Alkion koko alkuraskauden ultrassa?

Millä viikoilla olette käyneet alkuraskauden ultrassa ja minkä kokoinen alkio oli? Vastasiko se olettamianne viikkoja? Kestikö raskaus loppuun saakka vai menikö kesken?

Itse kävin laskelmieni mukaan viikolla 6+5, mutta lääkärin mukaan koko (5,2mm) vastasi viikkoja 6+1. Sydän kuitenkin sykki. Jos noin varhaisilla viikoilla oltaisiin, siittiöt olisivat joutuneet munasolua odottelemaan 8 päivää ja olisin testannut ensimmäisen plussan 5 päivää hedelmöittymisestä, joten en ihan usko tuohonkaan. Pelkään että pieni on jo nyt vähitellen hiipumassa pois, kun oli kerran noin hitaasti kasvanut.
 
Noin alkuviikoilla alkion koko on niin pieni ja muotokin sen verran epämääräinen että pienikin epätarkkuus mittauksessa voi vaikuttaa heti muutaman päivän. Itselläni samoilla viikoilla alkuraskaudessa alkio näytti olevan 5-6 päivää pienempi kuin viikkojen mukaan pitäisi olla. NP ultrassa 13 viikolla (jolloin mittaus on jo huomattavasti helpompaa ja tarkempaa) heittoa oli enää 2 päivää. Meillä siihen kätilö totesi että toi jo menee normaalin hajonnan piikkiin kun ihmiset on kuitenkin aina erikokoisia ja noi on kuitenkin aina laskennallisia keskiarvoja.

Nyt ollaan vasta raskauden puolivälissä, joten viimeiseen kysymykseen en osaa vielä vastata. Enpä sinuna kuitenkaan olisi vielä huolissani, kun kerran sydänkin sykki. Onnea odotukseen!! :)
 
Tästä on aika paljon puhuttu että kuinka noi mitat jne. menee ja ei ehkä kannata niin tarkkaan takertua niihin, ne kun on suuntaa antavia, mä en jaksa uskoo et jokainen alkio/sikiö kasvaa tasan samaa vauhtia..
Mulla piti olla 12+4 mutta ultran ja koon mukaan olikin sitten vaan 9+0, kuitenkin rakenteessa oltiinkin taas isompia ja viikkoo eellä kasvussa, joten näissä on heittoja. Mulle sano uä hoitaja jo alussa et varaudu että on hyvinkin tod.näk. että tulee pari viikkoo ennen ultra la:ta ulos..

Älä ole murheellinen, ei tuo tarkoita tosissaan mitään. :hug:
 
Tosiaan ei kannata juuttua muutamien päivien tai muutamien millien heittoihin.Kaikki sikiöt/alkoit ovat yksilöitä vaikka jossain viitehaitarissa viikkoja kohti kasvavat.Ja millin murto-osan heitto mittauksessa jo vaikuttaa!

Mulla kahdeksan lasta ja raskautta,kaikista oon käynyt alkuraskuaden ultrassa n viikolla 6+ ja hyvin erinlaisia mittoja on saatu,heittoa jopa millejä.

Tuossa vaiheessa on hyvä jo syke löytyy,sitten tietää kaiken olevan hyvin :hug: Siihen asti!

tarkempia mittoja otetaan sitten myöhemmin!
 
Mä kävin alkuraskauden ultrassa noin viikolla 6+2 menkkojen mukaan. ( tai en varsinaisesti käyny vaan olin pahoinvoinnin takia tipassa sairaalassa niin ne ultras) Ekalla kerralla ei näkyny ku epämääräsesti syke, ei siis alkiota.. Pari päivää siitä näky syke selvästi, mutta lääkäri sano et alkio on niin pieni ettei sitä voi vielä mitata, että ei ois ihan viikolla 6 edes vielä.. No myöhempien ultrausten perusteella olin sillon jo yli 6 viikolla...
Koita malttaa odottaa.. kyllä se siitä kasvaa :hug:
 
Me käytiin alkuraskauden ultrassa menkoista laskettuna rv 7+4 ja silloin sikiö vasta 7+0. Np-ultrassa vastaskin jo täysin menkkojen mukaan laskettua kestoa. Lääkäri sanoi meille, että mittaukset on aina epätarkkoja ja heitot saattaa olla aika suuriakin, joten ei yhtään kannata murehtia useammankaan päivän heittoa suuntaan tai toiseen. Lisäksi vaikka kuinka testailis, niin ovulaation tarkka aika on hyvin vaikee määrittää.

Onnellista odotusta siis ja turhat huolet pois! :)
 
Me käytiin alkuraskauden ultrassa menkoista laskettuna 7+1 ja alkion koko oli 3,8mm eli vastasi noin viikkoa pienempää, mikä olisi käytännössä ollut mahdotonta. Syke kuitenkin löytyi. nt-ultassa koko vastasikin sitten jo menkoista laskettua ja nyt rv36 menossa.
 
Mun käsittääkseni alkio on tuossa vaiheessa niin pieni, että ainakin alkeellisimmilla ultrausvehkeillä voi tulla isojakin heittoja. Itse kävin ultrassa menkoista laskettuna 7+3, ultraajan mukaan vastasi viikkoja 6+5. Np-ultrassa koko vastasi täsmälleen noita menkoista laskettuja viikkoja.
 
Liberon raskauskalenteri vko 7 sanoo:
"Sikiöpussin läpimitta on n. 2 cm. Seitsemännen raskausviikon alussa sikiön pituus on n. 2 mm ja lopussa n. 7 mm. "

Kävin ultraamassa 7+5 ja kätilö mittasi 14mm pituudeksi. Sain vielä ultrauslappusen todisteeksi kotia, ja tarkastelin tuota ihmeissäni.
mitä kummaa? vastaako siis jo vko 8-9 kokoa, vai voiko heittää arvio noin pahasti vieläkin? mites muut, minkä kokoisia ovat olleet, jos joku käynyt viikolla 7? Hedelmöittyminen ei ole voinut aiemmin tapahtua, koska oltiin tiukalla hormonikuurilla ja IUI:ssa
 
Kävin, kun viikkoja olisi pitänyt olla 7+1 (ovis tiedossa, suht säännöllinen kierto myös) niin alkion koko 3,2mm vastasi 5+6, syke näkyi. Siitä kahden viikon päästä tarkastus ultra, alkio ei ollut kasvanut edellisestä eikä myöskään sykettä enää ollut. Vuodon alkamista odottelen, tähän mennessä ei ole tullut vielä tippakaan verta..
 
bittersweet tää tulee ehkä aika myöhään, mutta itse olin kanssa tänään ultrassa ja viikot piti olla 7+2, mutta olikin alkion koon (13mm) mukaan jo 7+5. Seitsemäs viikkohan tarkoittaa noissa raskausviikoissa vissiin 6+jotain viikkoa, joten rv 7+5 on siis jo kahdeksas raskausviikko!

Mulle sanoi lääkäri, että alkuraskauden ultrassa saadaan tarkempi mitta kuin np-ultrassa, kun tuossa vaiheessa alkioiden kokoerot on pienempiä, kuulema np-ultran aikoihin yksilölliset erot on jo sen verran isompia, ettei yhtä tarkkaa arviota voida antaa. Tietty varmaan riippuu niistä laitteista, jos on huonommat niin voi tulla varmaan heittoja sen takia... mutta onhan se mahdollista, että kierron pituus on heittänyt ja ero tulee sieltäkin? Varmaan ei kannata olla huolissaan jos sydänäänet on kuitenkin kuuluneet! Ehkä noilla ihan varhaisilla viikoilla eroja tulee enemmän kun on vaikeampi mitata tarkasti niin pientä otusta :)
 
Itselleni kävi myös niin, että varhaisultrassa rv8 alkio oli 3 päivää suurempi kuin kuukautisista laskettuna, toisessa ultrassa rv10 se oli "oikean" kokoinen, ja np-ultassa se oli taas 3 päivää suurempi. Laskettu-aika kuitenkin on pysynyt samassa, koska vaihteluväli on ollut vain 3 päivää. Mutta alkiot ja sikiöt ovat yksilöllisiä kasvunsa suhteen.
 

Yhteistyössä