Älkää kehottako toteamuksella!! Mur

Minä en muuten poistuisi, jos joku puhuisi minulle muodossa Ultramariini poistuu nyt koneelta.
Jossain murrealueilla kai käytetään ihan yleisesti kysytteässä vaikkapa ... mitä otat (olkoon kyseessä vaikka ruokajuoman valinta) muodossa mitä hän ottaa?

Ultramariini muuten laittaa nyt ruokaa- se todettakoon täällä:xmas:

Tämän pahempaa kielioppinipotusta en ole vielä aiemmin tällä foorumilla kohdannutkaan. :D Kaikkea sitä.

No mutta tallehan on suomen kielessa oma sanakin, mika esim englannista puuttuu!
(Listassa numero 1!)
9 Foreign Words the English Language Desperately Needs | Cracked.com

Ei kun oikeesti, kielioppi tuli tahan nyt mukaan vaan selittamaan naita sanojen merkityseroja, nipotus olisi sita jos ahdistuisin taalla siita etta ihmiset ei puhu saantojen mukaan, eika siita etta he kuulostavat itsevaltialta kaskyttajilta :)

Oma tekstisi on ilman ääkkösiä ja kaikessa puhekielenomaisuudessaan on niin kamalaa luettavaa, että eräs, vierailija katsoo nyt peiliin ennenkuin käy muita syyttelemään. ;)

puheessani syyllistsyn siihen itsekin.
Sanon lapselle nyt imuroiT huoneesi. Se t- siellä perässä, ei ole toteava, vaan käskevä ja alleviivaava.:D

Tama comma fucker sanoo nyt kumminkin, etta se on kieliopillisesti toteava, mutta kuten sanoit, kaytossa kaskeva ja alleviivaava. Ja siis.... alkuperaiseen pointtiin.... jos viela jaksaa....:D.... Etta se on mun mielesta alentava kaskymuoto. Olis vahan outo tilanne, jos noin sanottaisiin jollekin muulle kuin lapselle, tai jollekin muulle joka tuntuu jostain syysta neuvonantajasta/kaskijasta kykenemattomalta omaan paatoksentekoon. Eli taman takia musta nayttaa niin oudolta etta ihmiset kayttaa sita toisiin aikuisiin taalla nettipalstalla.
Huh! Jokohan riittais?? :D

Tama comma fucker sanoo nyt kumminkin, etta se on kieliopillisesti toteava, mutta kuten sanoit, kaytossa kaskeva ja alleviivaava. Ja siis.... alkuperaiseen pointtiin.... jos viela jaksaa....:D.... Etta se on mun mielesta alentava kaskymuoto. Olis vahan outo tilanne, jos noin sanottaisiin jollekin muulle kuin lapselle, tai jollekin muulle joka tuntuu jostain syysta neuvonantajasta/kaskijasta kykenemattomalta omaan paatoksentekoon. Eli taman takia musta nayttaa niin oudolta etta ihmiset kayttaa sita toisiin aikuisiin taalla nettipalstalla.
Huh! Jokohan riittais?? :D
nyt lopetaT tämän keskustelun ja todettakoon, että Ultriskin lopettaa:cool:

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25844221:
Miten se sitten pitäisi sanoa?

:O

En mä alentuva tarkoita olla, jos tuota muotoa käytän. Enkä ole ymmärtänyt loukkaantua vastauksistakaan.

Ihan normaalisti normaalia kaskymuotoa kayttaen, eli: Laita kengat jalkaan! Mene vaikka kirjastoon huomenna! Puhukaa asiat halki!
Eli niin etta eteen ei voi liittaa sanaa "sina" tai "han".

Oma tekstisi on ilman ääkkösiä ja kaikessa puhekielenomaisuudessaan on niin kamalaa luettavaa, että eräs, vierailija katsoo nyt peiliin ennenkuin käy muita syyttelemään. ;)

Joo han katsoi peiliin (tai jonnekin etaisyyksiin kumminkin) ja meinasi ihan palkaksi illan piristyksesta nyt vihdoin sijoittaa ne helvatan ääkköset tahan nappikselle, mutta loysi vaan sekavia ohjeita jotka ei toimineet ja nyt ei nuhainen paa kesta enempaa, mies saa laittaa huomenna :| Jos muistan kaskea :D

Meinaatko etta mista noi sain? Vai mita? Kopioin tuon toisen viestista... Ja saahan ne erikseen erikoismerkeista vedettya jos jaksaa, yksi kerrallaan... Otsikoihin laitan, kuten esim taman threadin otsikkoon. :) Pitais vaan laittaa suoraan nappaimistonkin jonkun muun turhan merkin sijasta (kuten olen tehnyt poytakoneelle, mutten tietysti muista kuinka se meni.....)

Joo han katsoi peiliin (tai jonnekin etaisyyksiin kumminkin) ja meinasi ihan palkaksi illan piristyksesta nyt vihdoin sijoittaa ne helvatan ääkköset tahan nappikselle, mutta loysi vaan sekavia ohjeita jotka ei toimineet ja nyt ei nuhainen paa kesta enempaa, mies saa laittaa huomenna :| Jos muistan kaskea :D
jos mielummin toteat miehelle : tänään laitat näppiksen kuntoon.

Mieheni käyttää hukattuaan jotakin kotona ärsyttävää muotoa :mihin on laitettu... ( vaikkapa hänen autonavaimensa tms.) ollakseen esittämättä suoraa syytöstä minulle.

Joo, vois olla aika mielenkiintoista jos koittaisin. Han kun kohtuu ahkerasti huomauttaa mulle muutenkin etta olen muka epakohtelias jos ei joka valiin tule "please", kun mulle taas "could you..." on jo hyvinkin kohtelias nain arkikielessa perheen kesken, kun siina lisaksi kysytaan eika kasketa ;) Niin voishan sita vaan sanoa etta "Today you'll fix my keyboard" ja katsoa mita tapahtuu.....

Mulle muuten ensin tuo miehesi kayttama muoto kuulosti ihan hyvalta, kun vertasin sita siihen suoraan syytokseen ("Mihin sa oot laittanut mun avaimet!?"), mutta sitten tajusin etta niin, sama syytoshan siinakin on, kun voishan sen sanoa ihan vaan etta "Missa mun avaimet on"....

Mun mielesta kieli on kiinnostavaa :whistle: Siis TAMANko takia mulla oli nortin leima koulussa, vaikken juuri koskaan tehnyt laksyja :stick:

Yhteistyössä