Alhainen hemoglobiini jo raskauden alussa

Mulla oli joulukuun puolessa välissä eka neuvola ja rv oli silloin 7+6.. Hemoglobiini oli ekalla kerralla 103 ja toisella mittauskerralla 106 ja tämä jälkimmäinen kirjattiin korttiin.

Terkka vain sanoi, että seuraavalla kerralla mitataan uudelleen ja kun on lääkäri paikalla hän päättää silloin mitä tehdään ja tämä on rv 14. Terkka sanoi, että asialla ei ole kiirrettä.

Mutta luin jostain aiemmin, että rautakuuri pitäisi heti aloittaa jos lukema on alle 110 ja että alkuraskaudessa on erittäin tärkeää, että rautaa olisi äidillä, sillä sitä tarvitaan jotta sikiölle kehittyisi sisäelimet..

Nyt täällä panikoin rv 11+5, että onko tuo meidän muru nyt kehittynyt normaaliin tahtiin.. paniikki! Ensi ma vasta ultra.

Onko muita kohtalotovereita?

Ne on ihan reseptivapaita tuotteita, et sä niihin mitään määräystä tarvii. Mulle th sanoi jo ekalla neuvolakäynnillä että jos haluan voin ruveta syömään rautaa (vaikkei siis ollut edes tiedossa mitään hb-arvoja). En aloittanut koska mulla on aina ollut hb 140-150 ja ajattelin ettei se varmaan kauheesti tippuis. Nyt tokalla käynnillä (rv 22) se oli 119 ja nyt rupesin kyllä syömään rautakuuria, ettei ainakana tosta enempää tippuis.

Ei ole kyllä kokemusta mut luulis nyt et olis sulle määrätty rautatabuja jos alhanen hb vois jotain aiheuttaa...
Mä olen kuullu vain siitä et mielellään ennen rv12:sta ei rautalisää kannattas käyttää että veri virtais kunnolla tms. ku on sen verran vielä ohut napanuora tai jotain tämmöstä... Tiiä sitten onko tosi
Osaiskohan joku tuota selventää...

Mut kotikonsteinki voi koittaa tuota hb:tä nostaa... Esim. c-vitamiini edistää raudan imeytymistä...

Viimeksi muokattu:
Koeta saada rauta nousemaan ruokavaliolla....rautapitoisia ruokia ja kyytipojaksi c-vitamiini pitoisia. Vältä maitotuotteita samalla aterialla (kalsium heikentää raudan imeytymistä)

Oma lähtöarvoni oli 145 nyt rv 26 oli tippunut 119. Terveydenhoitaja sanoi että tämä on ihan normaalia että hb tippuu pikkuhiljaa raskauden aikana. Olo on ihan "normaali" :)

Voimia

Soittelen tuosta neuvolaan ja kysyn suoraan, että voiko sen jo nyt aloittaa sen rautakuurin.. Ehkäpä juuri tuon maagisen rv 12 takia ei sitten suositellut sen takia kuuria vielä.

Mutta mikäli saan vihreän valon, käyn heti ostamassa sitä. Tämä runsas väsymys ja voimattomuus johtuu todennäköisesti juuri tästä puutostilasta.

Kiitti vastanneille!

Mulla myös matala, ei tosin ihan noin matala, mutta 110 hujakoilla joka mittaus kerralla. Oon popsinut täyden annoksen niitä raskaus multivitoja, kun niissä on rautaa. Ja varmaan sen ansiosta ei ole tarvinnut vieö rautakuuria alottaa :)

Tuntuu olevan aikamoisia eroja siinä milloin hempasta huolestutaan. Omassa neuvolassa pidetään kiinni 120 arvon rajasta. Itsellä lähtöarvo oli 138 ja tipahti aika pian 125-127. Alimmillaan se kävi ennen joulua ja silloin se oli 112. Silloin olo oli kurja, uni kevyttä sekä katkonaista ja veto poissa. Olo kohentui hyvin nopsaan, kun otin tupla-annoksen Floradixia päivässä. Vatsa kesti hyvin, kun söi mustikoita ja joi mustikkamehua päivittäin. Muuten ois voinut mennä maha kovaksi.. Nyt viime mittauksessa arvo oli 128 ja otan normiannoksen/pvä rautaa seuraavaan mittaukseen, et nähdään pysyykö arvo hyvänä.

Toivottavasti saat aloittaa raudan ottamisen pian ja olosi kohenee. Voimia!

Mulla oli hemoglobiini 100-106 rv 20 asti. Sitten nous 110-113 ja on ollut sellainen rv 31 asti.
Nyt oli noussu 128 rv 33 menossa.
Olen nyt syönyt Maltoferia, se on ainoo rautavalmiste mikä nyt tuota hemppaa on mulla nostanut. Sitä siis suosittelen sitten kun aloitat raudan syönnin.
Se maistuukin suklaalle, joten ei pöllömpää ollenkaan.. ;)

Yhteistyössä