Tervetuloa Karvanautti keskustelemaan! Mulla sama kuin sulla, eli en ole keskustelupalstoilla roikkuvaa tyyppiä, ja olen yrittänyt pysytellä poissa nettikeskustelun pohjattomista syövereistä, mutta tämä järkyttävä ja pelottava low amh -tuomio sysäsi meikäläisenkin tänne vertaistuen pariin =). Täältä saa kyllä hyvin tietoa (kun kaikkeen infoon vain osaa suhtautua niin kuin netistä löytyvään tietoon nyt ylipäätään pitää suhtautua), jota alan ammattilaisilta ei valitettavasti saa.
Meillä tilanne vähän samantyyppinen kuin teillä. Ollaan tosin muutama vuosi vanhempia, ja matala amh-arvo paljastui, kun meidät lähetettiin endo-laparoskopian (mulla erittäin vaikeahoitoinen endo) jälkeen kiireellisinä ivf-jonoon. Meille tehtiin julkisella kaksi hoitoa, joista kummastakin saatiin 2 munasolua, 2 alkiota ja 1 siirto (pakastetut kuolivat kummassakin). Ekasta biokemiallinen raskaus, tokasta nega. Näissä stimulanttina oli Menopur ja kaava oli pitkä. Hoidon alussa amh-arvo oli <0,2 ja uusintamittauksessa (jota vaadin itse) ennen tokaa hoitoa 1,2 (arvo nousi e-pillereiden pois jättämisen jälkeen).
Julkisten hoitojen loputtua (harkinnan jälkeen päätyivät tekemään sen toisen, mutta alunperin lupasivat vain yhden hoidon huonoon ennusteen takia) siirryttiin yksityiselle, jossa ivf-hoito alkoi viime syksynä. Stimulanttina tällä kertaa Pergoveris, joka toimi meillä: munasoluja saatiin 6, joista 5 hedelmöittyi ja neljä jatkoi jakaantumista viidenteen päivään. Tuoresiirrosta alkoi raskaus, joka kuitenkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, joka paljastui vasta np-ultrassa. Km:n jälkeen oli pari taukokiertoa ja eka pas tehtiin nyt, testipäivä on huomenna.
(Tai no, ei tässä enää tarvitse jännäillä, vuoto alkoi jo lauantaina ja eilinen testi näytti puhdasta negaa.)
Pakkasessa on vielä kaksi blastoa, niiden siirto tulee ajankohtaiseksi kesätauon jälkeen. Valmistaudutaan henkisesti kyllä jo neljänteen ivf-hoitoon, vaikka voihan se olla, että jompikumpi noista tulevista pakastesiirroista tärppää.
Tukilääkityksenä yksityisellä on ollut Lutinus, kortisoni, Gonapeptyl ja tässä pas:ssa vieläpä Ovitrelle.
Mulla ei ole kokemusta DHEA:sta, mutta d-vitamiinia ja foolihappoa olen syönyt koko ajan. Ennen tätä viimeisintä ivf-hoitoa söin myös paketillisen ubikinonia, mutta en nyt sitten tiedä kuinka paljon sillä oli vaikutusta tuohon hyvään alkiosaaliiseen. Aion kyllä ottaa sen käyttöön seuraavassakin hoidossa, ihan varmuuden vuoksi ?.
Toivottavasti Karvanautti teillä tärppää pian! Ja onneksi olette lähteneet hoitoihin noin nuorina (kommentti, jota moni vihaa, mutta toivoisin totisesti, että olisin itse lähtenyt 30-vuotiaana enkä vasta 35-vuotiaana)!