Älkää kehottako toteamuksella!! Mur

11.02.2012
483
1
16
Ulkomaa
Miksi niin monet kirjottaa neuvonsa/kehotuksensa alentavasti toteamusmuotoon:

- Soitat heti aamulla sinne terveyskeskukseen!
- Viet kortin tai kukkia, mutta lahjaa et anna!
- Ilmiannat sen sian heti huomenna, et anna sille toista mahdollisuutta!
- Menet itse katsomaan milta siella paivakodissa nayttaa

Toi kay niiiin korvaan, sita ollaan niin oikeessa etta oma mielipide ei ole kehotus, pyynto, ei edes kasky, vaan TOTEAMUS.
Joo, on jaanyt lapsuudesta arsytys paalle, kun omalla aidillani oli (ja on vielakin) tapana puhua noin: "Liisa" laittaa nyt ulkovaatteet paalle! "Liisa" pistaa nyt topinaksi!

Kamala tapa. Siita tulee tyranni- ja paallepasmarivaikutelma!

Eipä täällä nyt muutenkaan ihan kieliopin mukaan mennä. Eiköhän ole tärkeintä, että asia tulee ymmärretyksi. Painiskele sinä sitten sen ärsytyksen kanssa, kun luet muiden juttuja.

[QUOTE="...";25843412]Eivät nuo esimerkkisi mitään toteamusmuotoja ole, vaan käskyjä. Toteamus on esim. että "paloauto on punainen"[/QUOTE]
Käskymuoto on kyllä muodossa Lopeta heti! Sulje kone! Poistu paikalta!

Vaikka itsekin, käytän joskus puheessa muotoa- nyt sinä lopetat.. käskevään sävyyn, vaikka käskymuoto olisikin Lopeta!

Mua ärsyttää enemmänkin ne, jotka kirjoittaa että "tämä on vaan mun mielipide, jokainen tekee itse päätöksensä, mutta mä ehdottaisin että viet lapsen lääkäriin, siis saat toki itse päättää, mutta...". Argh. Jaarittelua ja epävarmuutta.

Lyhyempää on todeta, että "vie lapsi lääkäriin". Tulee asia heti esille, eikä sitä tarvitse etsiä kaikkien epävarmuus- ja kohteliaisuussanojen seasta. Siis minun mielestäni on lyhyempää näin, ja minun mielestäni asia tulee esille, jokainen toki päättää itse, eikä minun mielipiteeni ole sen oikeampi kuin kenenkään muunkaan, mutta... :saint:

[QUOTE="pilkku";25843410]Eipä täällä nyt muutenkaan ihan kieliopin mukaan mennä. Eiköhän ole tärkeintä, että asia tulee ymmärretyksi. Painiskele sinä sitten sen ärsytyksen kanssa, kun luet muiden juttuja.[/QUOTE]

Ei tassa nyt mistaan kieliopista ole kyse, siitahan nyt on ihan turha alkaa valittamaan :D
Meinasin vaan, etta mulla kay korvaan, ja monet saattavat kayttaa tuota muotoa tajuamatta itse millaisen vaikutelman antavat itsestaan.
Etta "pilkku" lopettaa nyt sen asian vieresta puhumisen.

*ja tassa nakojaan todistusaineistoksi viela kieliopista, itsellakin virhe, eli "alkaa valittaa" sen tietysti piti olla........ :whistle:

Viimeksi muokattu:
Ei tassa nyt mistaan kieliopista ole kyse, siitahan nyt on ihan turha alkaa valittamaan :D
Meinasin vaan, etta mulla kay korvaan, ja monet saattavat kayttaa tuota muotoa tajuamatta itse millaisen vaikutelman antavat itsestaan.
Etta "pilkku" lopettaa nyt sen asian vieresta puhumisen.

*ja tassa nakojaan todistusaineistoksi viela kieliopista, itsellakin virhe, eli "alkaa valittaa" sen tietysti piti olla........ :whistle:

Hih, hassun kuuloista :D

Miksi niin monet kirjottaa neuvonsa/kehotuksensa alentavasti toteamusmuotoon:

- Soitat heti aamulla sinne terveyskeskukseen!
- Viet kortin tai kukkia, mutta lahjaa et anna!
- Ilmiannat sen sian heti huomenna, et anna sille toista mahdollisuutta!
- Menet itse katsomaan milta siella paivakodissa nayttaa

Toi kay niiiin korvaan, sita ollaan niin oikeessa etta oma mielipide ei ole kehotus, pyynto, ei edes kasky, vaan TOTEAMUS.
Joo, on jaanyt lapsuudesta arsytys paalle, kun omalla aidillani oli (ja on vielakin) tapana puhua noin: "Liisa" laittaa nyt ulkovaatteet paalle! "Liisa" pistaa nyt topinaksi!

Kamala tapa. Siita tulee tyranni- ja paallepasmarivaikutelma!

Mua taas arsyttaa kun kirjotetaan talleen ilman ääkkösiä ja vielä puhekielellä, että jokaisellamjotain....

Minusta ketjuissa, joissa pohdiskellaan vaikkapa lapsen tervydentilaa ja kuvaillaan, kuinka lapsi on ollut 5 päivää korkeassa kuumessa, oksentaa ja vaikuttaa voipuneelta ( ikää 6kk) on ihan ilman mitään tyrannia perusteltua kirjoittaa : Menkää lääkäriin! Siis jos vaikuttaa, että joku sitä oikeasti vielä aprikoi.
Toki muoto sinuna menisin välittömästi lääkäriin on pehmemämpi tapa ilmaista asia, mutta joskus viestin lyhyydellä ja käskevyydellä voi olla tehoa.

Voisiko joku sanoa nyt, että Ultramariini poistu paikalta! Ripusta pyykki! Imuroi! Tee ruokaa!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25843446]No minusta noi on ohjeita. Ja yleensä niitä ohjeita on pyydetty. Nuo vaan kuvastaa minusta että sanoja on vahvasti sitä mieltä mitä neuvoo, ja yrittää siirtää varmuuttaan siihen epävarmaan jota neuvoo.[/QUOTE]

Ohje voisi kuulua: "Soita heti aamulla sinne terveyskeskukseen, olen ihan varma etta se olis paras tapa toimia!"

Kun taas "Soitat heti aamulla sinne terveyskeskukseen" on jotenkin niin ehdoton, etta paatos on tehty nyt sun puolesta, noin toimit, mina olen auktoriteetti, ei ole muita vaihtoehtojakaan.

Talta se mulle kuulostaa, mielenkiintoista kylla kuulta milta muille. Mulla on kylla vahan auktoriteettiahdistusta :D

Minusta ketjuissa, joissa pohdiskellaan vaikkapa lapsen tervydentilaa ja kuvaillaan, kuinka lapsi on ollut 5 päivää korkeassa kuumessa, oksentaa ja vaikuttaa voipuneelta ( ikää 6kk) on ihan ilman mitään tyrannia perusteltua kirjoittaa : Menkää lääkäriin! Siis jos vaikuttaa, että joku sitä oikeasti vielä aprikoi.
Toki muoto sinuna menisin välittömästi lääkäriin on pehmemämpi tapa ilmaista asia, mutta joskus viestin lyhyydellä ja käskevyydellä voi olla tehoa.

Voisiko joku sanoa nyt, että Ultramariini poistu paikalta! Ripusta pyykki! Imuroi! Tee ruokaa!

Huomasitko, etta kaytit juuri sita kaskymuotoa, mita makin ajoin takaa. Sanoit siis "Menkaa laakariin!" eika "Menette laakariin".
Eli olemme ihan samaa mielta, vaikka luulitkin olevasi eri mielta... :)

Ohje voisi kuulua: "Soita heti aamulla sinne terveyskeskukseen, olen ihan varma etta se olis paras tapa toimia!"

Kun taas "Soitat heti aamulla sinne terveyskeskukseen" on jotenkin niin ehdoton, etta paatos on tehty nyt sun puolesta, noin toimit, mina olen auktoriteetti, ei ole muita vaihtoehtojakaan.

Talta se mulle kuulostaa, mielenkiintoista kylla kuulta milta muille. Mulla on kylla vahan auktoriteettiahdistusta :D

Ohje voi olla myös ponnekas, ei sen tarvitse aina olla kohtelias. Jos kysyy että "mitä mun pitäisi tehdä"? niin vastaus voi olla että "soitat heti aamulla".

Mua taas arsyttaa kun kirjotetaan talleen ilman ääkkösiä ja vielä puhekielellä, että jokaisellamjotain....

Onneksi normaalielamassa ma kumminkin puhun ihan ääkkösten kera.. :D On kylla ollu tarkotuksena vaihtaa nappiksen asetukset joskus, laiskuutta vaan. Sori jos hairitsee :) (Mutta en mina kylla kirjakielella rupea kirjoittamaan, etenkin kun se on suomen kielessa taysin keinotekoinen murteiden sekoitus eika kukaan silla tavalla oikeasti puhu.)

Viimeksi muokattu:
Menkää lääkäriin on muoto, jolla käsketään useampaa ihmistä, mene lääkäriin muoto taas komentaa vain yhtä.
Milloin sinä menet lääkäriin ja milloin te menette lääkäriin.

Mene vankilaan, mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Anteeksi saivarteluni, ymmärsin kyllä oikeasti pointtisi. Mutta siltikin joskus käskymuodon käyttäminen on minusta ihan perusteltua, vaikka itsekään en aina pidä siitä, jos joku käyttää sitä puhuessaan minulle.

Ultramariini, eiku et tainnut ymmartaa mun pointtia....

Siis nimenomaan mun mielesta pitaisi kayttaa sita kaskymuotoa, kun kasketaan, kehotetaan tai neuvotaan: "Mene laakariin heti huomenna!" Niin kuin normaalisti kaytetaankin, ja on kieliopin mukaista.

Kumminkin aika monet nayttavat kayttavan kaskymuodon (imperatiivi) sijasta toteamusta (indikatiivi), kun kaskevat: " Menet laakariin heti huomenna!"

Eli jos ma haluan, etta sa poistut koneelta, mun pitaisi sanoa :Ultramariini, poistu koneelta!" Ja se tilanteesta riippuen on ok tai sitten epakohteliasta mutta muotona kumminkin oikein.
Mutta mita jos sanonkin sen sijaan:
"Ultramariini poistuu nyt koneelta ja menee kiltisti nukkumaan!" tai sama toisessa persoonassa:
"Nyt poistut koneelta!"

Eli indikatiivia kaytetaan kaskemisessa/kehottamisessa.

En tajua, miksi yhden kirjaimen ero ("Mene lääkäriin" vrt. "Menet lääkäriin") on muka noin olennainen ja iso asia, ja muuttaa olevinaan koko "äänensävyn".

Mutta ei kai mun tarvitsekaan tajuta :)

Yhteistyössä