Älkää lähmikö vieraita vauvoja käsistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v*tuttas sinuakin stana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Jep, ja sitten on vielä ne ihmiset jotka suuttuvat/loukkaantuvat kun ovat kipeänä eikä siitä syystä päästetä kylään katsomaan vastasyntynyttä... :headwall: :kieh:

johan on, ei meille ainakaan ole asiaa jos vähänkään on lenssu tms kun tämä viimonen syntyy, ja juu ilman että kädet on puhtaat ei kosketa vauvaan, ihan vieraille sanon suoraan että ei saa koskea :)

Mulla oli käsidesi-pullo eteusessä silloin, kun vauva oli pieni ja kaikki halusivat tulla meitä katsomaan. Sanoin heti, että käsidesiä ensin ja sit vasta peremmälle.

Lisään vielä, että en ole mitenkään hysteerisen bakteerikammoinen, mutta kun niitä ylimääräisiä bakteerikantoja kulkeutuu toisten käsissä.
Ihan normaalia elämää me elämme täällä, enkä kulje jatkuvasti desinfioimassa joka paikkaa.

Ja joo, tarttuu varmaan minun arka asenne lapsiini kun en kehtaa aina olla motkottamassa siitä, että vauvaani kosketaan likaisin käsin. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vier:
saankohan hengittää kaupassa, jos olette siellä yhtä aikaa. ja joo, et voi suojella vauvaasi kaikilta maailman pöpiltä ja joo, vastustuskyvylle on hyvä antaa heti hommia, ettei tuu allergiaa.

Ylihygienisyyskään ei ole hyvästä, mutta järki käteen. Eiköhän pienen ole parempi ensin tottua niihin kodin pöpöihin ja kun niille on vastustuskykyä kehittynyt voi totutella vieraisiin...

mä en ihmettele yhtään että allergiat yms lisääntyy ku tuntuu että mammat on niin herkkiä nykyään lastensa suhteen. Kaikki mahdollinen kielletään ja lasta yritetään suojella pöpöiltä..
hyvä asia tiettyyn pisteeseen asti tottakai, kädet on hyvä pestä sisälle tullessa kenen tahansa!

tiedän perheen jonka periaate oli, että pieni lapsi saa maistella kaikkea mitä löytää, tupakka otettiin pois heti jos maasta oli pieni löytänyt.. he halusivat että lapselle kasvaa vastustuskyky..
ja eipä tullu lapsille mitään tauteja tai tartuntoja..

et hellittäkää vähän mammat tietyissä asioissa :)

ja älkää vetäkö hirveesti herneitä nenään tästä ;)

mm En vetänyt hernettä nenää, mutta tuli vain mieleen, että itse ainakin haluaisin yrittää välttää sitä, että aikuisen ihmisen suu bakteerit (karies) joutuisivat lapsen suuhun (käden/sormien pussailu-> vauva imee nyrkkiään, karies tarttuu)
Itse uskon siihen, että kariesbakteeri aiheuttaa hampaiden reikiintymisen (ym vaikutteet tietenkin avustavat) myöhemmällä iällä, ja sen voi välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä pointti, kun kuitenkin vastasyntyneiden osastollakin pitää olla terve vieras ja (vaikka terve olisikin) pestä ne kädet ennen kuin mennään koskee vauvaan. Miksi sairaalan ulkopuolella ei sitä muisteta että ei vauvan vastustuskyky kata kaikkea ja että jotkut peruspöpöt on jopa vaarallisia pienelle vauvalle.

Sairaalassa on muita bakteereja (oikeasti vaarallisia) kuin kotona ja näiltä "sairaalabakteereilta" vältytään käsidesillä. Kotona tuota ei tarvita, mutta tietenkin se käsien pesu ontärkeää!

meillä on käynyt paljon flunssasia vieraita eikä vaavi ole saanut tartuntaa. En ole pasiilikauhuinen ja olen vieraille sanonut kun ovat kysyneet että voivatko tulla kun joku lapsista on oikein räkänen niin olen sanonut että saa tulla, kyllä se flunssa tulee vaaville jostain jos on tullakseen vaikka ihan kauppa reisulta. No ystävä perheeni lapset ovat käyneet meillä monesti kylässä vaikka ovat olleet jo kauan kauheassa flunssassa eikä vaavi ole saanut minkään näköistä tartuntaa. Tuntuu vähän silta että jos sitä flunssaa kovin pelkää ja suojelee että ei sitä saisi niin sitten sen ainakin saa. Ja flunssa tulee jos on tullakseen vaikka kuinka varjelisi, joten alkää hermoilko ja tehkö asiasta vaavin kanssa kauheeta ongelmaa tai kohta ette uskalla liikkua missään kaupassa ja ketään ei uskalla tulla kylään.

Täällä Hollannissa vieraat saattavat laittaa oman sormensa vauvan suuhun. Ajatellaan, että on hyvä, kun saa vähän pöpöja ja sitä kautta vastustuskykyä. Minusta tosi ällöttävä ajatuskin.

Suomalaiset ovat nykyään todella sairasta kansaa, kaikki mahdolliset taudit kulkevat, kun ollaan niin julmetun hygieenisiä. Meillä ei pahemmin hysteerisesti vahdita kuka milloinkin pesi kätensä ja meidän lapsen saa syliin ottaa, tuleepahan parempi vastustuskyky, kun pienestä asti tottuu.

Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa ei olla oltu turhan hygieenisiä, ei mitään käsidesejä eikä antibakteerisia aineita, kädet pestään kun siltä tuntuu sun muuta ja en ole eläessäni pahemmin sairastanut ja jos nykyään sairastan esim. flunssan niin ne on todella pikaisia flunssia, muutaman päivän kestää ja se siitä.
Eräs kaverini on taas aina ollut kamalan tarkka kaikesta puhtaudesta ja sen huomaa, siinä perheessä kyllä sairastetaan oikein kunnolla, flunssat on aina pitkiä ja rankkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomalaiset ovat nykyään todella sairasta kansaa, kaikki mahdolliset taudit kulkevat, kun ollaan niin julmetun hygieenisiä. Meillä ei pahemmin hysteerisesti vahdita kuka milloinkin pesi kätensä ja meidän lapsen saa syliin ottaa, tuleepahan parempi vastustuskyky, kun pienestä asti tottuu.

Itse olen kasvanut ympäristössä, jossa ei olla oltu turhan hygieenisiä, ei mitään käsidesejä eikä antibakteerisia aineita, kädet pestään kun siltä tuntuu sun muuta ja en ole eläessäni pahemmin sairastanut ja jos nykyään sairastan esim. flunssan niin ne on todella pikaisia flunssia, muutaman päivän kestää ja se siitä.
Eräs kaverini on taas aina ollut kamalan tarkka kaikesta puhtaudesta ja sen huomaa, siinä perheessä kyllä sairastetaan oikein kunnolla, flunssat on aina pitkiä ja rankkoja.

Joo ja mitä enemmän käytetään desifiointi aineita koko ajan käsissä ja huushollin pesussa niin sitä enemmän nämä rankat flunssat lisääntyy. Sitähän on sanottu että kohta on sairaalabakteerit kotona jos kaikki paikat vallan kotonakin desinfioidaan ja lasten vastustuskyky huononee.
Vanha sanonta on paras minkä joku suurmies on sanonut että 1 likainen kenkä kaluttavaksi lapselle päivässä pitää lapsen terveenä!!

No mä en ole juuri koskaan kipeänä (kesällä oli keuhkoputkentulehdus, sitä ennen pari vuotta kun oli vähän yskää ja nuhaa, kuumetta oli joskus 9 vuotta sitten), eikä meillä mitenkään hypersiistejä olla eikä tarjota käsidesiä vieraille. Mutta mä en halua että lapsen käsiä pussaillaan sen takia ettei karies tartu.
Muusta mä en ole niin tarkka, meille saa tulla vähän kipeänäkin jos sietää täällä palella.

Yhteistyössä