Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Lempiviola, olihan ikäviä uutisia :( Jaksamista :heart:. Ehkä kannattaisi jutella niistä toisista lääkkeistä, jos niillä voisi kertaalleen vielä kokeilla.

Meillä ei ole miestä erityisemmin tarvinnut vitamiinien syömiseen houkutella, hyvin menee, kun nenän eteen laittaa =)

Tänään alko Zumet ja Prednisolon, että siitä se taas lähtee...
 
Lempiviola, olen tosi pahoillani puolestasi. Näinhän sinä pelkäsit, että käy ja näin kävi. Minä kyllä varmaan sinuna koittaisin vielä saada toisella lääkkeellä ainakin yhtä yritystä. On se kuitenkin aina eri asia nuo lahjasolut.

Omalla kohdalla on uusi kierto TAAS aluillaan. Tässä kun alkaa olla yrityskierto kolmekymmentäjotain, alkaa pieni epätoivo nostaa päätään. IVF ja lahjasolut käy täälläkin mielessä. En vaan usko, että miehen päätä kovin äkkiä käännettäis.

Tsemppiä Hiskias hoitoon!
 
Voi hemmetti Lempiviola! :'( ei ole reilua. Toivottavasti saatte uuden hoidon eri lääkkeillä, jos sitä haluatte vielä.

Hiskiaalle kovasti peukutuksia optimaaliseen lääkekomboon ja kiertoon + tietty soluun =)

äitiseiskanelonen; en edes uskalla laskea monesko yrityskierto on menossa mutta kun ollaan yritetty noin 5,5v ja kiertoja on ehkä 12-14 vuodessa niin 60-70 on tässä kaiketi tahkottu... meillä miehen suostuttelu lahjasoluihin meni aika kivuttomasti, hän ymmärsi miten tärkeä asia tämä on minulle (jos saisi oman lapsen, vaikkei omilla soluilla). Olen miettinyt että psykologikäynti voisi olla hyvä asia, saisi jutella nyt jonkun ulkopuolisen kanssa, joka tuo perspektiiviä. Tsemppiä kiertoon!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos myötätunnosta :heart: Lääkäri siinä mietiskeli Elonvan kokeilemista, mutta tosiaan, mun tilanteesta puhutaan jossain lääkärien kokouksessa, he päättävät jatketaanko vai ei. Muiden armoilla siis... ja jos julkisella tulee tyrmäys niin tuskin siirryn yksityiselle omilla soluilla. Ne rahat voi sitten säästää luovutettuihin, jos niihin päädytään.

Jonnuli, mä myös haluaisin käydä juttelemassa lahjasoluista psykologilla. Mulla on niin ristiriitaiset fiilikset... vaikka taitaapa toi psykologikäynti olla pakollinenkin?

Onkohan julkisella jotain "loppukäyntiä" jossa voisi vielä keskustella tästä tilanteesta...? Ennenaikaiset vaihdevuodethan tässä on käsillä ja tuo varmaan jotain sivuongelmia mukanaan (osteoporoosi yms). Joku hormonikorvaushoito varmaan tarvitaan jossain vaiheessa? Ja mua myös mietityttää kun toisessa munasarjassa näkyy joka kerta jotain epämääräistä, ehkä se kaipaisi seurantaa.

Hiskias ja äitiseiskanelonen, onnea matkaan, olkoon tämä teidän kertanne...
 
Hei vaan teille kaikille! Osaisikohan täällä joku valaista e-pillereiden ja AMH:n yhteyttä? Meillä edessä eka IVF syyskuussa ja toukuussa lääkäri totesi että ikään nähden vaisun oloiset munasarjat, varsin vähän antraalifollikkeleita ja AMH 1,1, FSH lievästi koholla. Ikää mulla 31 vuotta. Olen vaan syönyt endokipujen takia yhdistelmäehkäisypillereitä viimeiset kolme vuotta enkä oikein löydä mistään tietoa siitä miten tämä vaikuttaa kys. arvoihin. Tutkimukset sanoo yksi sitä toinen tätä, lääkäriltä en ehtinyt kysyä kun sain nämä tiedot vasta käynnin jälkeen paperilla kotiin.
 
Hei AUkko, netistä löytyy Aila Tiitisen esitys munasarjojen toiminnasta ja hiipumisesta. Siinä todetaan e-pillereiden ja AMH:n yhteydestä näin:

- Alle 1 kk käyttö ei vaikuta AMH-arvoon
- yli (3-) 6 kk käyttö --> AMH 30% matalampi kuin ei-käyttäjillä, vähenee 2,5% käyttövuosi
- e-pillereiden lopettamisen jälkeen AMH nousee merkittävästi jo toisessa kierrossa

Esitys löytyy osoitteesta: http://bioanalyytikkoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/020d21eea737e7b591752b79c49c1ec1/1409064724/application/pdf/461877/Miten tutkitaan ovarioiden toimintaa ja niiden hiipumista_Aila Tiitinen.pdf

Onnea hoitoihin!
 
Jestas, mikä tietopankki sä Lempiviola olet, mä en ole tiennyt tuollaisesta syy-yhteydestä mitään :eek:. Vaadi uusi hoito, vetoat siihen, että lääkkeet piti vaihtaa, muttei niitä sitten heistä johtuvista syistä vaihdettukaan. Mulla oli ekassa hoidossa tuo Elonva - laihoin tuloksin, mutta toisilla sekin toimii. Siirryttiin Pergoveris+Gonal-F comboon ja tulokset paranivat silmissä (liekö johtuu Pergoveriksen sisältämästä LH:sta). Mulle sanottiin, että tämän viimeisen alkion jälkeen voidaan varata keskusteluaika, jossa keskustellaan asiat läpi ja jonka perusteella voin sitten päättää, jatkaisinko hoitoja vielä yksityisellä vai en.

Kiitos tsempeistä, pidetään peukkuja, että alkio selviää sulatuksesta sitten, kun on sen aika =)
 
Voi Lempiviola, olen niin pahoillani :hug: Tuttu tunne nuo keskeytyneet IVF:t, kaikki kasattu toivo ja tsemppi viedään ennen kuin pääsee edes piinamaan, niin epäreilua! Toivottavasti pääset vielä kokeilemaan hoitoja eri lääkkeillä ja ehkäpä toisenlaisia hoitovaihtoehtojakin. Meille yritettiin yksityisellä erilaisia asioita, koska ei ollut enää järkeä mennä suoraan kalliisiin IVF:iin, kun ei juurikaan mahdollisuutta raskauteen. Julkisella meille tarjottiin mahdollisuutta "loppukeskusteluun", mutta olin niin vihainen siinä puhelussa, että ilmoitin että mitäs hyötyä siitä on, kun ei julkisella tehdä lahjasoluhoitoja kuitenkaan... :D Samassa puhelussa siis 1 ainoan IVF:n jälkeen ilmoitettiin, ettei alkiot selvinneet siirtoon ja että eivät hoida meitä edes 2. IVF:ää, siitä kiukku ja kyyneleet purkauksena.

Jonnuli, me ehdimme jo käydä pakollisen psykologikäynnin lahjasoluhoitoja varten. Itse tykkäsin kovasti, sai hyvää tietoa ja pystyi kysellä itseä askarruttavia asioita esim. siitä ajasta, kun olisi hyvä kertoa lapselle asioista ja kenen muun olisi hyvä tietää. Suosittelen :) Riippuu tietysti siitä, onko mukava psykologi, joka tuntee lahjasolu-asian hyvin.

Omaa napaa sen verran, että pieni vuoto jatkuu koko ajan (onneksi myös vahvat raskausoireet) ja suunnaton pelko mielessä :( Voiko tästä tulla mitään...

Voimia ja plussan sävyisiä syystuulia kaikille!
 
Kiitos, Lempiviola! Tuon dokumentin taisin ekaksi löytää, ja sitten englanniksi miljoona lisää (mulla valitettavasti yliopiston kautta tunnukset tietokantoihin, mutta ei ehkä ihan tarpeeksi lääketieteellistä ymmärrystä tulkita tuloksia.. muutama uneton yö tuli vietettyä noita selatessa). Aika monissa tutkimuksissa oli löydetty yhteys alhaisen AMH:n/AFC:n ja pitempiaikaisen yhdistelmäehkäisypillereiden syömisen väliltä, mutta sitten taas löysin myös tutkimuksia, joissa yhteyttä ei ollut löytynyt. Osa asiantuntijoista sanoi yhteyden löytyvän, osa ei. Enkä oikein tiedä onko lääkäri ottanut tuota huomioon kun epikriisissä ei lue mitään siitä että syynä voisi olla pillerit.

No mutta oikein paljon onnea ja hyviä uutisia tänne kaikille!
 
Pitkästä aikaa taas tänne eksyin..

Paljon on teille kaikille tapahtunut tässä kuukausien saatossa. Meillä ensimmäinen (ja luultavasti se ainoa) ivf nyt aluillaan. Synarelaa olen suihkunut nyt kuukauden päivät, koska ensimmäisessä ultrassa oli liian isoja folleja :( Ajatukset siinä vaiheessa kovin sekavat, lääkärikään ei oikein osannut sanoa miksi olivat kasvaneet yllättäen niin isoiksi. Primolutilla sitten uutta vuotoa aikaansaamaan ja eilen ultrassa yhteensä 7 sopivan pientä rakkulaa näkyvissä. Eilen ensimmäinen gonal- pistos, piikkikammoinen kun olen niin sai mies tehdä täyden työn että sai pistettyä.

Miten teidän pää on kestänyt lääkerumbaa? Tuntuu, että mitään ei voi tehdä spontaanisti koska koko ajan takaraivolla on kellonajat jolloin lääkkeet pitää ottaa.
 
Toivotaan teille onnistumista eeppula hoitoon!

Minä tosiaan taas masennuin täysin tämän päivän ultran aikaan. Lääkäri ei antanut mitään toivoa IVF/ICSIin, eikä halua tehdä mun soluilla edes stimulaatiota enää. Yritin kysellä muita lääkkeitä, Pergoveristä esim., mutta sanoi, että se on ihan samaa ainetta kuiin Menopur, eikä se tule mua auttamaan :'(
Inssiä ei päästy tähänkiertoon koittamaan (olis ollut yks 22mm folli siellä) kun meillä pidättäytymisaika on liian pitkä (melkeen 3 viikkoo :'( ). Rankkaa on tää ollut ja näkyy jo joka elämänalueella. Lahjasoluista antoi esitteen :'(
 
Heipä hei, minä pitkästä aikaa tulen tänne kommentoimaan. Olen taustalta seurannut keskustelua. Muutama luomu raskauskin yllättänyt täällä, onnittelut.

äiti seiskaneloselle piti tulla kommentoimaan. Onko teillä mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä? Hirveän negatiiviselta kuulostaa. Jos vaan talous antaa periksi niin mikä estää kokeilemasta yhdellä solulla? Omasta hoidosta on jo "ikuisuus" ja poika täyttää vuoden. Onneksi lääkäri oli aina positiivinen ja teki koko hoidon sille yhdelle solulle joka yllätti. Lääkäri sanoi "näillä mennää mitä on". Normaalissakin raskautumisessa on yleensä käytössä vain yksi solu per kierto. Tsemppiä ja voimia nousta risukasasta.
 
Minäkin kommentoin Äiti seiskaneloselle, ei tosiaan oo samaa ainetta menopur ja pergoveris (jokainen voi tarkistaa asian lääkeinfon sivuilta), mulla tuli ensin mainitulla ihan kuraa, kaikki rupualkioita, ei mitään pakkaseen.. toisella tullu top-luokkasiakin ja blastoja, joista yks plussa vaikka sitten menikin kesken. Mut kuulostaa kyl ettei oo ehkä ihan asiantuntevimmasta päästä se lääkäri :hug: ehdottomasti kannattaa kysellä vielä muitakin mielipiteitä!
 
Kiitos Meriann ja risukasa tsempeistä. Minä tässä kans mietin et on se kumma jos ei klinikalle raha kelpaa varsinkin jos töitä heille on tiedossa todella vähän.Kun ollaan jo ainakin kertaalleen saatu kolmekin isoa follia kasvamaan (tosin silloin otin vain letrozoleja), niin miksi kolme olisi liian vähän. Ptänee harjoitella tuota tiukkana olemista, eikä vain hiljaista kyräilyä siinä tuolilla. Luovarijono oli n. 1 vuosi ja jos on ristiinluovuttaja niin ei jonoa. Mutta tiedän, että miehelle on vaikeaa lähteä noihin, mikä puoltais yrittämistä omilla. Sovittiin, et yksi inssi vielä tehdään, et saadaan tietoon miehen tän hetken tilanne. Sitten pitää tehdä isommat päätökset.

eeppula, seitsemän on tosi hieno tulos, onko sulla muita lääkkeitä kuin gonal tähän hoitoon?
Minäkin oon aina ollut piikkikammoinen, mutta kyllä eilenkin pregnyl meni ennätysvauhtia navan viereen, eikä tehnyt tiukkaakaan. Kaikkeen näemmä tottuu. En ole kokenut aikatauluja vaikeiksi (paitsi viime kierrossa unohdin ottaa yhden letrozol annoksen ajallaan, mutta en usko sen vaikuttaneen yhtään mihinkään). Jotenkin on niin paljon pelissä, että ei oikein minkään halua antaa tulla tielle edes ajatustasolla.
 
Äiti74 piti tulla huikkaamaan. (Mulla siis historia täällä, amh jotain alle 0,5 ja fsh 10-11..tuolla ekoilla sivuilla tarkemmin) Mullekin yksityisen lääkäri sanoi että noi ko.aineet on "samoja", samaa sanoi HUSin johtava Aila Tiitinen kun häntä konsultoin (tuttu lääkäri toisaalta). Tavallaan lääkärit on oikeassa vaikka ne sisältää vähän eri johdoksia aineista. Kertaalleen kokeiltiin toisessa Menopur ja kerran Pergoveris. Molemmissa yhtä laihat tulokset. Nyt mulla viilettää täällä 1v luovaripoika :). Peikkuja kuitenkin tilanteeseesi. Muistan kyllä ton tilanteen itsekin. Ensireaktio oli kieltäminen ja shokki. Itkin ja huusin ja syytin lääkäreitä siitä ettei ne yritä kaikkea (en siis tarkoita että sä teet niin mut mä tein). Mutta kun on paska kroppa niin on.. Mutta toivottavasti myös sinulla kaikki kääntyy parhain ja tuloksena on se toivottu, keinolla millä tahansa :)
Ja jep, täällä on myös toisenlaisia tarinoita joita onneksi tapahtuu. Mutta meillä oma budjetti ei kestäny punktoida ja yrittää yhdellä solulla tuhansien eurojen hinnalla,
 
Äiti seiskanelonen

Gonal on joo ainoa mikä käytössä, synarelan lisäksi siis. Lääkäri sanoi, että toisella puolella oli siis 4 n. 8mm rakkulaa ja toisella puolella yksi isompi litistynyt (ilmeisesti sama mikä näkyi myös edellisessä uä:ssä) ja 3 pienempää.

Ja meillehän tehdään ainoastaan tämä yksi hoito, juurikin pienen onnistumisprosentin takia. Mitään muuta lääkitystä ei tarjottu. Ensimmäinen lääkäri jonka luona käytiin siinä ivf- infossa oli kovin totinen ja kertoi faktat kaunistelematta. Nyt ollut lääkärinä toisentyyppinen näissä uä- käynneissä. Tietysti kun itsellä tuli pieni romahdus siinä ensimmäisen uä:n jälkeen kun kaikki ei ollut mennyt toivotusti niin viimeisellä kerralla rohkaisi ja lohdutti että aina on keinot että päästään hoidossa eteenpäin. Selkeästi ymmärsi, että kun kyseessä on tämä yksi ja ainoa kerta niin toivoisi asioiden menevät niinkuin oppikirjoissa ettei jäisi jossiteltavaa tulevaisuudessa.

Itse mietin oliko vitamiinilisillä (ubikonon, royal gelee, e- vitamiini) jotain vaikutusta siihen, että synarela ei toiminutkaan toivotulla tavalla vaan munarakkulat puskivat sen läpi..
 
DHEA kokemuksia oli täällä jollain, eikö?

Oon noita nyt taas popsinut (heinäkuu oli taukoa, sitä ennen pari kuukautta ja sen jälkeen kuukauden. Mulla on ollut huimausta nyt pari kolme viikkoa. Nyt dpo2 ja vuotoa (ei mitään ihan pientä edes, tummaa+ hyytymiä). Tuntuu, et kaikki ei oo ihan normaalisti. DHEA:n lisäksi oon siis ottanut Q10, omega-3, raskaus monivita, D vitskua jo silloin tällöin. Oviskivut on olleet viimeiset 4 kiertoa tosi kovat verrattuna aiempiin. Ja menkat olleet tosi tosi runsaat (tokihan tuo huimaus voisi johtua siitäkin, mutta sitä on myös silloin kun ei oo menkkoja). Mitään samanlaisia kokemuksia kellään?
 
Jälkikäteiskommentointia... Pergoveriksessähän on se ero, että siinä on mukana myös LH:ta. Mulla oli käytössä yhdistelmä Gonal-F + Pergoveris, eikä ne ainakaan muhun tepsinyt.

DHEA:a tuli syötyä kesän ajan, ilman sen kummempia sivuvaikutuksia tai tehoa.

eeppula, miten menee?

Mulla on hoidot holdissa, en saanut mitään päätöstä vielä tulevasta hoidosta. Kahdet menkat pitää odotella ja sitten käydä verikokeissa. Tulosten perusteella lääkärit päättävät hoidetaanko enää. Tarttis kai alkaa soitella klinikoille luovutetuista soluista...
 
Estrogeeniarvo maanantaina yllätäen koholla ja eilen ultrassa löytyi 3 16-18mm rakkulaa ja 5 8-13mm rakkulaa. Löydös yllätti lääkärin täysin, ei osannut odottaa että pistoshoidolla olisi tälläinen vaste. Pistoksia olin siis ottanut 6 päivää. Punktopäivä näin ollen aikaistui ja on nyt perjantaina. Toiveissa olisi että vie muutama rakkula sieltä ehtisi mukaan.
 
Nat
Hei!

löytyykö tässä jolle tehtiin mini IVF? minimaallinen stimulaatio tai kokonaan ilman?
meniko koko prosessi alusta loppuun, vai kertyneitä munasopluja pakkaseen ja sitten monia sulauksen kautta hedelmoidaan?
kokemuksia kaivataan...
onko stimulaation kautta laatu jotenkin paremmin? vai?
 
eeppula, mitenköhän sulla on mennyt tuo hoito?

Nat, en kyllä ymmärtänyt kysymystä, mini IVF? siis IVF lyhyellä kaavalla? Stimulaatiohan on se kun otetaan niitä lääkkeitä/pistoksia, jotta syntyy soluja, jotka sitten punktioidaan. Ja Stimulaatio on kai nyt ihan jokaisessa IVF:ssä. Osassa on pitkä ja osassa lyhyt. Vai oonko itse ymmärtänyt jotenkin ihan väärin... itsellä oli IVF stimulaatio lyhyellä kaavalla, ja ei tullut kuin yksi folli ja itse punktio jätettiin tekemättä.
 

Yhteistyössä