Alkion siirto, yksi vaiko kaksi?

Heippa hei, etukäteen kyselen alkioiden siirrosta. Mitkä asiat puoltaa kahden alkion siirtoa? Mietin olisiko meillä siihen mahdollisuus? Olemme julkisella puolella hoidossa. Yksityisellä on ilmeisesti helpompi saada oma tahto läpi.
 
No mulle joitain vuosia sitten siirrettiin julkisella aina 2 kerralla (sain itse valita), kun taas nykysin yksityisellä ei olla siirretty vielä kertaakaan kahta, vaikka olen pyytänyt. Blastosta seurasi myös raskaus (ja kkm) jossa yks alkio jakautui kaksosiks.
En tiedä sitten katsottiinko julkisella endo syyksi että sai heti alunperin kaksikin (kaikki 2 päiväsiä), ikää oli tuolloin hieman yli 30, ja ajatellaanko siellä enemmän tehokkuutta. Olen myöskin suht pitkä, ja ilmeisesti tämäkin vaikuttaa, miten hyvin mahdollinen kaksosraskaus sujuis, miten paljon mahalla ois tilaa kasvaa. Oon siis ymmärtäny että kovin lyhyille ei mielellään siirretä kahta.
Yksityisellä varsinkin alkuun tuntui hiukan rahastukselta tehdä 1 alkion siirtoja kun ei aiemmin kahdestakaan tullu mitään. Myös alkioiden iän lisäks laatu voi vaikuttaa, rupumpia saatetaan siirtää helpommin kaks kerrallaan. Oon lukenu että joskus jopa 3 jos on useita negoja takana ja alkiot on todella heikkoja, mutta kai niistä osan ainakin pitäs olla sillon lähes toivottomia..
 
Kiitos vastauksesta risukasa :) Voi olen pahoillani keskenmenosta. On sinulla ollut pitkä taival. Tsemiä hoitohin!

No joo, julkisen puolen hoidot kuulostaa järkevältä. Kahden alkion siirto saattaisi olla mahdollinen, sillä olen perusterve, pitkä, 37v ja sairastan endoa. Laparoskopia 5vk päästä.
 
Julkisella ollaan ja ensimmäistä pas aikaa sopiessa kysyttiin mielipidettä kahden alkion siirtoon. Ekassa siirrettiin vain yksi alkio, toinen ei edes selvinnyt. Toisessa pas:ssa siirrettiin kaksi alkiota. Se oli enemmänkin lääkäriltä ilmoitusluontoinen asia kuin kysymys.

Ei siihen mitään erityisiä kriteerejä ollut. Itse sanoin kun asiasta kysyttiin, että ensin kokeillaan yhdellä ja jos ei tärppää niin sitten voidaan kokeilla kahden alkion siirtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle siirrettiin yksityisellä kolme kertaa yksi alkio. Viimeisimmällä kertaa olisin halunnut pakkasen tyhjäksi eli kahden alkion siirron, mutta lääkäri oli sitä mieltä että mahdollisuudet raskauteen ovat niin hyvät, että siirretään vain yksi. Harmitti. No, plussa tuli ja nyt oon ihan tyytyväinen, että kohdussa on vaan yksi vauva ja pakkaseen jäi se yksi :)

Ricardina rv25+1
 
Olen ollut yksityisellä ja heillä on ehdoton sääntö, että ainoastaan yksi alkio siirretään. Kahta ei laitettu edes tapauksessa jossa oli siirtopäivänä kaksi alkiota jäljellä ja toinen ei täyttänyt pakkaskriteerejä (olen kuullut että julkisella on joskus näissä tilanteissa laitettu kaksi).
 
Yrittäjä: En usko, että kyse on rahastuksesta vaan siitä, että alkionsiirron onnistunut lopputulos on yksisikiöinen raskaus. Ei haluta lisätä kaksosraskauksien määrää keinotekoisesti kun ovat monin tavoin riskiraskauksia. Olen itseasiassa siinä uskossa/luulossa ihmisten kokemusten perusteella, että julkisella on siirretty helpommin kaksi kuin yksityisellä.
 

Yhteistyössä