyssä kyllä kun se kerran viikossa mitä osastolla ohjeistettiin kun vauva haisee kaamealle käyneelle maidolle vaikka kuinka paikallisesti putsaisi. Harsoja saa pestä jatkuvasti.

Tuntuu että noita näppyjä vaan tulee ja tulee o_O toinen poski on aika täynnä niitä, toisellakin puolella sekä kaulassa ja mahassa on myös. Toivottavasti häviäisi pian, raukka näyttää aika surkealta. Luufinnejäkin on muutama tullut silmän ympärille.

Ja meilläkin on päikkärit lyhentynyt kyllä parina päivänä kitinän lisääntymisen myötä. Oiskohan mahan takia.

Peppermint tsemppiä reissuun, että menisi hyvin!
Kiitos neuvosta koskien pulloruokintaa eli antaa imeä tyhjää välillä! Ei luulisi haittaavan imetystä sitten.

Me löydettiin toistaiseksi paras tuttipullo: Ainun luonnonkuminen pää sai parhaimman imuotteen aikaiseksi, en tiedä sitten onko se tämän pään muotoilu vai luonnonkumi mikä on se merkkaava tekijä mutta hyvä että jokin kelpaa sitten jos sattuu tarvitsemaan.
Keitettyä vettä (viileentyneenä tietty) olen välillä antanut. Mutsi siitä puhui, että voi antaa niin ehkäisi sammasta. En tiedä onko totta.

Ja tänään hän nukahti isänsä kantamana kantoreppuun melkein heti! Voi olla sitten ratkaisu mulle kun mies lähtee takaisin töihin ensi viikon jälkeen niin saa tehtyä asioita kotona jos päikkärit jatkuu huonoina ja/tai yksin ei haluta olla yhtään.

Pikkujäbä 4vko 5pvä
 
Viimeksi muokattu:
Nii hauskaa lukea teidän vauvajuttuja täällä jo(y):)
Täällä myös ru vihdoin takana ja kaikki oli oikein hyvin:love: istukan paikkaa tarkkaillaan jatkossa koska oli nyt osin kohdunsuun edessä (ilmeisesti aika yleistä tässä kohtaan)..vieläkään en pääse yli ihmetyksestä että tuolla voi ihminen kasvaa :rolleyes::cautious::LOL: kauheasti tapahtunut ~1,5 vkon aikana masun kasvussa ja liikkeitä tuntuu nyt jatkuvasti!:barefoot:

20+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa Mari että sullakin on jo noin pitkällä viikot, ja tänne tulee lisää myös meitä kivisemmän hoitotien jälkeen onnistuneita. Antaa varmasti uskoa ja toivoa useemmissa hoidoissa vielä tarpoville (y)

(vauvasta)
Täällä käyty 2kk neuvolassa. Painoa tullu tasasesti lisää ja pituus oli nyt hieman laantunu ja tippunu toisiks ylimmälle käyrälle.
Muuten oltiinkin sitten ryhmässä jossa oli muutama muukin samanikänen, ja opeteltiin leikkejä ja lauluja...naureskelin mielessäni kun ohjaaja sano että nää on kivoja leikkejä esikoisenkin kans, juu...se (aikuinen mies) varmaan tykkäis kun menisin tömisteleen ja taputteleen sen naaman eteen (tän pitäs rauhottaa raivoovaa vauvaa), puhalteleen tukkaa, hipeltään korvia ja laskeskeleen varpaita laulun tahdissa :LOL: taitas tulla muutama kirosana ja epäily oonko seonnu lopullisesti! No onhan toi jaloilla tömistelevä sydämen imitointikin hieman kyseenalaista näin kerrostalossa, vois "rauhottaa" yhtä mukavasti alakerran naapureitakin :unsure:
Niin ja hilseilyyn annettiin ohjeeks laittaa nyt viikon kuuri mietoo 1% kortisonia ja paljon perusvoidetta. Jos ei auta tai pahenee, niin soitto sinne. On se iho ikävästi punottava hilseen alla, että melkein alkaa muistuttaa sitä ihottumaa mitä esikoisellakin oli ja tosi pahat ruoka-allergiat, minkä takia jouduin lopettaan imetyksen 4kk jälkeen :/ mut voi olla jotain ihan tavallistakin atopiaa, eikä ainakaan toistaseks mihkään prick testeihin laiteta.
 
lullaby, ikäviä nuo iho ongelmat, toivottavasti pienellä menee ohi. Mullaki pienenä ollu tosi pahaa ihottumaa ja täytyy toivoo ettei poika peri multa sitä. Nyt on ollu iho kyllä hyvässä kunnossa, ei karstaakaan oo päässä mitä mulla vissiin oli paljon.

Vauvailua:

Eilen illalla ja yöllä taas ihanat raivarit. Mies ei saanu rauhoittuun yöllä, mulla nukahti heti. Paljon on ilmaa mahassa kun paukuttelee jatkuvasti. Kakat oli yöllä tullu ja koko sänky siltä kohdin haisee pahalle ja takapuoli vielä pikkasen haiskahtaa, ei oo ennen tolleen haissu. Oli kyllä ihan jonkun aikaa muhinu. Onneks hymyjä tulee jo helpommin, sitterissä niitä saa jo monta putkeen kun käy höpöttelemässä :) muutaman uuden äännähdyksenki oon samalla kuullu. Niin ja vihdoin nimi on päätetty ja maistraattiin ilmotettu! Nimiäiset on viikon päästä.

Caro ja poju 6vk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Tänne ei kuulu ihmeempiä. Paino noussut jo 6kg jatkuvan syömisen vuoksi.. Koska tää pahoinvointi helpottaa?!? Koko lomakin mennyt ihan hukkaan kun minnekään ei uskalla lähteä oksennuksen pelossa. Ja jos liian pitkään kävelee, mahassakin alkaa tuntua epämiellyttävältä, en tiedä onko se sitten supistelua vai mitä..
Rv 15+0
 
Ihanaa Caro että siellä hymyillään jo noin kovasti! :love: meillä edelleen kaiken rakkauden sillä saralla saa edelleen kattotuuletin :LOL:

Eilen oli kyllä meillä aikamoisia raivareita tissillä. Alku taas ihan hyvin, mutta sitten taas vetäisi henkeen maitoa niinku tosi usein nykyään ja alkoi myös irrottamaan yhden imun jälkeen otetta ja huutamaan. Tai vaihtoehtoisesti huutamaan tissi suussa. En oikein osaa miettiä mihin tuo voi liittyä,
Ja se mitä ollaan huomattu, että kun sitä varsinaista vihreää räkää ei enää ole tullut, mutta vauva kuitenkin kuulostaa tosi räkäiseltä välillä niin vaikuttaisi siltä kun hän jotenkin saisi maitoa sinne. Olen nimittäin niistäjällä joskus saanut otettua ja valkoista limaa sieltä tulee mikä viittaisi maitoon. Mun aivot ei osaa tästä kaikesta vetää kyllä yksi yhteen johtopäätöstä, että mitä voisi muuttaa.

Mutta kokeiltiinpa nyt eilen sitten korviketta sillä silmällä, että voisin vaikka kampaajalla käydä jos suostuu pullosta juomaan. Ja suostuihan hän siitä Ainun luonnon kumisesta.
En kuitenkaan viitsi rintapumpulla istua paljoa ja tilata lisää maitoa kun nytkin tuntuu tulevan ihan tarpeeksi. Ja poika ei saanut korviketta syödessä yhtään raivaria eikä kitissyt sen jälkeen yhtään o_O ja myös nukahti melkein heti ja jäi omaan sänkyynkin. Unet tosin oli vain 1,5h pituisia kun ei ehtinyt tankatakaan hirveästi (joku 40-50ml ehkä). Aamulla taas raivaria tissillä, joten annettiin loput korvikkeesta mitä jäi tölkkiin ja kapaloitiin myös ekaa kertaa. Nyt makaa tyytyväisenä nukkumassa.

Tuli tietysti sellanen epäilyttävä olo itselle, että miksi syötän korviketta toiselle kun on täysimetyksellä ja niin pienikin vielä :unsure: tiedän, aivan hölmöä ajatella näin koska korvike on kuitenkin ihan hyvää tavaraa. Mutta olisiko mun maidossa jotain mikä saa negatiivista käyttäytymistä aikaiseksi? pitää kysyä neuvolääkäristä ensi viikolla, vaikka jotenkin tuntuu että siellä sanotaan vaan kaiken olevan ok kun paino nousee harppauksin :rolleyes::devil:
Ja tuo korvikkeen tuomat positiiviset vaikutukset on kyllä aika houkuttelevia... :oops: kauhean ristiriitaista tämä itselle jotenkin (n)
 
Mandala ootko kokeillut imettää siten, että oot itse selällään ja vauva on mahallaan sun päällä? Silloin maitoa ei menis nenään niin helposti ja jos sitä suihkuaa, suihkuaa vähemmän. Jos paikkakunnalla on imetystukiryhmiä, niistä voi saada vertaistukea ja käytännön neuvoja. Neuvolasta (varsinkaan lääkäriltä) ei yleensä saa kovinkaan käytännön neuvoja, enemmän se aika menee tutkiessa, että onko mitään poikkeavaa/sairauteen viittaavaa.

cerezah mulla alkoi just pahoinvointi uudelleen :D:sick: Loppui noin 16 viikoilla ja nyt jälleen äklöttää tyhjällä mahalla ja kahvi ei maistu. Mulla kans paino tahtoo nousta, jos alkaa napsimaan koko ajan suolasta, kun normaalit ateriavälit 3-4 tuntia ovat liian pitkät.
 
Juu olen silloin tällöin syöttänyt selällään maaten aamulla kun ollaan vielä sängyssä. Mutta mulla ei pitäisi kyllä suihkuta. Näyttäisi oman arvion mukaan tulevan suht tasaisesti kun silloinkin kun raivoaa ja irrottaa otetta koko ajan niin suupielistä vaan valuu maitoa ja sänky tai vaate maidosta märkä.

Se mitä myös huomasin tuossa parin korvikesyötön kokemuksella, että ihan kuin hän puklaisi vaan mun maidon jälkeen eikä korvikkeen jälkeen yhtään. Noh onneksi niitä rauhallisia ruokahetkiäkin mahtuu päivään niin ei ole mikään katastrofi ainakaan käsillä. Mutta pikkaisen kytee ajatus, että jos tarjoaisi ennen illan nukkumaanmenoa korviketta koska nukahtaa niin hyvin silloin. Yöllä ja päivällä tietty sitten rintaa kun on helpompi yöllä varsinkin.

Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville, ei ole kivaa ollenkaan. Mutta se paino sentään on kuitenkin aika pieni ongelma lopulta, eihän sille voi mitään voi kun syödä pitää just sitä mikä helpottaa/pysyy sisällä.

Muoks. Annoin cuplatonia ennen syömistä ekaa kertaa nyt ja nyt ei bebe ole kyllä kitissyt melkein yhtään. Ja viihtyy keinusitterissäkin yksikseen hereillä ihan hyvin! Ahh olisikohan cuplaton meillä toimiva ratkaisu??! o_O

JA jäbä väänsi leveän hymyn kaksi kertaa hetkeksi naamalle kun tuijoteltiin ruoan jälkeen toisiamme :love: voi olla vahinko mutta ihan sama, sydän suli kyllä :love:
 
Viimeksi muokattu:
Lullaby sä (tai kuka tahansa muukaan) kun keräät maidonkerääjällä niin miten sä olet sen säilönyt; eli ootko pullottanut useampia satseja esim samana päivänä vai aina yhdet kerääjän tyhjennykset? Ootko pakastanut suoraan vai jääkaapin kautta syöttänyt?

Mä ajattelin kerää tämän loppu päivän satsit yhteen pulloon jääkaappiin ja antaa vaikka yöllä tai aamulla tms. Onkohan se ok?
 
Viimeksi muokattu:
Oon keräilly maitoja ensin pariin pulloon (yht. noin 3 desiä), sitten pussittanu litteeseen muotoon jotta siitä vois murtaa helposti pienempiä nokareita sulaan. Luin että maito säilyy huoneenlämmössäkin jopa 8 tuntia, mikä tietysti on helpottanu öisin, eli kerääjästä lorautan ne aina yöpöydällä olevaan pulloon eikä tarvi lähtee aina keittiöön ja jääkaappiin kuskaan. Juotan ne yömaidot sitten siinä aamun/aamupäivän aikana sille imetysten välissä.
Huono puoli tossa pakastuksessa on kun maidot tuntuu pilaantuvan siinä herkästi, vaikka pitäshän niiden säilyä 2 päivää jääkaapissakin. Mutta jos ne on ensin ollu siellä jonkin aikaa, sit pakastettu ja kun ottaa sulaan (pidän tänkin ajan jääkaapissa) niin meneehän siinäkin jokunen tunti jollei käytä vesihaudetta tms. nopeuttavaa, ja sitten lämmitys eli pullo kuumaan veteen, ei mee kun joitain minuutteja, mutta jos sen unohtaa siihen hiukankaan pidemmäks aikaa, esim. tunniks niin se voi olla jo pilalla. Joskus oon unohtanu ensin ite maistaa sitä ja sit vasta pojan ilmeestä ja siitä että sylkee pullotuttia pois suusta huomannu että ups, ei tainnukaan olla enää kelvollista...:oops: kerrankin se sano ihan selkeesti "yähh" puistatellen ja silmiä siristellen! Voi toista, pikku asiantuntija :love: Siihen tulee sellanen hapahkon kirpakka jälkimaku jota voi aikuisen olla vaikee huomata (mun mielestä se maito on pahaa tuoreenakin!) mutta sen erottaa yleensä kun maistaa tuoretta (suoraa tissistä puristaen) ja vertaa hapantuneeseen.
Yks pussillinen oli aivan omituinen, en tiä mitä ihmettä sille oli tapahtunu ja missä vaiheessa, mutta se maistu aivan karmeelle, sellanen saippuaisen karvas sivumaku ja koko pussillinen haisikin samalle järkyttävälle! Ehkä ensin lypsetyt oli alkanu pilaantua jo ennen pakastusta ja sit kaikki loputkin oli pilalla. Sitä ei laittanu edes itelle kahviin vaikka niitä vähemmän happamia oon tälläsenä pihistelijänä hyötykäyttäny näin :oops::LOL: ettei pakastuksen vaiva ois ollu aivan turhaa ja monet pussit pitäs vaan sulattaa suoraa viemäriin... Nyt kun maidon tuotto on jo tasaantunu todellisen tarpeen tasolle eikä tuu niin paljoo ylimäärästä, en tähän pakastusrumbaan enää viitsi lähtee. Helpompaa syöttää vaan heti saman päivän aikana ne vähät mitä kerääjään aina toisesta ryöpyn aikana tulee ja loput vaan kylmästi viemäriin mitä ei jaksa juoda (tai siis itelle kahviin :whistle:). Tietty Mandala jos teillä on tai hommais useita jääpalamuottilevyjä niin vois laittaa heti tuoreeltaan pikku eriäkin pakkaseen ja sit ne ei ehkä pilaantuiskaan yhtä herkästi sulatuksen jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
MANDALA: Syötkö ilmaa aiheuttavia ruokia esim sipuli, pavut, ruisleipä, kahvi, purkka jne? Jos poitsu saa jostain niistä ilmaa masuun ja siksi ero korvikkeeseen? Tai nielee ilmaa rinnasta syödessä? Toivottavasti cuplaton auttaa!!
Pesuaineesta: mä käyn suihkussa vauvan kanssa kerran pari viikossa ja pelkällä vedellä lilluttelen hänen kanssaan. Mutta välillä jos oikeen eltaantunut maito haisee niin pesuaineena ph 5-6 avecud/lactasyd/prisman vastaava. Pestään märällä pikkupyyhkeellä aamuin illoin kaulapoimut, korvantaukset, nyrkit, tuuhea tukka ja kasvot niin pysyy poju vähän puhtaampana:)

Maidon käsittelystä: mulla sellanen muistikuva, että pakkaseen menevä maito pitää mahd nop pakastaa, eikä säilytellä jääkaapissa välissä. Ite laitan 30-80ml annoksia rasioissa/ minigripeissä suoraan pakkaseen, ellen aijo käyttää saman vrk aikana jolloin laitan jääkaapin takaseinän lähelle. Maidonkerääjän maidon syötän aina heti tai seuraavalla syötöllä, jos se on "muhinu" ihoa vasten tms. Maito kun on herkkä pilaantumaan. Linkissä säilytys- ja käsittelyohjeet:
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/aidinmaidon-sailytys.

Tahdistetusts pulloruokinnasta oli ohje täällä: http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/5c925a88b06f7604fef9b8afc688dde6/1468013446/application/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

Oon muutaman kerran viikossa lukenut teidän juttuja, mutta aika ei ole riittänyt kirjautumiseen :/ Esikoisella uhma ja vauva vie kaiken ajan. Jossain välissä syön ja juon ;) Alun itkuisuudet onneksi loppuneet pari viikkoa sitten. Ei ollut refluksia eikä koliikkia, onneksi! Liekö sitten vain neurologista..kehittymättömyyttä..mystisiä nuo vauvat ;) :O

Paino noussut hitaasti, saatiin lusämaidon aloitusohjeet just ku pääsin sairaalan ohjeista eroon.. Pullosta alkoi vielä pahemmat rintaraivarit kuin ikinä! Imuote heikkeni niin paljon, että maidon määrä väheni ja menkatkin alkoi. Itkua ja ahdistusta äidillä, mutta poika hyväntuulinen. Nyt käytössä mammatee, sarviapilakapselit, vauva nukkuu kainalossa, imetystä 12-15xvrk, imetysapulaitteella lisämaitoa (omaa maitoa) 2-3xvrk 30-60ml/krt. Vuokrasin sähköpumpun ja puntarin niin voipi tehä syöttöpunnituksiakin :) Poitsun ote parantunut jonkin verran viikon aikana. Istualteenkin imettämiseen hän välillä suostuu ilman raivoa. Meni kesäsuunnitelmat uusiksi, kun tarttee miettiä imetysmahdollisuudet valmiiksi. Esikoisen kanssa kaikki sujui helposti: otti rinnalle ja söi, oli asento ja paikka mikä tahansa. Kävin neuvolan imetysohjaajalla toteamassa, että hoikka poika, mutta paino nousee (3,7kg ja 55cm) omalla käyrällään joten ei
hätää etenkin, kun kuivumisen merkkejä ei ole.

Täällä parisen viikkoa juteltu ("äyyyy") ja hymyilty tietoisesti. Parista laululeikistä tykkää, kun ne kuultuaan leviää suunpielet korviin :D Leikkimatolla viihtyy 2-30min, jopa mahallaan. Esikoinen ei siitä niinkään välittänyt.
Kantorepussa ja kantoliinassa viihtyy myöskin, onneksi!
Nukkuu 20min-3h, yleensä tunnin pätkiä. Päivällä unet pidemmät, yöllä ei :( Yön roikkuu rinnalla, mutta se nyt on odotettavaakin, kun maito tuoksuu koko ajan nokkaan;) enkä henno laittaa omaan sänkyyn tehostetun imetyksen ajaksi.

Työstä käy,mutta viikko viikolta helpompaa ja päivääkään en vaihtais pois <3

Tervetuloa uudet!! Onnea hyvistä ultratuloksista!!
Joku kysyi seerumiseulan arvoista.. Mulla oli matala s-pappa ja kukaan ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa, koska seula ei hälyttänyt. Luin ruotsin- ja englanninkielisiä lääketieteellisiä tekstejä asiasta ja rupesin pelkäämään istukan vajaatoimintaa, sikiön kasvuhäiriötä, kohtukuolemaa jne. Vauva painoikin vähän viikkoihin nähden ja istukka kävi patologilla joka totesi, että kohtutulehdus, istukan nukan tulehdusmuutoksia, yksi infarkti jne.. Olen siis kiitollinen, että sain hepatoosin loppuraskaudessa ja sen myötä tiheät poliseurannat :O Ja onneks lapsi syntyi ajoissa ja elossa. Nyt kun miettii koko raskautta (8viikkoa runsasta vuotoa, supistukset rv16alkaen, hepatoosi, istukan lausunto) niin en tiedä uskaltaisko enää, vaikka haluaisi (kavereita pakkasessa, jos siis tärppäisi edes).

Kesäsuunnitelmia vauvautuneilla?

Kop kop ja poika 9vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Mandala meillä oli Cuplaton käytössö päivittäin, n. 3 kk ikään asti! Nyt muistinkin kun mainitsit valmisteen. Eli oli meilläkin vatsavaivoja, mutta ne muistaakseni helpottui just ton Cuplatonin käyttöön oton myötä. Ilmeisesti ilma poistuu helpommin sen myötä ja ei ole sitten kipuna vatsassa. Yritettiin muistaakseni jättää sitä pois jossain vaiheessa aina, mut todettii tarpeelliseksi. Sitten kun alkoi saamaan kiinteitä ja kakka muuttui kiinteämmksi ja alkoi liikkumaan enemmän mahavaivat väheni ja ei tarvittu Cuplatonia enää.

Tuohon maidon käsittelyyn on todella tarkat ohjeet, kop kop laittoikin jo linkit. OYS:ssa saa vierihoito-osastolla sellasen monisteen, jossa on lypsy- ja säilytysohjeita. Me koettiin helpoimmaksi pienet mini-grip pussit ja noin 50 - 100 ml pakastusmäärä. Se sulaa nopeasti vesihauteessa (ja pitikin sulattaa nopeasti eikä itsekseen sulamalla) ja pitää heti käyttää, sulatettua maitoa ei saa muistaakseni säilyttää ollenkaan. Myöskin maidonkerääjään valunutta maitoa ei saa pakastaa ellei pakasta heti kun se on herunut (imetyksen aikana), koska muutoin se on ollut huoneenlämmössä liian kauan. Maito ottaa iholta ja käsistä bakteereja eikä sitä pastöroida. Pumpattua maitoa pysyi säilyttämään jonkin aikaa jääkaapissa, jos haluaa kerätä ja pakastaa isompaa määrää. Mut käytännössä tuo pienempi määrä toimii paremmin, koska vauva söi meillä aina sen 50-100 ml kerrallaan tosi pitkään ja niitä voi ottaa sitten vaikka kaksi sulamaan.

Mut kukanenkin pakastaa itselleen toimivan määrän. Sitten oli kiva laimentaa esim. porkkana- tai maissisoseesta vellejä jääpalan kokoisista maitonokareista aluksi, vaikka varsinaisia vellejä ei suositellakaan kuulemma enää (ylipainon riski tai vastaava?). Me siirryttiin aika nopeasti illalla kaurapuuroon (4 kk iässä), jonka jotkut keittää korvikkeeseen. Me keitettiin (pikahiutaleita) veteen eikä hienonnettu ryynejä koskaan erityisesti (varmaan parin eka viikon puurot korkeintaan), koska olen lähipiiristä huomannut, että lapsi tottuu karkeaan ruokaan helpommin jos ei liikaa ala hienontelemaan ja soseuttelemaan alussa. Yökkäysrefleksi on vauvoilla yleinen eikä tarkota sitä, että jotain menis kurkkuun vaan se on nielun herkkyyttä.

Tulipa sepustusta, yhtäkkiä kun alkaa näitä asioita miettimään muistaa yksityiskohtia vauva-ajasta, jotka oli unohtanut unen puutteen tai jonkun yleisen häslingin vuoksi :ROFLMAO: Nyt alkoi hirvittää miten sitä pärjää taaperon ja vauvan kanssa kun vauvan hoito tuntui olevan niin intensiivistä.... Ihania vauvajuttuja teillä, näitä on hyvä muistella/opetella jo etukäteen, kun ne tulee sitten kaikki niin rysäyksellä kun kotiutuu sairaalasta.
 
kop kop hyvä kuulla, että sulla lopulta seurattiin tarkkaan ja kaikki meni hyvin. Mulla on kans matala S-pappa (ja cerezahilla?) myös. Jossain oli tosiaan mainittu, että se voi liittyä myös keinohedelmöitykseen ja on yleistä siis siten alkaneissa raskauksissa. Mutta näissä asioissa ei voi olla liian tarkkana. Jos en saa lisäseurantaa lopussa, käyn yksityisellä. Oon ihan hermona noiden istukkainfarktien, tulehdusten ja kohtukuolemien kanssa. Vaikka ne on harvinaisia, se jolle se tulee se tulee 100 %. Eli haluan sektion viimeistään 38+0 (kun edellinen syntyi nopeasti 38+4) ja mun äiti on synnyttänyt kolme lasta 36-, 37- ja 38-viikoilla + hänellä oli hepatoosi kahdessa raskaudessa, joten viimeksi ja nytkin vaadin pari kertaa kyllä ne labrat :unsure: Hirveet vaatimukset, mutta kun tietyt riskit ja perinnöllisyys on olemassa, en halua yhtään leikkiä näillä asioilla. Oon varmaan ihan hirveä neuvolan asiakas, mutta ihan sama. Haluan varmistaa, ettei se ainakaan minun aloitekyvystä ole kiinni, jos jotain sattuu. Joku varmaan voi kohautella kulmia tämmöiselle leijonaäitiydelle, mutta toisaalta nämä tämän palstan vauvat ovat niin kovan työn ja tuskan takana ettei ykskään ole ylimääräinen.

kop kop uskoisin, että sunkin raskautta seuraavaksi seurattaisiin todella tiiviisti tuon istukan, vuotojen ja hepatoosin vuoksi.
 
Kiva kuulla sustakin kop kop :) ja mukavasti kuulostaa teilläkin menevän.
Aika hurja tuo istukka-juttu :confused: onneksi kaikki hyvin, loppu hyvin kuitenkin!!

Tupsuli annoitko cuplatonia ennen ihan jokaista syömistä? Meillä kun ottaa joskus pieniä hörppyjä tosi lyhyilläkin väleillä (iltakitinän aikaan varsinkin) niin mietin että kannattaako jokaista sellastakin ennen.
Ekan cuplaton satsin jälkeen eilen pierutteli tosi kovasti mutta sitten se rauhoittui. Illalla kun kitinä alkoi niin tuli myös pienet vihreät kakat. Yöllä en jaksanut antaa ja vaipan vaihtokerralla silmät ristissä unohdin. pitää yrittää muistaa ensi yönä kun jos kaveri ei vaikka sillä kertaa olisikaan sitä mieltä että klo 5 on ihan hyvä aika herätä :D

Cuplaton teki siis eilen päivästä ihan unelmaa; poitsu nukku ja söi, seurusteli, hengasi jopa yksikseen, nukku ja söi ilman yhtään kitinää ja huutoa. Ehdin jo väläytellä kaiken maailman toiveita, mutta illalla alkoi sitten vanha tuttu kitinä, ähinä ja epätyytyväisyys. Nukahdettiin kuitenkin vierekkäin suht helposti jopa kolmeksi tunniksi (jonka jälkeen sitten taas tuttua reilu/vajaa tunnin pätkissä :rolleyes:).

Tuosta ruokavaliosta niin en mä kyllä noita "kiellettyjä" ruokia oikein syö, maitotuotteita kylläkin esim jogurtin muodossa mutta ei sitäkään kun yksi päivässä. Mutta sitä olen tehnyt alusta asti ja selvästi vasta viime viikkoina on alkanut nämä isommat kitinät. Sipulia joskus kokkaillessa kylläkin.

Kyllä mä sen kerääjän tyhjensin ja pesin eilen jokaisen syötön jälkeen. Ja laitoin jokaisen satsin erilliseen rasiaan viilentymään ennen kuin illalla siirsin pulloon lämmitettäväksi. Mutta se jääpala-astia olikin hyvä idea, kiitos lullaby :)

Mitäköhän se muuten tarkoittaa jos vauva pukkaa silloin tällöin vanhaa maitoa?eli rakeista maitoa mikä tulee vasta myöhemmin eli ei heti syömisen jälkeen.

Pikku-ukko 5vko :love:
 
Kaks kertaa hepatoosi ja lapset elossa niin ei tule jatkossa mitään erityisseurantaa.. Ja molemmissa raskauksissa vuotanut 8-10viikkoa runsaasti. Mutta onneks aina voi pyytää sype-lähetteen ;) Ja onneks on yksityiset!! Eipä mikään taho kiinnittänyt huomiota sf-mitan kanavan vaihtoon eikä sikiön painoarvioihin.. Oli rv 30 asti painoarvio keskikäyrällä ja sf-mitta yläkäyrällä (kuten esikoinen). Sit tipahti sf-mitta keskikäyrälle ja vauvan painoarvio alakäyrälle. Mun maha/kohtu jotenkin sellanen, että antaa isompaa mittaa. Ja lopulta vauva oli siis 500g painoarviotakin pienempi :O

MANDALA Vauvoilla mahalaukun portti niin löysä ja palleakin kehittymätön, että paluupostia tulee helposti.

Maidosta vielä: pakkasesta otettu maito tulee käyttää vuorokaudessa ja säilyttää jääkaapissa. Mä otan jääkaappiin yöllä sulamaan maitopussin ja käytän seuraavan päivän aikana. Kaadan sulanutta maitoa tarvittavan määrän pulloon ja lämmitän vesihauteessa. Paloja ei sais kuulemma murtaa, koska saattaa hajottaa hyviä ainesosia.

Oli puhetta myös uudesta vauvaketjusta. Kannatan sitä, koska itelleen oos helpompaa lukee vauvakuulumiset toiselta palstalta ja hoitokuulumiset toiselta. Ja mietin, että miten jos joki saakin huonoja uutisia ultrassa..ettei lähde palstalta pois siksi, kun täällä ollaan vauvahuuruissa. Mutta käy tämäkin, ei mua taustalta ainakaan pois saa ;)
 
Kiitos kaikille tarkentavista maito-ohjeista.. siis apua, oon tehny vaikka mitä kaikkee väärin!! (surkea äiti..) :oops::notworthy: jotain ihan paskoja litkuja syöttäny raukalle, ei kai ihme jos tullu mahan väänteitä.. onneks suurin osa pusseista on vielä juottamatta ja ne menee nyt sit itelle vaan kahviin...on sellanen teräsvatsa ettei tuu ripuleita helpolla vaikka söis päiväyksen ylittäneitä ruokiakin (paitsi en tietenkään raskausaikana ja silti oli välillä ihme ripulia). Parempi tosiaan etten enää ryhdy noihin pakastushommiin ku kuitenkin hajamielisenä unohdan jonku oleellisen kohdan ja teen jotain väärin..ja sit ne on pilalla. Mulle oli tosiaan iskostunu mieleen vaan että jääkaapissa säilyy sen 2vrk ja pakkasessa joitain kuukausia (ei tietenkään oo siellä näin kauaa) ja lämmitys vesihauteessa.
 
LULLABY Älä ittees soimaa!! Noi ohjeet on muuttunu jossain välis. Säilyy 2vrk jääkaapis tuore maito ja huoneenlämmössä 6h sekä pakkasessa 6kk. Mutta kaikki riippuu jääkaapin ja pakkasen lämpötiloista. Mä säädin jääkaapin 3asteeseen ja pakkasen 25asteeseen. Tarkistin vielä lämpömittarilla, että pitää paikkaansa :D Masuvaivaahan voi vauvalla tulla mistä vaan..korvikkeesta, rintamaidosta, äidin syömisistä, itkemisestä..
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby

Yhteistyössä