Mistä kaikesta voi raskausaikana johtua alhainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raudaton odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raudaton odottaja

Vieras
hemoglobiini?

Nyt arvo oli romahtanut taas lukemaan 95. Sain määräyksen syödä rautatabuja 3 kpl per päivä. Ensi viikolla täytyy käydä labrassa jälleen erinäisissä verikokeissa mm; erilaisia rauta-arvokokeita, kilpirauhaskoe ja keliakia-koe.

Lääkäri sanoi, että jos ei rauta-arvo lähde nousemaan, täytyy laittaa lähtete äitipolille. Mitä ne tuolla tekevät?

Nyt on rv.25.

Alusta alkaen on rauta-arvo ollut matala, rautatabuilla on vain ainostaan pysynyt vähän korkeampana (tyyliin 105-106), mutta esim; nyt viime kuussa kun olin joitakin viikkoja syömättä rautaa - ajattelin että jos ruoalla saisi sen pysymään hyvänä ja lisäksi tämän kuun alussa join nestemäistä rautavalmistetta. Niin ei noista ollut mitään hyötyä. Viime viikolla arvo oli siis 99 ja nyt sitten vain 95.

Mistä johtuu, että rauta-arvo ei voi itsestään pysyä hyvänä?

Ekankin odotusaikana 8 vuotta sitten, rauta-arvot olivat lukemissa 120, 129, 143 ja alimmillaan vain pari kertaa sen 106 + 105.

Paljon hb on kun et ole raskaana? Jos rautavarastoja ei ole ollut edes valmiina, niin tokihan raskaus vetää hb:n alas. Muistathan välttää kahvia, teetä, suklaata ja tuotteita, joissa kalsiumia samalla kun syöt rautatabletteja tai ruokaa, jossa paljon rautaa.

Siitä yksinkertaisesta syystä että raskausaikana verimäärä lisääntyy. Sama määrä rautaa/hemoglobiinia ei riitä laajeneeseen verimäärään.

Mulla oli raskausaikana yhdessä vaiheessa hb100 syke 100 ja verenpaine (yläpaine) 100. Johtuu siitä että sydän joutuu tekemään enemmän töitä tuon laajenneen verimäärän kierrättämiseksi kropassa.

Kun en muista lukemaa mikä oli ennen raskautta. Mutta muistan kyllä vuonna 2011 loppuvuodesta, että se oli nähtävästi alhainen, kun jouduin kontrolliverikokeessa käymään. Ei se lukema kai kauhesti tuosta eka mittauksesta noussut, mutta en sitten työterveyteen asiasta mitään ilmoittanut. Ja seurannat sitten jäivät.

Viime syksynä, ekalla neuvolakäynnillä, arvo oli matala - lukema 94.

hemoglobiini?

Nyt arvo oli romahtanut taas lukemaan 95. Sain määräyksen syödä rautatabuja 3 kpl per päivä. Ensi viikolla täytyy käydä labrassa jälleen erinäisissä verikokeissa mm; erilaisia rauta-arvokokeita, kilpirauhaskoe ja keliakia-koe.

Lääkäri sanoi, että jos ei rauta-arvo lähde nousemaan, täytyy laittaa lähtete äitipolille. Mitä ne tuolla tekevät?

itse sain rautavalmistetta tiputuksena suoneen, kävin muistaakseni kahden viikon välein osastolla tiputuksessa muutaman tunnin, toisessa raskaudessa sain myös punasoluja ja b12-vitamiinia pistoksena..

[QUOTE="mii";28050328]itse sain rautavalmistetta tiputuksena suoneen, kävin muistaakseni kahden viikon välein osastolla tiputuksessa muutaman tunnin, toisessa raskaudessa sain myös punasoluja ja b12-vitamiinia pistoksena..[/QUOTE]

siis punasoluja tiputuksessa ja b12-vitamiinia pistoksena

Yhteistyössä