Alhainen hemoglobiini ja joidenkin äitien töykeä tapa vastata toisille..

Miulle ei ole kukaan kirjoittanut mitenkään ilkeästi mutta kun oon lueskellut näitä keskusteluja niin vois jotkut vähän ajatella miten asiansa ilmaisee..

ei auta ketään alkaa haukkumaan toisia ja arvostelemaan rankasti varsinkin kun jotkut on peloissaan vauvansa hyvinvoinnista.

Miulla on sellainen ongelma että miun elimistö ei kestä yhtään mitään rautalisiä ja hemoglobiini laskee.
Minä siis oksennan syötyäni niitä.

varmaakin miulle on ainoa tapa alkaa syödä rautapitoisia ruokia runsaasti..

tiedän että nokkosessa, pinaatissa tummissa kasviksissa ja täysjyvässä on rautaa mutta mitä muita raudan lähdeitä on?

vieras
ootko kokeillu apteekissa myytävää nestemäistä,joku mehun makunen rautavalmiste,en nyt muista sitä nimeä,mullakaa ei pysy tavalliset rautavalmisteet sisällä,mutta se pysyi.

m
Tuo toinen vieras tarkoittanee sitä Kräuter Blut Saft -nimistä yrttijuomaa (varmaan kirjoitin väärin). Se on kuulemma monilla auttanut.
Mustassa makkarassa on paljon rautaa, koska siinäkin on käytetty verta valmistusaineena. Jos siis pystyt syömään veriruokia...
C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä. Imeytymistä heikentää kalkki ja muistaakseeni teessäkin on joku aine (tanniini?), mikä heikentää.

Mitä se alhainen hg aiheuttaa sulle? Mulla on alhainen hg ja raskausaikoinakin se oli 99-110 välillä kokoajan. Terkka sanoi, että mun elimistöni olis tottunut siihen ja mitään "oireita" ei ollut, ei raskausaikana eikä muutenkaan. Samoin mulla alhainen verenpaine, mutta siihenkin mun elimistö sopeutunut. Rautalisät ei sopinut mulle, paskoin ja oksensin ne pois :LOL: Muuten söin normaalisti ja monipuolisesti...

mammammammakook
Mitä rautavalmisteita olet kokeillut?

Oletko kokeillu Maltoferia? senhän sais ottaa ruuan kanssa

tässä linkki http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_kivennais_rauta.shtml

mammammammakook
Ja tässä vielä lisää niitä ruokia mistä saa rautaa. Mut suosittelne lukee ton ylemmän linkin, siinä hyvää tietoa yleensä raudan imeytymisestä ym

Mistä kaikesta saa rautaa?
Rautaa voi hakea muualtakin kuin purkista. Tarpeeksi rautapitoinen ruokavalio on tärkeä erityisesti naisille, joiden vatsa ei kestä rautatabletteja. Tujun rautaruiskeen saa esimerkiksi veriruoista, kuten verisyltystä tai veriletuista, joita voi kyydittää puolukkahillolla. Myös maksa sisältää paljon rautaa, mutta sitä ei suositella, koska siinä on niin paljon A-vitamiinia. Maksapasteijaa voi kuitenkin syödä.

Ylipäänsä liharuoat, kuten riista ja lammas, sisältävät paljon rautaa. Hyviä raudan lähteitä ovat niin ikään ravut, katkaravut, simpukat sekä täysjyväleipä. Rautaa on myös munan keltuaisessa, vehnänalkiossa ja jopa tummassa siirapissa. Rautaa saa lisäksi vihanneksista, erityisesti pinaatista, nokkosesta, parsakaalista, brysselinkaalista, fenkolista ja vihreistä yrteistä.

Kokeile myös valkoisia papuja, keltaisia herneitä, linssejä, mustajuurta, kurpitsaa, persiljaa ja avokadoa. Myös monet hedelmät, marjat ja pähkinät sekä siemenet sisältävät rautaa: mustat ja punaiset viinimarjat, mustikat, lakat, hasselpähkinät, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet, banaanit ja passionhedelmät sekä kuivatut aprikoosit ja taatelit.

Teksti: Tyyne Pennanen / A4 Media Oy (31.3.2005)

Lähteet: Gravid, Nr 1 / 2005; Sari Helin ja Sinikka Pakeman, Ra(s)kas raskaus, Otava.

Yhteistyössä